Időkapszulát találtak a Román csarnokban

Címkék: Szépművészeti Múzeum, Román csarnok, restaurálás, építészet, szobrászat

Szépművészeti Múzeum Román csarnok restaurálás építészet szobrászat

Hogy a Szépművészeti Múzeum Román csarnoka a város egyik legizgalmasabb és legrejtélyesebb belső tere, azt eddig is tudtuk, ám hogy a hetven évig elzárt, most pedig felújítás alatt álló terem még mindig tartogat meglepetéseket, arra a szakemberek sem számítottak. A freibergi kapu beépített gipszmásolata fölött, egy rozettában találták meg a restaurátorok azt az időkapszulát, amely részletesen leírja, kik vettek részt annak idején a múzeum legszebb tereinek díszítésében.

 

Szépművészeti Múzeum Román csarnok restaurálás építészet szobrászat
A kis üvegben elhelyezett cédulán ez olvasható:

„A román terem festését tervezte Glaser János festő mester, a figurális részletek Reissmann Miksa festömüvésztöl készültek, a díszletfestések Beszédes Ottó festösegéd vezetése alatt készültek el. – Továbbá a két lépcsöház, a Díszterem, Michel Angelo terem, a Dór és a Ión termek festömunkái, szintén az itt nevezet festöktöl készültek. Ezen munkák kivitele 1903 október elejétöl 1904. junius végéig tartott. –

Ezen okmányt ide elhelyeztem mielött az állványt a teremböl lebontották. –

1904. május hó. 28-án Beszédes Ottó”


Glaser János a korszak keresett díszítőfestője volt, a legismertebb munkái közé tartozik a Bakáts téri templom, valamint a dobozi Wenckheim-kastély temploma és sírboltja díszítése. A Bécsben és Berlinben tanult Reissmann Károly Miksa a századforduló népszerű művésze volt, tájképei és zsánerei ma is szerepelnek az aukciós házak kínálatában. Beszédes Ottónak köszönhetők többek között a szegedi dóm ornamentális díszei. Nyugodtan állíthatjuk, hogy a korszak legjobbjait alkalmazták Schickedanz Albert épületének kifestéséhez. (Lotz Károly hajlott kora miatt nem tudott eleget tenni a felkérésnek, ő 1904-ben el is hunyt.)

Szépművészeti Múzeum Román csarnok restaurálás építészet szobrászat
Ennek apropóján megnéztük, hol tart a rekonstrukció, hogyan dolgoznak a restaurátorok. 2012-ben kezdődött a rekonstrukció tervezése, tudtuk meg Kőszegi Antaltól, az épület főmérnökétől, 2014-ben vonták be a munkába a Seres András által vezetett restaurátor csapatot, hogy a felmérések, a levéltári kutatások és a gipszszobrok bent léte mellett kicsit nehézkes helyszíni szondázás alapján elkészítsék a Román csarnok és két másik terem (Michelangelo- és a fölötte található egy díszterem) restaurálási dokumentációját. A generálkivitelező a Zeneakadémia, a Várkert Bazár, a pesti Vigadó és a Gödöllői kastély több terének restaurálását is végző Seres Andrást bízta meg – egyszerűsített közbeszerzési eljárás keretében – a munkával, aki kollégáival 2016 decemberében állványozta fel a felújításra váró tereket, idén júliusra pedig már végezniük is kell a munkával.


