Címkék: kiállítás, Bécs, Vadak, Matisse

Tiszta szerencse, hogy Európa egyik leggazdagabb kiállítási naptárát egy közeli nagyváros, Bécs produkálja; ezekre a hetekre is jut látnivaló a meglehetősen korán nyíló adventi pavilonok között. Villámlátogatásunk Lucien Freud, valamint a Matisse és a Vadak kiállítására volt elég. Aki teheti, ne hagyja ki!

Az Albertina valami oknál fogva lilába öltöztette a Matisse és a Vadak kiállításának termeit, a fullasztó hatást ellensúlyozván mindenhol hagyott egy világoskék sarkot – ennek logikáját az ember egészen addig keresi, amíg nem képes a lila ködből ellátni a képekig. Ha sikerül, akkor tényleg lényegtelen, milyen színűek a falak, hiszen valóban a mindössze három évig, és az alatt is laza egységben működő csoport (lásd még Nyolcak) alkotóitól egy egészen pazar válogatást állítottak össze a kurátorok. A gyökerektől, a pre-fauve kísérletektől a fénykoron át a külön utakig jutunk, az termekben pedig nagyobb hangsúlyt kapnak a hatások (afrikai maszkok, a bejárt tájak jellemzői stb.), és végig erős fókusz helyeződik az egyes művészek karakterjegyeire, mintha a kiállítás nem az egységet, hanem a csoport tagjainak különbözőségét kívánná kiemelni. Helyzeti előnyünkből adódóan (mi vagyunk az utókor) képesek vagyunk átlátni és értékelni a századelő művészettörténetét: 1905-től gyors ütemben követték egymást az izmusok, és ezek az akadémikus festészettől amúgy is – már a kezdetektől – teljes mértékben megszabaduló művészek sem voltak képesek kivonni a hatások alól magukat.

A Vadak csoport, de főleg Matisse és Derain életében 1905 nyara hozta meg a végső lökést és az indíttatást a posztimpresszionizmustól való elszakadásra, a Collioure nevű halászfaluban eltöltött hónapok alatt a kompozíciókból elveszett a tér, a színválasztás pedig teljes mértékben szubjektívvá vált mindkettőjüknél, az apafiguránál (Matisse) és a „suhancnál” (Derain), ahogy egymást ábrázolták az ekkor készült portrékon. (Jól látható, hogy a mi neósaink mennyivel óvatosabbak, visszafogottabbak és figyelmezettebbek voltak a korszak nagybányai ábrázolásainál.) Derain akvarelljein a harmadik dimenzió eltűnik, az emberábrázolás foltokra redukálódik. Hamarosan csatlakozik Braque, aki Antwerpenben fest fauve-modorú képeket (bár nála Cézanne hatása erősebb), Dufy, aki Normaniában bánik bőkezűen a színekkel és Kees van Dongen, aki az utolsó teremben kiállított női portrékkal felteszi a (holland) koronát a kiállításra. Egy különálló teremben kaptak helyet Georges Rouault művei, az ő szimbolista művészete tematikai szempontból is kilóg a sorból, az elkülönítés is ezt hivatott erősíteni.
Eltérő gyökerű művészekről van szó, akiket a sűrűn érkező modernista és avantgárd hatások könnyen ragadtak ki a csoportból: Braque és Derain a kubizmus, Manguin és Marquet a késői impresszionizmus irányába távozott, Rouault vallási, míg Van Dongen közkedvelt társasági festővé vált – tudjuk meg a tárlat utolsó falán, mint egy valós történeten alapuló film végefőcímében.
Csapatunkban némi vita alakult ki, hogy Derain nem volt-e jobb művész Matisse-nál. A Puskin Múzeumtól a Tate-ig a legnagyobb köz- és magángyűjteményekből összeszedett mintegy 160 műtárgy – az egyetlen teremnyi előzmény kivételével – az 1905 és 1907 közötti időszakra korlátozza az áttekintést, így a kérdés ma az Albertinában nem eldönthető. Ugyan Derain történetesen igen erős anyaggal van jelen a kiállításon, az „iskolateremtő” rangját meghagyhatjuk Matisse-nak, hiszen mégiscsak ő volt az apafigura, ezt még Derain is egyértelműen elismerte, bizonyítja a tárlat plakátjához is kiválasztott portré.
Hamarosan folytatjuk egy nem kevésbé „vad”, ám színeiben sokkal visszafogottabb művész kiállításával, Lucien Freuddal a Kunsthistorisches Múzeumban.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)