A múzeumok magazinja

Az MNG és a PIM is vásárolt Füst Milán gyűjteményéből

műkereskedelem műgyűjtés gyűjteménygyarapítás festészet

Bár a Füst Milán Fordítói Alapítvány műtárgyanyaga több közgyűjtemény látókörébe is került az elmúlt évtizedekben, végül mégis a műkereskedelemben kötött ki 32 festmény és grafika. A Kieselbach Galéria ma esti árverésén mégis jutott a múzeumoknak egy-egy alkotás: a Magyar Nemzeti Galéria Berény Róbert Weiner Leó portréját, a Petőfi Irodalmi Múzeum ugyancsak Berény Füst Milán portréját vásárolta meg 65, illetve 14 millió forintért. Mindkét múzeum az elővételi jogával élt (amit a helyszínen tartózkodó főigazgatók jeleztek), hiszen a művek védettek voltak.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Megjelent a MúzeumCafé Forma

MúzeumCafé folyóirat iparművészet

Mit értünk Esterházy-kincstár alatt és mit tudunk most a Seuso-kincsről? Hogyan készül az újranyitásra az Iparművészeti Múzeum? Hogyan járul hozzá egy kiállítás sikeréhez a látványterv? Miért működik többféle iparművészeti múzeum működik Berlinben és miért különleges a bécsi MAK alapítása? Iparművészet és dizájn a múzeumban, a MúzeumCafé 62. számában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


VIDEÓ: Digitálisan már felépült a Néprajzi Múzeum

videó Néprajzi Múzeum Liget Budapest múzeumépítészet

Néhány nappal azt követően, hogy lezárult a Néprajzi Múzeum Kossuth téri korszaka, bemutatták a Napur Architect által tervezett új épület látványtervét. Mutatjuk!

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Hol volt a Sanghay, ahol a konzervatív budai mulatott?

kiállítás Hopp Ferenc Múzeum film építészet

Néhány hónapja még megvolt a legendás Sanghay mulató berendezésének utolsó darabja, a bejárat vasrácsa a szálló darvakkal a Bartók Béla úton, de mára azt is eltávolították. A Hopp Ferenc Múzeum kiállítása legalább az emlékét életben tartja. Saly Noémi előadásán jártunk, a Sanghay-Shanghai című tárlat programján.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A(z erdélyi) nő kétszer

Nemzeti Múzeum politika Erdély néprajz programajánló

Mi a közös egy hollywoodi film és a Nemzeti Múzeumban most megnyílt kiállítás főszereplője között? Hogy A nő kétszer című romantikus mozi főhőse, a Gwyneth Paltrow alakította Helen és Anna, a Változatok székely asszonysorsra című kiállítás középpontjában álló figura egyaránt két különböző úton folytatja életét (hiszen fikció mindkettő), a két út azonban ugyanoda torkollik, mintha a sors eleve elrendeltetett lenne.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kettős búcsú avagy így éltek a múzeumok a Kúriában

múzeumépítészet kultúrpolitika kiállítás Munkásmozgalmi Múzeum Néprajzi Múzeum Magyar Nemzeti Galéria

Az előttünk álló hétvégén bezár az a Néprajzi Múzeum, amelyik az egykori Kúria épületében működött és megszűnik az a múzeum tér, amelyik ha kényszerből is, de mégiscsak bő fél évszázadig három intézménynek is otthont adott: a Munkásmozgalmi Múzeumnak, a Magyar Nemzeti Galériának és a Néprajzi Múzeumnak. Egy korszak lázárult.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


„Tűzd föl a szárnyaidat barátocskám” – Kassák háromszor

 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

Évekig tartotta magát a szokás, hogy minden év márciusában a Kassák Múzeum megünnepelte a névadó születésnapját, egy kiállítással, egy hangversennyel (még Csaplár Ferenc igazgatása idején), később akár egy konferenciával is. Állítólag ez az özvegy kifejezett kérése volt, aki a hagyatékot a Petőfi Irodalmi Múzeum rendelkezésére bocsátotta. Az idei kettős ünnep (Kassák születésének 130., halálának 50. évfordulója) apropóján, ha nem is márciusban, de három kiállítás nyílt egy-egy hét különbséggel a PIM három intézményében, a Károlyi-palotában, a Kassák Múzeumban és az ugyancsak ma már filiálé Országos Színháztörténeti Múzeum Bajor Gizi Színészmúzeumában, alaposan körüljárva az avantgárd magyar mesterének szerteágazó tevékenységét.

