SOM 50: ünnepelj öniróniával!

Címkék: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, kiállítás, politika

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika

A Kádár-rendszer múzeumalapítási boomja köszön vissza az intézmények jubileumi ünnepségeinek sorában: mostanában ünnepli alapításának félszázadik évfordulóját a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (SOM), jövőre a szentendrei Skanzen, a Kassák Múzeum pedig negyvenedik születésnapját tartja vasárnap. A SOM ünnepi kiállításán jártunk.

 

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kicsit olyan, mint egy hiú színésznő: hivatalosan már elmúlt ötven, de inkább most ünnepli, letagadva pár évet a korából. Ám ennek oka nem az öregedéstől való rettegés, hanem hogy az alapítás több dátumhoz is köthető, emellett mostanra készült el a jubileumi kiállítás – mint a honfoglalás időpontja, amit az ünnepségsorozat elkészültéhez igazítottak. Mindezeket Varga Benedektől, az intézmény eddigi utolsó főigazgatójától hallhattuk, mielőtt átadta a szót elődjének, Kapronczay Károlynak, aki röviden beszélt a múzeum történetéről.

Megtudhattuk, hogy nem kellett sok ahhoz, hogy Gül baba türbéje adjon otthont a múzeumnak, ami földrajzi szempontból igen közel esik a Török utcai Orvostörténeti Könyvtárhoz, ám végül egy Margit utcai zöldséges keresztülhúzta az alapítók számításait. Végül Semmelweis szülőházának felújítása és kiegészítése mellett döntöttek. Itt helyezték el a névadó hamvait és itt, a mindössze négy embert foglalkoztató múzeumban nyitották meg az első kiállítást 1965-ben a nyolcvan fölött járó Fekete Sándor nőgyógyász-igazgató vezetésével. Antall József lényegében már a kezdetektől itt dolgozott, volt muzeológus, tudományos főmunkatárs, igazgató-helyettes és igazi lelke a múzeumnak, még a később miniszter Schulteisz Emil főigazgatósága alatt is, aki már ezt a pozíciót is miniszterhelyettesként töltötte be. A hetvenes években alakították át a szomszédos vendégházat, ezzel lett a múzeum alapterülete a teljes és tudott végre nemzetközi mércével mérve is jelentős tevékenységet végezni. A rendszerváltás előtt Antall sok „sebzett” embert hozott ide dolgozni és az ő ötlete volt az is, hogy a gyakran akadékoskodó Orvostörténeti Társaságot kebelezze be a múzeum.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
Az egykori és jelenlegi munkatársakról készült udvari csoportkép után megtekinthettük a Tabáni titok című kiállítást, mely éppen ebben a laza hangnemben dolgozza fel a SOM történetét. A tárlat egyik szakasza kiállítás- és gyűjtéstörténet, de kötetlenül: a hatvanas évektől évtizedenként más-más típusú, az adott kornak megfelelő vitrinben állították ki az akkori emlékezetes kiállítások néhány tárgyát. Rengeteg fotó illusztráltja az elmúlt fél évszázadot: az építkezés, átalakítás emlékeitől a munkatársak vidám hétköznapjain át az „ilyen volt, ilyen lett” típusú képekig. A legizgalmasabbak mégis azok a levélmásolatok, amelyek tökéletesen jellemzik az intézmény káderpolitikáját, viszonyát a hatalomhoz és a látogatóhoz. Olyan finomságok olvashatók, mint Antall József hadakozása a közeli Várkert (akkor Budai Ifjúsági Park) briganti közönségével („kaliforniai hippytelepek hazai képviselői”, írja a kerületi tanácselnök-helyettesnek), vagy a tabáni lakók panasza arról, hogy miért nem bontják le inkább Semmelweis romos szülőházát, mert ha újjáépítik, kitakarja a Budavári Palota látványát. A rendszerváltás utáni első miniszterelnök eredetileg mellékállásra jelentkezett ide 1963-ban, mivel közben magyar-történelem szakosként tanított a Dolgozók Esti Gimnáziumában, de csak főállásban voltak hajlandók foglalkoztatni – így lett tudományos kutató a múzeumban. Ennek a döntésnek a dokumentuma is olvasható, miként egy telefon-ikresítési kérelem, hogy ne egyetlen készülékhez szaladgáljon az összes restaurátor.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
A Tabáni titok bemutatja, hogy hogyan lehet szórakoztató módon, öniróniával viszonyulnia egy intézménynek a saját múltjához, hogy nyugodtan el lehet felejteni a pátoszt és az egykori múzeumvezetők „megkoszorúzását”: a tudományos eredmények értékéből semmit nem von le, hogy a muzeológus is ember.

 

Fotók: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum/Blahák Eszter

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)