Címkék: kiállítás, irodalom, avantgárd, színház, Kassák Múzeum, Petőfi Irodalmi Múzeum, Színháztörténeti Múzeum

 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

Évekig tartotta magát a szokás, hogy minden év márciusában a Kassák Múzeum megünnepelte a névadó születésnapját, egy kiállítással, egy hangversennyel (még Csaplár Ferenc igazgatása idején), később akár egy konferenciával is. Állítólag ez az özvegy kifejezett kérése volt, aki a hagyatékot a Petőfi Irodalmi Múzeum rendelkezésére bocsátotta. Az idei kettős ünnep (Kassák születésének 130., halálának 50. évfordulója) apropóján, ha nem is márciusban, de három kiállítás nyílt egy-egy hét különbséggel a PIM három intézményében, a Károlyi-palotában, a Kassák Múzeumban és az ugyancsak ma már filiálé Országos Színháztörténeti Múzeum Bajor Gizi Színészmúzeumában, alaposan körüljárva az avantgárd magyar mesterének szerteágazó tevékenységét.

 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

Valójában három kiállítás nem lenne elég bemutatni, mi mindenre volt képes Kassák íróként, költőként, festőként, tervezőként, szerkesztőként, előadóművészként, szervezőként, kultúrpolitikusként, így a kurátorok (Galácz Judit, Sasvári Edit, Szeredi Merse Pál) megmaradtak az életmű egyik legizgalmasabb korszakánál, az 1920-as éveknél. Az 1919 után – sokakkal együtt – emigrálni kényszerült művész Bécsben dolgozott ebben az évtizedben, nemcsak a betiltott MA folyóiratot keltette életre, de a lap körét is aktivizálta, újabb neveket bevonva, immár a nemzetközi avantgárd egyik jelentős fórumaként. A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításának középpontjában a bécsi MA áll, és különös módon itt kap nagyobb hangsúlyt a képzőművészet, míg a Kassák Múzeum tárlatán a névadó irodalmi munkássága kerül előtérbe. Két legismertebb irodalmi művének egyike, A ló meghal és a madarak kiröpülnek (a másik az Egy ember élete lehetne, de ez nyilván szubjektív) adja a kiállítás címét és témáját: az önéletrajz, amely – mai felfogásban – egyfajta road movie-nak tekinthető, amikor a főhős a szülővárosából útnak indulva,  Európa nagyvárosait bejárva munkásból művésszé válik. Mivel nem egy könnyen megérthető, dadaista szabadversről beszélünk, ezért a múzeum egy önálló honlapon próbálja meg ábrázolni ennek a fizikai és szellemi utazásnak az állomásait. 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

A harmadik kiállítás a helyszínként kiválasztott intézményhez méltóan Kassák körének színházi világával foglalkozik. Rengeteg, talán most először látható dokumentum emlékezik a nagyszínpadi színészként indult Kassákné Simon Jolánra, aki Bécsben már dadaista szavalóesteket rendez, azokra a művészekre, Palasovszky Ödöntől Bortnyik Sándoron át Hevesy Ivánig, akik a rövid, de annál emlékezetesebb avantgárd színházi előadásokat álmodták és valósították meg. A Zöld Szamár Színház mindenképpen emblémája lehetne ennek az összművészeti csodának, amelyben keveredett a balett, a kabaré, az improvizáció és a gépek adta zajok használata. Hogy nagyjából hogyan nézett ki egy ilyen előadást, azt a kurátorok és Rudas Klára látványtervező köré szerveződött csoport (mint írógép-orkeszter) rekonstruálja, ami a kiállításon vetített videón megtekinthető. A Színházi Élet kritikája „érdekes és rokonszenves” előadásnak látta a Zöld Szamár egyik produkcióját, de a korabeli kritika általában nem volt ennyire elnéző.


Ahogy Kassákkal szemben sem, erről a Kassák Múzeum kiállításán is értesülhetünk. De azóta eltelt közel száz esztendő, Kassák kultusza egyre csak erősödik, elismertsége kétségtelen, és ebben a három, február végéig nyitva látható kiállítás nyilvánvalóan még nagyon sokat fog lendíteni.