 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

Valójában három kiállítás nem lenne elég bemutatni, mi mindenre volt képes Kassák íróként, költőként, festőként, tervezőként, szerkesztőként, előadóművészként, szervezőként, kultúrpolitikusként, így a kurátorok (Galácz Judit, Sasvári Edit, Szeredi Merse Pál) megmaradtak az életmű egyik legizgalmasabb korszakánál, az 1920-as éveknél. Az 1919 után – sokakkal együtt – emigrálni kényszerült művész Bécsben dolgozott ebben az évtizedben, nemcsak a betiltott MA folyóiratot keltette életre, de a lap körét is aktivizálta, újabb neveket bevonva, immár a nemzetközi avantgárd egyik jelentős fórumaként. A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításának középpontjában a bécsi MA áll, és különös módon itt kap nagyobb hangsúlyt a képzőművészet, míg a Kassák Múzeum tárlatán a névadó irodalmi munkássága kerül előtérbe. Két legismertebb irodalmi művének egyike, A ló meghal és a madarak kiröpülnek (a másik az Egy ember élete lehetne, de ez nyilván szubjektív) adja a kiállítás címét és témáját: az önéletrajz, amely – mai felfogásban – egyfajta road movie-nak tekinthető, amikor a főhős a szülővárosából útnak indulva,  Európa nagyvárosait bejárva munkásból művésszé válik. Mivel nem egy könnyen megérthető, dadaista szabadversről beszélünk, ezért a múzeum egy önálló honlapon próbálja meg ábrázolni ennek a fizikai és szellemi utazásnak az állomásait. 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

A harmadik kiállítás a helyszínként kiválasztott intézményhez méltóan Kassák körének színházi világával foglalkozik. Rengeteg, talán most először látható dokumentum emlékezik a nagyszínpadi színészként indult Kassákné Simon Jolánra, aki Bécsben már dadaista szavalóesteket rendez, azokra a művészekre, Palasovszky Ödöntől Bortnyik Sándoron át Hevesy Ivánig, akik a rövid, de annál emlékezetesebb avantgárd színházi előadásokat álmodták és valósították meg. A Zöld Szamár Színház mindenképpen emblémája lehetne ennek az összművészeti csodának, amelyben keveredett a balett, a kabaré, az improvizáció és a gépek adta zajok használata. Hogy nagyjából hogyan nézett ki egy ilyen előadást, azt a kurátorok és Rudas Klára látványtervező köré szerveződött csoport (mint írógép-orkeszter) rekonstruálja, ami a kiállításon vetített videón megtekinthető. A Színházi Élet kritikája „érdekes és rokonszenves” előadásnak látta a Zöld Szamár egyik produkcióját, de a korabeli kritika általában nem volt ennyire elnéző.


Ahogy Kassákkal szemben sem, erről a Kassák Múzeum kiállításán is értesülhetünk. De azóta eltelt közel száz esztendő, Kassák kultusza egyre csak erősödik, elismertsége kétségtelen, és ebben a három, február végéig nyitva látható kiállítás nyilvánvalóan még nagyon sokat fog lendíteni.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Miért szeretjük azt, ami nemrég még kínos volt?

kiállítás Magyar Nemzeti Galéria kortárs művészet kultúrpolitika

1991-ben rendezte meg a Magyar Nemzeti Galéria a Hatvanas évek - Új törekvések a magyar képzőművészetben című kiállítást (a kurátorok: Beke László, Dévényi István és Horváth György). Most pedig bő negyedszázaddal később ugyanabban az intézményben megnyílt a Keretek között (a kurátor: Petrányi Zsolt), mintegy ellenpólusaként a korábbi tárlatnak. Akkor a rendszerváltásnak a kultúrára gyakorolt hatásaként azt mutatták be, ami nem látszott, nem látszhatott, most pedig az ellenkezőjét, a hivatalos és támogatott művészetet. Akkor azok a művek voltak a kánonon kívül, most pedig ezek.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kihagyhatatlan kiállítások magángalériákban

kiállítás történelem Párizs műgyűjtés Európai Iskola Szentendre restitúció
Egy muzeológiai folyóiratnak alapvetően nem faladata a kereskedelmi galériák programjaira felhívni a figyelmet, de megteszi önszorgalomból, hiszen egyszeri és megismételhetetlen tárlatok nyíltak és nyílnak mostanában, ettől kezdve pedig teljesen mindegy, ki vagy mi a fenntartó.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Lehet-e múzeum a sírkert? - Temető, panteon, parcella

