Címkék: kiállítás, digitalizálás, MOME, egyház, történelem, interaktivitás

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás

Kevés olyan kivételes adottságokkal rendelkező múzeum van Budapesten, mint a Deák téri Evangélikus, ez persze nem jelenti azt, hogy a tér átmenő forgalmából és turistaáradatából bőven jutna az intézménynek. Ennél többet kell tenni, hogy egy viszonylag apró múzeumot észrevegyenek, ráadásul szeressenek is. Az új állandó kiállítás megtekintése után biztosan állíthatjuk: az Evangélikus Országos Múzeum mindent megtesz a látogatószám és a tetszési index növelése érdekében.

 


Egyetlen kiállítást nyílt, de kettőnek is tekinthető: egy hagyományos, a múzeum gyűjteményének  válogatott darabjait tárlókba rendező anyag, valamint kapcsolódó kutatások digitális nyelvre való lefordítása, ennek kreatív bemutatása. Ezért a megszokott kurátori gondolkodás összekapcsolódott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Techlap Fellows alkotóközösségének munkájával, erre a helyre, erre az alkalomra született alkalmazások teszik teljessé a tárlatot.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
A kiállítás már az előtérben elkezdődik, ugyanis egy ötperces, szellemes animációs film végigvezet a múzeum (az épület) történetén, hogyan válik egy kis imahelyből az évszázadok alatt templom, iskola és gyűjtemény. A történeti, tárgyi anyagot nem időrendben mutatják be, hanem három téma mentén, amelyek átfogó képet adnak az evangélikus egyház működéséről, magyarországi történetéről és a mindennapi életben betöltött szerepéről. A Főtér az egyház és az állam kapcsolatát, a Templom az egyházművészetet, a Ház az életfordulókat mutatja, ezeken a csomópontokon keresztül végül is a lényeg – ebben a kis térben – bemutatható. A kronológia amúgy is szomorú képet mutatna, hiszen az egyházak idővel folyamatosan veszítenek az erejükből – avat be a koncepció miértjébe Kertész Botond, a múzeum történésze.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
Az alkalmazások nem pusztán a látványról, az „érdekességről”, a divatos interaktivitásról szólnak, ugyanis rengeteg lexikális anyagot, dokumentumot tesznek könnyen elérhetővé, átláthatóvá digitális módszerekkel, ezek kiírására, bemutatására hagyományos módon nem lett volna lehetőség a múzeumban. Például feldolgozzák Luther végrendeletét, amely Magyarországon található – kalandos történetét, miként a végrendelet tartalmát korongok forgatásával és egy kivetítő segítségével lehet megismerni, miközben az eredeti – de természetesen digitalizált – végrendelet vonatkozó részeit is megvilágítják. Egy másik alkalmazás az evangélikus egyház hazai működésének előnyeit és fonákjait mutatja be, ugyanannak a ténynek a fényét és az árnyát is láthatóvá teszik. Itt derül ki, hogy Kádár János a vallást a cigarettához hasonlította – a legjobb, ha az ember nem szokik rá. Megjelenik egy kvázi közösségi oldal a híres magyarországi evangélikusokkal: kik voltak, mit csináltak, ki kivel állt ismeretségben stb. (Ilyen derül ki, hogy egy átlagember öt híres evangélikust sem tud felsorolni, pedig voltak és vannak jó páran, Kossuth Lajostól Weöres Sándorig.) Egy preparált orgonán tizenkét egyházi zene szólal meg, a hangszínek a regiszterek kihúzásával változtathatók, miközben a látogató annak az illúziónak válik a rabjává, hogy maga is orgonál. A tárlók alatti fiókok kihúzhatók, mindenhol újabb tárgyak, játékok kerülnek elő.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
A pincében emlékeznek a vészkorszakra, a gyermekmentő Sztehlo Gáborra és a Deák téri lelkész, árvaház alapító Keken Andrásra, akit az ÁVH hurcolt el. Az óvóhelynek berendezett rész a gyerekruhákkal, játékokkal, korabeli tankönyvekkel és a megmentett gyerekek későbbi visszaemlékezéseivel megrázó, egyben felszabadító élményt is nyújtanak.


