A múzeumok magazinja

Az MNG és a PIM is vásárolt Füst Milán gyűjteményéből

műkereskedelem műgyűjtés gyűjteménygyarapítás festészet

Bár a Füst Milán Fordítói Alapítvány műtárgyanyaga több közgyűjtemény látókörébe is került az elmúlt évtizedekben, végül mégis a műkereskedelemben kötött ki 32 festmény és grafika. A Kieselbach Galéria ma esti árverésén mégis jutott a múzeumoknak egy-egy alkotás: a Magyar Nemzeti Galéria Berény Róbert Weiner Leó portréját, a Petőfi Irodalmi Múzeum ugyancsak Berény Füst Milán portréját vásárolta meg 65, illetve 14 millió forintért. Mindkét múzeum az elővételi jogával élt (amit a helyszínen tartózkodó főigazgatók jeleztek), hiszen a művek védettek voltak.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Baselitz Budapesten – Keletiből nyugat-németté lett művészek

Magyar Nemzeti Galéria kortárs művészet kultúrpolitika műkereskedelem műgyűjtés kiállítás

A három leg(el)ismertebb és legdrágább német kortárs képzőművész (Baselitz, Richter, Kiefer) közül ketten Kelet-Németországban kezdték pályájukat, viszonylag fiatalon az NSZK-t választották hazájuknak, később is élesen bírálva a kelet-német művészetet. A legnagyobb kritikus kétségkívül a most Budapesten kiállító Georg Baselitz, akinek három héttel ezelőtt 7 és félmillió fontért árverezte el a Sotheby's a Férfi vörös zászlóval című festményét.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Huszonnyolc pesti vonat a Csontváry-képekért – beszélgetés Romváry Ferenccel

MúzeumCafé folyóirat interjú Pécs Csontváry kultúrpolitika műgyűjtés műkereskedelem Magyar Nemzeti Galéria

Hol van a méltó helye Csontváry Kosztka Tivadarnak a művészettörténetben és hol a kiállítóterekben? Feldolgozott-e az életmű, láthatók-e az alkotások? Ezektől a kérdésektől hangos manapság a művészeti közbeszéd a fővárosi kiállítás apropóján. Magától értetődő tehát Csontváryról azzal az emberrel beszélgetni, aki kiemelten fontos szerepet játszott abban, hogy a művek állandó otthont kaptak Pécsen, miközben részt vett a pécsi Múzeumutca létrejöttében, a Modern Magyar Képtár anyagának gazdagításában magángyűjtemények és művészhagyatékok befogadásával. Romváry Ferenc elismeri, hogy nem lett volna esélye mindezeket véghezvinni olyan emberek nélkül, akik kellő politikai hátszéllel és hatalommal, egyszersmind kulturális igénnyel, a művészetekre való fogékonysággal rendelkeztek a helyi országgyűlési képviselő Aczél Györgytől az igazi mentor Takács Gyula tanácselnök-helyettesen át az ország egyik legprogresszívebb megyei múzeumát vezető Hárs Éváig. Ma már történelem, de a hatvanas években még a jelenidőhöz tartozott, amikor egy olyan Zsolnay igazgatta a múzeumi tárlókban a tárgyakat, aki még megélte a dinasztia fénykorát, amikor Martyn Ferenc a bányászokból képzett szocreál festőkkel hadakozott, amikor a művészeti gimnazista Pinczehelyiék akasztgatták a képeket a képtár első állandó kiállításán, amikor Németh Lajos először vehette szemügyre a raktárak mélyéről előszedett Csontvárykat, és amikor huszonnyolc pesti vonatút és tizenegy szerződésvariáció után egyezett meg a pécsi múzeum Gerlóczy Gedeonnal a műtárgyak elhelyezéséről.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Van Gogh a Sotheby’snél: még száz év múlva is fáj

Néhány órán belül eldől, hogy Vincent van Gogh Táj viharos ég alatt című festménye eléri-e az 50-70 millió dolláros becsértékét New Yorkban, a Sotheby's árverésén, vagy esetleg túl is szárnyalja ezt az összeget. Hogy mi közünk hozzá? Annyi, hogy akár a miénk, egy magyar közgyűjteményé is lehetett volna, de nem lett. Egy rövid gondolat az Értéktár-problematika témájában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ez a POWER egy másIk POWER