A nagyobb, több műfajhoz is értő csapat mozgatásában tapasztalatot szerzett Seres Andrásék referenciái alapján nem kétséges, hogy időben és a lehető legjobb színvonalon mentik vissza a műemléki teret az utókor számára. Ennek érdekében jelenleg is negyvenen dolgoznak az állványokon, festők, szobrászok, díszítőfestők. Csak a Román csarnokban 2000 négyzetmétert meghaladó felületet kell helyreállítani bő fél év alatt. Arra a kérdésre, hogy milyen állapotok fogadták itt a restaurátorokat, Seres András elmondta, hogy a háborús károk miatt köszönhetően még az ötvenes években is lapátolták itt a havat, azóta, még az elmúlt években is ázott a csarnok felülről. A víz természetes eróziós hatása mellett a só is jelentős károkat okoz: amikor kiszárad a fal, kimarja a kötőanyagot a vakoltból és a festékből. Főleg a felső részeken, a főhajó két oldalán a párkány fölött a vakolat és a festés eltávolodott egymástól. Ezeken a részeken most egy konzerváló anyag beeresztésével megpróbálják a rétegeket egymáshoz illeszteni, visszapréselni a faltól elvált festéket. Ahol teljesen elveszett a kötőanyag, ott annyira porlott a festék, hogy ha ráfújtak, elszállt.

Szépművészeti Múzeum Román csarnok restaurálás építészet szobrászat
A Román csarnok még így is jól járt a múzeum több teréhez képest, mert ahogy változott a kor, változott az ízlés és a funkció is, a díszítéseket egyszerűen lefestették. Itt viszont az eredeti állapot megmaradt, még az eredeti tervekre, dokumentumokra sincs szükség a rekonstrukcióhoz. A párkány alatt vörös volt a fal, ahogy most is látszik, itt csak az autentikus árnyalatot kellett megtalálni. A pillérek kőszerű festést kaptak, ebből már látszik is néhány.

Kibontották azokat a falfülkéket, amelyeket a freibergi kapu behelyezésekor elfalaztak, mivel a kapu lábai belenyúltak az ívekbe – az eredeti festés itt is megmaradt. A kapu történetébe Szőcs Miriam, a múzeum Régi szobor osztályának vezetője avat be. Az első gipszek közé tartozik, amelyet – még a nyitás előtt, 1904-ben – megrendelt a múzeum. Darabokban, vonaton, majd kocsikkal a Ferencvárosi pályaudvarról érkezett a szobor 1905-ben, a leírás szerint össze is állították, de statikai okokból mégsem állt meg a lábán. Egy évvel később újra beépítették, nyilván ekkor derült ki, hogy belelóg a tér hármas ívét követő fülkékbe, amelyeket befalazással megszüntettek, máig. A kapu mostantól nyitva lesz, ezáltal egy tengely keletkezik a Reneszánsz és a Barokk csarnokkal, a három illusztris tér átjárhatóságával.


További termek díszítőfestése is rekonstrukció alatt áll. A Michelangelo terem fölötti teret kommunikációs helyiségnek használták. Fiókboltozatos mennyezetét álmennyezet takarta és válaszfalakkal osztották meg. Az álmennyezet felszerelését megelőzően majdnem a teljes boltozatot lefújták mésztejjel, hogy megkösse a port és a porló festéket. Itt tehát nem a meglévőt kell felújítani, hanem az eredetit visszaállítani annak finomságával és igényességével – a dokumentáció alapján, hogy az eredeti tervek és a végül elkészült díszítőfestés sok esetben eltért  A felújítás követően multifunkciós teremként előadások szervezésére és kiállítás bemutatására is alkalmas lesz.


A termek jelenkori rekonstrukcióját irányító szakemberek neve is bekerül egy új időkapszulába, pontosan oda, ahol a régit megtalálták, így a következő felújítás során tudni fogják, kiknek köszönhető mindez – a majdani sajtó pedig nyilván örömmel tudósít minderről.


