Címkék: Nemzeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, múzeumépítészet, MúzeumCafé könyv, történelem, gyűjteménygyarapítás

Nemzeti Múzeum Szépművészeti Múzeum múzeumépítészet MúzeumCafé könyv történelem gyűjteménygyarapítás

Ünnep a MúzeumCafénak és remélhetőleg ünnep a hazai művészettörténész szakma számára a MúzeumCafé könyvek 3. darabjának megjelenése: Tóth Ferenc, a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Gyűjteményének munkatársa írta meg a magyarországi művészeti gyűjtemények 1802 és 1906 közötti történetét Mű-Kincs-Tár címmel. Mi történt Széchényi Ferenc ajándékozási szándékának hivatalossá tételétől a Szépművészeti Múzeum megnyitásáig?

 


A bő évszázad történetét átfogni ezen a felületen reménytelen és haszontalan vállalkozás lenne, ezért csak néhány érdekes adatot emelünk ki, kedvcsinálónak az ismét pazar kivitelű, a Salát Zalán Péter, Németh Dániel és Suszter Viktor tervei szerint, Katyi Ádám betűivel készült kötetből.


A függelékben közölt idővonal szerint kissé megkésve nyitott meg a Magyar Nemzeti Múzeum (amely a képtárat is magába foglalta évtizedekig), a Szépművészeti Múzeumról nem is beszélve, ám a késlekedés nyilván magyarázható azzal, hogy az ország sem volt önálló, minden ajándékozói és alapítói szándékot osztrák uralkodói jóváhagyással lehetett csak érvényesíteni. A legnagyobb nyugat-európai képtárak 1781 és 1838 között nyíltak, a British Múzeum már 1759-ben!

Nemzeti Múzeum Szépművészeti Múzeum múzeumépítészet MúzeumCafé könyv történelem gyűjteménygyarapítás
Köztudott, hogy Széchényi Ferenc könyvtára felajánlásával kezdődik a magyarországi közgyűjtemények története, az viszont kevéssé ismert adat, hogy döntését Napóleon Bécshez közeledése sürgette: Cenken (Nagycenken) nem érezte biztonságban a gyűjteményét. Már Pesten volt az anyag, amikor Napóleon elfoglalta Bécset, ekkor Temesvárra mentették a könyvtárat.

Mai ésszel szinte felfoghatatlan, hogy milyen felelősséggel járt a múzeumőri cím, az ezt szabályozó rendelet ugyancsak a függelékben olvasható. Eszerint a múzeumőr volt a múzeum „kurátora” (mai kifejezéssel), kutatója, gyűjteménykezelője, a gyűjtemény gyarapításának irányítója, aki nyitvatartási időben mindig jelen van a múzeumban. És ő őrzi az intézmény kulcsait, ez pedig a létező legnagyobb felelősség. Az első felhívás alkalmával még csak könyvtárőrt kerestek (hiszen a gyűjtemény javarészt kéziratos és nyomtatott könyvekből, metszetekből állt), a felhívásra Csokonai Vitéz Mihály is jelentkezett, de nem őt választották.


A könyvtár első otthona – múzeumépület híján – a II. József által feloszlatott pálos rend csodálatos barokk kolostora volt a mai Egyetem téren, az ELTE jogi kara épületének helyén. Az önálló múzeumépület tervezése negyven évvel a tényleges megnyitás előtt elkezdődött, a Nemzeti Múzeum épületét csak az 1840-es évek közepétől kezdhették belakni a múzeumi tárak. Időközben ugyanis a könyvtár mellett létrejött az önálló természeti tár, miután Festetics Julianna 1808-ban az államnak ajándékozta ásványgyűjteményét, de bekerült Széchényi éremgyűjteménye is Cenkről. A múzeum tisztviselői az épület földszinti lakrészeibe költöztek, Kubinyi igazgató tízszobás lakást kapott. Ekkor jött létre a néprajzi tár, Reguly Antal finn-ugor gyűjteményének bekerülésével.

Nemzeti Múzeum Szépművészeti Múzeum múzeumépítészet MúzeumCafé könyv történelem gyűjteménygyarapítás
Az első szándék már 1817-ben felmerült, hogy az Országos Képtár, majd a Szépművészeti Múzeum alapjául szolgáló Esterházy-képtár Pestre kerüljön a család máriahilfi nyári rezidenciájából, de a tényleges átvételre egy, kiállításra alkalmas épület megépítéséig várni kellett. Ez az épület a Magyar Tudományos Akadémia 1865-ben átadott otthona volt, évtizedekig itt várta a kutatókat és a látogatókat a képtár.


