Címkék: Velence, Guggenheim Muzeum, kortárs, magángyűjtemény, műgyűjtés

Korábban már beszámoltunk arról, hogy elszabadultak az indulatok a Guggenheim Alapítvány és Peggy Guggenheim leszármazottai között, hiszen egy család gyakorlatilag „bevásárolta” magát a velencei múzeumba. Valóban, Shulhofék gyűjteményéből ma állandó kiállítás látható a Guggenheim Múzeumban, kérdés, hogy az egyébként rendkívül vendégszerető Peggy mit szólna a vendégekhez, akik ennyire otthon érzik magukat nála.

A cseh Rudolph Shulhof és a német Hannelore Bruck 1940-ben kötött házasságot Brüsszelben, majd a nácik elől New York-ba menekültek, ahol az ötvenes évektől – egyházi képeslapok nyomtatására létrehozott vállalkozásukból – négy évtized alatt felépítették 350 műtárgyból álló kortárs festménygyűjteményüket. 1966-ban találkoztak Peggy Guggenheimmel Velencében, kapcsolatban maradtak, ezt követően a házaspár egyik tagja a New York-i, a másik a velencei Guggenheim Múzeum tanácsadó testületében kapott helyet. Gyűjteményük fókuszát arra a korszakra helyezték (Jasper Johnstól Anselm Kieferig), ahol Peggy abbahagyta a gyűjtést, vagyis hamarosan szellemi örököseként léptek fel. Ennek tudatában már nem is csodálkozhat senki, hogy Rudolph és Hannelore halála után a gyűjtemény sorsát igyekeztek erősebb szálakkal Velencéhez kötni: az anyag egy részét piacra dobták, egy részét az Israel Múzeumnak adták (az amerikai támogatói kör alapító-elnöke szintén Rudolph Shulhof volt), 83 műtárgyat pedig a Peggy Guggenheim múzeumnak ajándékozták. Ebből nem is lett volna baj, ám hamarosan megjelent Shulhofék neve a Palazzo Venier falán, az eredetileg időszaki kiállításból pedig állandó lett. Ezt már a Guggenheim leszármazottak nem hagyhatták szó nélkül, felszólították az alapítvány vezetését, hogy vonják ki Shulhofékat a múzeumból és adják vissza Peggynek, hiszen a palotának, szoborparkjával és műtárgyaival mégiscsak róla kellene szólni. Nem lesz könnyű jobb belátása bírni a „boardot”, hiszen a Shulhof-házaspár Michael nevű fia is benne ül…

Valóban számos kérdést felvethet, hogy hol a határa a magánemberek felől érkező támogatásnak, mecenatúrának, és mennyire etikus egy műgyűjtőnek részt vennie egy múzeum döntéseiben – ezek a problémák az amerikai múzeumi rendszer sajátosságából fakadnak. Jó esetben a hatásköröket az érintettek nem lépik túl, itt azonban úgy tűnik, hogy egy gyűjtő döntési pozíciókba került, gyűjteményének egy részével pedig újabb pozíciókat vásárolt, a saját halhatatlanságát egy másik gyűjtőcsalád hírnevén keresztül.

Míg a Shulhof-gyűjtemény sorsa eldől, a Palazzo Venier egyik szárnyában és a kertjében egy válogatást nézhet meg a látogató, talán a botrányokról mit sem sejtve. Annyi bárki számára érzékelhető, hogy a Peggy Guggenheim Múzeumban ma látható anyag messze nagyobb időt fog át, mint amennyit egyetlen kortárs gyűjtő összeszedhet, hiszen Peggy kollekciója a tízes évektől az ötvenes évek végéig tart (talán Picasso kubista Költője a legkorábbi 1911-ből), ugyanakkor találkozhatunk a nyolcvanas évekből származó művekkel is (például Tony Cragg-szobrok 1981-ből, 1988-ból), a kertben pedig teljesen keveredik a két anyag. Van némi átfedés is a két kollekció között: Alexander Calder, Mark Rothko, de Kooning, Dubuffet itt is, ott is megtalálható.

A Shulhof-gyűjtemény kétségkívül színvonalas, még az a válogatás is, ami ma Velencében látogatható. Tény azonban, hogy aki az excentrikus Peggy Guggenheim szellemét keresi a Canal Grande menti apró (a szomszédos palotákhoz képest fele-harmada olyan magas) palazzóban és egzotikus kertjében, az egyre kevésbé találja meg, és egyre inkább „csak” egy parádés kiállítást, Picassóval, Max Ernsttel, Kleével és néhány fekete-fehér fotóval arról, hogy azokban a szobákban úgy négy évtizede még lakott valaki, aki mellesleg Picasso, Max Ernst és Klee barátja volt.

 

Illusztráció:

Kilátás a Palazzo Venier kertjéből

Jenny Holzer: Go Where People Sleep… (1989), a Shulhof-gyűjtemény darabja, egy pad a múzeum kertjében

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)