Címkék: kiállítás, Magyar Nemzeti Galéria, kortárs művészet, kultúrpolitika

kiállítás Magyar Nemzeti Galéria kortárs művészet kultúrpolitika

1991-ben rendezte meg a Magyar Nemzeti Galéria a Hatvanas évek - Új törekvések a magyar képzőművészetben című kiállítást (a kurátorok: Beke László, Dévényi István és Horváth György). Most pedig bő negyedszázaddal később ugyanabban az intézményben megnyílt a Keretek között (a kurátor: Petrányi Zsolt), mintegy ellenpólusaként a korábbi tárlatnak. Akkor a rendszerváltásnak a kultúrára gyakorolt hatásaként azt mutatták be, ami nem látszott, nem látszhatott, most pedig az ellenkezőjét, a hivatalos és támogatott művészetet. Akkor azok a művek voltak a kánonon kívül, most pedig ezek.

Címkék: kiállítás, történelem, Párizs, műgyűjtés, Európai Iskola, Szentendre, restitúció

kiállítás történelem Párizs műgyűjtés Európai Iskola Szentendre restitúció
Egy muzeológiai folyóiratnak alapvetően nem faladata a kereskedelmi galériák programjaira felhívni a figyelmet, de megteszi önszorgalomból, hiszen egyszeri és megismételhetetlen tárlatok nyíltak és nyílnak mostanában, ettől kezdve pedig teljesen mindegy, ki vagy mi a fenntartó.

Címkék: MúzeumCafé folyóirat, temető, történelem, örökség

MúzeumCafé folyóirat temető történelem örökség

A kocogókból, gyerekkocsit toló anyukákból, fényképezőgéppel, útikönyvvel felszerelt turistákból lassan többen lépik át az egykori Kerepesi, majd Mező Imre, ma Fiumei úti sírkert kapuját, mint a sírokat látogató hozzátartozók. Ma már egyszerű földi halandó - ha nincs családi sírboltja - legfeljebb szórásos temetéssel nyugodhat a százados platánok és nemzeti nagyságaink társaságában. Kizárólag a Boross Péter vezette Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság dönt arról, hogy ki érdemes arra, hogy a Kerepesibe temessék. A temetőt pedig az annak titkárságaként is működő, 2013-ban létrehívott Nemzeti Örökség Intézete (Nöri) vette át 2016 májusában.

Megjelent a MúzeumCafé Kert

Címkék: MúzeumCafé folyóirat, kert, történelem, irodalom, szobrászat

MúzeumCafé folyóirat kert történelem irodalom szobrászat

Milyen szobrok bújnak meg az Epreskert lombjai között? Melyik csodálatosabb: Monet kertje vagy a művek, amelyeken megörökítette? Válhat-e pihenőparkká egy temető? Hogyan lett a szigligeti Esterházy-birtokból az irodalom kertje? Milyennek képzelte el Nebbien Henrik a Városligetet a 19. század derekán? Milyen sors vár a védett és védendő kertekre, kastélyparkokra Magyarországon? A MúzeumCafé 61. száma a tájjal mint műemlékkel foglakozik, emellett természetesen számos egyéb témát is feldogoz a hazai és nemzetközi muzeológia világából.

