Kiscelli update: Holttest az utazókosárban

Címkék: kiállítás, Kiscelli Múzeum, krimi

A város legromantikusabb kiállítóhelye, az óbudai kiscelli kolostorépület és templom hetven éve szolgál a főváros múzeumaként. A Mágnás Elza-rejtélyt felelevenítő kiállítás most húzott egy nagyot: az épületre, annak történetére is reflektál, a terek és a falak nem a hátterét adják a tárlatnak, hanem részei annak.

 


Perényi Roland történész kutatási területe a nagyvárosi bűnözés, beosztása szerint pedig a Kiscelli Múzeum igazgatója, így bátran nyúlt a helyszínhez és a helyszínből következő történethez, amely az 1910-es éves Budapestjének egyik legnagyobb vihart kavart bűncselekménye volt. A kiscelli kegyhelyet (Mariazell mintájára, innen az elnevezés) a 18. században alapítja a Zichy-család, fenntartását a trinitárius rendre bízza, hamarosan pedig felépül a kolostor és a templom, ahol a rend feladatának megfelelően kiváltott rabokat szállásolnak el. A rend feloszlatása – és némi szünet – után egy dúsgazdag bécsi bútorgyáros, Schmidt Miksa vásárolja meg és teszi budapesti otthonává és bútor mintaraktárrá az épületeket. Halálát követően a végrendeletnek megfelelően a fővárosra száll az épület a teljes gyűjteménnyel együtt – az utóbbi később nagyrészt szétszóródott, a háborúban megsemmisült, az előbbi ma múzeum, ha nem is úgy, ahogyan az adományozó elképzelte.


A kiállítást egy „felfedezés” előzte meg: Perényi Roland egy új térre bukkant a templomtér felső részében, amit úgy tett használhatóvá (addig csak létrán lehetett megközelíteni), hogy egy híddal összekötötte a vele egy szintben lévő, túloldali, csigalépcsővel megközelíthető térrel. Egyszerűen: néhány hete egy fémhíd (Villányi Norbert terve) lebeg a templomban, öt méter magasan. A Magnás Elza-rejtélyt a korabeli lapok és a városi legendákért rajongó írók bőségesen feldolgozták, de mindenképpen újdonság, hogy a történész mára lecsupaszította a bizonyítható valóságra és az eredeti terekbe helyezte az eseményt, Schmidt Miksa feltételezhető hálószobájába és a szeretője emlékére emelt kápolna helyére.

A Turcsányi Emília néven született Elza cselédből lett gazdagok kitartott szeretője, sikerét pedig mi sem mutatja jobban, mint hogy ráakasztották a „Mágnás” nevet, hiszen úri körülmények között és úri módra élt, elsősorban Schmidtnek köszönhetően, aki szolgálatait bőségesen honorálta, és úgy tűnik bele is szeretett. A testi szerelemnek a hagyományos módozatait elégtelennek tartó (na jó, hírhedten perverz) Schmidt bizonyára megtalálta párját, így nem véletlen, hogy Elza erőszakos halála mögött is sokáig a bútorgyárost sejtették. A történész tényleg megpróbált csak a kétségtelen tényekre hagyatkozni, ám a kiállításnak, miként a történetnek is, része a korabeli sajtóvisszhang és az ebből születő legendák feldolgozása. Elza holttestét egy kudarcba fulladt elrejtési kísérlet után egy utazóládában találták meg a Duna partján, az áldozatot és a gyilkosokat is napokkal később azonosították: a tettet nyereségvágyból követte el Kóbori Rózsi, Elza házvezetőnője, Nick Gusztáv péklegény, a szeretője segítségével. 1914 januárjában történt mindez, még békeidőben, így a sajtó jócskán tudott teret adni az esetnek, hangsúlyozva, hogy az áldozat megérdemelte a sorsát: a kitartottként meggazdagodó, fényűzően élő nő nem váltotta ki az efféle történeteket előszeretettel fogyasztó alsóközéposztály szimpátiáját. A két tettes ugyan megmenekült az akasztófától, Kóbori Rózsi börtönben halt meg, Nick Gusztáv személye azonban tovább vonzotta a mítoszokat: úgy hírlett, 1919-ben Lenin-fiú volt, pedig nem is, hiszen 1919-ben fogházban ült.


