Címkék: régészet, építészet, kultúrpolitika, műemlékvédelem

régészet építészet kultúrpolitika műemlékvédelem

Az MTA köztestületi tagjaiból létrejött Stádium 28 kör szervezett fórumot az örökségvédelemről az ELTE Gólyavárában. Marosi Ernő megnyitója, Mélyi József vitaindítója és a meghívottak „vitája” végül csak a problémák felsorolására adott lehetőséget, az egyetlen megnyugtató mondat pedig arra vonatkozott, hogy a MÜPÁ-nak remek az akusztikája. 

 


Bevezetőjében Marosi Ernő professzor kihangsúlyozta, hogy a szakirányú képzés visszaszorításával (a szabad bölcsészet bevezetése az ötéves művészettörténet szak helyett) az államigazgatás nyer, hiszen tudás hiányában kevesebb kritikusa lesz a döntéseinek, de kitért az ELTE művészettörténeti doktori iskolájának megszüntetésére is – ugyan ebben az esetben nem kormányzati, hanem belső, tanszéki problémákról beszélt. Az örökségvédelemmel foglalkozó hivatalok folyamatos átszervezése odáig vezetett, vélte Marosi, hogy az úgy ahogy még létezett KÖH „sokat markolt, de semmit sem fogott”. Igaz, már utód hivatal sincs…  Marosi megemlítette, hogy nincs nemzeti kulturális örökség, hanem csak az emberiségé van, és hogy mi számít kulturális örökségnek, azt ma a politika és nem a kvalitás dönti el.


Mélyi József a néhai Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának bizarr elnevezésével kezdte vitaindítóját: annak idején a tárca alkalmazottjaként próbálta német nyelvterületen lefordítani az intézmény nevét, amely ott, Németországban sztálinista emlékeket ébresztett, igazolván a bizarr voltát annak, amit a kormányzat már a névvel is az örökségvédelemről gondolt – és gondol. Az utolsó átfogó kulturális program 2009-ben született, a későbbi kormánypárt választási programja részeként, majd nem valósult meg belőle semmi. Az MKE oktatója két további anomáliára hívta fel a figyelmet: az archívumok, adattárak hozzáférhetőségének nehézségeire és a populizmusra, amely átlép mindenfajta szakmaiságon.


Lővei Pál (MTA BTK) egy felsorolással kezdte hozzászólását: hányféle intézményben dolgozott az az örökségvédelmi szakember, aki harminc éven át nem mozdult ki a Táncsics utca 1-ből – különböző nevek, különböző vezetők, különböző koncepciók és feladatkörök. Ma hasonló intézmény híján (és a cím sem igaz már) a szakhatóság embere csereszabatos a szomszéd szobában dolgozó gyámügyessel és köjálossal, mindenféle szakmai kompetencia nélkül. A hónapok óta tartó folyamatos bizonytalanság permanens káoszhoz vezetett.


Wollák Katalin örökségvédelmi szakember az örökségvédelmi törvény 16 éves fennállása alatt született több mint harminc módosításáról beszélt, valamint arról, hogy a beruházók versus régészek ügyében eddig nem született olyan megoldás, amelyikkel bármelyik fél is elégedett lehetne.


Kálnoki-Gyöngyössy Márton (ELTE) nemcsak régészként, de egykori helyettes-államtitkárként is érintett a felmerülő kérdésekben, igaz, pozíciójáról annak idején a Magyar Közlönyből szerzett egészen véletlenül tudomást, és nem is tartott túl sokáig. A tárcánál (EMMI) eltöltött időszakból annyi világossá vált számára, hogy a legfontosabb kérdés: a miniszter mennyire tudja képviselni a kormányon belül a tárcája érdekeit. Réthelyi Miklós nem tudta. Kálnoki egyébként szerzője volt a Mélyi József által felemlített 2009-es Minőség a kultúrában programnak, így neki még inkább fájdalmas, hogy nem valósult meg belőle semmi.


Zoboki Gábor építész sajátos pozíciót töltött be a meghívottak között, mintha ő lett volna az egyetlen a „másik oldalról”: ezzel tisztában is volt, hiszen mondandóját azzal kezdte, hogy igyekszik „kizoomolni a napi trágyapakolásból”. A pályája kezdetén is voltak rettenetes állapotok és emberek az örökségvédelem területén, aki hátráltatták a beruházásokat és az alapfogalmakkal sem voltak tisztában. Zoboki a gyakorlatot képviseli az elmélettel szemben (vagyis a többi meghívottal szemben), márpedig a gyakorlat folyamatosan elméletekkel harcol. „Ne várjunk a politikára, hanem dolgozzunk, elég a kritikából”, mondta a jelenlegi kormányzat legtöbbet foglalkoztatott építésze.


Ezt követően elindulhatott volna egy vita, de idő hiányában (és mert a meghívottak és a hallgatóság jelentős része ugyanazt képviselte) inkább csak néhány példa rövid, egy-két mondatos felemlítésére volt lehetőség: MÜPA, Zeneakadémia, tervezett és aktuális budavári rekonstrukciók, Liget stb. A Zeneakadémia rekonstrukcióját az örökségvédelem elismeri, nyugtatta meg Zobokit Lővei, a MÜPA akusztikája kiváló, így Marosi, de van-e lehetőség elmondani a véleményt ott, ahol már Zoboki építkezik, kérdezte Mélyi. A közönség soraiból Ráday Mihály megpróbálta összefoglalni a beszélgetés tanulságait: az építész nyilvánvalóan építeni akar, a múzeumigazgató pedig persze hogy szeretne új múzeumot, az örökségvédelemnek lenne feladata felállítani a korlátokat, hogy akármi azért ne valósulhasson meg.


