Arany-élet a PIM-ben

Címkék: kiállítás, irodalom, Petőfi Irodalmi Múzeum

kiállítás irodalom Petőfi Irodalmi Múzeum

A bicentenáriumi Arany János kiállítás az első igazán komoly „fellépése” a Petőfi Irodalmi Múzeum új főigazgatójának, Prőhle Gergelynek, noha az előkészítés jóval a beiktatása előtt, még E. Csorba Csilla irányítása alatt elkezdődött. Most olyat dobtak, ami még a 444 ingerküszöbét is elérte: a beharangozó filmben Budapestre akkreditált nagykövetek szavalják a Családi kört édes akcentussal és állathangokkal. Remélhetjük, hogy a közönség a klip megtekintésénél közelebb merészkedik az emlékév egyik legfontosabb kiállításához, hiszen mégiscsak élőben látható a Kapcsos könyv, a magyar irodalomtörténet egyik legfontosabb ereklyéje. 

 


 

Könnyű kapcsolatot találni a film apropója és az új főigazgató előélete között, hiszen Prőhle Gergely maga is nagykövetként dolgozott Berlinben és Bernben, nem véletlenül nevezte a filmet a saját múltja „fantomfájásának”. Ha pedig elrugaszkodunk az ázsiai, európai, amerikai nagykövetek részvételének szimbolikus jelentőségétől (merthogy az egyik legnagyobb nemzeti költőnk igazán nemzeti verséről van szó), mégiscsak azzal szembesülünk, hogy a Családi kör minden pátosz nélkül is szerethető vers a 21. században, akár A walesi bárdok, amit lényegében minden 12 évesnél idősebb magyar ember bármelyik sorától folytatni tud, pedig 31 versszak!
 


A kiállítás négy pillérre épül: a látogatói nézőpont áthelyezésének szándékát dobogók és falra helyezett vitrinek érzékeltetik, a játékos applikációk a kiállításon eltöltött időt és az aktív részvétel esélyét növelik, a fentihez hasonló további filmek (például a társművészetek képviselőinek megszólaltatása) az irodalom zárt világából való kitekintést szolgálják, a műtárgyanyag (dokumentumok, metszetek, nyomtatványok, festmények) elhelyezése pedig a hagyományos, konzervatív kurátori szemléletből ad ízelítőt. Fontos tudni, hogy az Arany-relikviák nagy része megsemmisült, eltűnt Nagyszalontán, illetve elégett, miután a hagyatékot őrző Voinovich Géza irodalomtörténész (aki feleségül vette Arany László özvegyét) Ménesi úti házát bombatámadás érte. Éppen ezért nem épülhetett a kiállítás a költő személyéhez közvetlenül köthető tárgyi anyagra (ahogy az álladó Petőfi-kiállításon ez lehetséges), hanem a szövegek, a művek adták a koncepció alapját. Így is szükség volt a Magyar Tudományos Akadémia együttműködésére, a legfontosabb ereklyék (A walesi bárdok kézirata, az Őszikéket tartalmazó Kapcsos könyv vagy Arany akadémiai karosszéke) innen érkeztek.

kiállítás irodalom Petőfi Irodalmi Múzeum

Toldi a kevés „nyertes” figura egyike Arany életművében, a kiállítás az egyik főszereplője. Evidens választás, az iskolai irodalomórák most is hosszabban időznek a pálya kezdetét jelentő műnél, az elbeszélő költemény számos epizódja pedig, különösen ahol a főhős testi erejét lehet hangsúlyozni, jól használható különféle játékokban, vetélkedőkben. Egy monitor és egy interface segítségével öt próbát is ki lehet próbálni ezek közül – ezúttal nem fizikai erő, hanem ügyesség és kötélidegek szükségesek a „túléléshez”. Szintén multimédiás alkalmazást érdemelt Arany páratlan szókincse (övé a leggazdagabb a magyar irodalomban), így örökbe lehet fogadni és hazavinni valamelyik szavát.


 

Kétarcú a kiállítás, egyszerre konzervatív és bátran újító, patetikus és játékos, hiszen nyilván többféle elvárásnak próbál megfelelni. Annyi bizonyos, hogy Arany kapott egy komolyabb ráncfelvarrást, születése kétszázadik évfordulója alkalmából, a Petőfi Irodalmi Múzeum pedig továbbra is bátran vállalja a tabudöntögető szerepét a hazai muzeológiában.


 

(A fotókat a Petőfi Irodalmi Múzeum által készített werkfilmekből vettük.)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (126),MúzeumCafé folyóirat (60),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (34),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (26),kortárs művészet (25),politika (25),interjú (24),avantgárd (24),Párizs (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),Szentendre (19),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (17),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (12),Nemzeti Múzeum (12),restitúció (11),iparművészet (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),élő MúzeumCafé (11),grafika (11),műtárgyvásárlás (11),Picasso (10),digitalizálás (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Allegro Barbaro (6),múzeumpedagógia (6),néprajz (6),világháború (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Liget Budapest (6),New York (5),könyv (5),zene (5),fotóművészet (5),aukció (5),rendszerváltás (5),Értéktár Program (5),Ady Endre (5),Nyolcak (5),kortárs (5),Európai Iskola (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),konferencia (4),szocreál (4),látogatottság (4),Louvre-Lens (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Baán László (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),wanted (4),Louvre (4),I. világháború (3),Bauhaus (3),kulturpolitika (3),Erdély (3),emlékezet (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),Vasarely (3),műtárgyvédelem (3),Berlin (3),Aczél György (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Budapest Galéria (3),sport (3),Iparművészeti Múzeum (3),műemlékvédelem (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),festészet (3),Vaszary-villa (3),Derkovits Gyula (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),Milánó (2),Textúra (2),internet (2),örökség (2),Modigliani (2),kert (2),Balaton (2),MúzeumCafé díj (2),magángyűjtemény (2),Vadak (2),relikvia (2),Seuso-kincs (2),múzeum (2),Szántó Piroska (2),fortepan (2),Csinszka (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),Zsolnay (2),dokumentum (2),Szeged (2),Art Capital (2),múzeumelmélet (2),MúzeumNegyed (2),címlap (2),ajánló (2),Chagall (2),Holokauszt (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé könyvek (2),zsidóság (2),Ország Lili (2),pop art (2),Fővárosi Képtár (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Lektorátus (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),fotó (2),keleti művészet (2),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),plakát (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),megnyitó (1),Fortepan (1),KEMKI (1),OSZMI (1),emlékmű (1),krimi (1),Madrid (1),Sziklakórház (1),op art (1),porté (1),Klimt (1),Kassák Lajos (1),bevándorlás (1),Amerika (1),oktatás (1),Trieszt (1),Andrássy (1),Schiele (1),gender (1),Vasarely Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),Szombathely (1),Velencei Biennále (1),orosz művészet (1),szecesszió (1),kommunikáció (1),Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Múzeum-kert (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Budavár (1),Miskolc (1),Bayreuth (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Moszkva (1),Kijev (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),egyház (1),BTM (1),portré (1),nők (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),helytörténet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),médiaművészet (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),belsőépítészet (1),art deco (1),animáció (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Múzeumkert (1),popzene (1),Disputa (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),etnográfia (1),kastély (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Kína (1),Műértő (1), Bécs (1),Kimt (1),Műemlék (1),velence (1),stressz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),porgramajánló (1),MTA (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Amszterdam (1)