Mostantól nemhogy lehetetlen elkerülni a budapesti Deák teret, de nem is érdemes…

 

Az applikációk alkotói: Csík-Kovács Zoltán, Hajdu Bence, Hajdu Gáspár, Huszár Dániel, Karasz Dániel, Nagy Ágoston, Mezei Ildikó, Samu Bence

Szakmai kurátorok: dr. Harmati Béla, dr. Kertész Botond, Zászkaliczky Zsuzsanna

Projektvezető: dr. Ruttkay Zsófia

Projektmenedzsment: Berczi Klára


Fotó: Magyar Márton, Evangélikus Élet

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (126),MúzeumCafé folyóirat (60),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (34),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (26),kortárs művészet (25),politika (25),interjú (24),avantgárd (24),Párizs (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),Szentendre (19),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (17),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (12),Nemzeti Múzeum (12),restitúció (11),iparművészet (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),élő MúzeumCafé (11),grafika (11),műtárgyvásárlás (11),Picasso (10),digitalizálás (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Allegro Barbaro (6),múzeumpedagógia (6),néprajz (6),világháború (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Liget Budapest (6),New York (5),könyv (5),zene (5),fotóművészet (5),aukció (5),rendszerváltás (5),Értéktár Program (5),Ady Endre (5),Nyolcak (5),kortárs (5),Európai Iskola (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),konferencia (4),szocreál (4),látogatottság (4),Louvre-Lens (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Baán László (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),wanted (4),Louvre (4),I. világháború (3),Bauhaus (3),kulturpolitika (3),Erdély (3),emlékezet (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),Vasarely (3),műtárgyvédelem (3),Berlin (3),Aczél György (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Budapest Galéria (3),sport (3),Iparművészeti Múzeum (3),műemlékvédelem (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),festészet (3),Vaszary-villa (3),Derkovits Gyula (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),Milánó (2),Textúra (2),internet (2),örökség (2),Modigliani (2),kert (2),Balaton (2),MúzeumCafé díj (2),magángyűjtemény (2),Vadak (2),relikvia (2),Seuso-kincs (2),múzeum (2),Szántó Piroska (2),fortepan (2),Csinszka (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),Zsolnay (2),dokumentum (2),Szeged (2),Art Capital (2),múzeumelmélet (2),MúzeumNegyed (2),címlap (2),ajánló (2),Chagall (2),Holokauszt (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé könyvek (2),zsidóság (2),Ország Lili (2),pop art (2),Fővárosi Képtár (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Lektorátus (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),fotó (2),keleti művészet (2),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),plakát (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),megnyitó (1),Fortepan (1),KEMKI (1),OSZMI (1),emlékmű (1),krimi (1),Madrid (1),Sziklakórház (1),op art (1),porté (1),Klimt (1),Kassák Lajos (1),bevándorlás (1),Amerika (1),oktatás (1),Trieszt (1),Andrássy (1),Schiele (1),gender (1),Vasarely Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),Szombathely (1),Velencei Biennále (1),orosz művészet (1),szecesszió (1),kommunikáció (1),Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Múzeum-kert (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Budavár (1),Miskolc (1),Bayreuth (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Moszkva (1),Kijev (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),egyház (1),BTM (1),portré (1),nők (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),helytörténet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),médiaművészet (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),belsőépítészet (1),art deco (1),animáció (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Múzeumkert (1),popzene (1),Disputa (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),etnográfia (1),kastély (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Kína (1),Műértő (1), Bécs (1),Kimt (1),Műemlék (1),velence (1),stressz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),porgramajánló (1),MTA (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Amszterdam (1)