Címkék: Trieszt, világháború, iparművészet, történelem

Egy különleges helyen egy különleges bútordarabbal futottunk össze. Trieszt csak a huszadik században annyi alkalommal cserélt gazdát, amennyiszer a stratégiai szempontból fontos kikötők szoktak. Itt épült fel, egy szikla tetején a varázslatos Miramare kastély, amely nem sok szerencsét hozott története alig néhány lakójának. Közülük az egyik, Aosta hercege egy érdekes bútordarabot készíttetett, amely ma különösebb megjegyzés nélkül húzódik meg a kiállítótérben, el is mennek mellette a látogatók, rezzenéstelen arccal. Ki volt ő és milyen ez a bútor?

 


A magyar határtól mindössze háromórányi autóútra található Trieszt olasznak egy kicsit osztrák, osztráknak pedig éppenséggel olasz, szokás is a Monarchia vagy Ausztria Riviérájaként emlegetni az egykor volt birodalom kikötőjét. Itt lakott Habsburg Miksa főherceg és tengernagy, Ferenc József öccse, aki elhatározta, hogy a várostól alig néhány kilométerre lévő, a tengerbe nyúló egyik sziklára kastélyt építtet, parkjába pedig különleges növényeket telepíttet. 1860-ra készült el a kastély, amelyből pazar kilátás nyílik a városra, az öbölre, a tengerre, a környező hegyekre, miként díszparkjának több szegletéből is. Ma már tudjuk, Miksa (feleségével, a belga király lányával, Saroltával együtt) nem hozott jó döntést, amikor felkérésre 1864-ben elfoglalta a mexikói trónt: többet nem látta Triesztet, hiszen három évvel később a köztársaságpártiak kivégezték.


A kastélyt egy darabig még a Habsburg család tagjai használták, majd 1920-ban a várossal együtt Olaszországhoz került, ekkor költözött be Aosta hercege, Amadeo (1898-1942), III. Viktor Emánuel olasz király unokaöccse, aki az alsó szint berendezését meghagyva a 20-as, 30-as évek divatjának megfelelően art deco bútorokkal rendeztette be az épület második szintjét. Ám sokat ő sem lakhatott a kastélyban. A termetes (198 centiméter magas) és vonzó herceg Oxfordban végezte az egyetemet, igazi anglomán ember volt, oxfordi angolsággal beszélt, rókára vadászott és lovaspólózott. Ennek némileg ellentmond, de a kor szellemének megfelel, hogy üdvözölte Mussolini birodalmi törekvéseit és a légierő parancsnokaként részt vett az olasz hadsereg afrikai hadjárataiban, Afrika gyarmatosításában. Érdemei elismeréséül egyenesen Kelet-Afrika alkirályának nevezték ki. Olaszország 1940-es hadba lépésétől vezető szerepet játszott Brit-Szomália elfoglalásában, az egész olasz hadsereg legsikeresebb offenzívájában, amelyet német segítség nélkül hajtott végre, ezzel alkirályi „birodalma” még nagyobbra nőtt. Nem sokáig örülhetett a sikernek, mert fél évvel később az olaszok kénytelenek voltak letenni a fegyvert, Aosta hercege hadifogságba került és 1942 márciusában maláriában elhunyt, mégpedig egy brit táborban.


A kastély ma mindkét neves lakójának emléket állít, az alsó szint Miksának, a felső Amadeónak, az alsó egy 19. századi tengerész és keletimádó felesége ízlésének megfelelően, a felső egy finom és korszerű ízlésű polgárnak, akiért a kiállított fotók tanúsága szerint rajongtak az olaszok. Ő pedig viszonozta ezt, Mussolini hű parancsnokaként. A Miksa-féle vaskos faragott bútorokkal szemben Aosta hercege a filigrán art decót választotta. Aztán a számára gyártott türkiz színű kárpitozott garnitúrák mellett egyszer csak felbukkan egy könyvállvány, minden megjegyzés nélkül, amelynél jobban nehéz bárminek is jelképezni a 30-as éveket. Hiszen horogkeresztet formáz.


