Címkék: kiállítás, digitalizálás, MOME, egyház, történelem, interaktivitás

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás

Kevés olyan kivételes adottságokkal rendelkező múzeum van Budapesten, mint a Deák téri Evangélikus, ez persze nem jelenti azt, hogy a tér átmenő forgalmából és turistaáradatából bőven jutna az intézménynek. Ennél többet kell tenni, hogy egy viszonylag apró múzeumot észrevegyenek, ráadásul szeressenek is. Az új állandó kiállítás megtekintése után biztosan állíthatjuk: az Evangélikus Országos Múzeum mindent megtesz a látogatószám és a tetszési index növelése érdekében.

 


Egyetlen kiállítást nyílt, de kettőnek is tekinthető: egy hagyományos, a múzeum gyűjteményének  válogatott darabjait tárlókba rendező anyag, valamint kapcsolódó kutatások digitális nyelvre való lefordítása, ennek kreatív bemutatása. Ezért a megszokott kurátori gondolkodás összekapcsolódott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Techlap Fellows alkotóközösségének munkájával, erre a helyre, erre az alkalomra született alkalmazások teszik teljessé a tárlatot.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
A kiállítás már az előtérben elkezdődik, ugyanis egy ötperces, szellemes animációs film végigvezet a múzeum (az épület) történetén, hogyan válik egy kis imahelyből az évszázadok alatt templom, iskola és gyűjtemény. A történeti, tárgyi anyagot nem időrendben mutatják be, hanem három téma mentén, amelyek átfogó képet adnak az evangélikus egyház működéséről, magyarországi történetéről és a mindennapi életben betöltött szerepéről. A Főtér az egyház és az állam kapcsolatát, a Templom az egyházművészetet, a Ház az életfordulókat mutatja, ezeken a csomópontokon keresztül végül is a lényeg – ebben a kis térben – bemutatható. A kronológia amúgy is szomorú képet mutatna, hiszen az egyházak idővel folyamatosan veszítenek az erejükből – avat be a koncepció miértjébe Kertész Botond, a múzeum történésze.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
Az alkalmazások nem pusztán a látványról, az „érdekességről”, a divatos interaktivitásról szólnak, ugyanis rengeteg lexikális anyagot, dokumentumot tesznek könnyen elérhetővé, átláthatóvá digitális módszerekkel, ezek kiírására, bemutatására hagyományos módon nem lett volna lehetőség a múzeumban. Például feldolgozzák Luther végrendeletét, amely Magyarországon található – kalandos történetét, miként a végrendelet tartalmát korongok forgatásával és egy kivetítő segítségével lehet megismerni, miközben az eredeti – de természetesen digitalizált – végrendelet vonatkozó részeit is megvilágítják. Egy másik alkalmazás az evangélikus egyház hazai működésének előnyeit és fonákjait mutatja be, ugyanannak a ténynek a fényét és az árnyát is láthatóvá teszik. Itt derül ki, hogy Kádár János a vallást a cigarettához hasonlította – a legjobb, ha az ember nem szokik rá. Megjelenik egy kvázi közösségi oldal a híres magyarországi evangélikusokkal: kik voltak, mit csináltak, ki kivel állt ismeretségben stb. (Ilyen derül ki, hogy egy átlagember öt híres evangélikust sem tud felsorolni, pedig voltak és vannak jó páran, Kossuth Lajostól Weöres Sándorig.) Egy preparált orgonán tizenkét egyházi zene szólal meg, a hangszínek a regiszterek kihúzásával változtathatók, miközben a látogató annak az illúziónak válik a rabjává, hogy maga is orgonál. A tárlók alatti fiókok kihúzhatók, mindenhol újabb tárgyak, játékok kerülnek elő.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
A pincében emlékeznek a vészkorszakra, a gyermekmentő Sztehlo Gáborra és a Deák téri lelkész, árvaház alapító Keken Andrásra, akit az ÁVH hurcolt el. Az óvóhelynek berendezett rész a gyerekruhákkal, játékokkal, korabeli tankönyvekkel és a megmentett gyerekek későbbi visszaemlékezéseivel megrázó, egyben felszabadító élményt is nyújtanak.


Mostantól nemhogy lehetetlen elkerülni a budapesti Deák teret, de nem is érdemes…

 

Az applikációk alkotói: Csík-Kovács Zoltán, Hajdu Bence, Hajdu Gáspár, Huszár Dániel, Karasz Dániel, Nagy Ágoston, Mezei Ildikó, Samu Bence

Szakmai kurátorok: dr. Harmati Béla, dr. Kertész Botond, Zászkaliczky Zsuzsanna

Projektvezető: dr. Ruttkay Zsófia

Projektmenedzsment: Berczi Klára


Fotó: Magyar Márton, Evangélikus Élet

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)