Címkék: MúzeumCafé folyóirat, építészet, grafika

MúzeumCafé folyóirat építészet grafika

Lapunk legutóbbi számának („az ötvenkettes”, „a nemzetis” vagy „a bevágásos”) borítóját egy testvérpár tervezte, akik a munkafolyamat során három szakmát is képviseltek együtt: a képzőművészetet, a tervezőművészetet és az építészetet. Ugyan a produktumot úgy szeretjük, ahogy van, mégis érdemes egy kicsit többet megtudni arról a gondolatmenetről, amelynek eredményeképpen ezt a finom grafikát kaptuk.

 


Nagyon messziről indultunk: az elsősorban a Nemzeti Múzeummal foglalkozó számunkhoz kerestünk olyan alkotót, akire rábíznánk a borító megtervezését. Nagyon hamar jött is az ötlet, hogy ezúttal menjünk el az építészet felé, innen Bachmann Bálint és csapatának a Nemzeti Múzeum rekonstrukciójára beküldött 2010-es „nyitott ház” tervére asszociáltunk, hiszen ez az elképzelés nagy mértékben egyezett azzal, amit mi (a szerkesztőség tagjai) a modern múzeumról gondolunk. A vezető tervező örömmel fogadta a MúzeumCafé felkérését, a megoldást pedig arra a Sztranyák Gergelyre bízta, aki akkor a pécsi Doktori Iskola hallgatójaként és a tervezőcsapat tagjaként az egyik fő koordinátora volt a pályázat elkészítésének. Ő pedig úgy gondolta, hogy a könyv- és kiadványtervezésben lényegesen jártasabb testvérével, Zsófiával készíti el a borítót.

MúzeumCafé folyóirat építészet grafika
A Szombathelyről származó testvérpár a „nemzet”, „nemzeti” fogalmának tisztázásával kezdett hozzá a munkához: hogy mennyire segítette vagy bonyolította a dolgot, hogy nagyszüleik között több, a magyart nem is anyanyelvként használó nemzetiségit (szerb, horvát, sváb) találunk, illetve hogy Zsófia rendelkezik egy néprajzos (és német szakos) bölcsész végzettséggel is, az már mindegy, hiszen jött a következő lépés. A Pollack Mihállyal kortárs német építész, Gottfried Semper építészetelméletét választották kiindulópontként, ezért döntöttek úgy, hogy valamilyen módon a rétegesség megjelenjen a borítón. (Az először megálmodott pauszos megoldást anyagi okokból és idő hiányában nem tudtuk megvalósítani, ami némileg elkeserítette az alkotókat.) Gergely kitalálta, hogy a teret egy bevágással oldják meg, a szövetet, az ornamentikát pedig Zsófia tervezte. (Erről bővebben lásd a Mellékletben olvasható rövid írásukat, amelyet a lapszám fülszövegeként is közöltünk.) Itt is kérdés volt, hogy ha betűkből rajzol, akkor olvasható legyen-e a szöveg vagy csak geometriai elemként funkcionáljon. A harmadik kérdésben pedig művészeti vezetőnk, Salát Zalán Péter döntött, aki a zöldet választotta, utalva az ezen a borítón is megjelenő filodendronra és a fűzés során használt zöld cérnára, ami egy helyen látható is a lapozás során.

MúzeumCafé folyóirat építészet grafika
Annyit mindenképpen érdemes elárulni, hogy a munka „távkapcsolatban” zajlott, hiszen Gergely Pécsen tanít és dolgozik, Zsófia stúdiója pedig Budapesten van, néha pedig Szombathelyen vannak munkái, de ismerik egymást (és egymás tűréshatárait) annyira, hogy a távolság sem jelentett akadályt. Gergely most tért haza a csopaki Hello Wood workshopról, aktuális munkáinak egyike a fonyódi piac  és a pécsi új vásárcsarnok közbeszerzésének második fordulója. Zsófia pedig továbbra is váltogatja a sokszorosítás hagyományos és digitális formáit: saját grafikai műhelyében minden megvan, ami a rézkarc technikához szükséges, időnként pedig átvált a számítógépre, hogy katalógusokat, szóróanyagokat, könyveket tervezzen – többek között a Maladype Színháznak. Októberben egy rezidenciaprogram keretében Észtországban ismerkedik a biorézkarc (!) technikájával.


