Címkék: MúzeumCafé folyóirat, építészet, grafika

MúzeumCafé folyóirat építészet grafika

Lapunk legutóbbi számának („az ötvenkettes”, „a nemzetis” vagy „a bevágásos”) borítóját egy testvérpár tervezte, akik a munkafolyamat során három szakmát is képviseltek együtt: a képzőművészetet, a tervezőművészetet és az építészetet. Ugyan a produktumot úgy szeretjük, ahogy van, mégis érdemes egy kicsit többet megtudni arról a gondolatmenetről, amelynek eredményeképpen ezt a finom grafikát kaptuk.

 


Nagyon messziről indultunk: az elsősorban a Nemzeti Múzeummal foglalkozó számunkhoz kerestünk olyan alkotót, akire rábíznánk a borító megtervezését. Nagyon hamar jött is az ötlet, hogy ezúttal menjünk el az építészet felé, innen Bachmann Bálint és csapatának a Nemzeti Múzeum rekonstrukciójára beküldött 2010-es „nyitott ház” tervére asszociáltunk, hiszen ez az elképzelés nagy mértékben egyezett azzal, amit mi (a szerkesztőség tagjai) a modern múzeumról gondolunk. A vezető tervező örömmel fogadta a MúzeumCafé felkérését, a megoldást pedig arra a Sztranyák Gergelyre bízta, aki akkor a pécsi Doktori Iskola hallgatójaként és a tervezőcsapat tagjaként az egyik fő koordinátora volt a pályázat elkészítésének. Ő pedig úgy gondolta, hogy a könyv- és kiadványtervezésben lényegesen jártasabb testvérével, Zsófiával készíti el a borítót.

MúzeumCafé folyóirat építészet grafika
A Szombathelyről származó testvérpár a „nemzet”, „nemzeti” fogalmának tisztázásával kezdett hozzá a munkához: hogy mennyire segítette vagy bonyolította a dolgot, hogy nagyszüleik között több, a magyart nem is anyanyelvként használó nemzetiségit (szerb, horvát, sváb) találunk, illetve hogy Zsófia rendelkezik egy néprajzos (és német szakos) bölcsész végzettséggel is, az már mindegy, hiszen jött a következő lépés. A Pollack Mihállyal kortárs német építész, Gottfried Semper építészetelméletét választották kiindulópontként, ezért döntöttek úgy, hogy valamilyen módon a rétegesség megjelenjen a borítón. (Az először megálmodott pauszos megoldást anyagi okokból és idő hiányában nem tudtuk megvalósítani, ami némileg elkeserítette az alkotókat.) Gergely kitalálta, hogy a teret egy bevágással oldják meg, a szövetet, az ornamentikát pedig Zsófia tervezte. (Erről bővebben lásd a Mellékletben olvasható rövid írásukat, amelyet a lapszám fülszövegeként is közöltünk.) Itt is kérdés volt, hogy ha betűkből rajzol, akkor olvasható legyen-e a szöveg vagy csak geometriai elemként funkcionáljon. A harmadik kérdésben pedig művészeti vezetőnk, Salát Zalán Péter döntött, aki a zöldet választotta, utalva az ezen a borítón is megjelenő filodendronra és a fűzés során használt zöld cérnára, ami egy helyen látható is a lapozás során.

MúzeumCafé folyóirat építészet grafika
Annyit mindenképpen érdemes elárulni, hogy a munka „távkapcsolatban” zajlott, hiszen Gergely Pécsen tanít és dolgozik, Zsófia stúdiója pedig Budapesten van, néha pedig Szombathelyen vannak munkái, de ismerik egymást (és egymás tűréshatárait) annyira, hogy a távolság sem jelentett akadályt. Gergely most tért haza a csopaki Hello Wood workshopról, aktuális munkáinak egyike a fonyódi piac  és a pécsi új vásárcsarnok közbeszerzésének második fordulója. Zsófia pedig továbbra is váltogatja a sokszorosítás hagyományos és digitális formáit: saját grafikai műhelyében minden megvan, ami a rézkarc technikához szükséges, időnként pedig átvált a számítógépre, hogy katalógusokat, szóróanyagokat, könyveket tervezzen – többek között a Maladype Színháznak. Októberben egy rezidenciaprogram keretében Észtországban ismerkedik a biorézkarc (!) technikájával.


A „nemzetis” számunkhoz készült borítójukat nemcsak az olvasók és a szerkesztőség tagjai szeretik, hanem ők is, és ez nagyon fontos dolog!

 

 

Melléklet:

Rétegződés

 

Nemzeti – íme, egy többszörösen rétegzett kifejezés. Nehéz megmondani, hol kezdődik és hol ér véget a szó jelentése. A Nemzeti Múzeum építésének idején a kor meghatározó német építésze és teoretikusa, Gottfried Semper is a szavak, kifejezések behatárolásával és etimológiai elemzésével foglalkozott. A Wand (fal) és Mauer (falazat) fogalmak vizsgálata folyamatában fogalmazza meg a gondolatait, amelyek szerint a Wand sajátossága a síkbeliség. A szó eredete is az öltözékre utal (Gewand), amit az épület öltözékének, kvázi textiljének, szövetének tekint, míg a Mauer szó a térbeliséget, a szerkezetet jelenti. Az egyik a másik nélkül nem alkotna egészet, csak egymásra rétegződésükkel. A mi borítótervünk is erre a kettős rétegre épül, azaz a plasztikus mélyre – kivágott rész – és a síkszerű ornamentikára, a betűkből beszőtt szövetre.

 

(Sztranyák Zsófia portréját Zergi Borbála készítette)

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)