A túlélő orvos, a túlélők orvosa

Címkék: kiállítás, Vaszary-villa, Fővárosi Képtár, műgyűjtés, Európai Iskola

A Levendel-gyűjtemény ismert, több kiállítás és katalógus is bemutatta, az anyag egy része múzeumi letétben, a Fővárosi Képtár van. A napokban Balatonfüreden nyílt kiállítás alapvetően más irányt vett a korábbi kiállításokhoz képest: a gyűjtő és nem a gyűjtemény került a középpontba. Nyilván most jött el az ideje, hogy már a hetvenes-nyolcvanas évek is magyarázatra szoruljon.

 


A Vaszary Galériában B. Nagy Anikó és Káli-Trutz Enikő által rendezett kiállítás nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy egyszerre idézze meg az Európai Iskolába tartozó művészek körét, a Korányi Tüdőszanatórium világát, a Városmajor utcai Levendel lakás – mint politikai és kulturális „szalon” – szellemét, a boldog békeidőket, amikor a rendszert váltani akarók még egy irányba tartottak. A tüdőgyógyász Levendel Lászlót progresszív orvosi, politikai és kulturális folyamatok középpontjába helyezi, a gyűjtemény pedig tökéletes illusztrációjává válik egy alapvetően nyitott és integráló személyiségnek.


A hely nyilván megköveteli, hogy kicsit több információt is közöljön, a kurátorok talán többet „magyaráznak”, mint ahogy egy múzeumban tennék, a kiállítótér méretéhez képest igen sok az olvasnivaló, és a művek mellé is jutott értelmezés, a megszokott képfeliratokon felül. Mindez egyáltalán nem baj, sőt!

Levendel László szinte egykorú volt a kiállított művészekkel, alig néhány évvel fiatalabb Bálint Endrénél, Anna Margitnál, Vajda Júliánál, valamivel idősebb Kondor Bélánál, többségükkel életútja is hasonló, már ami a vészkorszakban átélt eseményeket illeti, talán ez a magyarázat arra, hogy a hagyományos orvos-beteg viszonynál szorosabb kapcsolat alakult ki közöttük, talán néha túlságosan is, ami – egyes visszaemlékezések alapján – már-már függő viszony is lehetett. A közös sors a „túlélés” volt, amelynek lelki következményeit, elsősorban terhét kutatásai középpontjába is állította. Levendel a holisztikus gyógyításban hitt, a szanatóriumban kollégája, az Európai Iskolát alapító Mezei Árpád pszichológussal együtt vallotta, hogy a tüdőbetegségben vagy alkoholizmusban szenvedő betegek gyógyításának feltétele az életút és a társas viszonyok megismerése és megértése. A testet gyógyították, hogy elősegítsék az alkotást, amely egyszersmind terápiaként is szolgált.


Anna Margit vitte el Levendelt az 1957-es Tavaszi tárlatra a Műcsarnokba, négy évvel később már ő maga is – Mezei Árpád segítségével – kiállítást rendezett a szanatóriumban ápolt betegek, a régebbiek (Dési Huber, Derkovits, Szőnyi) és a kortársak műveiből, és ugyan 1957 után a kultúrpolitika továbbra sem adott (kiállító)teret az absztraktoknak és a szürrealistáknak, nyilván a különleges helynek köszönhetően megkapták a hivatalok jóváhagyását a tárlatra. Az ekkor Párizsban tartózkodó Bálint Endre művének kiállítása mégis szolgáltatott apropót arra, hogy Levendelt feljelentsék, ez azonban nem tartotta vissza a modern művészet iránt érdeklődő tömegeket a tárlat megtekintésétől.


A kiállítóterekben változó arányban szerepelnek Levendel életének, működésének a dokumentumai és a gyűjtemény darabjai. Egy terem kifejezetten a budakeszi szanatórium világát idézi meg, a plafonon kinagyított röntgenfelvétellel, az ajtóban régi kórházi vasággyal, amelynek jelenléte az egyetlen kérdőjel az egész kiállításban, minden más, képről-képre, mondatról-mondatra fontos, pontos és tanulságos. A művek pedig a korábbiaknál gazdagabban mutatják be a gyűjteményt, mivel nemcsak a letét, hanem a családnál maradt darabok is helyet kaptak a Vaszary-villában.


A kiállítás június 30-ig látható, a gyűjtő személyét és gyűjteményét újraértelmező kétnyelvű katalógus – magyar szövege a helyszínen elolvasható – májusban jelenik meg.

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)