Címkék: múzeumépítészet, műgyűjtés, Iparművészeti Múzeum, Hopp Ferenc Múzeum, örökségvédelem

A magyar (és nem pusztán a magyar) muzeológia teli van olyan ajándékokkal, amelyekkel az útkor nehezen birkózik meg: felújításra szoruló épületekben sajátos gyűjteményekből fenntarthatlan intézményekkel küzd a fenntartó, miközben sem az ajándékozót, sem az ajándékozottat nem lehet ezért bántani. A Ráth György Múzeum helyzete közel száz éve kérdéses, most új funkciót kaphat.

 


Ráth György (1828-1905) jogász, táblabíró a Magyar Iparművészeti Múzeum első igazgatójaként, a Magyar Iparművészeti Társulat elnökeként egyszerre két dolgot próbált menteni: a magyar műipart és egy önálló iparművészeti közgyűjteményt. Ez utóbbi – még a 19. században – éppúgy kereste a helyét, mint sok másik közgyűjtemény a 20. és a 21. században: ideiglenesen tartózkodott a Nemzeti Múzeum folyosóján és a régi (Andrássy úti) Műcsarnok emeletein, míg végül önálló épületet kapott az Üllői úton. Ráth pályázatokkal és világkiállítási programokkal próbálta serkenteni a kézműipart, szerencsés időben, hiszen minden terve, amely pályázatokra, díjakra, elismerésekre vonatkozott, egy-két éven belül megvalósult. Személyiségét kiválóan jellemezte a Gödöllői Iskola alapítója, Nagy Sándor (akit Ráth csalogatott haza Párizsból): „az iparművészet harcának Bem apójaként” aposztrofálta az egyébként tényleg hófehér szakállú igazgatót.


Közben egy óriási, ezer darabos magángyűjteményt hozott létre, régi kódexekből, festményekből, antik régiségekből (abban az időben még lehetett gyűjteni olyasmit, ami a hazai ásatásokból került elő), ezeknek helyhiány miatt épületet keresett. Állítólag egy Rembrandtot adott el azért, hogy 1901-ben megvehesse az Ybl Miklós által tervezett Városliget fasori villát, amelyet Györgyi Gézával építtetett át – innen származnak a szecessziós elemek az épületben. A villát a gyűjteménnyel együtt a feleségére hagyta, azzal a céllal, hogy ő végrendeletében az Iparművészeti Múzeumnak ajándékozza. Ez meg is történt, a gyűjtemény beolvadt az Iparművészeti anyagába, az épület pedig 1907-ben múzeumként nyílt meg. A világválság idejére kiderült, hogy ez a konstrukció nem működik, a gyűjtemény egyes részei más múzeumokba vándoroltak. A világháború óriási pusztítást végzett az épületben és a gyűjteményben, ahonnan a képzőművészeti anyagot a Szépművészetinek, az éremgyűjteményt a Nemzeti Múzeumnak adták (a könyvgyűjtemény még Ráth életében az MTA könyvtárába került), a Ráth-villa pedig a Hopp Ferenc Múzeum raktáraként üzemelt az 1955-ös felújításig. Ekkor nyílt meg benne egy kínai kiállítás, amelynek anyagát Kína a múzeumnak adta, így az időszakiból állandó lett, Kína Múzeum néven. (Az ötvenes években baj volt a nevekkel, sem Hoppé, sem Ráth-é nem volt használható.)


Később is gyakorlatilag a Hopp Ferenc Múzeum kiállítóhelyeként hasznosították, 1987-ben egy nagyobb felújítás után újranyitották állandó japán és kínai kiállítással, az Iparművészeti Múzeum filiáléjaként. De semmi sem volt végleges, ráadásul a közelmúltban újabb fordulat következett: az „anyamúzeum”, vagyis a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum a Szépművészetihez került, de egy lépcsővel feljebb ott az Iparművészeti – ki tartja fenn az épületet, ki rendez benne kiállítást?


Csak a rendszerváltás óta egyszer majdnem fotómúzeum lett a Ráth-villából, azután majdnem jétékmúzeum, most pedig – megint ideiglenesen – az Építészeti Múzeum kiállítóhelye lenne, hiszen valójában nincs neki, a városligeti projektben is legjobb esetben csak évek múlva kaphat otthont. Erről állítólag hamarosan, akár még augusztusban döntés születik.