Elkészült az Art Review folyóirat szokásos Power100 kiadványa, amely évről évre a művészeti világ legbefolyásosabbjait listázza és egyébként mintául szolgál a magyar Power50-es listának. Ahogy nálunk jobbára a hivatalból adódik a befolyás és a top10-be mindig becsúszik a politika is, a nemzetközi színtéren láthatóan a pénz dominál: gyűjtők, több üzlettel rendelkező galeristák és vásárok kurátorai diktálják a tempót a legdrágább, legkeresettebb művészek mellett. Hogy melyik a jobb változat, nem tisztünk eldönteni. Az AICA (a műkritikusok nemzetközi szövetsége) az egyik közösségi oldalon csak így kommentálta a listát: "Perhaps it's a joke…"

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kincset találtunk: az MNG a műgyűjtők szolgálatában, 1988-ban

Ma már csak történelem a nagy múzeumok műtárgybírálati szolgáltatása, előbb a Magyar Nemzeti Galéria hagyott fel ezzel, majd a Szépművészeti Múzeum is. Az első – BÁV-on kívüli, tehát nem állami – festményárverések 1988-ban indultak, a piac nyitása földrengésszerűen rázta meg a leginkább érintett múzeumok, művészettörténészek munkáját. Ezért is lett vége néhány évvel később a „lepapírozásnak”, „legalériázásnak”: pár ezer forintért (talán 5 ezer volt az ára a kilencvenes évek közepén) olyan bizonyítványt lehetett kapni ezektől az intézményektől, amelyek a semmiből milliós értékűre emeltek műtárgyakat vagy fordítva. Ez persze visszaélésekhez vezetett, és nem volt éppen korrekt a kevés állami fizetésért dolgozó művészettörténészekkel szemben, hogy ilyen anyagi érdekeket szolgáljanak vagy halálos ítéletet hozzanak (hamisnak ítéljenek) a piacon horribilis összegekért gazdát cserélő képekről.
 

1988 a fellendülés és rácsodálkozás éve volt, a Műgyűjtők Galéria robbantott, a BÁV igyekezett felzárkózni, naponta újabb és újabb gyűjtők bukkantak elő, évente több ezer, addig pincében, padláson őrzött képpel. Az itt látható videó, amelyen Bereczky Loránd akkori főigazgató nyilatkozik, az erre adott természet reakciót dokumentálja: az MNG kész segíteni a gyűjtőknek, adatszolgáltatással és műtárgybírálattal.


De ahogy fent említettük, ez ma már csak történelem.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ki lehet itt független?

Számos vita elindult az MNB Értéktár programjának műtárgyvásárlásairól, gazdasági, politikai és művészeti egyaránt. Van ezeknek a vitáknak egy közös halmaza: a független értékbecslők problémája. Tényleg, itt (Magyarországon) kik lehetnek függetlenek?

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Mi a gond a hagyatékokkal?

Mi köti össze Vas Istvánt, Radnóti Miklóst és Ortutay Gyulát? Vast és Radnótit a barátság, a közös műfordításkötet, a közösen átélt munkaszolgálat, az utolsó békés szentendrei napok. Radnótit és Ortutayt mindenekelőtt a szegedi indulás, az együtt töltött párizsi hetek, a Magyar Rádió. Valamint, hogy a három hagyaték (Vasé Szántó Piroskáéval) sorsa ezekben a hetekben az érdeklődés középpontjába került, nem véletlenül.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Restitúció, ahogyan Hollywood látja

Maria Altmann forradalma annak idején precedenst teremtett, hiszen az általa visszakövetelt és vissza is kapott Klimt-művek kálváriája mérföldköve volt a restitúciós pereknek. A sztorit megfilmesítették, a Woman in Gold - Hellen Mirren főszereplésével - februárban debütált a Berlini filmfesztiválon, de a közönség csak alig két hete láthatja, Amerikában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Elad a New York-i Moma, hogy vehessen

Nem jellemző, hogy egy nagyobb presztízzsel bíró múzeum úgy tegyen szert pénzre, hogy a nyílt piacon elárverez egy tulajdonában lévő műtárgyat. A Museum of Modern Art egyszerűen beadott egy Monet-t a Sotheby'shez.