Illusztrációk: Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (111),Magyar Nemzeti Galéria (55),MúzeumCafé folyóirat (53),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (34),programajánló (29),műgyűjtés (26),történelem (24),interjú (23),kortárs művészet (22),politika (22),Párizs (21),avantgárd (21),irodalom (20),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),fotográfia (16),videó (15),Szentendre (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),Ludwig Múzeum (13),restaurálás (13),Műcsarnok (12),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),digitalizálás (10),Nemzeti Múzeum (10),restitúció (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),szobrászat (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Bécs (7),Kiscelli Múzeum (7),film (7),világháború (6),múzeumpedagógia (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Allegro Barbaro (6),Rippl-Rónai József (6),kortárs (5),rendszerváltás (5),aukció (5),Értéktár Program (5),Liget Budapest (5),Kassák Múzeum (5),New York (5),könyvajánló (5),színház (5),Power 50 lista (5),Nyolcak (5),zene (4),városi séta (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),látogatottság (4),Csontváry (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),konferencia (4),örökségvédelem (4),Velence (4),szocreál (4),Ady Endre (4),könyv (4),Élő MúzeumCafé (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),fotóművészet (4),Aczél György (3),London (3),ganymed goes europe (3),impresszionisták (3),Czóbel Béla (3),műemlékvédelem (3),Európai Iskola (3),sport (3),előadás (3),Bauhaus (3),dizájn (3),MúzeumCafé Díj (3),Iparművészeti Múzeum (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),Caravaggio (3),kulturpolitika (3),kézirat (3),emlékezet (3),modernizmus (3),Derkovits Gyula (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),I. világháború (3),Vadak (2),magángyűjtemény (2),internet (2),relikvia (2),MúzeumNegyed (2),Seuso-kincs (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),Textúra (2),Milánó (2),Berlin (2),fortepan (2),Chagall (2),keleti művészet (2),pop art (2),Artpool (2),Barcelona (2),Art Market Budapest (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Szeged (2),Zsolnay (2),Holokauszt (2),dokumentum (2),Szántó Piroska (2),Lektorátus (2),fotó (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),múzeum (2),Andrássy (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Mravik László (1),Cloisters (1),emlékmű (1),kastély (1),megnyitó (1),Bosch (1),múzeumelmélet (1),Vajda Júlia (1),animáció (1),műkincslopás (1),Ámos Imre (1),kastélypark (1),médiaművészet (1),nők (1),vadászat (1),gender (1),Győr (1),Batthyány Gyula (1),Balaton (1),orosz művészet (1),Kassák Lajos (1),törénelem (1),elhurcolt műkincsek (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Prága (1),Sziklakórház (1),műtárgylopás (1),Népessy Noémi (1),bevándorlás (1),Amerika (1),Sinkó Katalin (1),Garas Kára (1),kommunikáció (1),Trieszt (1),Vasarely Múzeum (1),porté (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),oktatás (1),Velencei Biennále (1),örökség (1),MOME (1),installáció (1),egyház (1),interaktivitás (1),Centre Pompidou (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),Leonardo (1),Lengyelország (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Budavár (1),Román csarnok (1),helytörténet (1),art deco (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),emigráció (1),zsidóság (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),olimpia (1),portré (1),Ani (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),El Kazovszkij (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),kert (1),műemlék (1),Képzőművészeti Egyetem (1),beszélgetés (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),hamisítás (1),jótékonyság (1),Olaszország (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),emlékhely (1),Sopron (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Nagy-Britannia (1),királynő (1),Matisse (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),kultusz (1),tárlatvezetés (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),könyvtár (1),városliget (1),dada (1),Művészetmalom (1),kutatás (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),adatbázis (1),szalon (1),restitucio (1),progarmajánló (1),századforduló (1),Vaszary János (1),Rozsda Endre (1),Metz (1),bibliofília (1),Prado (1),Keserü Ilona (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),Magnum Photos (1),Duchamp (1),Kratochwill Mimi (1),Dada (1),muzeológia (1),Lucian Freud (1),dinoszaurusz (1),ajánló (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),balaton (1),Guernica (1),Vaszary Villa (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Toulouse-Lautrec (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),porgramajánló (1),MTA (1),Bukta Imre (1),velence (1),Csernus Tibor (1),MúzeumCafé (1),Amszterdam (1),Műemlék (1), Bécs (1),egyiptológia (1),Nagyvilág (1),Budapest100 (1),Kimt (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Google Art Project (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),Moholy-Nagy László (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),BÁV (1),Debrecen (1),Benczúr Gyula (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),veduta (1),Velázquez (1),Aristide Maillol (1),felújítás (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Miskolc (1)