Nem minden egyformán pop

Címkék: kiállítás, Élő MúzeumCafé, Magyar Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet

Az ősz egyik legjobban várt kiállítása nyílik október 9-én a Ludwig Múzeumban, a Ludwig Goes Pop eddig több mint 11 ezer jelentkezőt számlál a legnagyobb közösségi oldalon, ami egészen rendkívüli érdeklődésről tesz tanúbizonyságot. Az MNG legutóbbi Múzeum+ estjén is a pop volt a téma, a Ludwigtól függetlenül, de kapcsolódva is hozzá. De hogy mi is tulajdonképpen a pop art és mi nem, miért nehezíti a definíciót az érintett művészeink sokszínűsége, arról a kiállítás három kurátora és a galéria Jelenkori gyűjteményének vezetője beszélt lapunk programján.

 


Viszonyítás kérdése, hogy mi a pop, melyik műveket lehet ellátni ezzel a címkével, tudhattuk meg Tímár Katalintól, a kiállítás egyik kurátorától, hiszen meg kell határozni, hogy mely művek tartoznak inkább a fluxus, a szürnaturalizmus, a fotórealizmus, a happening vagy a konceptuális művészet kategóriájába. Nem könnyű a választás: az amerikai kortársakkal (Warhol, Lichtenstein, Rauschenberg) ellentétben a magyar művészek életműve változatosabb, több műfajban is alkottak párhuzamosan. A Ludwig Múzeum kiállításán a végpontot 1975-nél határozzák meg, vagyis ragaszkodnak a klasszikus pop art szűk két évtizedéhez. (Keserü Katalin 1993-ban az Ernst Múzeumban rendezett Variációk a pop artra kiállítása és a kapcsolódó katalógus a jelenig tartó, folyamatos popról beszélt.) A budapesti tárlat előképének a bécsi tekinthető, de még ezt megelőzte a kölni Ludwig Múzeum kiállítása 2014-ben, most pedig a Tate-ben látható egy anyag, amely a 60-as, 70-es évek közép-amerikai és a közel-keleti művészetéből is merít.


A Magyar Nemzeti Galériából mintegy tucatnyi művet választottak ki a kiállításra. Az érintett gyűjtemény vezetője, Petrányi Zsolt az Iparterv művészeit emelte ki, mint akik a pop artban éppúgy alkottak, mint más műfajokban, párhuzamosan. A Csernus és Lakner nevével fémjelzett szürnaturalizmus pedig egyfajta pre-pop artnak tekinthető, hiszen már ekkor, a 60-as évek elején elkezdték a popra jellemző hétköznapi tárgyak, helyzetek ábrázolását a műveken. A beszélgetés közönsége hallhatott egy anekdotát is a Múzeum+ Pop plakátján szereplő műről (Nyári István: Művészőrség). Petrányi Zsolt egyik tárlatvezetésén az állandó kiállításon arról beszélt, hogy ez ugyan egy fotórealista alkotás, de mégsem, hiszen ez a jelenet így, ebben a formában nem fordulhatott elő, mivel nem volt Mercedese a rendőrségnek. A közönség soraiból jelentkezett valaki, hogy márpedig volt a hatóságnak egy Mercedese, ezzel szállították többek között a delegációk női tagjait a Váci utcai Klára szalonba (Rotschild Klára üzletéről van szó, a város egyetlen haute couture szalonjáról a szocialista évtizedekben – a szerk.), ahol Nyári képének jelenete is látszódik. És hogy miért tudott erről a felszólaló? Mert ő volt a tolmács az autóban.


A Művészőrség egyébként nem szerepel majd a Ludwig kiállításán, és nemcsak azért, mert 1977-ben készült, hanem azért, mert nem pop art, a Mercedes nem elég hozzá, hogy az legyen.


Tímár Katalin arról is beszélt, hogy a Ludwig-gyűjtemény alapját és erejét adja a pop, hiszen amikor a csokoládégyáros házaspár az addigi klasszikus gyűjteményét kortársra cserélte, éppen a pop art élte fénykorát Amerikában, és amíg az árak nem szálltak el, bőségesen bevásároltak. (Kaptak ezért eleget a német közvéleménytől, hogy miért nem a hazai művészeket támogatják.)

Két fiatal kurátor is dolgozik a kiállításon: Popovics Viktória a korszak kelet-európai párhuzamait kutatja, a beszélgetésen pedig elmondta, hogy annak ellenére tudtak jelentős műveket hozni a régióból, hogy a Tate sokat elcsípett előlük. Az elsősorban akcióművészettel foglalkozó Bradák Soma arra a kérdésre válaszolt (amit Petrányi Zsolt tett fel), hogy miért ennyire népszerű ma a fiatal, huszonéves korosztály számára a pop art: pontosan azért, amiért a mai zenekarok a zenében is visszanyúlnak az alapnak tekinthető 60-as évekhez.


Noha a korszak művészete a tiltott, jobb esetben a tűrt kategóriába tartozott, mégis elég bőséges gyűjteménnyel rendelkezik a galéria, például az ipartervesektől. Igaz, a művek többsége jó évtizedes késéssel került a múzeumba, de valamennyire lehetett befolyásolni a kétmilliós vásárlások zsűrijét, később pedig már a Galéria maga választhatott, hogy kitől és mit szeretne vásárolni. A szürnaturalistákkal más volt a helyzet, Csernus például a rendszer egyik elismert karaktere volt, díjazott és foglalkoztatott művész, mielőtt elhagyta volna az országot. A hiányokat egyébként ma is, folyamatosan pótolja a múzeum.


A Ludwig kiállítása nem tér ki az alkalmazott művészetekre, de erre szolgál majd a szabadegyetem programja, amelyik érinti a popra igencsak jellemző egyéb területeket, a plakáttól a lemezborítóig.


Illusztráció:

Tót Endre: Talpra magyar avantgarde!

Nyári István: Művészőrség

(forrás: www.mng.hu)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)