Címkék: Trieszt, világháború, iparművészet, történelem

Egy különleges helyen egy különleges bútordarabbal futottunk össze. Trieszt csak a huszadik században annyi alkalommal cserélt gazdát, amennyiszer a stratégiai szempontból fontos kikötők szoktak. Itt épült fel, egy szikla tetején a varázslatos Miramare kastély, amely nem sok szerencsét hozott története alig néhány lakójának. Közülük az egyik, Aosta hercege egy érdekes bútordarabot készíttetett, amely ma különösebb megjegyzés nélkül húzódik meg a kiállítótérben, el is mennek mellette a látogatók, rezzenéstelen arccal. Ki volt ő és milyen ez a bútor?

 


A magyar határtól mindössze háromórányi autóútra található Trieszt olasznak egy kicsit osztrák, osztráknak pedig éppenséggel olasz, szokás is a Monarchia vagy Ausztria Riviérájaként emlegetni az egykor volt birodalom kikötőjét. Itt lakott Habsburg Miksa főherceg és tengernagy, Ferenc József öccse, aki elhatározta, hogy a várostól alig néhány kilométerre lévő, a tengerbe nyúló egyik sziklára kastélyt építtet, parkjába pedig különleges növényeket telepíttet. 1860-ra készült el a kastély, amelyből pazar kilátás nyílik a városra, az öbölre, a tengerre, a környező hegyekre, miként díszparkjának több szegletéből is. Ma már tudjuk, Miksa (feleségével, a belga király lányával, Saroltával együtt) nem hozott jó döntést, amikor felkérésre 1864-ben elfoglalta a mexikói trónt: többet nem látta Triesztet, hiszen három évvel később a köztársaságpártiak kivégezték.


A kastélyt egy darabig még a Habsburg család tagjai használták, majd 1920-ban a várossal együtt Olaszországhoz került, ekkor költözött be Aosta hercege, Amadeo (1898-1942), III. Viktor Emánuel olasz király unokaöccse, aki az alsó szint berendezését meghagyva a 20-as, 30-as évek divatjának megfelelően art deco bútorokkal rendeztette be az épület második szintjét. Ám sokat ő sem lakhatott a kastélyban. A termetes (198 centiméter magas) és vonzó herceg Oxfordban végezte az egyetemet, igazi anglomán ember volt, oxfordi angolsággal beszélt, rókára vadászott és lovaspólózott. Ennek némileg ellentmond, de a kor szellemének megfelel, hogy üdvözölte Mussolini birodalmi törekvéseit és a légierő parancsnokaként részt vett az olasz hadsereg afrikai hadjárataiban, Afrika gyarmatosításában. Érdemei elismeréséül egyenesen Kelet-Afrika alkirályának nevezték ki. Olaszország 1940-es hadba lépésétől vezető szerepet játszott Brit-Szomália elfoglalásában, az egész olasz hadsereg legsikeresebb offenzívájában, amelyet német segítség nélkül hajtott végre, ezzel alkirályi „birodalma” még nagyobbra nőtt. Nem sokáig örülhetett a sikernek, mert fél évvel később az olaszok kénytelenek voltak letenni a fegyvert, Aosta hercege hadifogságba került és 1942 márciusában maláriában elhunyt, mégpedig egy brit táborban.


A kastély ma mindkét neves lakójának emléket állít, az alsó szint Miksának, a felső Amadeónak, az alsó egy 19. századi tengerész és keletimádó felesége ízlésének megfelelően, a felső egy finom és korszerű ízlésű polgárnak, akiért a kiállított fotók tanúsága szerint rajongtak az olaszok. Ő pedig viszonozta ezt, Mussolini hű parancsnokaként. A Miksa-féle vaskos faragott bútorokkal szemben Aosta hercege a filigrán art decót választotta. Aztán a számára gyártott türkiz színű kárpitozott garnitúrák mellett egyszer csak felbukkan egy könyvállvány, minden megjegyzés nélkül, amelynél jobban nehéz bárminek is jelképezni a 30-as éveket. Hiszen horogkeresztet formáz.


