Címkék: kiállítás, digitalizálás, MOME, egyház, történelem, interaktivitás

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás

Kevés olyan kivételes adottságokkal rendelkező múzeum van Budapesten, mint a Deák téri Evangélikus, ez persze nem jelenti azt, hogy a tér átmenő forgalmából és turistaáradatából bőven jutna az intézménynek. Ennél többet kell tenni, hogy egy viszonylag apró múzeumot észrevegyenek, ráadásul szeressenek is. Az új állandó kiállítás megtekintése után biztosan állíthatjuk: az Evangélikus Országos Múzeum mindent megtesz a látogatószám és a tetszési index növelése érdekében.

 


Egyetlen kiállítást nyílt, de kettőnek is tekinthető: egy hagyományos, a múzeum gyűjteményének  válogatott darabjait tárlókba rendező anyag, valamint kapcsolódó kutatások digitális nyelvre való lefordítása, ennek kreatív bemutatása. Ezért a megszokott kurátori gondolkodás összekapcsolódott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Techlap Fellows alkotóközösségének munkájával, erre a helyre, erre az alkalomra született alkalmazások teszik teljessé a tárlatot.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
A kiállítás már az előtérben elkezdődik, ugyanis egy ötperces, szellemes animációs film végigvezet a múzeum (az épület) történetén, hogyan válik egy kis imahelyből az évszázadok alatt templom, iskola és gyűjtemény. A történeti, tárgyi anyagot nem időrendben mutatják be, hanem három téma mentén, amelyek átfogó képet adnak az evangélikus egyház működéséről, magyarországi történetéről és a mindennapi életben betöltött szerepéről. A Főtér az egyház és az állam kapcsolatát, a Templom az egyházművészetet, a Ház az életfordulókat mutatja, ezeken a csomópontokon keresztül végül is a lényeg – ebben a kis térben – bemutatható. A kronológia amúgy is szomorú képet mutatna, hiszen az egyházak idővel folyamatosan veszítenek az erejükből – avat be a koncepció miértjébe Kertész Botond, a múzeum történésze.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
Az alkalmazások nem pusztán a látványról, az „érdekességről”, a divatos interaktivitásról szólnak, ugyanis rengeteg lexikális anyagot, dokumentumot tesznek könnyen elérhetővé, átláthatóvá digitális módszerekkel, ezek kiírására, bemutatására hagyományos módon nem lett volna lehetőség a múzeumban. Például feldolgozzák Luther végrendeletét, amely Magyarországon található – kalandos történetét, miként a végrendelet tartalmát korongok forgatásával és egy kivetítő segítségével lehet megismerni, miközben az eredeti – de természetesen digitalizált – végrendelet vonatkozó részeit is megvilágítják. Egy másik alkalmazás az evangélikus egyház hazai működésének előnyeit és fonákjait mutatja be, ugyanannak a ténynek a fényét és az árnyát is láthatóvá teszik. Itt derül ki, hogy Kádár János a vallást a cigarettához hasonlította – a legjobb, ha az ember nem szokik rá. Megjelenik egy kvázi közösségi oldal a híres magyarországi evangélikusokkal: kik voltak, mit csináltak, ki kivel állt ismeretségben stb. (Ilyen derül ki, hogy egy átlagember öt híres evangélikust sem tud felsorolni, pedig voltak és vannak jó páran, Kossuth Lajostól Weöres Sándorig.) Egy preparált orgonán tizenkét egyházi zene szólal meg, a hangszínek a regiszterek kihúzásával változtathatók, miközben a látogató annak az illúziónak válik a rabjává, hogy maga is orgonál. A tárlók alatti fiókok kihúzhatók, mindenhol újabb tárgyak, játékok kerülnek elő.

kiállítás digitalizálás MOME egyház történelem interaktivitás
A pincében emlékeznek a vészkorszakra, a gyermekmentő Sztehlo Gáborra és a Deák téri lelkész, árvaház alapító Keken Andrásra, akit az ÁVH hurcolt el. Az óvóhelynek berendezett rész a gyerekruhákkal, játékokkal, korabeli tankönyvekkel és a megmentett gyerekek későbbi visszaemlékezéseivel megrázó, egyben felszabadító élményt is nyújtanak.


Mostantól nemhogy lehetetlen elkerülni a budapesti Deák teret, de nem is érdemes…

 

Az applikációk alkotói: Csík-Kovács Zoltán, Hajdu Bence, Hajdu Gáspár, Huszár Dániel, Karasz Dániel, Nagy Ágoston, Mezei Ildikó, Samu Bence

Szakmai kurátorok: dr. Harmati Béla, dr. Kertész Botond, Zászkaliczky Zsuzsanna

Projektvezető: dr. Ruttkay Zsófia

Projektmenedzsment: Berczi Klára


Fotó: Magyar Márton, Evangélikus Élet

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (129),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),építészet (25),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),Műcsarnok (14),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Nemzeti Múzeum (13),iparművészet (13),film (13),élő MúzeumCafé (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),grafika (11),restitúció (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)