Tovább
Megosztom ezt a cikket

«
12

A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (133),MúzeumCafé folyóirat (64),Magyar Nemzeti Galéria (60),Szépművészeti Múzeum (50),kultúrpolitika (38),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (30),kortárs művészet (28),irodalom (27),politika (26),építészet (26),interjú (25),Párizs (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (15),Műcsarnok (14),Ludwig Múzeum (14),film (13),iparművészet (13),Nemzeti Múzeum (13),szobrászat (13),grafika (12),műtárgyvásárlás (11),restitúció (11),élő MúzeumCafé (11),Capa Központ (11),Bécs (10),digitalizálás (10),Picasso (10),Kiscelli Múzeum (9),színház (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),zene (7),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Rippl-Rónai József (6),könyvajánló (6),múzeumpedagógia (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),London (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),világháború (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),néprajz (6),Értéktár Program (5),aukció (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),New York (5),könyv (5),kortárs (5),Rembrandt (4),Csontváry (4),wanted (4),Berlin (4),szocreál (4),MúzeumCafé Díj (4),festészet (4),Skanzen (4),Bauhaus (4),konferencia (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),Bálint Endre (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),örökségvédelem (4),Élő MúzeumCafé (4),Baán László (4),Bartók Béla (4),Louvre (4),Velence (4),látogatottság (4),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),kézirat (3),modernizmus (3),ganymed goes europe (3),Aczél György (3),Vasarely (3),műemlékvédelem (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Czóbel Béla (3),sport (3),Caravaggio (3),Vaszary-villa (3),I. világháború (3),Budapest Galéria (3),műtárgyvédelem (3),előadás (3),Derkovits Gyula (3),Iparművészeti Múzeum (3),dizájn (3),emlékezet (3),impresszionisták (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),keleti művészet (2),relikvia (2),Artpool (2),Ország Lili (2),ajánló (2),Szántó Piroska (2),internet (2),magángyűjtemény (2),pop art (2),Balaton (2),múzeumi rendszer (2),Modigliani (2),Chagall (2),Csinszka (2),MúzeumCafé díj (2),Vadak (2),zsidóság (2),címlap (2),Szeged (2),fortepan (2),Barcelona (2),örökség (2),Milánó (2),múzeumelmélet (2),Zsolnay (2),Textúra (2),Art Market Budapest (2),Frida Kahlo (2),MúzeumNegyed (2),kert (2),Lektorátus (2),Art Capital (2),múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),dokumentum (2),Fővárosi Képtár (2),fotó (2),Román csarnok (2),Vermeer (2),MűvészetMalom (2),Velencei Biennále (1),Klimt (1),szecesszió (1),műtárgylopás (1),Leonardo (1),Schiele (1),kultúrtörténet (1),gender (1),kommunikáció (1),op art (1),Pompidou (1),Andrássy (1),kastély (1),vadászat (1),kastélypark (1),Fortepan (1),megnyitó (1),Madrid (1),emlékmű (1),KEMKI (1),bevándorlás (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),Batthyány Gyula (1),törénelem (1),Sziklakórház (1),Sziget Fesztivál (1),digitalizáció (1),Kassák Lajos (1),Bukta Imre (1),oktatás (1),Szombathely (1),Vasarely Múzeum (1),OSZMI (1),Albertina (1),plakát (1),Lengyelország (1),porté (1),Közlekedési Múzeum (1),Amerika (1),Bosch (1),Olaszország (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),Múzeumok Éjszakája (1),Múzeum-kert (1),Múzeumkert (1),Kecskemét (1),BTM (1),1956 (1),egyház (1),MOME (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Bayreuth (1),emlékhely (1),Richard Wagner Múzeum (1),Moszkva (1),Kijev (1),portré (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Vatikán (1),várostörténet (1),műkincslopás (1),Színháztörténeti Múzeum (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),emigráció (1),Képzőművészeti Egyetem (1),médiaművészet (1),nők (1),belsőépítészet (1),animáció (1),MúzeumCafé könyv (1),etnográfia (1),Tiszadob (1),Disputa (1),popzene (1),art deco (1),El Kazovszkij (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),helytörténet (1),Sopron (1),Kína (1),muzeológia (1),Kratochwill Mimi (1),védettség (1),Magnum Photos (1),bibliofília (1),Prado (1),Csernus Tibor (1),Dada (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),hamisítás (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),közösségi oldalak (1),szeged (1),Metz (1),Vajda Júlia (1),Pinault (1),Christie’s (1),François Gilot (1),Vallauris (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Siófok (1),retró (1),Guernica (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),Mravik László (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Rómer Flóris Múzeum (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Népessy Noémi (1),elhurcolt műkincsek (1),Garas Kára (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),műemlék (1),Ani (1),restitucio (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),szalon (1),adatbázis (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Kocsis Zoltán (1),kutatás (1),olimpia (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Sinkó Katalin (1),Munkácsy Mihály (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),veduta (1),stressz (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Benczúr Gyula (1),velence (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),Műemlék (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),BÁV (1),századforduló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),progarmajánló (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Matisse (1),Rozsda Endre (1),Moholy-Nagy László (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Vaszary János (1),Google Art Project (1),Lucian Freud (1),krimi (1)