SOM 50: ünnepelj öniróniával!

Címkék: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, kiállítás, politika

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika

A Kádár-rendszer múzeumalapítási boomja köszön vissza az intézmények jubileumi ünnepségeinek sorában: mostanában ünnepli alapításának félszázadik évfordulóját a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (SOM), jövőre a szentendrei Skanzen, a Kassák Múzeum pedig negyvenedik születésnapját tartja vasárnap. A SOM ünnepi kiállításán jártunk.

 

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kicsit olyan, mint egy hiú színésznő: hivatalosan már elmúlt ötven, de inkább most ünnepli, letagadva pár évet a korából. Ám ennek oka nem az öregedéstől való rettegés, hanem hogy az alapítás több dátumhoz is köthető, emellett mostanra készült el a jubileumi kiállítás – mint a honfoglalás időpontja, amit az ünnepségsorozat elkészültéhez igazítottak. Mindezeket Varga Benedektől, az intézmény eddigi utolsó főigazgatójától hallhattuk, mielőtt átadta a szót elődjének, Kapronczay Károlynak, aki röviden beszélt a múzeum történetéről.

Megtudhattuk, hogy nem kellett sok ahhoz, hogy Gül baba türbéje adjon otthont a múzeumnak, ami földrajzi szempontból igen közel esik a Török utcai Orvostörténeti Könyvtárhoz, ám végül egy Margit utcai zöldséges keresztülhúzta az alapítók számításait. Végül Semmelweis szülőházának felújítása és kiegészítése mellett döntöttek. Itt helyezték el a névadó hamvait és itt, a mindössze négy embert foglalkoztató múzeumban nyitották meg az első kiállítást 1965-ben a nyolcvan fölött járó Fekete Sándor nőgyógyász-igazgató vezetésével. Antall József lényegében már a kezdetektől itt dolgozott, volt muzeológus, tudományos főmunkatárs, igazgató-helyettes és igazi lelke a múzeumnak, még a később miniszter Schulteisz Emil főigazgatósága alatt is, aki már ezt a pozíciót is miniszterhelyettesként töltötte be. A hetvenes években alakították át a szomszédos vendégházat, ezzel lett a múzeum alapterülete a teljes és tudott végre nemzetközi mércével mérve is jelentős tevékenységet végezni. A rendszerváltás előtt Antall sok „sebzett” embert hozott ide dolgozni és az ő ötlete volt az is, hogy a gyakran akadékoskodó Orvostörténeti Társaságot kebelezze be a múzeum.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
Az egykori és jelenlegi munkatársakról készült udvari csoportkép után megtekinthettük a Tabáni titok című kiállítást, mely éppen ebben a laza hangnemben dolgozza fel a SOM történetét. A tárlat egyik szakasza kiállítás- és gyűjtéstörténet, de kötetlenül: a hatvanas évektől évtizedenként más-más típusú, az adott kornak megfelelő vitrinben állították ki az akkori emlékezetes kiállítások néhány tárgyát. Rengeteg fotó illusztráltja az elmúlt fél évszázadot: az építkezés, átalakítás emlékeitől a munkatársak vidám hétköznapjain át az „ilyen volt, ilyen lett” típusú képekig. A legizgalmasabbak mégis azok a levélmásolatok, amelyek tökéletesen jellemzik az intézmény káderpolitikáját, viszonyát a hatalomhoz és a látogatóhoz. Olyan finomságok olvashatók, mint Antall József hadakozása a közeli Várkert (akkor Budai Ifjúsági Park) briganti közönségével („kaliforniai hippytelepek hazai képviselői”, írja a kerületi tanácselnök-helyettesnek), vagy a tabáni lakók panasza arról, hogy miért nem bontják le inkább Semmelweis romos szülőházát, mert ha újjáépítik, kitakarja a Budavári Palota látványát. A rendszerváltás utáni első miniszterelnök eredetileg mellékállásra jelentkezett ide 1963-ban, mivel közben magyar-történelem szakosként tanított a Dolgozók Esti Gimnáziumában, de csak főállásban voltak hajlandók foglalkoztatni – így lett tudományos kutató a múzeumban. Ennek a döntésnek a dokumentuma is olvasható, miként egy telefon-ikresítési kérelem, hogy ne egyetlen készülékhez szaladgáljon az összes restaurátor.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
A Tabáni titok bemutatja, hogy hogyan lehet szórakoztató módon, öniróniával viszonyulnia egy intézménynek a saját múltjához, hogy nyugodtan el lehet felejteni a pátoszt és az egykori múzeumvezetők „megkoszorúzását”: a tudományos eredmények értékéből semmit nem von le, hogy a muzeológus is ember.

 

Fotók: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum/Blahák Eszter

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)