Címkék: Petőfi Irodalmi Múzeum, irodalom, világháború, Ady Endre, kiállítás


Merészebbek az év kiállításaként emlegetik a Petőfi Irodalmi Múzeum „Maradni szégyen, veszni borzalom” című tárlatát, amely az első világháború centenáriuma alkalmából állt össze és tart nyitva jövő januárig. A tartalom órákig böngészhető, a látvány pedig mellbe vág.

 


Pontosan egy évvel ezelőtt mutatta be a Vígszínház az (egyik) első világháborús darabját, „Ha majd egyszer mindenki visszajön” címmel, ebben kizárólag korabeli dalok (indulók, katonadalok, sanzonok) segítségével ábrázolták a nagy háború négy évét, ahogyan a lelkesedés lassan átalakul kétellyé, hogyan követte ezt a félelem, majd az apátia, hogyan válik az előadás kezdetén a hazáért, a „kutya Szerbia” ellen induló szenvedélyes fiatalemberekből a darab végére testi és lelki nyomorék. Valami hasonlót tesz a PIM ezen a tárlaton: minden magyarázat nélkül pusztán néhány emblematikus tárggyal, installációval illusztrál irodalmi szövegeket, hiszen íróink egy-egy mondata, verssora elég az adott év és adott hónap közhangulatának és a háború aktuális eseményeinek ábrázolásához.


Az irodalmi művek segítségével jóval nagyobb korszakot fog át a tárlat, mint a világháború éveit, az előzményekkel és a következményekkel nagyjából ötven év tárul elénk, Jókaitól Ráth-Végh Istvánig. Jókai még a technikai fejlődést üdvözli a 19. század végén, amely egyébként majd megágyaz a minden korábbinál pusztítóbb és embertelenebb hadászatnak. Az 1910-es évek elején a sajtó már tele van a politikai feszültségekkel, íróinkat, költőinket még – a fotókon – kávéházak teraszán, fürdők napozójában, kiránduláson, családi és baráti eseményeken látjuk, a Monarchia végnapjainak idilljében, miközben a hangszórón valcer szól. De minden lépéssel, amit a kiállításban teszünk, egyre hangosabbak az indulók és egyre halkabbak a keringők, irodalmunk nagyjai pedig megkapják a behívót. Ki lelkesedéssel indul a frontra, önként jelentkezik, ha még nem hívták, másnál pedig lehet tudni, hogy nem mehet. Tragédia, ha a frontra kerül. Kedves történet tárul fel: Ady sorozásán az orvosok mindenáron találni akarnak bármilyen apróságot, amiért alkalmatlannak ítéltethet – hiszen nemcsak hogy beteg már, de hatalmas sztár, ma már el sem lehet képzelni, hogy mennyire. Hiányos a fogsora, persze, de ez nem lesz elég. De meglátják, hogy a jobb nagylábujja félre áll: ez az, megkönnyebbül az orvosi bizottság. Legenda lenne? Mindegy is, meg gyönyörű történet.


A sorozás, bevonulás ábrázolására a fentihez hasonló történetek mellett korabeli katonaruhák sorakoznak, zubbonyok, bakancsok, sapkák, összehajtva, a besorozottra várva, és a pecsétre, amely az alkalmasságot rögzíti. És itt következik a kiállításon egy ember méretű pecsét, hiszen a világháborúnak volt még egy szimbolikus bélyegzője: a cenzúráé. Ez a kettő döntött íróink sorsáról, nem is kellett más. Baj van, mindenki tudja. Kaffka Margittól egy idézet: „Jaj, mikor lesz már béke? Babits nem tudná véletlenül megmondani?” A Nyugat fénykora ez és mindenki érintett, néhányan kapnak a kiállításon egy-egy önálló felületet: Ady, Móricz és Babits. (Kaffka túléli a háborút, de nem éli túl a háborút követő járványt. Ady ekkor házasodik össze gyorsan Csinszkával, nem vonul be végül, de őt is eltemetik hamar.)


A következő szakaszban kimerészkedünk a frontra, bemerészkedünk egy lövészárokba, itt már nem szól zene, csak a tankok, a lovak dobogása és a gránátok hangja hallatszik, a katonaruhás írók (Szabó Lőrinc, Hamvas Béla, Tamási Áron, Sík Sándor) mellett világháborús ereklyék jelennek meg: Tersánszky bőröndje, Molnár Ferenc háborús jegyzetfüzete. Azután ami megmaradt: a tragédiát ábrázoló festmények, Uitztól Vaszaryn és Schadlon át Derkovitsig.


A politikai, történelmi korszakot a világháború és a Monarchia felbomlása, az irodalmit talán Ady temetése zárta le, ezért is kapott nagyobb hangsúlyt az esemény, Melocco Ady-oltárával, amelyet erre az alkalomra restauráltak és a kiállításba helyezve új kontextust kapott.


A Petőfi Irodalmi Múzeum első világháborús tárlata lehet, hogy az év kiállítása. Vagy vannak ellenérvek?


Illusztráció: pim.hu

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)