„A Very, Very Special City”

Címkék: Ludwig Múzeum, avantgárd, kortárs művészet, politika, történelem, rendszerváltás

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás

A legvidámabb barakk Magyarország lett volna? Ugyan, dehogy! Volt egy lengyel nagyváros a német határ mellett, Wrocław, legalább egy évtizeddel a magyar és még előrébb a régió többi neoavantgárd vagy posztmodern művészete előtt, ahol már a hatvanas évek elején állami hozzájárulással és vállveregetéssel lehetett független dolgokba fogni. A fiatalabb generációk a Ludwig Múzeum most nyílt kiállításán érthetik meg, hogy miért volt menő a hatvanas-hetvenes évektől lengyelül tanulni és Lengyelországba járni csajozni.

 


Az egykori, főleg németek lakta Breslau (magyarul: Boroszló) természetesen gyakorlatilag megsemmisült a második világháború végén, és bár a békeszerződések a keleti blokkhoz sorolták, azzal sem járt volna jobban, ha német marad, hiszen így az NDK egyik legnagyobb városa lett volna – nyilván rosszabb sorssal, mint ami így jutott neki. Az újjáépítés Wrocław esetében nem (kizárólag) a tömegesen felhúzott lakótelepeket és üzemcsarnokokat jelentette, hanem szellemi értelemben vett új világot is, kísérletezést, művészeti függetlenséget és láthatóan totális szabadságot, amelynek a KGST-országokban másutt (és nyilván Lengyelországban éppúgy) nyoma sem volt, csak itt, a „nyílt városban”. A very, very special city – mondta a kiállítás lengyel kurátora, kimondatlan, de eltiporhatatlan német identitása tette azzá a bő egymilliós lakosságú Wrocławot. 1945 után hiába igyekeztek ezt elfojtani a kitelepítésekkel és a Szovjetunióban rekedt lengyel városok onnan kiebrudalt lengyel lakosságának betelepítésével, valószínűleg ez a nemzetiségi sokszínűség és a „minden mindegy már” hozta azt az elszántságot és bátorságot, hogy itt valami egészen más világ jöjjön létre.

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás
Már a hatvanas évek közepétől létezett független kortárs galéria (Mona Lisa), amelynek vezetőjét (Jerzy Ludwinski) egy kortárs múzeum létrehozásával bízták meg, volt független avantgárd színház (Laboratorium Színház), fesztiválok, nemzetközi művészeti kapcsolatok, 1970-től feminista művészet és konceptuális művészeti szimpózium a város ipari üzemeinek támogatásával. Bárhogyan is számoljuk, egy jó évtizeddel járt előrébb ez a város Budapesthez és a nemzetközi művésztelepeknek helyet adó magyar vidéki városokhoz képest. Független kortárs galéria a nyolcvanas évek második feléig nem volt Budapesten, önálló kortárs múzeumra is nagyjából eddig (a budapesti Ludwig alapításáig) kellett várni. (Ugyan a wrocławi kortárs múzeum 1966-os koncepciója szerint gyűjteményre nem volt szükség, a legújabb tendenciák folyamatos bemutatása volt az intézmény elsődleges célja. Központi, állami akarat volt tehát a legújabb trendek múzeumi környezetben való megjelenítése.)


Wrocław a „visszaszerzett területek” legnagyobb városa, ipari és kulturális központja volt, ezért az újjáépítés, újjászületés, a hagyományok megtartása és a múlttal való szakítás kérdése sokkal problematikusabb volt itt, mint másutt. A „hely szelleme” és az identitás kérdése központi eleme volt a városi művészeti projekteknek, az 1970-es szimpózium célja időtálló alkotások elhelyezése volt a város szövetében, de az egész program urbanisztikáról, várostervezésről, a biológiai és társadalmi környezet együttéléséről szólt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy kifejezetten modern gondolkodásra vall mindez a keleti blokkban, 1970-ben. Ugyanekkor indult a magyar konceptuális művészeket (Mauer Dóra, Tót Endre, Bak Imre, Pinczehelyi Sándor, Erdély Miklós) is többször kiállító PERMAFO Galéria. A lengyel közelmúlt története azonban máshogy alakult, mint a régió többi országában, hiszen míg másutt a nyolcvanas években már nehéz volt gátat szabni a változásoknak, ott a hadiállapot (szükségállapot) 1981-es bevezetése több független művészeti projekt végét jelentette, hogy azután a rendszerváltás környékén immár visszafordíthatatlanul teret kapjanak a szabad kezdeményezések.


A tárlat annak apropóján született, hogy Wroclaw idén Európa Kulturális Fővárosa, Budapestre Varsó, Kassa, Bochum és Zágráb után érkezett egy kortárs válogatással együtt, amely a Ludwig Múzeumban egy emelettel feljebb látható.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (129),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),építészet (25),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),Műcsarnok (14),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Nemzeti Múzeum (13),iparművészet (13),film (13),élő MúzeumCafé (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),grafika (11),restitúció (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)