Elza és a történet megihlette Krúdyt, Kosztolányit, Szomory Dezsőt, Dénes Zsófiát, és akkor még ott van Tarján Vilmos, a bulvár és a bűnügyi újságírás pápája, később vállalkozó (ő vezeti a New York kávéházat és több színházat), aki nélkül nem voltak sztorik a városban: természetesen a gyilkosság felderítését is magának vindikálja, később pedig eteti a kiszabadult Nick Gusztávot.


Mint fentebb említettük, Kiscell a város legromantikusabb kiállítóhelye. Reméljük, Perényi Roland még talál néhány szobát benne.


Illusztráció: Kiscelli Múzeum

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (123),MúzeumCafé folyóirat (59),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),műgyűjtés (33),programajánló (33),történelem (28),irodalom (25),interjú (24),Párizs (24),avantgárd (23),politika (23),kortárs művészet (23),építészet (22),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Szentendre (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (16),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),Capa Központ (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),restitúció (11),szobrászat (10),Picasso (10),film (10),digitalizálás (10),grafika (10),holokauszt (8),Bécs (8),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Garas Klára (7),Néprajzi Múzeum (7),Kassák Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),néprajz (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),Rippl-Rónai József (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),könyv (5),Értéktár Program (5),aukció (5),New York (5),kortárs (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),zene (5),Skanzen (4),városi séta (4),örökségvédelem (4),Bartók Béla (4),látogatottság (4),Rembrandt (4),Velence (4),London (4),Louvre (4),Csontváry (4),konferencia (4),wanted (4),MúzeumCafé Díj (4),szocreál (4),Baán László (4),Élő MúzeumCafé (4),Pécs (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre-Lens (4),Berlin (3),Czóbel Béla (3),emlékezet (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),előadás (3),kulturpolitika (3),Caravaggio (3),Aczél György (3),műtárgyvédelem (3),I. világháború (3),Erdély (3),sport (3),Budapest Galéria (3),Vasarely (3),festészet (3),Bauhaus (3),dizájn (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Derkovits Gyula (3),kézirat (3),Iparművészeti Múzeum (3),impresszionisták (3),műemlékvédelem (3),Vaszary-villa (3),modernizmus (3),Anna Margit (3),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),múzeumelmélet (2),Fővárosi Képtár (2),Vadak (2),Barcelona (2),Seuso-kincs (2),pop art (2),címlap (2),fortepan (2),Art Market Budapest (2),Modigliani (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),internet (2),kert (2),múzeumi rendszer (2),Holokauszt (2),Román csarnok (2),Artpool (2),Chagall (2),Lektorátus (2),fotó (2),dokumentum (2),Szántó Piroska (2),keleti művészet (2),múzeum (2),Zsolnay (2),Vermeer (2),MúzeumCafé könyvek (2),MűvészetMalom (2),Textúra (2),Ország Lili (2),zsidóság (2),Szeged (2),Milánó (2),Fortepan (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),megnyitó (1),Sziklakórház (1),kommunikáció (1),krimi (1),gender (1),kastély (1),Győr (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Andrássy (1),Kassák Lajos (1),Trieszt (1),Amerika (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Amszterdam (1),vadászat (1),emlékmű (1),Velencei Biennále (1),Miskolc (1),orosz művészet (1),KEMKI (1),bevándorlás (1),porté (1),Balaton (1),jótékonyság (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),art deco (1),Tiszadob (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),MOME (1),egyház (1),interaktivitás (1),helytörténet (1),Art Capital (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Szombathely (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),belsőépítészet (1),Kijev (1),Moszkva (1),popzene (1),Disputa (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),Bosch (1),nők (1),műkincslopás (1),animáció (1),portré (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Sopron (1),emlékhely (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kastélypark (1),Székesfehérvár (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),királynő (1),tárlatvezetés (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),restitucio (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),adatbázis (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),gyerekeknek (1),ajánló (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Bukta Imre (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),hamisítás (1),védettség (1),műemlék (1),Ani (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Vajda Júlia (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Lucian Freud (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Prága (1),veduta (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Garas Kára (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Balaton (1),Siófok (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),MTA (1),porgramajánló (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1),kultusz (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Guernica (1),retró (1),Vallauris (1),François Gilot (1),szeged (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),szobor (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),progarmajánló (1),városliget (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),stressz (1)