Címkék: kiállítás, Bécs, Vadak, Matisse

Tiszta szerencse, hogy Európa egyik leggazdagabb kiállítási naptárát egy közeli nagyváros, Bécs produkálja; ezekre a hetekre is jut látnivaló a meglehetősen korán nyíló adventi pavilonok között. Villámlátogatásunk Lucien Freud, valamint a Matisse és a Vadak kiállítására volt elég. Aki teheti, ne hagyja ki!

Az Albertina valami oknál fogva lilába öltöztette a Matisse és a Vadak kiállításának termeit, a fullasztó hatást ellensúlyozván mindenhol hagyott egy világoskék sarkot – ennek logikáját az ember egészen addig keresi, amíg nem képes a lila ködből ellátni a képekig. Ha sikerül, akkor tényleg lényegtelen, milyen színűek a falak, hiszen valóban a mindössze három évig, és az alatt is laza egységben működő csoport (lásd még Nyolcak) alkotóitól egy egészen pazar válogatást állítottak össze a kurátorok. A gyökerektől, a pre-fauve kísérletektől a fénykoron át a külön utakig jutunk, az termekben pedig nagyobb hangsúlyt kapnak a hatások (afrikai maszkok, a bejárt tájak jellemzői stb.), és végig erős fókusz helyeződik az egyes művészek karakterjegyeire, mintha a kiállítás nem az egységet, hanem a csoport tagjainak különbözőségét kívánná kiemelni. Helyzeti előnyünkből adódóan (mi vagyunk az utókor) képesek vagyunk átlátni és értékelni a századelő művészettörténetét: 1905-től gyors ütemben követték egymást az izmusok, és ezek az akadémikus festészettől amúgy is – már a kezdetektől – teljes mértékben megszabaduló művészek sem voltak képesek kivonni a hatások alól magukat.

A Vadak csoport, de főleg Matisse és Derain életében 1905 nyara hozta meg a végső lökést és az indíttatást a posztimpresszionizmustól való elszakadásra, a Collioure nevű halászfaluban eltöltött hónapok alatt a kompozíciókból elveszett a tér, a színválasztás pedig teljes mértékben szubjektívvá vált mindkettőjüknél, az apafiguránál (Matisse) és a „suhancnál” (Derain), ahogy egymást ábrázolták az ekkor készült portrékon. (Jól látható, hogy a mi neósaink mennyivel óvatosabbak, visszafogottabbak és figyelmezettebbek voltak a korszak nagybányai ábrázolásainál.) Derain akvarelljein a harmadik dimenzió eltűnik, az emberábrázolás foltokra redukálódik. Hamarosan csatlakozik Braque, aki Antwerpenben fest fauve-modorú képeket (bár nála Cézanne hatása erősebb), Dufy, aki Normaniában bánik bőkezűen a színekkel és Kees van Dongen, aki az utolsó teremben kiállított női portrékkal felteszi a (holland) koronát a kiállításra. Egy különálló teremben kaptak helyet Georges Rouault művei, az ő szimbolista művészete tematikai szempontból is kilóg a sorból, az elkülönítés is ezt hivatott erősíteni.
Eltérő gyökerű művészekről van szó, akiket a sűrűn érkező modernista és avantgárd hatások könnyen ragadtak ki a csoportból: Braque és Derain a kubizmus, Manguin és Marquet a késői impresszionizmus irányába távozott, Rouault vallási, míg Van Dongen közkedvelt társasági festővé vált – tudjuk meg a tárlat utolsó falán, mint egy valós történeten alapuló film végefőcímében.
Csapatunkban némi vita alakult ki, hogy Derain nem volt-e jobb művész Matisse-nál. A Puskin Múzeumtól a Tate-ig a legnagyobb köz- és magángyűjteményekből összeszedett mintegy 160 műtárgy – az egyetlen teremnyi előzmény kivételével – az 1905 és 1907 közötti időszakra korlátozza az áttekintést, így a kérdés ma az Albertinában nem eldönthető. Ugyan Derain történetesen igen erős anyaggal van jelen a kiállításon, az „iskolateremtő” rangját meghagyhatjuk Matisse-nak, hiszen mégiscsak ő volt az apafigura, ezt még Derain is egyértelműen elismerte, bizonyítja a tárlat plakátjához is kiválasztott portré.
Hamarosan folytatjuk egy nem kevésbé „vad”, ám színeiben sokkal visszafogottabb művész kiállításával, Lucien Freuddal a Kunsthistorisches Múzeumban.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)