Kánikula, Balaton, Keserü Ilona

Címkék: kiállítás, tárlatvezetés, balaton, Vaszary Villa, Keserü Ilona

Azt hihetnénk, hogy egy 35 fokos vasárnap délután a Balaton vonzáskörzetében két dolgot tesznek az emberek: hűsölnek a vízben vagy a szomorúan elindulnak hazafelé. Aztán kiderül, hogy van egy harmadik csoport is: ők a füredi Vaszary Villában hallgatják Keserü Ilona tárlatvezetését a saját tárlatán. És milyen sokan vannak…

Délután négykor csak néhány elszánt műértő, öt perccel később már a legnagyobb teremben éppen csak elférő tömeg várja, hogy a szerencsére egészségesen hűsített múzeumban a művész elkezdje a meghirdetett programot. A művészi (tehát nem kurátori) tárlatvezetések tapasztalt közönsége tudja, hogy ilyenkor sokféle előadás hallható, az anekdotafüzértől a módszertani ismertetéseken át a filozófiai kinyilatkoztatásig, a hangulat pedig az elfogódottságtól a maximális önbizalomig terjed. Ehhez képest Keserü Ilona egy harmadikat választott: a (már régebben végzett) pécsi hallgatóinak szép számú jelenléte hatására átváltott professzorrá (ezt ő sem titkolta), és lényegében tanítani kezdte az egybegyűlteket, művészetre, színelméletre, alkotásmódszertanra, történelemre és úgy általában: az életre. Közben pedig finom megjegyzéseket tett arról, hogy a két szintet elfoglaló kiállítás melyik korszakát hanyagolja, melyiket hangsúlyozza, és hogy máshol, egy másik kiállításon mit tenne ki szívesen.

Nem történt ilyen felmérés, de a reakcióból úgy ítélhetjük meg, hogy a közönség a kulisszatitkokat szereti igazán hallani. Volt most is belőle, például hogy Keresü Ilona Korniss Dezsőtől megtanulta, hogy a legjobban nyállal lehet megtisztítani az olajképet, így aki a mostani kiállítás előkészületei során járt a műtermében, sok eldobott szürke vattapamacsot láthatott – a tisztítás eszközeit. Hogy a dobozra hullámvonalban rögzített linóleum alapra készített műve az évtizedek alatt megereszkedett, és most már egészen más az eredetileg tervezett hullámvonal, de nem bánja, ez lett a „magától alakult anyagok együttműködésének” eredménye.

Ha Keserü Ilona, akkor a színek játéka. Volt módja a művésznek egy Möbius-szalagot a közönség előtt megforgatni (ezt a művét végül nem állították ki, de ott maradt a múzeumban), így érzékletesen bemutatni, hogy a szalag két oldalán a komplementer színek láthatók. A gyerekek amúgy is szeretik a labirintus-képeit, mert sikerélményt jelent nekik, ha végig tudják követni az utat az elejétől a végéig.

A művész azt is megosztotta a hallgatósággal, hogy lett volna módja kinn maradni (például pályája kezdetén, amikor egy évet Olaszországban töltött), de eszébe sem jutott, viszont Magyarországon mindent látni akart és mindent befogadni. A balatonudvari temető sírköveinek szív alakú domborulatai például „bejöttek neki”, ahogy fogalmaz, hiszen a mai napig használja ezeket a vonalakat. Egyedi megközelítése a három T-re felépített kádári (aczéli) rendszernek, hogy a pénz nem játszott szerepet a művészetben, ez pedig szabadságot jelentett a művész számára. Főleg azok után érezhette így, amikor egyszer Londonban egy galériásnak katalógusokat mutogatott az ő és hazai alkotótársai műveivel, mire a galériás közölte, hogy ilyen alkotásokból ott is van akármennyi. Keresü Ilona kiabálni kezdett (íme a szabadság egy megnyilvánulása): még hogy olyan képek, mint az övéi? „Ez a nő őrült” mondták, ő pedig mindezt évtizedekkel később mosolyogva meséli a Vaszary Villa közönségének.

Amikor frissen végzett főiskolásként Lengyelországban járt, azzal szembesült, hogy egy ugyanolyan szocialista berendezkedésű országban az utcáról nyíló (tehát nem lakás) galériákban absztrakt műveket állítanak ki, ami itthon akkoriban elképzelhetetlen volt. Ettől kezdve ő is absztrakt műveket készített, és sokan kérdezik, hogyan tudott áttérni a főiskolán megtanult szocreál művészetről azonnal az absztraktra. Egy másik kiállításon szívesen bemutatná azt a finom átmenetet, ami a realista ábrázolástól az absztraktig vitte, és bármilyen hihetetlen, de most is tud rajzolni. Itt kaphattunk egy kis összefoglalást a pedagógiai hitvallásából is: az egyetemen párhuzamosan tanítja az ábrázolást és a kompozíciót, szó sincs arról, hogy először rajzolni kell, majd utána jöhet az önálló gondolat.

Végül a közönség soraiból is sikerült őt meglepni. Az egyik felszólaló („gender” tanulmányok tapasztalatával) felvetette, hogy Keserü Ilona műveinek jellegzetes és visszatérő hullámvonalaiban ő a női nemi szervek ábrázolását látja. A művész láthatóan először találkozott azzal a gondolattal, hogy a sírkövek formájára épülő vonal valójában a nemiség kérdését boncolgatja, de bölcsen nem vitatkozott, inkább derűs beszélgetésbe elegyedett a felszólalóval…

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)