Címkék: Petőfi Irodalmi Múzeum, irodalom, világháború, Ady Endre, kiállítás


Merészebbek az év kiállításaként emlegetik a Petőfi Irodalmi Múzeum „Maradni szégyen, veszni borzalom” című tárlatát, amely az első világháború centenáriuma alkalmából állt össze és tart nyitva jövő januárig. A tartalom órákig böngészhető, a látvány pedig mellbe vág.

 


Pontosan egy évvel ezelőtt mutatta be a Vígszínház az (egyik) első világháborús darabját, „Ha majd egyszer mindenki visszajön” címmel, ebben kizárólag korabeli dalok (indulók, katonadalok, sanzonok) segítségével ábrázolták a nagy háború négy évét, ahogyan a lelkesedés lassan átalakul kétellyé, hogyan követte ezt a félelem, majd az apátia, hogyan válik az előadás kezdetén a hazáért, a „kutya Szerbia” ellen induló szenvedélyes fiatalemberekből a darab végére testi és lelki nyomorék. Valami hasonlót tesz a PIM ezen a tárlaton: minden magyarázat nélkül pusztán néhány emblematikus tárggyal, installációval illusztrál irodalmi szövegeket, hiszen íróink egy-egy mondata, verssora elég az adott év és adott hónap közhangulatának és a háború aktuális eseményeinek ábrázolásához.


Az irodalmi művek segítségével jóval nagyobb korszakot fog át a tárlat, mint a világháború éveit, az előzményekkel és a következményekkel nagyjából ötven év tárul elénk, Jókaitól Ráth-Végh Istvánig. Jókai még a technikai fejlődést üdvözli a 19. század végén, amely egyébként majd megágyaz a minden korábbinál pusztítóbb és embertelenebb hadászatnak. Az 1910-es évek elején a sajtó már tele van a politikai feszültségekkel, íróinkat, költőinket még – a fotókon – kávéházak teraszán, fürdők napozójában, kiránduláson, családi és baráti eseményeken látjuk, a Monarchia végnapjainak idilljében, miközben a hangszórón valcer szól. De minden lépéssel, amit a kiállításban teszünk, egyre hangosabbak az indulók és egyre halkabbak a keringők, irodalmunk nagyjai pedig megkapják a behívót. Ki lelkesedéssel indul a frontra, önként jelentkezik, ha még nem hívták, másnál pedig lehet tudni, hogy nem mehet. Tragédia, ha a frontra kerül. Kedves történet tárul fel: Ady sorozásán az orvosok mindenáron találni akarnak bármilyen apróságot, amiért alkalmatlannak ítéltethet – hiszen nemcsak hogy beteg már, de hatalmas sztár, ma már el sem lehet képzelni, hogy mennyire. Hiányos a fogsora, persze, de ez nem lesz elég. De meglátják, hogy a jobb nagylábujja félre áll: ez az, megkönnyebbül az orvosi bizottság. Legenda lenne? Mindegy is, meg gyönyörű történet.


A sorozás, bevonulás ábrázolására a fentihez hasonló történetek mellett korabeli katonaruhák sorakoznak, zubbonyok, bakancsok, sapkák, összehajtva, a besorozottra várva, és a pecsétre, amely az alkalmasságot rögzíti. És itt következik a kiállításon egy ember méretű pecsét, hiszen a világháborúnak volt még egy szimbolikus bélyegzője: a cenzúráé. Ez a kettő döntött íróink sorsáról, nem is kellett más. Baj van, mindenki tudja. Kaffka Margittól egy idézet: „Jaj, mikor lesz már béke? Babits nem tudná véletlenül megmondani?” A Nyugat fénykora ez és mindenki érintett, néhányan kapnak a kiállításon egy-egy önálló felületet: Ady, Móricz és Babits. (Kaffka túléli a háborút, de nem éli túl a háborút követő járványt. Ady ekkor házasodik össze gyorsan Csinszkával, nem vonul be végül, de őt is eltemetik hamar.)


A következő szakaszban kimerészkedünk a frontra, bemerészkedünk egy lövészárokba, itt már nem szól zene, csak a tankok, a lovak dobogása és a gránátok hangja hallatszik, a katonaruhás írók (Szabó Lőrinc, Hamvas Béla, Tamási Áron, Sík Sándor) mellett világháborús ereklyék jelennek meg: Tersánszky bőröndje, Molnár Ferenc háborús jegyzetfüzete. Azután ami megmaradt: a tragédiát ábrázoló festmények, Uitztól Vaszaryn és Schadlon át Derkovitsig.