Nem az ajándékokkal van baj, hanem azzal, hogy a történelem, a gazdasági környezet és a kultúrafogyasztás folyamatosan változik. Ezért rónak a „kismúzeumok” nagy terheket a fenntartókra, mert nem biztos, hogy ötven- vagy százéves szerződéseket ma komoly veszteségek nélkül be lehet tartani. És tényleg, nem hibás senki sem.


Illusztráció: A Ráth György villa jelen állapotában (forrás: szepmuveszeti.hu)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (123),MúzeumCafé folyóirat (59),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),műgyűjtés (33),programajánló (33),történelem (28),irodalom (25),interjú (24),Párizs (24),avantgárd (23),politika (23),kortárs művészet (23),építészet (22),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Szentendre (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (16),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),Capa Központ (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),restitúció (11),szobrászat (10),Picasso (10),film (10),digitalizálás (10),grafika (10),holokauszt (8),Bécs (8),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Garas Klára (7),Néprajzi Múzeum (7),Kassák Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),néprajz (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),Rippl-Rónai József (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),könyv (5),Értéktár Program (5),aukció (5),New York (5),kortárs (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),zene (5),Skanzen (4),városi séta (4),örökségvédelem (4),Bartók Béla (4),látogatottság (4),Rembrandt (4),Velence (4),London (4),Louvre (4),Csontváry (4),konferencia (4),wanted (4),MúzeumCafé Díj (4),szocreál (4),Baán László (4),Élő MúzeumCafé (4),Pécs (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre-Lens (4),Berlin (3),Czóbel Béla (3),emlékezet (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),előadás (3),kulturpolitika (3),Caravaggio (3),Aczél György (3),műtárgyvédelem (3),I. világháború (3),Erdély (3),sport (3),Budapest Galéria (3),Vasarely (3),festészet (3),Bauhaus (3),dizájn (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Derkovits Gyula (3),kézirat (3),Iparművészeti Múzeum (3),impresszionisták (3),műemlékvédelem (3),Vaszary-villa (3),modernizmus (3),Anna Margit (3),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),múzeumelmélet (2),Fővárosi Képtár (2),Vadak (2),Barcelona (2),Seuso-kincs (2),pop art (2),címlap (2),fortepan (2),Art Market Budapest (2),Modigliani (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),internet (2),kert (2),múzeumi rendszer (2),Holokauszt (2),Román csarnok (2),Artpool (2),Chagall (2),Lektorátus (2),fotó (2),dokumentum (2),Szántó Piroska (2),keleti művészet (2),múzeum (2),Zsolnay (2),Vermeer (2),MúzeumCafé könyvek (2),MűvészetMalom (2),Textúra (2),Ország Lili (2),zsidóság (2),Szeged (2),Milánó (2),Fortepan (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),megnyitó (1),Sziklakórház (1),kommunikáció (1),krimi (1),gender (1),kastély (1),Győr (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Andrássy (1),Kassák Lajos (1),Trieszt (1),Amerika (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Amszterdam (1),vadászat (1),emlékmű (1),Velencei Biennále (1),Miskolc (1),orosz művészet (1),KEMKI (1),bevándorlás (1),porté (1),Balaton (1),jótékonyság (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),art deco (1),Tiszadob (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),MOME (1),egyház (1),interaktivitás (1),helytörténet (1),Art Capital (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Szombathely (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),belsőépítészet (1),Kijev (1),Moszkva (1),popzene (1),Disputa (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),Bosch (1),nők (1),műkincslopás (1),animáció (1),portré (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Sopron (1),emlékhely (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kastélypark (1),Székesfehérvár (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),királynő (1),tárlatvezetés (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),restitucio (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),adatbázis (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),gyerekeknek (1),ajánló (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Bukta Imre (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),hamisítás (1),védettség (1),műemlék (1),Ani (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Vajda Júlia (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Lucian Freud (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Prága (1),veduta (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Garas Kára (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Balaton (1),Siófok (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),MTA (1),porgramajánló (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1),kultusz (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Guernica (1),retró (1),Vallauris (1),François Gilot (1),szeged (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),szobor (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),progarmajánló (1),városliget (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),stressz (1)