A múzeumok magazinja

Megjelent a MúzeumCafé LIMES

Hogyan bánunk az ókori római örökséggel? Erre kérdésre kért válaszokat a MúzeumCafé idei utolsó, 68-as számában szerzőitől és a megszólított szakemberektől, régészektől, kurátoroktól, építészektől.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


1971: Két nyilvánosság Magyarországon

Az egykor volt Fővárosi Képtár gyűjteményét 1953-ban "lenyelte" a Szépművészeti Múzeum, így lett esély arra, hogy komoly modern magyar anyaggal indulhasson 1957-ben a Magyar Nemzeti Galéria. Ám két évvel később a fenntartó makacsul újra gyűjtésbe kezdett és időnként még nagyobb anyagi támogatással is, mint például az MNG, folyamatos gazdagodásnak indult, mondhatni újjászületett a Képtár, méghozzá komoly kortárs anyaggal. A BTM budavári épületében mérföldkőnek tekinthető kortárs kiállítások nyíltak, mely programot a nyolcvanas évek végén a Kiscelli Múzeum templomtere folytatta. Ez a kiindulópontja a Képtár 1971 - Párhuzamos különidők kiállításának.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Dupla Hiány – Megjelent a MúzeumCafé 63-64. száma

Mit érez HIÁNYnak a maga területén? A MúzeumCafé körkérdésére tizenegy múzeumi szakember válaszolt, igazgató, középvezető, régész, művészettörténész, restaurátor, múzeumpedagógus, történész, levéltáros, országos és vidéki múzeumok munkatársai. A lap most megjelent száma a múzeumi szakma, örökségvédelem hiányosságainak feltárása mellett megszűnt intézmények, elveszett műkincsek és gyűjtemények után ered.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kettős búcsú avagy így éltek a múzeumok a Kúriában

múzeumépítészet kultúrpolitika kiállítás Munkásmozgalmi Múzeum Néprajzi Múzeum Magyar Nemzeti Galéria

Az előttünk álló hétvégén bezár az a Néprajzi Múzeum, amelyik az egykori Kúria épületében működött és megszűnik az a múzeum tér, amelyik ha kényszerből is, de mégiscsak bő fél évszázadig három intézménynek is otthont adott: a Munkásmozgalmi Múzeumnak, a Magyar Nemzeti Galériának és a Néprajzi Múzeumnak. Egy korszak lázárult.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Miért szeretjük azt, ami nemrég még kínos volt?

kiállítás Magyar Nemzeti Galéria kortárs művészet kultúrpolitika

1991-ben rendezte meg a Magyar Nemzeti Galéria a Hatvanas évek - Új törekvések a magyar képzőművészetben című kiállítást (a kurátorok: Beke László, Dévényi István és Horváth György). Most pedig bő negyedszázaddal később ugyanabban az intézményben megnyílt a Keretek között (a kurátor: Petrányi Zsolt), mintegy ellenpólusaként a korábbi tárlatnak. Akkor a rendszerváltásnak a kultúrára gyakorolt hatásaként azt mutatták be, ami nem látszott, nem látszhatott, most pedig az ellenkezőjét, a hivatalos és támogatott művészetet. Akkor azok a művek voltak a kánonon kívül, most pedig ezek.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A csuklóhoz bilincselt Rembrandt utazása – Garas Klára emlékére

Szépművészeti Múzeum Garas Klára Aczél György kultúrpolitika világháború restitúció műtárgyvásárlás

(A Szépművészeti Múzeum 99. évében elhunyt egykori főigazgatójára emlékezünk ezzel a 2012-ben készült életútinterjúval.) Kapcsolata a Szépművészeti Múzeummal csaknem kilencven éve tart. Meghatározó élménye Szinyei Merse Pál Pacsirtájával való találkozása, amelyet akkor még itt állítottak ki, és attól a pillanattól kezdve tudatosan készült arra a pályára, amelynek minden pillanatát ebben az intézményben töltötte. Kapcsolata ma is élő a múzeummal, ahol gyakornokként, tudományos munkatársként, majd főigazgatóként végigkövette - és később irányította - a világháború és a rendszerváltás közötti évtizedeket a háborús nyomok eltakarításától a fővárosi közgyűjtemények átszervezésén át a múzeum külhoni bemutatkozásainak lebonyolításáig. Kutatási területe a régi magyar művészet, de számos tanulmányt publikált - a magyaron kívül négy másik nyelven is, fordítás nélkül - a múzeum külföldi kincseiről, a Magyarország területén alkotó külföldi művészekről. Ami pedig a nevéhez fűződő kiállításokat illeti, vallja, hogy politikai nyomás jellemzően nem, csak anyagi és technikai gondok nehezítették a munkáját. A lényeges dolgok pedig nem változnak: a múzeum állandóan kevesebb pénzből gazdálkodott, mint amennyire szüksége lett volna, a művek külföldre való utaztatása pedig mindig is "gyomorfájást" okozott, függetlenül attól, hogy korszerű körülmények között szállítják, vagy a karhoz láncolva viszik a vonaton - ahogyan ő tette egykor Rembrand két rajzával. )

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Miért éppen a Zichy-kastélyba került Vasarely múzeuma?

