Címkék: Petőfi Irodalmi Múzeum, irodalom, világháború, Ady Endre, kiállítás


Merészebbek az év kiállításaként emlegetik a Petőfi Irodalmi Múzeum „Maradni szégyen, veszni borzalom” című tárlatát, amely az első világháború centenáriuma alkalmából állt össze és tart nyitva jövő januárig. A tartalom órákig böngészhető, a látvány pedig mellbe vág.

 


Pontosan egy évvel ezelőtt mutatta be a Vígszínház az (egyik) első világháborús darabját, „Ha majd egyszer mindenki visszajön” címmel, ebben kizárólag korabeli dalok (indulók, katonadalok, sanzonok) segítségével ábrázolták a nagy háború négy évét, ahogyan a lelkesedés lassan átalakul kétellyé, hogyan követte ezt a félelem, majd az apátia, hogyan válik az előadás kezdetén a hazáért, a „kutya Szerbia” ellen induló szenvedélyes fiatalemberekből a darab végére testi és lelki nyomorék. Valami hasonlót tesz a PIM ezen a tárlaton: minden magyarázat nélkül pusztán néhány emblematikus tárggyal, installációval illusztrál irodalmi szövegeket, hiszen íróink egy-egy mondata, verssora elég az adott év és adott hónap közhangulatának és a háború aktuális eseményeinek ábrázolásához.


Az irodalmi művek segítségével jóval nagyobb korszakot fog át a tárlat, mint a világháború éveit, az előzményekkel és a következményekkel nagyjából ötven év tárul elénk, Jókaitól Ráth-Végh Istvánig. Jókai még a technikai fejlődést üdvözli a 19. század végén, amely egyébként majd megágyaz a minden korábbinál pusztítóbb és embertelenebb hadászatnak. Az 1910-es évek elején a sajtó már tele van a politikai feszültségekkel, íróinkat, költőinket még – a fotókon – kávéházak teraszán, fürdők napozójában, kiránduláson, családi és baráti eseményeken látjuk, a Monarchia végnapjainak idilljében, miközben a hangszórón valcer szól. De minden lépéssel, amit a kiállításban teszünk, egyre hangosabbak az indulók és egyre halkabbak a keringők, irodalmunk nagyjai pedig megkapják a behívót. Ki lelkesedéssel indul a frontra, önként jelentkezik, ha még nem hívták, másnál pedig lehet tudni, hogy nem mehet. Tragédia, ha a frontra kerül. Kedves történet tárul fel: Ady sorozásán az orvosok mindenáron találni akarnak bármilyen apróságot, amiért alkalmatlannak ítéltethet – hiszen nemcsak hogy beteg már, de hatalmas sztár, ma már el sem lehet képzelni, hogy mennyire. Hiányos a fogsora, persze, de ez nem lesz elég. De meglátják, hogy a jobb nagylábujja félre áll: ez az, megkönnyebbül az orvosi bizottság. Legenda lenne? Mindegy is, meg gyönyörű történet.


A sorozás, bevonulás ábrázolására a fentihez hasonló történetek mellett korabeli katonaruhák sorakoznak, zubbonyok, bakancsok, sapkák, összehajtva, a besorozottra várva, és a pecsétre, amely az alkalmasságot rögzíti. És itt következik a kiállításon egy ember méretű pecsét, hiszen a világháborúnak volt még egy szimbolikus bélyegzője: a cenzúráé. Ez a kettő döntött íróink sorsáról, nem is kellett más. Baj van, mindenki tudja. Kaffka Margittól egy idézet: „Jaj, mikor lesz már béke? Babits nem tudná véletlenül megmondani?” A Nyugat fénykora ez és mindenki érintett, néhányan kapnak a kiállításon egy-egy önálló felületet: Ady, Móricz és Babits. (Kaffka túléli a háborút, de nem éli túl a háborút követő járványt. Ady ekkor házasodik össze gyorsan Csinszkával, nem vonul be végül, de őt is eltemetik hamar.)


A következő szakaszban kimerészkedünk a frontra, bemerészkedünk egy lövészárokba, itt már nem szól zene, csak a tankok, a lovak dobogása és a gránátok hangja hallatszik, a katonaruhás írók (Szabó Lőrinc, Hamvas Béla, Tamási Áron, Sík Sándor) mellett világháborús ereklyék jelennek meg: Tersánszky bőröndje, Molnár Ferenc háborús jegyzetfüzete. Azután ami megmaradt: a tragédiát ábrázoló festmények, Uitztól Vaszaryn és Schadlon át Derkovitsig.


A politikai, történelmi korszakot a világháború és a Monarchia felbomlása, az irodalmit talán Ady temetése zárta le, ezért is kapott nagyobb hangsúlyt az esemény, Melocco Ady-oltárával, amelyet erre az alkalomra restauráltak és a kiállításba helyezve új kontextust kapott.


A Petőfi Irodalmi Múzeum első világháborús tárlata lehet, hogy az év kiállítása. Vagy vannak ellenérvek?


Illusztráció: pim.hu

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)