Triesztet egy darabig a németek tudhatták magukénak, 1945 után Jugoszlávia próbálta megszerezni, a környéket zónákra osztották és csak 1954-től újra és egyértelműen Olaszországé. A kastélyt egy darabig katonai és tengerészeti vezetők használták, 1955-ben államosították, felújították és múzeumként nyitották meg a közönség előtt.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (61),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (35),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),kortárs művészet (25),interjú (25),Párizs (24),avantgárd (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (21),Szentendre (19),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),film (13),Nemzeti Múzeum (13),Műcsarnok (13),grafika (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (11),iparművészet (11),restitúció (11),műtárgyvásárlás (11),Capa Központ (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Néprajzi Múzeum (7),Kassák Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),néprajz (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),zene (6),Allegro Barbaro (6),világháború (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),Rippl-Rónai József (6),Román Csarnok (6),New York (5),könyv (5),Európai Iskola (5),Nyolcak (5),Értéktár Program (5),aukció (5),Ady Endre (5),rendszerváltás (5),kortárs (5),fotóművészet (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),szocreál (4),látogatottság (4),Baán László (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),wanted (4),Louvre (4),konferencia (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),Seuso-kincs (3),Czóbel Béla (3),ganymed goes europe (3),I. világháború (3),kulturpolitika (3),emlékezet (3),műemlékvédelem (3),Vasarely (3),Berlin (3),Erdély (3),Bauhaus (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),sport (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Aczél György (3),Budapest Galéria (3),kézirat (3),Caravaggio (3),festészet (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),Anna Margit (3),dizájn (3),Vaszary-villa (3),előadás (3),modernizmus (3),dokumentum (2),Modigliani (2),Frida Kahlo (2),Balaton (2),ajánló (2),kert (2),Vermeer (2),Art Market Budapest (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),Szeged (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),relikvia (2),Art Capital (2),internet (2),múzeumelmélet (2),Vadak (2),Milánó (2),Textúra (2),MúzeumNegyed (2),fotó (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),Fővárosi Képtár (2),Román csarnok (2),MűvészetMalom (2),pop art (2),Lektorátus (2),Csinszka (2),Barcelona (2),fortepan (2),Szántó Piroska (2),keleti művészet (2),zsidóság (2),Artpool (2),Chagall (2),Zsolnay (2),múzeum (2),Ország Lili (2),múzeumi rendszer (2),Fortepan (1),Madrid (1),op art (1),megnyitó (1),KEMKI (1),Pompidou (1),emlékmű (1),szecesszió (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1),Szombathely (1),Batthyány Gyula (1),törénelem (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),plakát (1),Sziklakórház (1),Kassák Lajos (1),Schiele (1),bevándorlás (1),gender (1),Klimt (1),kommunikáció (1),Amerika (1),OSZMI (1),porté (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Velencei Biennále (1),MúzeumCafé könyv (1),Képzőművészeti Egyetem (1),beszélgetés (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),emigráció (1),jótékonyság (1),Olaszország (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),emlékhely (1),Sopron (1),Lengyelország (1),Budavár (1),emlékmúzeum (1),installáció (1),Bayreuth (1),Kijev (1),Moszkva (1),Richard Wagner Múzeum (1),MOME (1),Centre Pompidou (1),Leonardo (1),interaktivitás (1),egyház (1),portré (1),Múzeumkert (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),nők (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),belsőépítészet (1),médiaművészet (1),kastély (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),helytörténet (1),art deco (1),várostörténet (1),popzene (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Disputa (1),etnográfia (1),animáció (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),Andrássy (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),szürrealizmus (1),kina (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Műemlék (1), Bécs (1),velence (1),stressz (1),Amszterdam (1),Kimt (1),Budapest100 (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Miskolc (1)