Címkék: Velence, Guggenheim Muzeum, kortárs, magángyűjtemény, műgyűjtés

Korábban már beszámoltunk arról, hogy elszabadultak az indulatok a Guggenheim Alapítvány és Peggy Guggenheim leszármazottai között, hiszen egy család gyakorlatilag „bevásárolta” magát a velencei múzeumba. Valóban, Shulhofék gyűjteményéből ma állandó kiállítás látható a Guggenheim Múzeumban, kérdés, hogy az egyébként rendkívül vendégszerető Peggy mit szólna a vendégekhez, akik ennyire otthon érzik magukat nála.

A cseh Rudolph Shulhof és a német Hannelore Bruck 1940-ben kötött házasságot Brüsszelben, majd a nácik elől New York-ba menekültek, ahol az ötvenes évektől – egyházi képeslapok nyomtatására létrehozott vállalkozásukból – négy évtized alatt felépítették 350 műtárgyból álló kortárs festménygyűjteményüket. 1966-ban találkoztak Peggy Guggenheimmel Velencében, kapcsolatban maradtak, ezt követően a házaspár egyik tagja a New York-i, a másik a velencei Guggenheim Múzeum tanácsadó testületében kapott helyet. Gyűjteményük fókuszát arra a korszakra helyezték (Jasper Johnstól Anselm Kieferig), ahol Peggy abbahagyta a gyűjtést, vagyis hamarosan szellemi örököseként léptek fel. Ennek tudatában már nem is csodálkozhat senki, hogy Rudolph és Hannelore halála után a gyűjtemény sorsát igyekeztek erősebb szálakkal Velencéhez kötni: az anyag egy részét piacra dobták, egy részét az Israel Múzeumnak adták (az amerikai támogatói kör alapító-elnöke szintén Rudolph Shulhof volt), 83 műtárgyat pedig a Peggy Guggenheim múzeumnak ajándékozták. Ebből nem is lett volna baj, ám hamarosan megjelent Shulhofék neve a Palazzo Venier falán, az eredetileg időszaki kiállításból pedig állandó lett. Ezt már a Guggenheim leszármazottak nem hagyhatták szó nélkül, felszólították az alapítvány vezetését, hogy vonják ki Shulhofékat a múzeumból és adják vissza Peggynek, hiszen a palotának, szoborparkjával és műtárgyaival mégiscsak róla kellene szólni. Nem lesz könnyű jobb belátása bírni a „boardot”, hiszen a Shulhof-házaspár Michael nevű fia is benne ül…

Valóban számos kérdést felvethet, hogy hol a határa a magánemberek felől érkező támogatásnak, mecenatúrának, és mennyire etikus egy műgyűjtőnek részt vennie egy múzeum döntéseiben – ezek a problémák az amerikai múzeumi rendszer sajátosságából fakadnak. Jó esetben a hatásköröket az érintettek nem lépik túl, itt azonban úgy tűnik, hogy egy gyűjtő döntési pozíciókba került, gyűjteményének egy részével pedig újabb pozíciókat vásárolt, a saját halhatatlanságát egy másik gyűjtőcsalád hírnevén keresztül.

Míg a Shulhof-gyűjtemény sorsa eldől, a Palazzo Venier egyik szárnyában és a kertjében egy válogatást nézhet meg a látogató, talán a botrányokról mit sem sejtve. Annyi bárki számára érzékelhető, hogy a Peggy Guggenheim Múzeumban ma látható anyag messze nagyobb időt fog át, mint amennyit egyetlen kortárs gyűjtő összeszedhet, hiszen Peggy kollekciója a tízes évektől az ötvenes évek végéig tart (talán Picasso kubista Költője a legkorábbi 1911-ből), ugyanakkor találkozhatunk a nyolcvanas évekből származó művekkel is (például Tony Cragg-szobrok 1981-ből, 1988-ból), a kertben pedig teljesen keveredik a két anyag. Van némi átfedés is a két kollekció között: Alexander Calder, Mark Rothko, de Kooning, Dubuffet itt is, ott is megtalálható.

A Shulhof-gyűjtemény kétségkívül színvonalas, még az a válogatás is, ami ma Velencében látogatható. Tény azonban, hogy aki az excentrikus Peggy Guggenheim szellemét keresi a Canal Grande menti apró (a szomszédos palotákhoz képest fele-harmada olyan magas) palazzóban és egzotikus kertjében, az egyre kevésbé találja meg, és egyre inkább „csak” egy parádés kiállítást, Picassóval, Max Ernsttel, Kleével és néhány fekete-fehér fotóval arról, hogy azokban a szobákban úgy négy évtizede még lakott valaki, aki mellesleg Picasso, Max Ernst és Klee barátja volt.

 

Illusztráció:

Kilátás a Palazzo Venier kertjéből

Jenny Holzer: Go Where People Sleep… (1989), a Shulhof-gyűjtemény darabja, egy pad a múzeum kertjében

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)