Totális realizmus: Munkácsy, Kína, 1954

Címkék: Munkácsy Mihály, szocreál, Műcsarnok, kultúrpolitika, Kína

Eltörölni a művészeti pluralizmust, az egyetlen érvényes irányzatot meghirdetni és elfogadni – ezt megtette a művészetpolitika egy pillanat alatt 1949-ben. Egy szovjet kiállítással megmutatták, hogy milyen az érvényes művészet, ám nem ártott egy magyar előkép is: ez volt Munkácsy a szocialista realizmus számára. A propaganda aztán egészen Kínáig elért…

Munkácsy Mihály életművében kétségtelenül vannak olyan szeletek, amelyek témaválasztásuk és ábrázolásmódjuk okán példaként állhattak a szocialista realizmusra felszólított művészek előtt. Az életmű teljes egészében persze nem használható, és maga a piackonform attitűd sem, ami a mestert jellemezte élete utolsó évtizedeiben, de egyértelműen ő volt a kultúrpolitika zászlóshajója akkoriban: ki is érdemelt egy gigantikus életműkiállítást a Műcsarnokban 1952-ben. A tárlatra tömegek zarándokoltak, az esemény népszerűségéhez hozzájárult az is, hogy a Krisztus-trilógiához tartozó művekből is lehetett néhányat látni (természetesen nem három darabról van szó, hanem számos tanulmányról, vázlatról), ami kifejezetten üdítően hatott ebben az időben. A kiállítást több publikáció is kísérte: katalógusát Oltványi Imre írta, de megjelent egy kötet az akkor már agg Lyka Károlytól és kiadták Munkácsy levelezésének válogatását is.



A döntéshozók annyira ráálltak a témára, hogy megrendeltek egy füzetet a Kultúrkapcsolatok Intézetétől, amelyet 1949-ben alapítottak a magyar kultúra nemzetközi népszerűsítésére, a külföldi magyar intézetek felügyeletére. (Ez az intézmény 1962 után Kulturális Kapcsolatok Intézete néven működött, és részt vett külföldi művészek magyarországi bemutatásában is. A mai Balassi Intézet elődjének tekinthető.) Szerzője az a Végvári Lajos volt, aki 1958-ban elkészítette az évtizedekig egyetlen elfogadott monográfiát és oeuvre-katalógust, amelyet még akkor is szentnek tekintettek (az 1990-es években), amikor a műkereskedelem fellendülésével az adataira már egyre kevésbé lehetett támaszkodni. Az eredetileg 1952-ben kiadott füzet franciául, németül és oroszul készült el, 24 táblát, vagyis egészoldalas reprodukciót, valamint négy oldalnyi szöveget tartalmaz. Ezzel szemben 1954-re elkészült a kínai verzió, 50 (!) oldalnyi szöveggel és mindössze hat, részben fekete-fehér, részben színes reprodukcióval. Nyilván a kiadó kevésbé feltételezte a kínai olvasókról, hogy alapvetően ismerik a 19. századi európai realizmust és előképeit, az akadémikus festészetet, és hogy Munkácsy neve egyáltalán jelent valamit a távol-keleti országban. Az ismertetőben szereplő neveket egyébként a kínai írásmód mellett latin betűkkel is kiírták, az itt látható dupla oldalon is olvasható többek között Lotz Károly, Orlay Soma vagy Rembrandt neve. Ugyanakkor jellemző a korra, hogy kizárólag az akkor releváns társadalmi üzenettel rendelkező képeket reprodukálták, a Krisztus-trilógia darabjai éppúgy hiányoznak, mint az Amerikában a maga korában oly népszerű szalonzsánerek.



Egy nagyobb merítés Munkácsy műveiből jelenleg arrafelé turnézik: novembertől január végéig Sanghajban, azt követően Pekingben, majd Moszkvában állítják ki a részben múzeumok anyagából, részben magángyűjteményekből válogatott festményeket. Ez a katalógus a sanghaji múzeum könyvtárából került most elő.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (121),MúzeumCafé folyóirat (59),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),műgyűjtés (32),programajánló (32),történelem (28),irodalom (25),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),Szentendre (17),videó (16),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),műtárgyvásárlás (11),restitúció (11),iparművészet (11),élő MúzeumCafé (11),Nemzeti Múzeum (11),Capa Központ (11),szobrászat (10),digitalizálás (10),grafika (10),Picasso (9),film (9),Bécs (8),színház (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Kiscelli Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),Liget Budapest (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),rendszerváltás (5),aukció (5),Értéktár Program (5),New York (5),zene (5),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),kortárs (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Bartók Béla (4),Rembrandt (4),Skanzen (4),wanted (4),látogatottság (4),könyv (4),London (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Csontváry (4),Velence (4),szocreál (4),Baán László (4),Élő MúzeumCafé (4),Bálint Endre (4),örökségvédelem (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),városi séta (4),kulturpolitika (3),Bauhaus (3),műtárgyvédelem (3),Caravaggio (3),I. világháború (3),kézirat (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),sport (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),ganymed goes europe (3),Erdély (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),Anna Margit (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),dizájn (3),Derkovits Gyula (3),emlékezet (3),Iparművészeti Múzeum (3),Artpool (2),kert (2),Vermeer (2),fotó (2),Art Market Budapest (2),pop art (2),Román csarnok (2),Chagall (2),keleti művészet (2),MúzeumCafé díj (2),Szántó Piroska (2),Csinszka (2),örökség (2),magángyűjtemény (2),címlap (2),Vaszary-villa (2),Modigliani (2),fortepan (2),dokumentum (2),Holokauszt (2),MúzeumCafé könyvek (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumNegyed (2),múzeum (2),internet (2),Lektorátus (2),Zsolnay (2),Seuso-kincs (2),Barcelona (2),Vadak (2),Szeged (2),Milánó (2),Ország Lili (2),relikvia (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),zsidóság (2),MűvészetMalom (2),Textúra (2),megnyitó (1),Andrássy (1),orosz művészet (1),kastély (1),vadászat (1),Kassák Lajos (1),Fortepan (1),porté (1),törénelem (1),Trieszt (1),Vasarely Múzeum (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Batthyány Gyula (1),Amerika (1),Miskolc (1),bevándorlás (1),gender (1),kommunikáció (1),Amszterdam (1),Balaton (1),emlékmű (1),krimi (1),Sziklakórház (1),oktatás (1),Velencei Biennále (1),Győr (1),KEMKI (1),jótékonyság (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),Tiszadob (1),art deco (1),Art Capital (1),helytörténet (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),MOME (1),installáció (1),egyház (1),interaktivitás (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),szecesszió (1),op art (1),Klimt (1),Schiele (1),Fővárosi Képtár (1),Szombathely (1),Pompidou (1),Madrid (1),Színháztörténeti Múzeum (1),temető (1),festészet (1),belsőépítészet (1),OSZMI (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),popzene (1),Disputa (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),Bosch (1),nők (1),műkincslopás (1),animáció (1),múzeumelmélet (1),portré (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Sopron (1),emlékhely (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kastélypark (1),Székesfehérvár (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),királynő (1),tárlatvezetés (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),restitucio (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),adatbázis (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),gyerekeknek (1),ajánló (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Bukta Imre (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),hamisítás (1),védettség (1),műemlék (1),Ani (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Vajda Júlia (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Lucian Freud (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Prága (1),veduta (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Garas Kára (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Balaton (1),Siófok (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),MTA (1),porgramajánló (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1),kultusz (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Guernica (1),retró (1),Vallauris (1),François Gilot (1),szeged (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),szobor (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),progarmajánló (1),városliget (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),stressz (1)