Címkék: Szépművészeti Múzeum, Rembrandt, Vermeer, kiállítás

A holland „arany évszázad” festészetének kiállításával folytatódik idén novembertől a Szépművészeti Múzeum reprezentatív tárlatsorozata, húsz Rembrandttal (közte a legkorábbival és a legutolsóval), valamint három Vermeerrel, ami csaknem a tizede a teljes életműnek.
A spanyol festészet öt évszázadát, valamint a 15-18. századi itáliai piktúrát (Botticellitől Tizianóig, majd tovább, Caravaggióig) bemutató sorozat folytatásaként november 1-jén megnyíló Rembrandt és a holland „arany évszázad” 170 festményt mutat be az 1600-as évek legnagyobb mestereitől. Hasonló átfogó holland kiállítást korábban nem láthatott a magyar közönség, utoljára 1967-ben a varsói múzeummal együttműködésben mintegy száz művet állítottak ki a Szépművészeti Múzeumban. (Ettől a kiállítástól eredezteti „holland” karrierjét Ember Ildikó, a mostani tárlat kurátora, hiszen akkor kezdő művészettörténészként vett részt az előkészítő munkákban.)
A holland 17. század az európai kultúra egyik virágkora volt, a hollandnak pedig kétség kívül a csúcsa. Ám hiába a sok nagyszerű mester és kismester, a kiállítás húzóneve Rembrandt, bár a kurátor elismeri, hogy Rembrandt nem volt annyira egyeduralkodó a sokszínű, változatos holland festészetben, mint Rubens a flamandban. A Szépművészeti Múzeum állandó kiállításán a Rembrandt-iskola egy egész termet megtölt, ám a múzeum 19-20. század fordulóján még elismert 12 Rembrandtjából ma egyet sem ismer el a tudomány. Ezekből a vitatott alkotásokból most kettőt is kiállítanak, az egyiknek a szakértők új mestert javasolnak, a másik helyzete pedig annyira problematikus és érdekes, hogy dupla oldalas szöveget kap a katalógusban. Ezek nem gyenge művek, hanem a tudomány jelenlegi állása szerint nem a mester keze által készültek.
A kiállítás több szekcióból áll össze. Az első a történeti hátteret mutatja be, a második az új, a kereskedelem által meggazdagodott, polgárosodott társadalom szereplőit vonultatja fel, többek között Frans Hals portréival, csoportképekkel. A harmadik szekció azt ábrázolja, hogy a társadalom egyes rétegei mit kezdtek a gazdagsággal, itt zsánerképekkel, csendéletekkel találkozhat a látogató. A negyedik téma a vallás, a protestantizmus megjelenése a festészetben, ezt követi Rembrandt és leideni körének művészete. A mester korai képeiből volt mód többet megszerezni, mert éppen a budapesti kiállítással egy időben készül Amszterdam és London egy közös öregkori Rembrandt kiállításra, de így is tíznél több kép érkezik Amszterdamból és itt lesz a művész első és az utolsó képe. A legkorábbi, a Szemüvegárus az öt érzéket ábrázoló sorozatból a festő szülővárosából, a leideni múzeumból jön, az egyik legkorábbi önarcképe pedig Münchenből, míg az utolsónak tartott, feltehetően a halála évében készült önarcképét az Uffizi adja kölcsön, ezt annak idején Lorenzo Medici vásárolta meg önarcképgyűjteménye számára. Bécsből érkezik egy női portré, és amerikai magángyűjteményből egy Minerva-ábrázolás – ez a kép egykor Nemes Marcell tulajdonában volt.


A következő szekció a városi életet jeleníti meg, itt a fő attrakció a három Vermeer lesz (a mindössze 38 képből álló életműből): a Geográfus, az Asztronómus és A katolikus hit allegóriája, Frankfurtból, Párizsból és a New York-i Metropolitan Múzeumból. A kiállítást a tájképek zárják. A budapesti gyűjtemény mintegy félezer 17. századi holland alkotással dicsekedhet, ennek a fele tájkép, hiszen egyre inkább ez válik vezető műfajjá a korszak művészetében.
A kiállításhoz készülő katalógus 40 szerző tanulmányait közli.



Rembrandt van Rijn: Önarckép, 1640. London, National Gallery

Jan Vermeer van Delft: Asztronómus, 1668. Paris, Louvre

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)