Maradjon még egy kicsit #moszkvater!

Címkék: Kiscelli Múzeum, várostörténet, történelem

Kiscelli Múzeum várostörténet történelem
A Kiscelli Múzeum frissen nyílt kiállítása cáfol minden előítéletet azzal kapcsolatban, hogy a várostörténet unalmas műfaj lenne. Persze nem magától válik izgalmassá, hiszen kell hozzá egy kurrens, lehetőleg több generációt is megmozgató téma, egy alapos kutatómunka, amelyik a tartalmat adja hozzá, és egy merész látványterv, hogy elálljon a betérő lélegzete. Tele van a város világszínvonalú kiállításokkal. A #moszkvater minden kétséget kizáróan az egyik ezek közül.

 


A nem éppen a blockbustereiről ismert Budapesti Történeti Múzeum az utóbbi időkben több olyan kiállítást rendezett, amelyik minden korábbinál nagyobb érdeklődést váltott ki, komoly sajtóvisszhanggal és a megszokottnál nagyobb nézettséggel. Ilyen volt a Mátyás-templom történetét bemutató megatárlat két várbeli helyszínen, a semmiből előhúzott Mágnás Elza-történet, a befogadóként kiállított Privát nacionalizmus, most pedig a már hónapokkal ezelőtt beharangozott és pop-up kiállítással megtámogatott #moszkvater, amelyik akkor is beszippantaná a közönséget, ha nem lenne ennyire kreatívan tálalva.


A kiscelli kiállításoknál mindig felmerül a kérdés, hogy a templomtér eleve annyira lélegzetelállító, hogy talán teljesen mindegy, mit és hogyan állít ki a kurátor, ebben a térben minden hatni tud a látogatóra. Ehhez most hozzájött a csigalépcsős-hidas megoldás: a nemrégiben megnyitott apró, kiállításra kevésbé, bújócskára sokkal inkább alkalmas terület, ami gyakorlatilag a levegőben lóg és elképesztő kilátást nyit a templomtérre. Ezek olyan adottságok, amiket muszáj kihasználni, nem elég adottságnak tekinteni, mert egy idő után csak hozzászokik a közönség. Most először fordul elő, hogy a fenti folyosó és a lenti tér egyetlen kiállításon összekapcsolódik: fönn a történeti anyag látható, a Moszkva tér előzményei, lenn pedig a kortárs Moszkva tér, amelyikről mindenkinek van emléke, és most már – hogy nincsen – mindenki szeret. A kettőt a megnyitón is díszvendégként megjelenő Kováts Lászlóné Marika néni köti össze: a 95 éves mosolygós asszony a történeti Széll Kálmán téren még korcsolyázott és teniszezett, talán nem véletlenül van jobb fizikai állapotban, mint bármelyikünk…


A Maczó Balázs által rendezett történeti tárlaton megtudható, hogy az egykori Lenke (ma Kosztolányi) tér és a Széll Kálmán tér múltja – egy jó darabig – hasonló képet mutatott: kezdetben volt az agyagbánya, abból lett egy tó, amit a korcsolyázók rögvest birtokba is vettek, mellette pedig létrejött a teniszpálya. A történet aztán kettéválik: az egyik tavat parkosították, a másikat lefedték, hiszen már az 1870-es években közlekedési csomópont volt, a Pestről (Lánchíd-Alagút) érkező járatok éppúgy ide futottak be, mint a hegyvidéki forgalom különböző eszközei.  Ám a kiállításnak ezen a részén sem pusztán archív dokumentumok felnagyított változatai tekinthetők meg, hanem egy érdekes megoldással – áthidalva a helyszűke problémáját – szekrényeket nyitogathatunk, ajtajukon képekkel, belül pedig tárgyakkal. A hídról már látható a templomtér kiállítása, a peregnek a filmek a falakon, középen pedig lebeg az óra, körben padokkal, amelyek azért hiányoztak azon a bizonyos Moszkva téren, amikor vártuk a többieket.


Lenn teljesen visszarázódunk a Széll Kálmánból a Moszvába, Simonovics Ildikó kurátor területére: magunk előtt látjuk azokat a listákat, amelyek az elmúlt egy évben készültek – mi kell még, mit állítsunk ki, ki szólaljon meg, egy végtelen hosszú lista a Moszkva tér minden asszociációjával. Lakók, boltosok, galeri tagok, kirándulók, diákok, villamosvezetők, a városrész népének képviselői vannak itt jelen, hangban, képben, filmen, tárgyakkal. Ötven év tér vissza egy pillanat alatt, a klipeken, archív felvételeken olyan részletek bukkannak fel, amelyek már soha többé nem lesznek. Nyilván nem véletlen, hogy egy generáció kultfilmje is ezt a címet viseli, mert benne volt minden, a legszebb élet reménye és a totális reménytelenség.


A Kiscelli Múzeum egy pillanat alatt lokálpatriótává tesz mindenkit, aki egyébként elvágyódna a városból, de rögtön, még egy kis időre visszahozza a Moszkva teret, okulásul, hogy egy valójában koszos, kaotikus, rendezetlen, problémás hely is mennyire szerethetővé válik, ha elveszítjük.

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)