„A Very, Very Special City”

Címkék: Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet, politika, történelem, rendszerváltás

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás

A legvidámabb barakk Magyarország lett volna? Ugyan, dehogy! Volt egy lengyel nagyváros a német határ mellett, Wrocław, legalább egy évtizeddel a magyar és még előrébb a régió többi neoavantgárd vagy posztmodern művészete előtt, ahol már a hatvanas évek elején állami hozzájárulással és vállveregetéssel lehetett független dolgokba fogni. A fiatalabb generációk a Ludwig Múzeum most nyílt kiállításán érthetik meg, hogy miért volt menő a hatvanas-hetvenes évektől lengyelül tanulni és Lengyelországba járni csajozni.

 


Az egykori, főleg németek lakta Breslau (magyarul: Boroszló) természetesen gyakorlatilag megsemmisült a második világháború végén, és bár a békeszerződések a keleti blokkhoz sorolták, azzal sem járt volna jobban, ha német marad, hiszen így az NDK egyik legnagyobb városa lett volna – nyilván rosszabb sorssal, mint ami így jutott neki. Az újjáépítés Wrocław esetében nem (kizárólag) a tömegesen felhúzott lakótelepeket és üzemcsarnokokat jelentette, hanem szellemi értelemben vett új világot is, kísérletezést, művészeti függetlenséget és láthatóan totális szabadságot, amelynek a KGST-országokban másutt (és nyilván Lengyelországban éppúgy) nyoma sem volt, csak itt, a „nyílt városban”. A very, very special city – mondta a kiállítás lengyel kurátora, kimondatlan, de eltiporhatatlan német identitása tette azzá a bő egymilliós lakosságú Wrocławot. 1945 után hiába igyekeztek ezt elfojtani a kitelepítésekkel és a Szovjetunióban rekedt lengyel városok onnan kiebrudalt lengyel lakosságának betelepítésével, valószínűleg ez a nemzetiségi sokszínűség és a „minden mindegy már” hozta azt az elszántságot és bátorságot, hogy itt valami egészen más világ jöjjön létre.

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás
Már a hatvanas évek közepétől létezett független kortárs galéria (Mona Lisa), amelynek vezetőjét (Jerzy Ludwinski) egy kortárs múzeum létrehozásával bízták meg, volt független avantgárd színház (Laboratorium Színház), fesztiválok, nemzetközi művészeti kapcsolatok, 1970-től feminista művészet és konceptuális művészeti szimpózium a város ipari üzemeinek támogatásával. Bárhogyan is számoljuk, egy jó évtizeddel járt előrébb ez a város Budapesthez és a nemzetközi művésztelepeknek helyet adó magyar vidéki városokhoz képest. Független kortárs galéria a nyolcvanas évek második feléig nem volt Budapesten, önálló kortárs múzeumra is nagyjából eddig (a budapesti Ludwig alapításáig) kellett várni. (Ugyan a wrocławi kortárs múzeum 1966-os koncepciója szerint gyűjteményre nem volt szükség, a legújabb tendenciák folyamatos bemutatása volt az intézmény elsődleges célja. Központi, állami akarat volt tehát a legújabb trendek múzeumi környezetben való megjelenítése.)


Wrocław a „visszaszerzett területek” legnagyobb városa, ipari és kulturális központja volt, ezért az újjáépítés, újjászületés, a hagyományok megtartása és a múlttal való szakítás kérdése sokkal problematikusabb volt itt, mint másutt. A „hely szelleme” és az identitás kérdése központi eleme volt a városi művészeti projekteknek, az 1970-es szimpózium célja időtálló alkotások elhelyezése volt a város szövetében, de az egész program urbanisztikáról, várostervezésről, a biológiai és társadalmi környezet együttéléséről szólt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy kifejezetten modern gondolkodásra vall mindez a keleti blokkban, 1970-ben. Ugyanekkor indult a magyar konceptuális művészeket (Mauer Dóra, Tót Endre, Bak Imre, Pinczehelyi Sándor, Erdély Miklós) is többször kiállító PERMAFO Galéria. A lengyel közelmúlt története azonban máshogy alakult, mint a régió többi országában, hiszen míg másutt a nyolcvanas években már nehéz volt gátat szabni a változásoknak, ott a hadiállapot (szükségállapot) 1981-es bevezetése több független művészeti projekt végét jelentette, hogy azután a rendszerváltás környékén immár visszafordíthatatlanul teret kapjanak a szabad kezdeményezések.


