SOM 50: ünnepelj öniróniával!

Címkék: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, kiállítás, politika

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika

A Kádár-rendszer múzeumalapítási boomja köszön vissza az intézmények jubileumi ünnepségeinek sorában: mostanában ünnepli alapításának félszázadik évfordulóját a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (SOM), jövőre a szentendrei Skanzen, a Kassák Múzeum pedig negyvenedik születésnapját tartja vasárnap. A SOM ünnepi kiállításán jártunk.

 

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kicsit olyan, mint egy hiú színésznő: hivatalosan már elmúlt ötven, de inkább most ünnepli, letagadva pár évet a korából. Ám ennek oka nem az öregedéstől való rettegés, hanem hogy az alapítás több dátumhoz is köthető, emellett mostanra készült el a jubileumi kiállítás – mint a honfoglalás időpontja, amit az ünnepségsorozat elkészültéhez igazítottak. Mindezeket Varga Benedektől, az intézmény eddigi utolsó főigazgatójától hallhattuk, mielőtt átadta a szót elődjének, Kapronczay Károlynak, aki röviden beszélt a múzeum történetéről.

Megtudhattuk, hogy nem kellett sok ahhoz, hogy Gül baba türbéje adjon otthont a múzeumnak, ami földrajzi szempontból igen közel esik a Török utcai Orvostörténeti Könyvtárhoz, ám végül egy Margit utcai zöldséges keresztülhúzta az alapítók számításait. Végül Semmelweis szülőházának felújítása és kiegészítése mellett döntöttek. Itt helyezték el a névadó hamvait és itt, a mindössze négy embert foglalkoztató múzeumban nyitották meg az első kiállítást 1965-ben a nyolcvan fölött járó Fekete Sándor nőgyógyász-igazgató vezetésével. Antall József lényegében már a kezdetektől itt dolgozott, volt muzeológus, tudományos főmunkatárs, igazgató-helyettes és igazi lelke a múzeumnak, még a később miniszter Schulteisz Emil főigazgatósága alatt is, aki már ezt a pozíciót is miniszterhelyettesként töltötte be. A hetvenes években alakították át a szomszédos vendégházat, ezzel lett a múzeum alapterülete a teljes és tudott végre nemzetközi mércével mérve is jelentős tevékenységet végezni. A rendszerváltás előtt Antall sok „sebzett” embert hozott ide dolgozni és az ő ötlete volt az is, hogy a gyakran akadékoskodó Orvostörténeti Társaságot kebelezze be a múzeum.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
Az egykori és jelenlegi munkatársakról készült udvari csoportkép után megtekinthettük a Tabáni titok című kiállítást, mely éppen ebben a laza hangnemben dolgozza fel a SOM történetét. A tárlat egyik szakasza kiállítás- és gyűjtéstörténet, de kötetlenül: a hatvanas évektől évtizedenként más-más típusú, az adott kornak megfelelő vitrinben állították ki az akkori emlékezetes kiállítások néhány tárgyát. Rengeteg fotó illusztráltja az elmúlt fél évszázadot: az építkezés, átalakítás emlékeitől a munkatársak vidám hétköznapjain át az „ilyen volt, ilyen lett” típusú képekig. A legizgalmasabbak mégis azok a levélmásolatok, amelyek tökéletesen jellemzik az intézmény káderpolitikáját, viszonyát a hatalomhoz és a látogatóhoz. Olyan finomságok olvashatók, mint Antall József hadakozása a közeli Várkert (akkor Budai Ifjúsági Park) briganti közönségével („kaliforniai hippytelepek hazai képviselői”, írja a kerületi tanácselnök-helyettesnek), vagy a tabáni lakók panasza arról, hogy miért nem bontják le inkább Semmelweis romos szülőházát, mert ha újjáépítik, kitakarja a Budavári Palota látványát. A rendszerváltás utáni első miniszterelnök eredetileg mellékállásra jelentkezett ide 1963-ban, mivel közben magyar-történelem szakosként tanított a Dolgozók Esti Gimnáziumában, de csak főállásban voltak hajlandók foglalkoztatni – így lett tudományos kutató a múzeumban. Ennek a döntésnek a dokumentuma is olvasható, miként egy telefon-ikresítési kérelem, hogy ne egyetlen készülékhez szaladgáljon az összes restaurátor.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítás politika
A Tabáni titok bemutatja, hogy hogyan lehet szórakoztató módon, öniróniával viszonyulnia egy intézménynek a saját múltjához, hogy nyugodtan el lehet felejteni a pátoszt és az egykori múzeumvezetők „megkoszorúzását”: a tudományos eredmények értékéből semmit nem von le, hogy a muzeológus is ember.

 

Fotók: Semmelweis Orvostörténeti Múzeum/Blahák Eszter

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (129),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),építészet (25),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),Műcsarnok (14),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Nemzeti Múzeum (13),iparművészet (13),film (13),élő MúzeumCafé (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),grafika (11),restitúció (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)