Szépművészeti Múzeum Vasarely kultúrpolitika

Bő egyéves rekonstrukció után június 20-án nyílik újra a Vasarely Múzeum az óbudai Zichy-kastélyban. Lapunk egy korábbi írásában a kastély múzeumnegyeddé alakításának folyamatát tekintette át. Ebből idezzük a Vasarely Múzeumra vonatkozó részt: kik és hogyan döntöttek arról, hogy a világhírű művész ajándékából éppen ott és akkor nyíljon kiállítás.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Örökségvédelem avagy "kizoomolni a napi trágyapakolásból"

régészet építészet kultúrpolitika műemlékvédelem

Az MTA köztestületi tagjaiból létrejött Stádium 28 kör szervezett fórumot az örökségvédelemről az ELTE Gólyavárában. Marosi Ernő megnyitója, Mélyi József vitaindítója és a meghívottak "vitája" végül csak a problémák felsorolására adott lehetőséget, az egyetlen megnyugtató mondat pedig arra vonatkozott, hogy a MÜPÁ-nak remek az akusztikája.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A Nyolcaktól Vajdán át Párizsig és Kupkáig - egy korábbi Beszélgetés a ma 80 éves Passuth Krisztinával

interjú MúzeumCafé folyóirat avantgárd kultúrpolitika Szentendre Európai Iskola
Bármilyen hihetetlen, de a manapság a mainstreambe tartozó klasszikus modern művészeket - Tihanyi Lajostól Czigány Dezsőn át Vajda Lajosig - a kultúrpolitika néhány évtizeddel ezelőtt még az underground alkotók közé sorolta. Passuth Krisztina "jó érzékkel" választott a szakmai közmegegyezésen kívül eső művészek közül, így az általa - pályája kezdetén - rendezett kiállítások rendre a múzeumvezetők és minisztériumi illetékesek ellenállásába ütköztek. Az ország legnagyobb múzeumainak munkatársaként még a művek felkutatása és bemutatása is nehézséget jelentett, ezek feloldásában pedig csak Aczél György segíthetett, mintegy igazolva a kultúra évtizedekig mindenható ura köré épült mítosz hitelességét. Az idő a fiatal művészettörténész bátorságát igazolta: ezek a kiállítások a Nyolcak és Vajda recepciójában, valamint a külföldön működő magyar művészek bemutatásában, a magyar művészet történetébe való integrálásukban mérföldkőnek tekinthetők, a későbbi feldolgozások, kutatások alapjául szolgáltak és szolgálnak ma is. Régi, emblematikus kiállításokra emlékező sorozatunk első darabjában Passuth Krisztina három tárlat kulisszatitkaiba enged betekintést, ebből kettőnek kezdeményezője, egynek "elszenvedője" volt: a kisebb fennakadásokkal megvalósult 1965-ös székesfehérvári Nyolcak és Aktivisták után az 1966-os szentendrei Vajda-kiállítást a Pest Megyei Tanács már a megnyitó után két nappal bezárta, és Aczél György "közbenjárása" kellett hozzá, hogy újból megnyissák. Az 1970-es, műcsarnokbeli külhoni művészek tárlatnak pedig már a megnyitása is kérdésessé vált.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Élet Szentendrén I. – Skanzen 50

Skanzen néprajz kiállítás Szentendre kultúrpolitika

Nosztalgikus, vidám hónapok elé néz a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, mert amellett, hogy mostantól több felvonásban ünnepli alapításának félszázadik évfordulóját, de a MúzeumCafé is egy dupla számmal készül a nyárra, benne sok-sok szabadtérrel, néprajzzal és múzeummal. A most nyílt kis kiállítás egyértelműen jelzi, hogy a lehetőségért megküzdő alapítók nem dolgoztak hiába.

