Kecskemét gyűjteménygyarapítás modernizmus

Az ország egyik legpazarabb képgyűjteménye egyre kisebb helyre szorul a kecskeméti Cifrapalotában, a képtár legújabb, napokon belül megnyíló állandó kiállítása viszont eléri azt a hatást, hogy nincs kiállítva egyetlen olyan darab sem, amelyik ne lenne egy életmű valamelyik főműve. Ez még úgy is igaz, hogy Farkas István vagy Tóth Menyhért, nem beszélve Mednyánszkyról és Nagy Istvánról, külön termet vagy teremrészt kapott. Mindenképpen le kell menni ámulni Kecskemétre!

 

Kecskemét gyűjteménygyarapítás modernizmus
Négy olyan gyűjteményi egység jött itt össze, amelyikből bármelyik önmagában elég lenne egy izgalmas és minőségi képtárhoz: Nemes Marcell ajándéka, a Farkas-Glücks-gyűjtemény, Tóth Menyhért ezres nagyságrendű hagyatéka és a Kecskeméti Művésztelep anyaga. Ahová nézünk, csodák a falon! Farkas István folyton kölcsönkért vásznai most egyben láthatók, a legnagyobb Farkas-gyűjtemény elenyésző hányada, de így is több és különlegesebb, mint bármelyik másik magyar képtárban. A Kiscelli Múzeum nemrégiben rendezett kiállítása volt az étvágygerjesztő, de mindannyian tudjuk, hogy egy nagyon komoly életműkiállítás még várat magára, több éves  kutatómunkával előkészítve, jóval nagyobb területen, ami minimum egy A épület a Budavári Palotában. Ekkor persze újra el kell vinni mindent Kecskemétről, de már megszokhatták a múzeum munkatársai.

Kecskemét gyűjteménygyarapítás modernizmus
Megyünk tovább egy teremmel és csak forgolódunk: szemben Faragó Géza Tungsram plakátterve, az igazi, az eredeti, oldalt Czigány Dezső Ady-portréja, amit Dénes Zsuka vitt magával a rövid jegyességből, azután a Kecskeméti Művésztelep legszebb emlékei Perlott-Csaba Vilmostól, Iványi-Grünwaldtól, szintén Faragó Géza Virágok közöttje (Faragónál szokta mindegy műgyűjtőfeleség böködni műgyűjtő férjét, hogy emelgesse csak szorgalmasan a licittárcsát), a gyűjtemény egyetlen Fényes Adolfja, az életmű egyik legcsodálatosabb darabja. Mindeközben pedig körbejárjuk Falus Elek szőnyegét! Azután jön egy adag Mednyánszky és Nagy István – mindketten a Wolfner-gyűjteményből kerültek Glüks Ferenchez annak idején, onnan pedig Kecskemétre, a pécsiek elől. Majd jön egy teremnyi Tóth Menyhért, aki nem messze innen élte le az életét, tőle több ezer festményt, grafikát és szobrot (!) birtokol a képtár.

Kecskemét gyűjteménygyarapítás modernizmus
Néhány terem a Cifrapalota második emeletén, a 20. századi művészettörténet krémje. Mindössze egy bő órányira Budapesttől.