Triesztet egy darabig a németek tudhatták magukénak, 1945 után Jugoszlávia próbálta megszerezni, a környéket zónákra osztották és csak 1954-től újra és egyértelműen Olaszországé. A kastélyt egy darabig katonai és tengerészeti vezetők használták, 1955-ben államosították, felújították és múzeumként nyitották meg a közönség előtt.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (116),Magyar Nemzeti Galéria (57),MúzeumCafé folyóirat (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (30),műgyűjtés (29),történelem (27),interjú (24),irodalom (24),politika (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),avantgárd (22),építészet (21),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (16),fotográfia (16),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),Szentendre (16),régészet (14),Ludwig Múzeum (13),restaurálás (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),műtárgyvásárlás (11),Nemzeti Múzeum (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),Capa Központ (10),grafika (10),digitalizálás (10),iparművészet (10),Picasso (9),holokauszt (8),film (8),Bécs (7),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),színház (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Rippl-Rónai József (6),Kassák Múzeum (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (6),Allegro Barbaro (6),Nyolcak (5),néprajz (5),aukció (5),Értéktár Program (5),zene (5),kortárs (5),Ady Endre (5),rendszerváltás (5),New York (5),Power 50 lista (5),fotóművészet (4),wanted (4),könyv (4),szocreál (4),városi séta (4),Baán László (4),Skanzen (4),Élő MúzeumCafé (4),látogatottság (4),Velence (4),Csontváry (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),Rembrandt (4),örökségvédelem (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre (4),konferencia (4),Bartók Béla (4),I. világháború (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),sport (3),Czóbel Béla (3),Erdély (3),Aczél György (3),London (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Bauhaus (3),kézirat (3),emlékezet (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),Budapest Galéria (3),ganymed goes europe (3),Derkovits Gyula (3),impresszionisták (3),előadás (3),Caravaggio (3),modernizmus (3),Anna Margit (3),dizájn (3),MúzeumCafé Díj (3),MűvészetMalom (2),múzeumi rendszer (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),kert (2),MúzeumNegyed (2),dokumentum (2),Artpool (2),Vermeer (2),relikvia (2),Textúra (2),Modigliani (2),Szántó Piroska (2),Ország Lili (2),Barcelona (2),fortepan (2),Milánó (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),Chagall (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),internet (2),fotó (2),Vadak (2),keleti művészet (2),Szeged (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),Vasarely (2),múzeum (2),MúzeumCafé díj (2),Art Market Budapest (2),Csinszka (2),címlap (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),pop art (2),Bukta Imre (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),kastély (1),Andrássy (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Fortepan (1),emlékmű (1),gender (1),Balaton (1),Győr (1),orosz művészet (1),Kassák Lajos (1),Amszterdam (1),Batthyány Gyula (1),Miskolc (1),Sziklakórház (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Matisse (1),törénelem (1),porté (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),krimi (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),nők (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),veduta (1),Disputa (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),interaktivitás (1),egyház (1),Kijev (1),Moszkva (1),emlékmúzeum (1),installáció (1),MOME (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Színháztörténeti Múzeum (1),temető (1),festészet (1),belsőépítészet (1),OSZMI (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),1956 (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),műtárgylopás (1),portré (1),várostörténet (1),popzene (1),animáció (1),múzeumelmélet (1),El Kazovszkij (1),etnográfia (1),stressz (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),zsidóság (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sopron (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),műkincslopás (1),Római Iskola (1),Balaton (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Guernica (1),ajánló (1),dinoszaurusz (1),Prado (1),Magnum Photos (1),bibliofília (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),Vallauris (1),François Gilot (1),Garas Kára (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Mravik László (1),Cloisters (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),közösségi oldalak (1),szeged (1),Metz (1),Sinkó Katalin (1),Christie’s (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Nagyvilág (1),szalon (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),restitucio (1),adatbázis (1),Toulouse-Lautrec (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),kutatás (1),elhurcolt műkincsek (1),könyvtár (1),Csernus Tibor (1),Dada (1),Kratochwill Mimi (1),Népessy Noémi (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),királynő (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Frida Kahlo (1),erdély (1),szürrealizmus (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),BÁV (1),Várkert Bazár (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),Athén (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),Kína (1),Műértő (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),egyiptológia (1),MTA (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),MANK (1),Vaszary János (1),porgramajánló (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Ani (1),dada (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Művészetmalom (1),olimpia (1),Ámos Imre (1),városliget (1),progarmajánló (1),Kocsis Zoltán (1),századforduló (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Vajda Júlia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),védettség (1),hamisítás (1),műemlék (1),Debrecen (1),Székesfehérvár (1),szobor (1),Lucian Freud (1)