A tárlat annak apropóján született, hogy Wroclaw idén Európa Kulturális Fővárosa, Budapestre Varsó, Kassa, Bochum és Zágráb után érkezett egy kortárs válogatással együtt, amely a Ludwig Múzeumban egy emelettel feljebb látható.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (113),Magyar Nemzeti Galéria (56),MúzeumCafé folyóirat (55),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (35),programajánló (29),történelem (27),műgyűjtés (27),interjú (23),kortárs művészet (23),Párizs (22),politika (22),avantgárd (21),irodalom (21),építészet (19),múzeumépítészet (18),műkereskedelem (17),gyűjteménygyarapítás (17),Szentendre (16),fotográfia (16),videó (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),szobrászat (10),Nemzeti Múzeum (10),digitalizálás (10),grafika (10),Capa Központ (10),Picasso (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),Bécs (7),film (7),világháború (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),múzeumpedagógia (6),Rippl-Rónai József (6),Allegro Barbaro (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (5),aukció (5),Értéktár Program (5),kortárs (5),rendszerváltás (5),New York (5),könyvajánló (5),Kassák Múzeum (5),színház (5),Nyolcak (5),Power 50 lista (5),Bartók Béla (4),városi séta (4),Csontváry (4),wanted (4),Rembrandt (4),Pécs (4),könyv (4),látogatottság (4),Skanzen (4),Velence (4),örökségvédelem (4),szocreál (4),néprajz (4),Néprajzi Múzeum (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Európai Iskola (4),fotóművészet (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),konferencia (4),Ady Endre (4),Louvre-Lens (4),zene (4),Aczél György (3),emlékezet (3),Czóbel Béla (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),I. világháború (3),előadás (3),Bauhaus (3),kézirat (3),modernizmus (3),dizájn (3),Caravaggio (3),London (3),sport (3),Anna Margit (3),Budapest Galéria (3),MúzeumCafé Díj (3),műtárgyvédelem (3),impresszionisták (3),Derkovits Gyula (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),magángyűjtemény (2),internet (2),Seuso-kincs (2),Vadak (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),Art Market Budapest (2),keleti művészet (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),címlap (2),Modigliani (2),Erdély (2),Ország Lili (2),Vasarely (2),kert (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Textúra (2),múzeumi rendszer (2),Berlin (2),fortepan (2),pop art (2),Barcelona (2),Milánó (2),Artpool (2),Chagall (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Lektorátus (2),Vermeer (2),fotó (2),dokumentum (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Szeged (2),Holokauszt (2),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Mravik László (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),nők (1),Cloisters (1),El Kazovszkij (1),Csernus Tibor (1),etnográfia (1),Disputa (1),Vajda Júlia (1),Ámos Imre (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),Dada (1),animáció (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),Kassák Lajos (1),Prága (1),műtárgylopás (1),elhurcolt műkincsek (1),porté (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Prado (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Győr (1),Magnum Photos (1),Népessy Noémi (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),gender (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Óbuda (1),bevándorlás (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),Amerika (1),popzene (1),várostörténet (1),interaktivitás (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),Román csarnok (1),MOME (1),installáció (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),emlékmúzeum (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),Art Capital (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),helytörténet (1),art deco (1),Vaszary-villa (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Ani (1),muzeológia (1),műemlék (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),védettség (1),portré (1),olimpia (1),Kecskemét (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Kocsis Zoltán (1),emlékhely (1),Sopron (1),hamisítás (1),zsidóság (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Sziklakórház (1),MúzeumCafé (1),Vaszary János (1),dinoszaurusz (1),Művészetmalom (1),dada (1),szalon (1),restitucio (1),századforduló (1),városliget (1),Nagy-Britannia (1),progarmajánló (1),könyvtár (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Székesfehérvár (1),kutatás (1),szobor (1),BÁV (1),Debrecen (1),adatbázis (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),Márffy Ödön (1),királynő (1),Guggenheim Muzeum (1),François Gilot (1),Vallauris (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),Keserü Ilona (1),Guernica (1),Duchamp (1),gyerekeknek (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Metz (1),Rozsda Endre (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),Matisse (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Vaszary Villa (1),Christie’s (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),egyiptológia (1),MTA (1),Toulouse-Lautrec (1),bibliofília (1),Budapest100 (1),porgramajánló (1),Lucian Freud (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Kimt (1), Bécs (1),Miskolc (1),Nagyvilág (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),Amszterdam (1),Kratochwill Mimi (1),Műemlék (1),velence (1),Bukta Imre (1),stressz (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),teremőr (1),fotógráfia (1),Bálint Ház (1),Kieselbach Galéria (1),Aristide Maillol (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Guggenheim Múzeum (1),Manet (1),MANK (1),Moholy-Nagy László (1),Benczúr Gyula (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),erdély (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),kina (1),felújítás (1),Várkert Bazár (1),veduta (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Velázquez (1),Ernst Múzeum (1),ajánló (1)