„A Very, Very Special City”

Címkék: Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet, politika, történelem, rendszerváltás

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás

A legvidámabb barakk Magyarország lett volna? Ugyan, dehogy! Volt egy lengyel nagyváros a német határ mellett, Wrocław, legalább egy évtizeddel a magyar és még előrébb a régió többi neoavantgárd vagy posztmodern művészete előtt, ahol már a hatvanas évek elején állami hozzájárulással és vállveregetéssel lehetett független dolgokba fogni. A fiatalabb generációk a Ludwig Múzeum most nyílt kiállításán érthetik meg, hogy miért volt menő a hatvanas-hetvenes évektől lengyelül tanulni és Lengyelországba járni csajozni.

 


Az egykori, főleg németek lakta Breslau (magyarul: Boroszló) természetesen gyakorlatilag megsemmisült a második világháború végén, és bár a békeszerződések a keleti blokkhoz sorolták, azzal sem járt volna jobban, ha német marad, hiszen így az NDK egyik legnagyobb városa lett volna – nyilván rosszabb sorssal, mint ami így jutott neki. Az újjáépítés Wrocław esetében nem (kizárólag) a tömegesen felhúzott lakótelepeket és üzemcsarnokokat jelentette, hanem szellemi értelemben vett új világot is, kísérletezést, művészeti függetlenséget és láthatóan totális szabadságot, amelynek a KGST-országokban másutt (és nyilván Lengyelországban éppúgy) nyoma sem volt, csak itt, a „nyílt városban”. A very, very special city – mondta a kiállítás lengyel kurátora, kimondatlan, de eltiporhatatlan német identitása tette azzá a bő egymilliós lakosságú Wrocławot. 1945 után hiába igyekeztek ezt elfojtani a kitelepítésekkel és a Szovjetunióban rekedt lengyel városok onnan kiebrudalt lengyel lakosságának betelepítésével, valószínűleg ez a nemzetiségi sokszínűség és a „minden mindegy már” hozta azt az elszántságot és bátorságot, hogy itt valami egészen más világ jöjjön létre.

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás
Már a hatvanas évek közepétől létezett független kortárs galéria (Mona Lisa), amelynek vezetőjét (Jerzy Ludwinski) egy kortárs múzeum létrehozásával bízták meg, volt független avantgárd színház (Laboratorium Színház), fesztiválok, nemzetközi művészeti kapcsolatok, 1970-től feminista művészet és konceptuális művészeti szimpózium a város ipari üzemeinek támogatásával. Bárhogyan is számoljuk, egy jó évtizeddel járt előrébb ez a város Budapesthez és a nemzetközi művésztelepeknek helyet adó magyar vidéki városokhoz képest. Független kortárs galéria a nyolcvanas évek második feléig nem volt Budapesten, önálló kortárs múzeumra is nagyjából eddig (a budapesti Ludwig alapításáig) kellett várni. (Ugyan a wrocławi kortárs múzeum 1966-os koncepciója szerint gyűjteményre nem volt szükség, a legújabb tendenciák folyamatos bemutatása volt az intézmény elsődleges célja. Központi, állami akarat volt tehát a legújabb trendek múzeumi környezetben való megjelenítése.)


Wrocław a „visszaszerzett területek” legnagyobb városa, ipari és kulturális központja volt, ezért az újjáépítés, újjászületés, a hagyományok megtartása és a múlttal való szakítás kérdése sokkal problematikusabb volt itt, mint másutt. A „hely szelleme” és az identitás kérdése központi eleme volt a városi művészeti projekteknek, az 1970-es szimpózium célja időtálló alkotások elhelyezése volt a város szövetében, de az egész program urbanisztikáról, várostervezésről, a biológiai és társadalmi környezet együttéléséről szólt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy kifejezetten modern gondolkodásra vall mindez a keleti blokkban, 1970-ben. Ugyanekkor indult a magyar konceptuális művészeket (Mauer Dóra, Tót Endre, Bak Imre, Pinczehelyi Sándor, Erdély Miklós) is többször kiállító PERMAFO Galéria. A lengyel közelmúlt története azonban máshogy alakult, mint a régió többi országában, hiszen míg másutt a nyolcvanas években már nehéz volt gátat szabni a változásoknak, ott a hadiállapot (szükségállapot) 1981-es bevezetése több független művészeti projekt végét jelentette, hogy azután a rendszerváltás környékén immár visszafordíthatatlanul teret kapjanak a szabad kezdeményezések.


A tárlat annak apropóján született, hogy Wroclaw idén Európa Kulturális Fővárosa, Budapestre Varsó, Kassa, Bochum és Zágráb után érkezett egy kortárs válogatással együtt, amely a Ludwig Múzeumban egy emelettel feljebb látható.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)