Címkék: kiállítás, Bécs, Vadak, Matisse

Tiszta szerencse, hogy Európa egyik leggazdagabb kiállítási naptárát egy közeli nagyváros, Bécs produkálja; ezekre a hetekre is jut látnivaló a meglehetősen korán nyíló adventi pavilonok között. Villámlátogatásunk Lucien Freud, valamint a Matisse és a Vadak kiállítására volt elég. Aki teheti, ne hagyja ki!

Az Albertina valami oknál fogva lilába öltöztette a Matisse és a Vadak kiállításának termeit, a fullasztó hatást ellensúlyozván mindenhol hagyott egy világoskék sarkot – ennek logikáját az ember egészen addig keresi, amíg nem képes a lila ködből ellátni a képekig. Ha sikerül, akkor tényleg lényegtelen, milyen színűek a falak, hiszen valóban a mindössze három évig, és az alatt is laza egységben működő csoport (lásd még Nyolcak) alkotóitól egy egészen pazar válogatást állítottak össze a kurátorok. A gyökerektől, a pre-fauve kísérletektől a fénykoron át a külön utakig jutunk, az termekben pedig nagyobb hangsúlyt kapnak a hatások (afrikai maszkok, a bejárt tájak jellemzői stb.), és végig erős fókusz helyeződik az egyes művészek karakterjegyeire, mintha a kiállítás nem az egységet, hanem a csoport tagjainak különbözőségét kívánná kiemelni. Helyzeti előnyünkből adódóan (mi vagyunk az utókor) képesek vagyunk átlátni és értékelni a századelő művészettörténetét: 1905-től gyors ütemben követték egymást az izmusok, és ezek az akadémikus festészettől amúgy is – már a kezdetektől – teljes mértékben megszabaduló művészek sem voltak képesek kivonni a hatások alól magukat.

A Vadak csoport, de főleg Matisse és Derain életében 1905 nyara hozta meg a végső lökést és az indíttatást a posztimpresszionizmustól való elszakadásra, a Collioure nevű halászfaluban eltöltött hónapok alatt a kompozíciókból elveszett a tér, a színválasztás pedig teljes mértékben szubjektívvá vált mindkettőjüknél, az apafiguránál (Matisse) és a „suhancnál” (Derain), ahogy egymást ábrázolták az ekkor készült portrékon. (Jól látható, hogy a mi neósaink mennyivel óvatosabbak, visszafogottabbak és figyelmezettebbek voltak a korszak nagybányai ábrázolásainál.) Derain akvarelljein a harmadik dimenzió eltűnik, az emberábrázolás foltokra redukálódik. Hamarosan csatlakozik Braque, aki Antwerpenben fest fauve-modorú képeket (bár nála Cézanne hatása erősebb), Dufy, aki Normaniában bánik bőkezűen a színekkel és Kees van Dongen, aki az utolsó teremben kiállított női portrékkal felteszi a (holland) koronát a kiállításra. Egy különálló teremben kaptak helyet Georges Rouault művei, az ő szimbolista művészete tematikai szempontból is kilóg a sorból, az elkülönítés is ezt hivatott erősíteni.
Eltérő gyökerű művészekről van szó, akiket a sűrűn érkező modernista és avantgárd hatások könnyen ragadtak ki a csoportból: Braque és Derain a kubizmus, Manguin és Marquet a késői impresszionizmus irányába távozott, Rouault vallási, míg Van Dongen közkedvelt társasági festővé vált – tudjuk meg a tárlat utolsó falán, mint egy valós történeten alapuló film végefőcímében.
Csapatunkban némi vita alakult ki, hogy Derain nem volt-e jobb művész Matisse-nál. A Puskin Múzeumtól a Tate-ig a legnagyobb köz- és magángyűjteményekből összeszedett mintegy 160 műtárgy – az egyetlen teremnyi előzmény kivételével – az 1905 és 1907 közötti időszakra korlátozza az áttekintést, így a kérdés ma az Albertinában nem eldönthető. Ugyan Derain történetesen igen erős anyaggal van jelen a kiállításon, az „iskolateremtő” rangját meghagyhatjuk Matisse-nak, hiszen mégiscsak ő volt az apafigura, ezt még Derain is egyértelműen elismerte, bizonyítja a tárlat plakátjához is kiválasztott portré.
Hamarosan folytatjuk egy nem kevésbé „vad”, ám színeiben sokkal visszafogottabb művész kiállításával, Lucien Freuddal a Kunsthistorisches Múzeumban.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)