A politikai, történelmi korszakot a világháború és a Monarchia felbomlása, az irodalmit talán Ady temetése zárta le, ezért is kapott nagyobb hangsúlyt az esemény, Melocco Ady-oltárával, amelyet erre az alkalomra restauráltak és a kiállításba helyezve új kontextust kapott.


A Petőfi Irodalmi Múzeum első világháborús tárlata lehet, hogy az év kiállítása. Vagy vannak ellenérvek?


Illusztráció: pim.hu

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (123),MúzeumCafé folyóirat (59),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),műgyűjtés (33),programajánló (33),történelem (28),irodalom (25),interjú (24),Párizs (24),avantgárd (23),politika (23),kortárs művészet (23),építészet (22),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Szentendre (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (16),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),Capa Központ (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),restitúció (11),szobrászat (10),Picasso (10),film (10),digitalizálás (10),grafika (10),holokauszt (8),Bécs (8),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Garas Klára (7),Néprajzi Múzeum (7),Kassák Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),néprajz (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),Rippl-Rónai József (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),könyv (5),Értéktár Program (5),aukció (5),New York (5),kortárs (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),zene (5),Skanzen (4),városi séta (4),örökségvédelem (4),Bartók Béla (4),látogatottság (4),Rembrandt (4),Velence (4),London (4),Louvre (4),Csontváry (4),konferencia (4),wanted (4),MúzeumCafé Díj (4),szocreál (4),Baán László (4),Élő MúzeumCafé (4),Pécs (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre-Lens (4),Berlin (3),Czóbel Béla (3),emlékezet (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),előadás (3),kulturpolitika (3),Caravaggio (3),Aczél György (3),műtárgyvédelem (3),I. világháború (3),Erdély (3),sport (3),Budapest Galéria (3),Vasarely (3),festészet (3),Bauhaus (3),dizájn (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Derkovits Gyula (3),kézirat (3),Iparművészeti Múzeum (3),impresszionisták (3),műemlékvédelem (3),Vaszary-villa (3),modernizmus (3),Anna Margit (3),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),múzeumelmélet (2),Fővárosi Képtár (2),Vadak (2),Barcelona (2),Seuso-kincs (2),pop art (2),címlap (2),fortepan (2),Art Market Budapest (2),Modigliani (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),internet (2),kert (2),múzeumi rendszer (2),Holokauszt (2),Román csarnok (2),Artpool (2),Chagall (2),Lektorátus (2),fotó (2),dokumentum (2),Szántó Piroska (2),keleti művészet (2),múzeum (2),Zsolnay (2),Vermeer (2),MúzeumCafé könyvek (2),MűvészetMalom (2),Textúra (2),Ország Lili (2),zsidóság (2),Szeged (2),Milánó (2),Fortepan (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),megnyitó (1),Sziklakórház (1),kommunikáció (1),krimi (1),gender (1),kastély (1),Győr (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Andrássy (1),Kassák Lajos (1),Trieszt (1),Amerika (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Amszterdam (1),vadászat (1),emlékmű (1),Velencei Biennále (1),Miskolc (1),orosz művészet (1),KEMKI (1),bevándorlás (1),porté (1),Balaton (1),jótékonyság (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),art deco (1),Tiszadob (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),MOME (1),egyház (1),interaktivitás (1),helytörténet (1),Art Capital (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Szombathely (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),belsőépítészet (1),Kijev (1),Moszkva (1),popzene (1),Disputa (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),Bosch (1),nők (1),műkincslopás (1),animáció (1),portré (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Sopron (1),emlékhely (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kastélypark (1),Székesfehérvár (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),királynő (1),tárlatvezetés (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),restitucio (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),adatbázis (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),gyerekeknek (1),ajánló (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Bukta Imre (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),hamisítás (1),védettség (1),műemlék (1),Ani (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Vajda Júlia (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Lucian Freud (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Prága (1),veduta (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Garas Kára (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Balaton (1),Siófok (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),MTA (1),porgramajánló (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1),kultusz (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Guernica (1),retró (1),Vallauris (1),François Gilot (1),szeged (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),szobor (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),progarmajánló (1),városliget (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),stressz (1)