Tovább
Megosztom ezt a cikket

«
12345

A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (139),MúzeumCafé folyóirat (66),Magyar Nemzeti Galéria (61),Szépművészeti Múzeum (50),kultúrpolitika (39),programajánló (38),műgyűjtés (33),történelem (31),kortárs művészet (28),építészet (28),irodalom (27),politika (26),interjú (25),Párizs (25),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (20),régészet (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),restaurálás (15),iparművészet (14),Műcsarnok (14),Ludwig Múzeum (14),film (14),Nemzeti Múzeum (13),szobrászat (13),grafika (12),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),Capa Központ (11),Bécs (11),restitúció (11),digitalizálás (10),Picasso (10),Kiscelli Múzeum (9),színház (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),zene (7),Néprajzi Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),néprajz (6),könyvajánló (6),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),London (6),Román Csarnok (6),Allegro Barbaro (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),fotóművészet (5),rendszerváltás (5),New York (5),kortárs (5),Ady Endre (5),Hopp Ferenc Múzeum (5),Nyolcak (5),Értéktár Program (5),Európai Iskola (5),aukció (5),könyv (5),konferencia (4),Csontváry (4),szocreál (4),Bauhaus (4),wanted (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),Berlin (4),MúzeumCafé Díj (4),Velence (4),Louvre (4),Baán László (4),látogatottság (4),örökségvédelem (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre-Lens (4),festészet (4),Bartók Béla (4),Pécs (4),Bálint Endre (4),városi séta (4),kulturpolitika (3),I. világháború (3),műtárgyvédelem (3),Caravaggio (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Budapest Galéria (3),kézirat (3),impresszionisták (3),Erdély (3),sport (3),modernizmus (3),Vasarely (3),műemlékvédelem (3),előadás (3),emlékezet (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Aczél György (3),Anna Margit (3),dizájn (3),keleti művészet (3),Derkovits Gyula (3),ganymed goes europe (3),Vaszary-villa (3),Czóbel Béla (3),Iparművészeti Múzeum (3),Seuso-kincs (3),pop art (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé díj (2),Art Market Budapest (2),Chagall (2),fotó (2),múzeumelmélet (2),Balaton (2),Art Capital (2),Modigliani (2),internet (2),fortepan (2),Barcelona (2),címlap (2),dokumentum (2),magángyűjtemény (2),kert (2),ajánló (2),relikvia (2),Szántó Piroska (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),MűvészetMalom (2),örökség (2),Vermeer (2),Lektorátus (2),MúzeumNegyed (2),Ország Lili (2),Milánó (2),Holokauszt (2),Vadak (2),Csinszka (2),zsidóság (2),Szeged (2),Fővárosi Képtár (2),múzeum (2),Zsolnay (2),MúzeumCafé könyvek (2),Bosch (1),nők (1),médiaművészet (1),bevándorlás (1),porté (1),Kassák Lajos (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Sziklakórház (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Amerika (1),műkincslopás (1),Fortepan (1),Andrássy (1),kastély (1),vadászat (1),megnyitó (1),KEMKI (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),emlékmű (1),kastélypark (1),emlékmúzeum (1),MúzeumCafé könyv (1),helytörténet (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),belsőépítészet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),art deco (1),Tiszadob (1),Múzeum-kert (1),Budavár (1),BTM (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),OSZMI (1),Madrid (1), (1),Közlekedési Múzeum (1),digitalizáció (1),Sziget Fesztivál (1),Szendendre (1),politikai (1),plakát (1),Szombathely (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),portré (1),Múzeumok Éjszakája (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Olaszország (1),Sopron (1),1956 (1),Kecskemét (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),Disputa (1),popzene (1),várostörténet (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),Kijev (1),installáció (1),egyház (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),animáció (1),kínai művészet (1),könyvtár (1),restitucio (1),Nagy-Britannia (1),királynő (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),szalon (1),adatbázis (1),Kieselbach Galéria (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),kutatás (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),Siófok (1),gyerekeknek (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),felújítás (1),Toulouse-Lautrec (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),Nagyvilág (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),retró (1),Guernica (1),szürrealizmus (1),erdély (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Műértő (1),Kína (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Bálint Ház (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Velázquez (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),velence (1),Műemlék (1),stressz (1),Amszterdam (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Miskolc (1), Bécs (1),Kimt (1),porgramajánló (1),Római Iskola (1),MTA (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),teremőr (1),fotógráfia (1),irodalomtörténet (1),Palazzo Grassi (1),kultusz (1),gallery weekend (1),városliget (1),Guggenheim Muzeum (1),Pinault (1),Christie’s (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),progarmajánló (1),századforduló (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Debrecen (1),Márffy Ödön (1),dada (1),Művészetmalom (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),krimi (1)