Nem minden egyformán pop

Címkék: kiállítás, Élő MúzeumCafé, Magyar Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet

Az ősz egyik legjobban várt kiállítása nyílik október 9-én a Ludwig Múzeumban, a Ludwig Goes Pop eddig több mint 11 ezer jelentkezőt számlál a legnagyobb közösségi oldalon, ami egészen rendkívüli érdeklődésről tesz tanúbizonyságot. Az MNG legutóbbi Múzeum+ estjén is a pop volt a téma, a Ludwigtól függetlenül, de kapcsolódva is hozzá. De hogy mi is tulajdonképpen a pop art és mi nem, miért nehezíti a definíciót az érintett művészeink sokszínűsége, arról a kiállítás három kurátora és a galéria Jelenkori gyűjteményének vezetője beszélt lapunk programján.

 


Viszonyítás kérdése, hogy mi a pop, melyik műveket lehet ellátni ezzel a címkével, tudhattuk meg Tímár Katalintól, a kiállítás egyik kurátorától, hiszen meg kell határozni, hogy mely művek tartoznak inkább a fluxus, a szürnaturalizmus, a fotórealizmus, a happening vagy a konceptuális művészet kategóriájába. Nem könnyű a választás: az amerikai kortársakkal (Warhol, Lichtenstein, Rauschenberg) ellentétben a magyar művészek életműve változatosabb, több műfajban is alkottak párhuzamosan. A Ludwig Múzeum kiállításán a végpontot 1975-nél határozzák meg, vagyis ragaszkodnak a klasszikus pop art szűk két évtizedéhez. (Keserü Katalin 1993-ban az Ernst Múzeumban rendezett Variációk a pop artra kiállítása és a kapcsolódó katalógus a jelenig tartó, folyamatos popról beszélt.) A budapesti tárlat előképének a bécsi tekinthető, de még ezt megelőzte a kölni Ludwig Múzeum kiállítása 2014-ben, most pedig a Tate-ben látható egy anyag, amely a 60-as, 70-es évek közép-amerikai és a közel-keleti művészetéből is merít.


A Magyar Nemzeti Galériából mintegy tucatnyi művet választottak ki a kiállításra. Az érintett gyűjtemény vezetője, Petrányi Zsolt az Iparterv művészeit emelte ki, mint akik a pop artban éppúgy alkottak, mint más műfajokban, párhuzamosan. A Csernus és Lakner nevével fémjelzett szürnaturalizmus pedig egyfajta pre-pop artnak tekinthető, hiszen már ekkor, a 60-as évek elején elkezdték a popra jellemző hétköznapi tárgyak, helyzetek ábrázolását a műveken. A beszélgetés közönsége hallhatott egy anekdotát is a Múzeum+ Pop plakátján szereplő műről (Nyári István: Művészőrség). Petrányi Zsolt egyik tárlatvezetésén az állandó kiállításon arról beszélt, hogy ez ugyan egy fotórealista alkotás, de mégsem, hiszen ez a jelenet így, ebben a formában nem fordulhatott elő, mivel nem volt Mercedese a rendőrségnek. A közönség soraiból jelentkezett valaki, hogy márpedig volt a hatóságnak egy Mercedese, ezzel szállították többek között a delegációk női tagjait a Váci utcai Klára szalonba (Rotschild Klára üzletéről van szó, a város egyetlen haute couture szalonjáról a szocialista évtizedekben – a szerk.), ahol Nyári képének jelenete is látszódik. És hogy miért tudott erről a felszólaló? Mert ő volt a tolmács az autóban.


A Művészőrség egyébként nem szerepel majd a Ludwig kiállításán, és nemcsak azért, mert 1977-ben készült, hanem azért, mert nem pop art, a Mercedes nem elég hozzá, hogy az legyen.


Tímár Katalin arról is beszélt, hogy a Ludwig-gyűjtemény alapját és erejét adja a pop, hiszen amikor a csokoládégyáros házaspár az addigi klasszikus gyűjteményét kortársra cserélte, éppen a pop art élte fénykorát Amerikában, és amíg az árak nem szálltak el, bőségesen bevásároltak. (Kaptak ezért eleget a német közvéleménytől, hogy miért nem a hazai művészeket támogatják.)

Két fiatal kurátor is dolgozik a kiállításon: Popovics Viktória a korszak kelet-európai párhuzamait kutatja, a beszélgetésen pedig elmondta, hogy annak ellenére tudtak jelentős műveket hozni a régióból, hogy a Tate sokat elcsípett előlük. Az elsősorban akcióművészettel foglalkozó Bradák Soma arra a kérdésre válaszolt (amit Petrányi Zsolt tett fel), hogy miért ennyire népszerű ma a fiatal, huszonéves korosztály számára a pop art: pontosan azért, amiért a mai zenekarok a zenében is visszanyúlnak az alapnak tekinthető 60-as évekhez.


Noha a korszak művészete a tiltott, jobb esetben a tűrt kategóriába tartozott, mégis elég bőséges gyűjteménnyel rendelkezik a galéria, például az ipartervesektől. Igaz, a művek többsége jó évtizedes késéssel került a múzeumba, de valamennyire lehetett befolyásolni a kétmilliós vásárlások zsűrijét, később pedig már a Galéria maga választhatott, hogy kitől és mit szeretne vásárolni. A szürnaturalistákkal más volt a helyzet, Csernus például a rendszer egyik elismert karaktere volt, díjazott és foglalkoztatott művész, mielőtt elhagyta volna az országot. A hiányokat egyébként ma is, folyamatosan pótolja a múzeum.


A Ludwig kiállítása nem tér ki az alkalmazott művészetekre, de erre szolgál majd a szabadegyetem programja, amelyik érinti a popra igencsak jellemző egyéb területeket, a plakáttól a lemezborítóig.


Illusztráció:

Tót Endre: Talpra magyar avantgarde!

Nyári István: Művészőrség

(forrás: www.mng.hu)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)