Nem minden egyformán pop

Címkék: kiállítás, Élő MúzeumCafé, Magyar Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet

Az ősz egyik legjobban várt kiállítása nyílik október 9-én a Ludwig Múzeumban, a Ludwig Goes Pop eddig több mint 11 ezer jelentkezőt számlál a legnagyobb közösségi oldalon, ami egészen rendkívüli érdeklődésről tesz tanúbizonyságot. Az MNG legutóbbi Múzeum+ estjén is a pop volt a téma, a Ludwigtól függetlenül, de kapcsolódva is hozzá. De hogy mi is tulajdonképpen a pop art és mi nem, miért nehezíti a definíciót az érintett művészeink sokszínűsége, arról a kiállítás három kurátora és a galéria Jelenkori gyűjteményének vezetője beszélt lapunk programján.

 


Viszonyítás kérdése, hogy mi a pop, melyik műveket lehet ellátni ezzel a címkével, tudhattuk meg Tímár Katalintól, a kiállítás egyik kurátorától, hiszen meg kell határozni, hogy mely művek tartoznak inkább a fluxus, a szürnaturalizmus, a fotórealizmus, a happening vagy a konceptuális művészet kategóriájába. Nem könnyű a választás: az amerikai kortársakkal (Warhol, Lichtenstein, Rauschenberg) ellentétben a magyar művészek életműve változatosabb, több műfajban is alkottak párhuzamosan. A Ludwig Múzeum kiállításán a végpontot 1975-nél határozzák meg, vagyis ragaszkodnak a klasszikus pop art szűk két évtizedéhez. (Keserü Katalin 1993-ban az Ernst Múzeumban rendezett Variációk a pop artra kiállítása és a kapcsolódó katalógus a jelenig tartó, folyamatos popról beszélt.) A budapesti tárlat előképének a bécsi tekinthető, de még ezt megelőzte a kölni Ludwig Múzeum kiállítása 2014-ben, most pedig a Tate-ben látható egy anyag, amely a 60-as, 70-es évek közép-amerikai és a közel-keleti művészetéből is merít.


A Magyar Nemzeti Galériából mintegy tucatnyi művet választottak ki a kiállításra. Az érintett gyűjtemény vezetője, Petrányi Zsolt az Iparterv művészeit emelte ki, mint akik a pop artban éppúgy alkottak, mint más műfajokban, párhuzamosan. A Csernus és Lakner nevével fémjelzett szürnaturalizmus pedig egyfajta pre-pop artnak tekinthető, hiszen már ekkor, a 60-as évek elején elkezdték a popra jellemző hétköznapi tárgyak, helyzetek ábrázolását a műveken. A beszélgetés közönsége hallhatott egy anekdotát is a Múzeum+ Pop plakátján szereplő műről (Nyári István: Művészőrség). Petrányi Zsolt egyik tárlatvezetésén az állandó kiállításon arról beszélt, hogy ez ugyan egy fotórealista alkotás, de mégsem, hiszen ez a jelenet így, ebben a formában nem fordulhatott elő, mivel nem volt Mercedese a rendőrségnek. A közönség soraiból jelentkezett valaki, hogy márpedig volt a hatóságnak egy Mercedese, ezzel szállították többek között a delegációk női tagjait a Váci utcai Klára szalonba (Rotschild Klára üzletéről van szó, a város egyetlen haute couture szalonjáról a szocialista évtizedekben – a szerk.), ahol Nyári képének jelenete is látszódik. És hogy miért tudott erről a felszólaló? Mert ő volt a tolmács az autóban.


A Művészőrség egyébként nem szerepel majd a Ludwig kiállításán, és nemcsak azért, mert 1977-ben készült, hanem azért, mert nem pop art, a Mercedes nem elég hozzá, hogy az legyen.


Tímár Katalin arról is beszélt, hogy a Ludwig-gyűjtemény alapját és erejét adja a pop, hiszen amikor a csokoládégyáros házaspár az addigi klasszikus gyűjteményét kortársra cserélte, éppen a pop art élte fénykorát Amerikában, és amíg az árak nem szálltak el, bőségesen bevásároltak. (Kaptak ezért eleget a német közvéleménytől, hogy miért nem a hazai művészeket támogatják.)

Két fiatal kurátor is dolgozik a kiállításon: Popovics Viktória a korszak kelet-európai párhuzamait kutatja, a beszélgetésen pedig elmondta, hogy annak ellenére tudtak jelentős műveket hozni a régióból, hogy a Tate sokat elcsípett előlük. Az elsősorban akcióművészettel foglalkozó Bradák Soma arra a kérdésre válaszolt (amit Petrányi Zsolt tett fel), hogy miért ennyire népszerű ma a fiatal, huszonéves korosztály számára a pop art: pontosan azért, amiért a mai zenekarok a zenében is visszanyúlnak az alapnak tekinthető 60-as évekhez.


Noha a korszak művészete a tiltott, jobb esetben a tűrt kategóriába tartozott, mégis elég bőséges gyűjteménnyel rendelkezik a galéria, például az ipartervesektől. Igaz, a művek többsége jó évtizedes késéssel került a múzeumba, de valamennyire lehetett befolyásolni a kétmilliós vásárlások zsűrijét, később pedig már a Galéria maga választhatott, hogy kitől és mit szeretne vásárolni. A szürnaturalistákkal más volt a helyzet, Csernus például a rendszer egyik elismert karaktere volt, díjazott és foglalkoztatott művész, mielőtt elhagyta volna az országot. A hiányokat egyébként ma is, folyamatosan pótolja a múzeum.


A Ludwig kiállítása nem tér ki az alkalmazott művészetekre, de erre szolgál majd a szabadegyetem programja, amelyik érinti a popra igencsak jellemző egyéb területeket, a plakáttól a lemezborítóig.


Illusztráció:

Tót Endre: Talpra magyar avantgarde!

Nyári István: Művészőrség

(forrás: www.mng.hu)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)