A Nemzeti Múzeum legendás igazgatója, Pulszky Ferenc hatalmas magángyűjteménnyel rendelkezett. Ez ma már elképzelhetetlen helyzet, de legalábbis nem éppen etikus. Fia alig harminc évesen lett az Esterházy-képtár igazgatója, akinél attraktívabban senki sem bővítette a majdani önálló képzőművészeti múzeum gyűjteményét, az ebből adódó félreértések vezettek tragikusan korai halálához, így már nem is élhette meg a Szépművészeti Múzeum megnyitását.


A Szépművészeti Múzeum épülete akár az Újvásártéren (a mai II. János Pál pápa téren) is felépülhetett volna, ha az eredeti forgatókönyv valósul meg. Végül a Műcsarnok, az Országos Mintarajziskola és az Epreskert közelsége döntött az Andrássy út végének kiválasztása mellett.


De itt már egy új történet kezdődik, amelyet Tóth Ferenc egy másik kötetben fog megírni, szándékai szerint.

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (61),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (35),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),kortárs művészet (25),interjú (25),Párizs (24),avantgárd (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (21),Szentendre (19),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),film (13),Nemzeti Múzeum (13),Műcsarnok (13),grafika (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (11),iparművészet (11),restitúció (11),műtárgyvásárlás (11),Capa Központ (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Néprajzi Múzeum (7),Kassák Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),néprajz (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),zene (6),Allegro Barbaro (6),világháború (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),Rippl-Rónai József (6),Román Csarnok (6),New York (5),könyv (5),Európai Iskola (5),Nyolcak (5),Értéktár Program (5),aukció (5),Ady Endre (5),rendszerváltás (5),kortárs (5),fotóművészet (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),szocreál (4),látogatottság (4),Baán László (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),wanted (4),Louvre (4),konferencia (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),Seuso-kincs (3),Czóbel Béla (3),ganymed goes europe (3),I. világháború (3),kulturpolitika (3),emlékezet (3),műemlékvédelem (3),Vasarely (3),Berlin (3),Erdély (3),Bauhaus (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),sport (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Aczél György (3),Budapest Galéria (3),kézirat (3),Caravaggio (3),festészet (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),Anna Margit (3),dizájn (3),Vaszary-villa (3),előadás (3),modernizmus (3),dokumentum (2),Modigliani (2),Frida Kahlo (2),Balaton (2),ajánló (2),kert (2),Vermeer (2),Art Market Budapest (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),Szeged (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),relikvia (2),Art Capital (2),internet (2),múzeumelmélet (2),Vadak (2),Milánó (2),Textúra (2),MúzeumNegyed (2),fotó (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),Fővárosi Képtár (2),Román csarnok (2),MűvészetMalom (2),pop art (2),Lektorátus (2),Csinszka (2),Barcelona (2),fortepan (2),Szántó Piroska (2),keleti művészet (2),zsidóság (2),Artpool (2),Chagall (2),Zsolnay (2),múzeum (2),Ország Lili (2),múzeumi rendszer (2),Fortepan (1),Madrid (1),op art (1),megnyitó (1),KEMKI (1),Pompidou (1),emlékmű (1),szecesszió (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1),Szombathely (1),Batthyány Gyula (1),törénelem (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),plakát (1),Sziklakórház (1),Kassák Lajos (1),Schiele (1),bevándorlás (1),gender (1),Klimt (1),kommunikáció (1),Amerika (1),OSZMI (1),porté (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Velencei Biennále (1),MúzeumCafé könyv (1),Képzőművészeti Egyetem (1),beszélgetés (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),emigráció (1),jótékonyság (1),Olaszország (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),emlékhely (1),Sopron (1),Lengyelország (1),Budavár (1),emlékmúzeum (1),installáció (1),Bayreuth (1),Kijev (1),Moszkva (1),Richard Wagner Múzeum (1),MOME (1),Centre Pompidou (1),Leonardo (1),interaktivitás (1),egyház (1),portré (1),Múzeumkert (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),nők (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),belsőépítészet (1),médiaművészet (1),kastély (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),helytörténet (1),art deco (1),várostörténet (1),popzene (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Disputa (1),etnográfia (1),animáció (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),Andrássy (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),szürrealizmus (1),kina (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Műemlék (1), Bécs (1),velence (1),stressz (1),Amszterdam (1),Kimt (1),Budapest100 (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Miskolc (1)