Mi az, hogy szalon?

Címkék: Műcsarnok, szalon, kulturpolitika

Lesz-e újra szalon a Műcsarnokban – ez volt sokáig a nagy kérdés, miután megérkezett a Magyar Művészeti Akadémia a Hősök terére. (Ma már tudjuk: lett, az építészeti.) De mi ez a szitokszó, amiért annak idején Gulyás Gábor igazgató is lemondott, és sokan mások is lemondtak magáról a Műcsarnokról, amely története során a legtöbbször éppen ezeknek a szalonszerű kiállításoknak volt az otthona?

A szalon kezdettől (Párizsban vagyunk, a 17. században) a cégbelieknek adott kiállítási lehetőséget, ami néhány évszázadig (az 1860-as évekig) nem is ütközött túl nagy ellenállásba, egészen addig, amíg nem jöttek létre az akadémiák és a zsűrik mindenhatóságát megkérdőjelező alternatív művészcsoportok. A „Visszautasítottak Szalonjától” (Salon des Refusés) kezdve elindultak azok a kiállítások, ahol nem beválogatták azokat, akik megfeleltek, hanem befogadták azokat, akik nem feleltek meg. A szalon tehát egyfelől sokaknak, sőt, tömegeknek nyújt kiállítási lehetőséget, amennyiben a művész megfelel az elvárt ideológiai, művészetpolitikai és esztétikai szempontoknak, úgy tár szélesre, hogy közben leszűkít, és úgy toleráns, hogy egyszersmind ki is rekeszt.

Amikor a Műcsarnok átvétele (az MMA által) közeledett, egyre többször került szóba, hogy az új gazda visszaállítaná a szalonok rendszerét, hiszen virágozzék minden virág, legyen vége az elitista szemléletű kurátori kiállításoknak, döntsön zsűri, jelentkezzen, aki kiállítani vágyik. Hangoztak el érvek mellette is, ellene is: a ma aktív hazai művészek kilencven százaléka gyakorlatilag láthatatlan az országos hatóerejű intézményekben, ugyanakkor rossz rutinokat indít be, a Műcsarnok eddigi történetében megrendezett több száz szalon-jellegű kiállítás nem a minőséget és a progressziót juttatja eszünkbe, sőt. Az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat tavaszi és téli tárlatain – kevés kivétellel – émelyítő teátrális tablókat és felejthető bútorképeket állítottak ki (ezeket ma „műcsarnoki” képeknek hívjuk, nem véletlenül), még akkor is, semmitől sem zavartatva, amikor már léteztek fauve-ok és neósok, Párizsban és Nagybányán. (De legalább volt Nemzeti Szalon, Művészház és Ernst Múzeum!) A két világháború között új tulajdonossal (a Társulat helyett a főváros) és új vezetéssel, de folytatódtak a „tárlatok” (így hívták a szalonokat), a harmincas évektől „nemzeti” néven, és bár a politikai rendszer változott, a világháborút követően a tárlatok rendszere nem: jöttek az Országos Képzőművészeti Kiállítások, a szocialista realizmus felvonulásai, zsűrivel (Bernáth, Pátzay stb.), Révay megnyitóival, megint csak kirekesztve mindenkit, aki eltér a fősodortól. Az 1957-es Tavaszi Tárlat is ez volt, csak több zsűrivel, egyszeri alkalommal, majd folytatódtak a Képzőművészeti Kiállítások, hosszú évekig úgy, hogy nem maradt fenn belőlük semmi. Megmozgatták a művésztársadalmat, százával vitték be a műveket a művészek és reménykedtek, hogy egy intézmény (minisztérium, tanács, pártiroda, szakszervezet) megveszi, és nem kell gondoskodni a hazaszállításról.

A nyolcvanas évek ideológiai és szemléletbeli változást hoztak, Néray Katalinnal, majd Keserü Katalinnal, Beke Lászlóval olyan igazgatók váltották egymást, akik a végrehajtó-jellegű intézményvezetők után markáns (és saját) elképzelésekkel rendelkeztek egy modern Kunsthalle működéséről. 1997-ben még volt olyan, hogy „Olaj/vászon”, zsűrivel, morgásokkal, de nem lett II. Olaj/vászon, nem véletlenül.

Most pedig van I. Építészeti Nemzeti Szalon, ahol sokan kiállítanak, de nem mindenki: ott van, akit meghívtak, és hiányzik, akit nem hívtak meg. Valójában tehát nem szalon ez, hanem számos kreatív ötletet felvonultató kurátori kiállítás, Szegő György frissen kinevezett igazgatóé, aki úgy nyilatkozott, ezentúl lesznek szalonok a Műcsarnokban. Reménykedjünk, hogy ezek minőségi csoportos kiállítások, nem pedig egy elavult ideológia outputjai lesznek, mert ezek nem szoktak fennmaradni, és akkor meg minek?


Fotó: Újítási és Találmány Kiállítás, Műcsarnok, 1951. (Fortepan)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)