A „nemzetis” számunkhoz készült borítójukat nemcsak az olvasók és a szerkesztőség tagjai szeretik, hanem ők is, és ez nagyon fontos dolog!

 

 

Melléklet:

Rétegződés

 

Nemzeti – íme, egy többszörösen rétegzett kifejezés. Nehéz megmondani, hol kezdődik és hol ér véget a szó jelentése. A Nemzeti Múzeum építésének idején a kor meghatározó német építésze és teoretikusa, Gottfried Semper is a szavak, kifejezések behatárolásával és etimológiai elemzésével foglalkozott. A Wand (fal) és Mauer (falazat) fogalmak vizsgálata folyamatában fogalmazza meg a gondolatait, amelyek szerint a Wand sajátossága a síkbeliség. A szó eredete is az öltözékre utal (Gewand), amit az épület öltözékének, kvázi textiljének, szövetének tekint, míg a Mauer szó a térbeliséget, a szerkezetet jelenti. Az egyik a másik nélkül nem alkotna egészet, csak egymásra rétegződésükkel. A mi borítótervünk is erre a kettős rétegre épül, azaz a plasztikus mélyre – kivágott rész – és a síkszerű ornamentikára, a betűkből beszőtt szövetre.

 

(Sztranyák Zsófia portréját Zergi Borbála készítette)

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (126),MúzeumCafé folyóirat (60),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (34),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (26),kortárs művészet (25),politika (25),interjú (24),avantgárd (24),Párizs (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),Szentendre (19),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (17),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (12),Nemzeti Múzeum (12),restitúció (11),iparművészet (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),élő MúzeumCafé (11),grafika (11),műtárgyvásárlás (11),Picasso (10),digitalizálás (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Allegro Barbaro (6),múzeumpedagógia (6),néprajz (6),világháború (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Liget Budapest (6),New York (5),könyv (5),zene (5),fotóművészet (5),aukció (5),rendszerváltás (5),Értéktár Program (5),Ady Endre (5),Nyolcak (5),kortárs (5),Európai Iskola (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),konferencia (4),szocreál (4),látogatottság (4),Louvre-Lens (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Baán László (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),wanted (4),Louvre (4),I. világháború (3),Bauhaus (3),kulturpolitika (3),Erdély (3),emlékezet (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),Vasarely (3),műtárgyvédelem (3),Berlin (3),Aczél György (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Budapest Galéria (3),sport (3),Iparművészeti Múzeum (3),műemlékvédelem (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),festészet (3),Vaszary-villa (3),Derkovits Gyula (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),Milánó (2),Textúra (2),internet (2),örökség (2),Modigliani (2),kert (2),Balaton (2),MúzeumCafé díj (2),magángyűjtemény (2),Vadak (2),relikvia (2),Seuso-kincs (2),múzeum (2),Szántó Piroska (2),fortepan (2),Csinszka (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),Zsolnay (2),dokumentum (2),Szeged (2),Art Capital (2),múzeumelmélet (2),MúzeumNegyed (2),címlap (2),ajánló (2),Chagall (2),Holokauszt (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé könyvek (2),zsidóság (2),Ország Lili (2),pop art (2),Fővárosi Képtár (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Lektorátus (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),fotó (2),keleti művészet (2),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),plakát (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),megnyitó (1),Fortepan (1),KEMKI (1),OSZMI (1),emlékmű (1),krimi (1),Madrid (1),Sziklakórház (1),op art (1),porté (1),Klimt (1),Kassák Lajos (1),bevándorlás (1),Amerika (1),oktatás (1),Trieszt (1),Andrássy (1),Schiele (1),gender (1),Vasarely Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),Szombathely (1),Velencei Biennále (1),orosz művészet (1),szecesszió (1),kommunikáció (1),Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Múzeum-kert (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Budavár (1),Miskolc (1),Bayreuth (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Moszkva (1),Kijev (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),egyház (1),BTM (1),portré (1),nők (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),helytörténet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),médiaművészet (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),belsőépítészet (1),art deco (1),animáció (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Múzeumkert (1),popzene (1),Disputa (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),etnográfia (1),kastély (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Kína (1),Műértő (1), Bécs (1),Kimt (1),Műemlék (1),velence (1),stressz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),porgramajánló (1),MTA (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Amszterdam (1)