„A Very, Very Special City”

Címkék: Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet, politika, történelem, rendszerváltás

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás

A legvidámabb barakk Magyarország lett volna? Ugyan, dehogy! Volt egy lengyel nagyváros a német határ mellett, Wrocław, legalább egy évtizeddel a magyar és még előrébb a régió többi neoavantgárd vagy posztmodern művészete előtt, ahol már a hatvanas évek elején állami hozzájárulással és vállveregetéssel lehetett független dolgokba fogni. A fiatalabb generációk a Ludwig Múzeum most nyílt kiállításán érthetik meg, hogy miért volt menő a hatvanas-hetvenes évektől lengyelül tanulni és Lengyelországba járni csajozni.

 


Az egykori, főleg németek lakta Breslau (magyarul: Boroszló) természetesen gyakorlatilag megsemmisült a második világháború végén, és bár a békeszerződések a keleti blokkhoz sorolták, azzal sem járt volna jobban, ha német marad, hiszen így az NDK egyik legnagyobb városa lett volna – nyilván rosszabb sorssal, mint ami így jutott neki. Az újjáépítés Wrocław esetében nem (kizárólag) a tömegesen felhúzott lakótelepeket és üzemcsarnokokat jelentette, hanem szellemi értelemben vett új világot is, kísérletezést, művészeti függetlenséget és láthatóan totális szabadságot, amelynek a KGST-országokban másutt (és nyilván Lengyelországban éppúgy) nyoma sem volt, csak itt, a „nyílt városban”. A very, very special city – mondta a kiállítás lengyel kurátora, kimondatlan, de eltiporhatatlan német identitása tette azzá a bő egymilliós lakosságú Wrocławot. 1945 után hiába igyekeztek ezt elfojtani a kitelepítésekkel és a Szovjetunióban rekedt lengyel városok onnan kiebrudalt lengyel lakosságának betelepítésével, valószínűleg ez a nemzetiségi sokszínűség és a „minden mindegy már” hozta azt az elszántságot és bátorságot, hogy itt valami egészen más világ jöjjön létre.

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás
Már a hatvanas évek közepétől létezett független kortárs galéria (Mona Lisa), amelynek vezetőjét (Jerzy Ludwinski) egy kortárs múzeum létrehozásával bízták meg, volt független avantgárd színház (Laboratorium Színház), fesztiválok, nemzetközi művészeti kapcsolatok, 1970-től feminista művészet és konceptuális művészeti szimpózium a város ipari üzemeinek támogatásával. Bárhogyan is számoljuk, egy jó évtizeddel járt előrébb ez a város Budapesthez és a nemzetközi művésztelepeknek helyet adó magyar vidéki városokhoz képest. Független kortárs galéria a nyolcvanas évek második feléig nem volt Budapesten, önálló kortárs múzeumra is nagyjából eddig (a budapesti Ludwig alapításáig) kellett várni. (Ugyan a wrocławi kortárs múzeum 1966-os koncepciója szerint gyűjteményre nem volt szükség, a legújabb tendenciák folyamatos bemutatása volt az intézmény elsődleges célja. Központi, állami akarat volt tehát a legújabb trendek múzeumi környezetben való megjelenítése.)


Wrocław a „visszaszerzett területek” legnagyobb városa, ipari és kulturális központja volt, ezért az újjáépítés, újjászületés, a hagyományok megtartása és a múlttal való szakítás kérdése sokkal problematikusabb volt itt, mint másutt. A „hely szelleme” és az identitás kérdése központi eleme volt a városi művészeti projekteknek, az 1970-es szimpózium célja időtálló alkotások elhelyezése volt a város szövetében, de az egész program urbanisztikáról, várostervezésről, a biológiai és társadalmi környezet együttéléséről szólt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy kifejezetten modern gondolkodásra vall mindez a keleti blokkban, 1970-ben. Ugyanekkor indult a magyar konceptuális művészeket (Mauer Dóra, Tót Endre, Bak Imre, Pinczehelyi Sándor, Erdély Miklós) is többször kiállító PERMAFO Galéria. A lengyel közelmúlt története azonban máshogy alakult, mint a régió többi országában, hiszen míg másutt a nyolcvanas években már nehéz volt gátat szabni a változásoknak, ott a hadiállapot (szükségállapot) 1981-es bevezetése több független művészeti projekt végét jelentette, hogy azután a rendszerváltás környékén immár visszafordíthatatlanul teret kapjanak a szabad kezdeményezések.


A tárlat annak apropóján született, hogy Wroclaw idén Európa Kulturális Fővárosa, Budapestre Varsó, Kassa, Bochum és Zágráb után érkezett egy kortárs válogatással együtt, amely a Ludwig Múzeumban egy emelettel feljebb látható.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (126),MúzeumCafé folyóirat (60),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (34),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (26),kortárs művészet (25),politika (25),interjú (24),avantgárd (24),Párizs (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),Szentendre (19),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (17),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (12),Nemzeti Múzeum (12),restitúció (11),iparművészet (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),élő MúzeumCafé (11),grafika (11),műtárgyvásárlás (11),Picasso (10),digitalizálás (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Allegro Barbaro (6),múzeumpedagógia (6),néprajz (6),világháború (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Liget Budapest (6),New York (5),könyv (5),zene (5),fotóművészet (5),aukció (5),rendszerváltás (5),Értéktár Program (5),Ady Endre (5),Nyolcak (5),kortárs (5),Európai Iskola (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),konferencia (4),szocreál (4),látogatottság (4),Louvre-Lens (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Baán László (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),wanted (4),Louvre (4),I. világháború (3),Bauhaus (3),kulturpolitika (3),Erdély (3),emlékezet (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),Vasarely (3),műtárgyvédelem (3),Berlin (3),Aczél György (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Budapest Galéria (3),sport (3),Iparművészeti Múzeum (3),műemlékvédelem (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),festészet (3),Vaszary-villa (3),Derkovits Gyula (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),Milánó (2),Textúra (2),internet (2),örökség (2),Modigliani (2),kert (2),Balaton (2),MúzeumCafé díj (2),magángyűjtemény (2),Vadak (2),relikvia (2),Seuso-kincs (2),múzeum (2),Szántó Piroska (2),fortepan (2),Csinszka (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),Zsolnay (2),dokumentum (2),Szeged (2),Art Capital (2),múzeumelmélet (2),MúzeumNegyed (2),címlap (2),ajánló (2),Chagall (2),Holokauszt (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé könyvek (2),zsidóság (2),Ország Lili (2),pop art (2),Fővárosi Képtár (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Lektorátus (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),fotó (2),keleti művészet (2),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),plakát (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),megnyitó (1),Fortepan (1),KEMKI (1),OSZMI (1),emlékmű (1),krimi (1),Madrid (1),Sziklakórház (1),op art (1),porté (1),Klimt (1),Kassák Lajos (1),bevándorlás (1),Amerika (1),oktatás (1),Trieszt (1),Andrássy (1),Schiele (1),gender (1),Vasarely Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),Szombathely (1),Velencei Biennále (1),orosz művészet (1),szecesszió (1),kommunikáció (1),Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Múzeum-kert (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Budavár (1),Miskolc (1),Bayreuth (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Moszkva (1),Kijev (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),egyház (1),BTM (1),portré (1),nők (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),helytörténet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),médiaművészet (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),belsőépítészet (1),art deco (1),animáció (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Múzeumkert (1),popzene (1),Disputa (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),etnográfia (1),kastély (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Kína (1),Műértő (1), Bécs (1),Kimt (1),Műemlék (1),velence (1),stressz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),porgramajánló (1),MTA (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Amszterdam (1)