Fotó: Táncsics Mihály utca 1. Országos Műemléki Felügyelőség (ma Forster Központ) tervezőirodája, Erdei Ferenc építész és Örsi Károly tájépítész,1970. Orig: Szabó Lóránt/Fortepan

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (111),Magyar Nemzeti Galéria (55),MúzeumCafé folyóirat (53),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (34),programajánló (29),műgyűjtés (26),történelem (24),interjú (23),kortárs művészet (22),politika (22),Párizs (21),avantgárd (21),irodalom (20),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),fotográfia (16),videó (15),Szentendre (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),Ludwig Múzeum (13),restaurálás (13),Műcsarnok (12),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),digitalizálás (10),Nemzeti Múzeum (10),restitúció (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),szobrászat (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Bécs (7),Kiscelli Múzeum (7),film (7),világháború (6),múzeumpedagógia (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Allegro Barbaro (6),Rippl-Rónai József (6),kortárs (5),rendszerváltás (5),aukció (5),Értéktár Program (5),Liget Budapest (5),Kassák Múzeum (5),New York (5),könyvajánló (5),színház (5),Power 50 lista (5),Nyolcak (5),zene (4),városi séta (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),látogatottság (4),Csontváry (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),konferencia (4),örökségvédelem (4),Velence (4),szocreál (4),Ady Endre (4),könyv (4),Élő MúzeumCafé (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),fotóművészet (4),Aczél György (3),London (3),ganymed goes europe (3),impresszionisták (3),Czóbel Béla (3),műemlékvédelem (3),Európai Iskola (3),sport (3),előadás (3),Bauhaus (3),dizájn (3),MúzeumCafé Díj (3),Iparművészeti Múzeum (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),Caravaggio (3),kulturpolitika (3),kézirat (3),emlékezet (3),modernizmus (3),Derkovits Gyula (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),I. világháború (3),Vadak (2),magángyűjtemény (2),internet (2),relikvia (2),MúzeumNegyed (2),Seuso-kincs (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),Textúra (2),Milánó (2),Berlin (2),fortepan (2),Chagall (2),keleti művészet (2),pop art (2),Artpool (2),Barcelona (2),Art Market Budapest (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Szeged (2),Zsolnay (2),Holokauszt (2),dokumentum (2),Szántó Piroska (2),Lektorátus (2),fotó (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),múzeum (2),Andrássy (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Mravik László (1),Cloisters (1),emlékmű (1),kastély (1),megnyitó (1),Bosch (1),múzeumelmélet (1),Vajda Júlia (1),animáció (1),műkincslopás (1),Ámos Imre (1),kastélypark (1),médiaművészet (1),nők (1),vadászat (1),gender (1),Győr (1),Batthyány Gyula (1),Balaton (1),orosz művészet (1),Kassák Lajos (1),törénelem (1),elhurcolt műkincsek (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Prága (1),Sziklakórház (1),műtárgylopás (1),Népessy Noémi (1),bevándorlás (1),Amerika (1),Sinkó Katalin (1),Garas Kára (1),kommunikáció (1),Trieszt (1),Vasarely Múzeum (1),porté (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),oktatás (1),Velencei Biennále (1),örökség (1),MOME (1),installáció (1),egyház (1),interaktivitás (1),Centre Pompidou (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),Leonardo (1),Lengyelország (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Budavár (1),Román csarnok (1),helytörténet (1),art deco (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),emigráció (1),zsidóság (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),olimpia (1),portré (1),Ani (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),El Kazovszkij (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),kert (1),műemlék (1),Képzőművészeti Egyetem (1),beszélgetés (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),hamisítás (1),jótékonyság (1),Olaszország (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),emlékhely (1),Sopron (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Nagy-Britannia (1),királynő (1),Matisse (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),kultusz (1),tárlatvezetés (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),könyvtár (1),városliget (1),dada (1),Művészetmalom (1),kutatás (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),adatbázis (1),szalon (1),restitucio (1),progarmajánló (1),századforduló (1),Vaszary János (1),Rozsda Endre (1),Metz (1),bibliofília (1),Prado (1),Keserü Ilona (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),Magnum Photos (1),Duchamp (1),Kratochwill Mimi (1),Dada (1),muzeológia (1),Lucian Freud (1),dinoszaurusz (1),ajánló (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),balaton (1),Guernica (1),Vaszary Villa (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Toulouse-Lautrec (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),porgramajánló (1),MTA (1),Bukta Imre (1),velence (1),Csernus Tibor (1),MúzeumCafé (1),Amszterdam (1),Műemlék (1), Bécs (1),egyiptológia (1),Nagyvilág (1),Budapest100 (1),Kimt (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Google Art Project (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),Moholy-Nagy László (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),BÁV (1),Debrecen (1),Benczúr Gyula (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),veduta (1),Velázquez (1),Aristide Maillol (1),felújítás (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Miskolc (1)