Címkefelhő

kiállítás (116),Magyar Nemzeti Galéria (57),MúzeumCafé folyóirat (56),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (30),történelem (27),műgyűjtés (27),kortárs művészet (23),politika (23),interjú (23),Párizs (22),avantgárd (22),irodalom (22),múzeumépítészet (20),építészet (20),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),fotográfia (16),Szentendre (16),videó (16),Petőfi Irodalmi Múzeum (15),régészet (14),Ludwig Múzeum (13),restaurálás (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),műtárgyvásárlás (11),Nemzeti Múzeum (11),élő MúzeumCafé (11),Capa Központ (10),digitalizálás (10),grafika (10),szobrászat (10),iparművészet (9),Picasso (9),holokauszt (8),film (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),múzeumpedagógia (6),Néprajzi Múzeum (6),Rippl-Rónai József (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),világháború (6),színház (6),Allegro Barbaro (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Kassák Múzeum (6),rendszerváltás (5),néprajz (5),kortárs (5),könyvajánló (5),New York (5),aukció (5),Értéktár Program (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Hopp Ferenc Múzeum (4),Velence (4),wanted (4),Baán László (4),Rembrandt (4),látogatottság (4),Pécs (4),örökségvédelem (4),konferencia (4),szocreál (4),könyv (4),Ady Endre (4),fotóművészet (4),Bartók Béla (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),zene (4),Csontváry (4),városi séta (4),Európai Iskola (4),Louvre-Lens (4),Skanzen (4),Louvre (4),kézirat (3),Budapest Galéria (3),I. világháború (3),előadás (3),Czóbel Béla (3),kulturpolitika (3),impresszionisták (3),ganymed goes europe (3),Derkovits Gyula (3),Anna Margit (3),Erdély (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),sport (3),Aczél György (3),modernizmus (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),Bauhaus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),Iparművészeti Múzeum (3),London (3),műemlékvédelem (3),MúzeumCafé díj (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),Seuso-kincs (2),Berlin (2),Artpool (2),fortepan (2),múzeumi rendszer (2),pop art (2),keleti művészet (2),Barcelona (2),Milánó (2),Textúra (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Szeged (2),Chagall (2),internet (2),címlap (2),Ország Lili (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Szántó Piroska (2),Zsolnay (2),Vermeer (2),Vasarely (2),dokumentum (2),Modigliani (2),múzeum (2),fotó (2),kert (2),Trieszt (1),porté (1),emlékmúzeum (1),temető (1),MúzeumCafé könyv (1),MOME (1),installáció (1),Kijev (1),oktatás (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Kassák Lajos (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),Vasarely Múzeum (1),Balaton (1),Budavár (1),stressz (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Centre Pompidou (1),BTM (1),velence (1),Múzeum-kert (1),Román csarnok (1), Bécs (1),Műemlék (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Múzeumkert (1),Győr (1),Amerika (1),orosz művészet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),Batthyány Gyula (1),Vaszary-villa (1),Sziklakórház (1),interaktivitás (1),törénelem (1),egyház (1),kommunikáció (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),art deco (1),animáció (1),Kimt (1),Sopron (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),nők (1),Tiszadob (1),emlékhely (1),portré (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),1956 (1),popzene (1),Disputa (1),El Kazovszkij (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),etnográfia (1),Olaszország (1),vadászat (1),zsidóság (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Velencei Biennále (1),Múzeumok Éjszakája (1),Lengyelország (1),gender (1),emigráció (1),beszélgetés (1),Art Capital (1),Fortepan (1),Andrássy (1),kastély (1),Vatikán (1),megnyitó (1),helytörténet (1),emlékmű (1),jótékonyság (1),KEMKI (1),bevándorlás (1),progarmajánló (1),szalon (1),adatbázis (1),restitucio (1),könyvtár (1),királynő (1),Nagy-Britannia (1),kutatás (1),MANK (1),felújítás (1),Toulouse-Lautrec (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),tárlatvezetés (1),balaton (1),Prado (1),Magnum Photos (1),bibliofília (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),muzeológia (1),Kratochwill Mimi (1),Keserü Ilona (1),Vaszary Villa (1),Duchamp (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Nagyvilág (1),MúzeumCafé (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),műemlék (1),Ani (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Népessy Noémi (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),Sinkó Katalin (1),Garas Kára (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),dinoszaurusz (1),ajánló (1),Aristide Maillol (1),Bálint Ház (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),teremőr (1),fotógráfia (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Fabényi Júlia (1),Műértő (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Kína (1),Debrecen (1),Márffy Ödön (1),közösségi oldalak (1),szeged (1),Metz (1),Christie’s (1),Pinault (1),François Gilot (1),Vallauris (1),Balaton (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Guernica (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),dada (1),Művészetmalom (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),századforduló (1),Budapest100 (1)