MúzeumCafé folyóirat temető történelem örökség

A kocogókból, gyerekkocsit toló anyukákból, fényképezőgéppel, útikönyvvel felszerelt turistákból lassan többen lépik át az egykori Kerepesi, majd Mező Imre, ma Fiumei úti sírkert kapuját, mint a sírokat látogató hozzátartozók. Ma már egyszerű földi halandó - ha nincs családi sírboltja - legfeljebb szórásos temetéssel nyugodhat a százados platánok és nemzeti nagyságaink társaságában. Kizárólag a Boross Péter vezette Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság dönt arról, hogy ki érdemes arra, hogy a Kerepesibe temessék. A temetőt pedig az annak titkárságaként is működő, 2013-ban létrehívott Nemzeti Örökség Intézete (Nöri) vette át 2016 májusában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (139),MúzeumCafé folyóirat (66),Magyar Nemzeti Galéria (61),Szépművészeti Múzeum (50),kultúrpolitika (39),programajánló (38),műgyűjtés (33),történelem (31),kortárs művészet (28),építészet (28),irodalom (27),politika (26),interjú (25),Párizs (25),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (20),régészet (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),restaurálás (15),iparművészet (14),Műcsarnok (14),Ludwig Múzeum (14),film (14),Nemzeti Múzeum (13),szobrászat (13),grafika (12),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),Capa Központ (11),Bécs (11),restitúció (11),digitalizálás (10),Picasso (10),Kiscelli Múzeum (9),színház (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),zene (7),Néprajzi Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),néprajz (6),könyvajánló (6),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),London (6),Román Csarnok (6),Allegro Barbaro (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),fotóművészet (5),rendszerváltás (5),New York (5),kortárs (5),Ady Endre (5),Hopp Ferenc Múzeum (5),Nyolcak (5),Értéktár Program (5),Európai Iskola (5),aukció (5),könyv (5),konferencia (4),Csontváry (4),szocreál (4),Bauhaus (4),wanted (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),Berlin (4),MúzeumCafé Díj (4),Velence (4),Louvre (4),Baán László (4),látogatottság (4),örökségvédelem (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre-Lens (4),festészet (4),Bartók Béla (4),Pécs (4),Bálint Endre (4),városi séta (4),kulturpolitika (3),I. világháború (3),műtárgyvédelem (3),Caravaggio (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Budapest Galéria (3),kézirat (3),impresszionisták (3),Erdély (3),sport (3),modernizmus (3),Vasarely (3),műemlékvédelem (3),előadás (3),emlékezet (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Aczél György (3),Anna Margit (3),dizájn (3),keleti művészet (3),Derkovits Gyula (3),ganymed goes europe (3),Vaszary-villa (3),Czóbel Béla (3),Iparművészeti Múzeum (3),Seuso-kincs (3),pop art (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé díj (2),Art Market Budapest (2),Chagall (2),fotó (2),múzeumelmélet (2),Balaton (2),Art Capital (2),Modigliani (2),internet (2),fortepan (2),Barcelona (2),címlap (2),dokumentum (2),magángyűjtemény (2),kert (2),ajánló (2),relikvia (2),Szántó Piroska (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),MűvészetMalom (2),örökség (2),Vermeer (2),Lektorátus (2),MúzeumNegyed (2),Ország Lili (2),Milánó (2),Holokauszt (2),Vadak (2),Csinszka (2),zsidóság (2),Szeged (2),Fővárosi Képtár (2),múzeum (2),Zsolnay (2),MúzeumCafé könyvek (2),Bosch (1),nők (1),médiaművészet (1),bevándorlás (1),porté (1),Kassák Lajos (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Sziklakórház (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Amerika (1),műkincslopás (1),Fortepan (1),Andrássy (1),kastély (1),vadászat (1),megnyitó (1),KEMKI (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),emlékmű (1),kastélypark (1),emlékmúzeum (1),MúzeumCafé könyv (1),helytörténet (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),belsőépítészet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),art deco (1),Tiszadob (1),Múzeum-kert (1),Budavár (1),BTM (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),OSZMI (1),Madrid (1), (1),Közlekedési Múzeum (1),digitalizáció (1),Sziget Fesztivál (1),Szendendre (1),politikai (1),plakát (1),Szombathely (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),portré (1),Múzeumok Éjszakája (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Olaszország (1),Sopron (1),1956 (1),Kecskemét (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),Disputa (1),popzene (1),várostörténet (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),Kijev (1),installáció (1),egyház (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),animáció (1),kínai művészet (1),könyvtár (1),restitucio (1),Nagy-Britannia (1),királynő (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),szalon (1),adatbázis (1),Kieselbach Galéria (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),kutatás (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),Siófok (1),gyerekeknek (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),felújítás (1),Toulouse-Lautrec (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),Nagyvilág (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),retró (1),Guernica (1),szürrealizmus (1),erdély (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Műértő (1),Kína (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Bálint Ház (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Velázquez (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),velence (1),Műemlék (1),stressz (1),Amszterdam (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Miskolc (1), Bécs (1),Kimt (1),porgramajánló (1),Római Iskola (1),MTA (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),teremőr (1),fotógráfia (1),irodalomtörténet (1),Palazzo Grassi (1),kultusz (1),gallery weekend (1),városliget (1),Guggenheim Muzeum (1),Pinault (1),Christie’s (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),progarmajánló (1),századforduló (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Debrecen (1),Márffy Ödön (1),dada (1),Művészetmalom (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),krimi (1)