Címkék: Velence, Guggenheim Muzeum, kortárs, magángyűjtemény, műgyűjtés

Korábban már beszámoltunk arról, hogy elszabadultak az indulatok a Guggenheim Alapítvány és Peggy Guggenheim leszármazottai között, hiszen egy család gyakorlatilag „bevásárolta” magát a velencei múzeumba. Valóban, Shulhofék gyűjteményéből ma állandó kiállítás látható a Guggenheim Múzeumban, kérdés, hogy az egyébként rendkívül vendégszerető Peggy mit szólna a vendégekhez, akik ennyire otthon érzik magukat nála.

A cseh Rudolph Shulhof és a német Hannelore Bruck 1940-ben kötött házasságot Brüsszelben, majd a nácik elől New York-ba menekültek, ahol az ötvenes évektől – egyházi képeslapok nyomtatására létrehozott vállalkozásukból – négy évtized alatt felépítették 350 műtárgyból álló kortárs festménygyűjteményüket. 1966-ban találkoztak Peggy Guggenheimmel Velencében, kapcsolatban maradtak, ezt követően a házaspár egyik tagja a New York-i, a másik a velencei Guggenheim Múzeum tanácsadó testületében kapott helyet. Gyűjteményük fókuszát arra a korszakra helyezték (Jasper Johnstól Anselm Kieferig), ahol Peggy abbahagyta a gyűjtést, vagyis hamarosan szellemi örököseként léptek fel. Ennek tudatában már nem is csodálkozhat senki, hogy Rudolph és Hannelore halála után a gyűjtemény sorsát igyekeztek erősebb szálakkal Velencéhez kötni: az anyag egy részét piacra dobták, egy részét az Israel Múzeumnak adták (az amerikai támogatói kör alapító-elnöke szintén Rudolph Shulhof volt), 83 műtárgyat pedig a Peggy Guggenheim múzeumnak ajándékozták. Ebből nem is lett volna baj, ám hamarosan megjelent Shulhofék neve a Palazzo Venier falán, az eredetileg időszaki kiállításból pedig állandó lett. Ezt már a Guggenheim leszármazottak nem hagyhatták szó nélkül, felszólították az alapítvány vezetését, hogy vonják ki Shulhofékat a múzeumból és adják vissza Peggynek, hiszen a palotának, szoborparkjával és műtárgyaival mégiscsak róla kellene szólni. Nem lesz könnyű jobb belátása bírni a „boardot”, hiszen a Shulhof-házaspár Michael nevű fia is benne ül…

Valóban számos kérdést felvethet, hogy hol a határa a magánemberek felől érkező támogatásnak, mecenatúrának, és mennyire etikus egy műgyűjtőnek részt vennie egy múzeum döntéseiben – ezek a problémák az amerikai múzeumi rendszer sajátosságából fakadnak. Jó esetben a hatásköröket az érintettek nem lépik túl, itt azonban úgy tűnik, hogy egy gyűjtő döntési pozíciókba került, gyűjteményének egy részével pedig újabb pozíciókat vásárolt, a saját halhatatlanságát egy másik gyűjtőcsalád hírnevén keresztül.

Míg a Shulhof-gyűjtemény sorsa eldől, a Palazzo Venier egyik szárnyában és a kertjében egy válogatást nézhet meg a látogató, talán a botrányokról mit sem sejtve. Annyi bárki számára érzékelhető, hogy a Peggy Guggenheim Múzeumban ma látható anyag messze nagyobb időt fog át, mint amennyit egyetlen kortárs gyűjtő összeszedhet, hiszen Peggy kollekciója a tízes évektől az ötvenes évek végéig tart (talán Picasso kubista Költője a legkorábbi 1911-ből), ugyanakkor találkozhatunk a nyolcvanas évekből származó művekkel is (például Tony Cragg-szobrok 1981-ből, 1988-ból), a kertben pedig teljesen keveredik a két anyag. Van némi átfedés is a két kollekció között: Alexander Calder, Mark Rothko, de Kooning, Dubuffet itt is, ott is megtalálható.

A Shulhof-gyűjtemény kétségkívül színvonalas, még az a válogatás is, ami ma Velencében látogatható. Tény azonban, hogy aki az excentrikus Peggy Guggenheim szellemét keresi a Canal Grande menti apró (a szomszédos palotákhoz képest fele-harmada olyan magas) palazzóban és egzotikus kertjében, az egyre kevésbé találja meg, és egyre inkább „csak” egy parádés kiállítást, Picassóval, Max Ernsttel, Kleével és néhány fekete-fehér fotóval arról, hogy azokban a szobákban úgy négy évtizede még lakott valaki, aki mellesleg Picasso, Max Ernst és Klee barátja volt.

 

Illusztráció:

Kilátás a Palazzo Venier kertjéből

Jenny Holzer: Go Where People Sleep… (1989), a Shulhof-gyűjtemény darabja, egy pad a múzeum kertjében

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)