Címkék: MúzeumCafé folyóirat, műemlék, Ani

Kelet-Törökország nem tartozik a tömegturizmus által előszeretettel látogatott területek közé: évtizedeken keresztül a kurd felkelés bénította meg a déli vidékeket, északon pedig a barátságtalan éghajlat és a hatalmas távolságok riasztották el az érdeklődőket. Ráadásul látnivalóval bőven szolgálnak a barátságosabb, könnyebben megközelíthető tájak is, nem csoda, ha a legutóbbi időkig csak kevés látogatója akadt az olyan messzi tartományoknak, mint Kars.
Kars az utolsó nagyobb város ezen a majdnem kétezer méter magasan elterülő fennsíkon, amely az örmény határ felé még kicsit tovább emelkedik. Az örmény határ felé, amely idestova húsz esztendeje le van zárva. De még ez a blokád is jobb, mint az, ami annak előtte történt – a térség sohasem tartozott a világ békésebb fertályai közé. Nagyjából félórányira Karstól – egy minden túlzás nélkül „holdbéliként” jellemezhető tájon – még éppen az örmény határsáv előtt egyszer csak hatalmas falak magasodnak keresztben az autóúton. A falak mögött sivár rommező terül el egy szakadékoktól határolt földnyelven: az egykor a földkerekség leggazdagabb városai közt számon tartott Ani. Valaha itt volt a térséget – a mai Örményország és Kelet-Törökország legnagyobb részét – uraló Bagratidák királyságának központja, amelyet az „Ezer templom városá”-nak neveztek. A dinasztia fénykorában, a 9. és 11. század között vagy kétszázezer lakosa lehetett, többnyire gazdag örmény kereskedők, akik ekkoriban, a Selyemút északra tolódásával még nagyobb vagyonra és még több ellenségre tettek szert. Habár 1064-ben Alp Arszlan vezetésével a szeldzsukok huszonöt napnyi véres ostrom után elfoglalták a várost – az egykori leírások szerint az utcákon alig lehetett járni a holttestektől – a 13–14. században a különféle hódítók által odaültetett kormányzók fennhatósága alatt még egyszer felvirágzott, hogy aztán a 18. századra csaknem teljesen elnéptelenedjen.

Anit az első levantei utazók fedezték fel maguknak, a többnyire angol Kelet-járók pedig döbbent beszámolókat írtak az elfeledett városról. Miután a vidék 1878-tól orosz fennhatóság alá került, egy bizonyos Nyikolaj Marr – később elkötelezett szovjet nyelvész – 1892-től megkezdte az első rendszeres ásatásokat, amelyek 1917-ben félbeszakadtak. A leletek többségét azonban az ismét bevonuló török csapatok pusztítása elől még sikerült evakuálnia: ezek ma a jereváni múzeum büszkeségei. Ma Ani egyetlen hatalmas szabadtéri múzeum a török műemlékvédelem felügyelete alatt. Most tíz esztendeje, hogy a rommező akadálytalanul látogatható: korábban vagy meg sem lehetett közelíteni – mondván, lezárt katonai terület –, vagy csak hosszas rendőrségi procedúra után, külön engedélyek birtokában és a fényképezés teljes tiltása mellett lehetett eljutni ide. Amióta múzeumként funkcionál, azóta legfeljebb az örmény határhoz legközelebb eső citadellát zárják le olykor. A műemlékvédelem gondoskodott magyarázó táblák kihelyezéséről is, valamint az utóbbi öt évben az állagmegóvás is elindult – igaz, ez az örmény építészettörténettel foglalkozó szakemberek körében nem kevés vitát váltott ki. Mindjárt szembetűnnek például a hatalmas, pirosra festett vasoszlopok, amelyek itt is, ott is a falak aládúcolását hivatottak biztosítani. A megóvni kívánt templomok egykor úgy épültek, hogy a szerkezet magvát egy tufatörmelékből és mészből álló beton alkotja, amelyet kívülről kőlapok óvnak a nedvességtől. A most behelyezett oszlopok egytől egyig ezeket a borítóköveket támasztják alá, amelyeknek viszont statikailag semmilyen szerepük nincs, ráadásul a puszta földön vagy betontömbökön állnak, amelyek a földmozgások hatására emelkednek-süllyednek, így nem csoda, ha néhány vasoszlop már egyszerűen magától kidőlt. Mivel Aniból leginkább néhány templom maradt meg – ezek voltak ugyanis használatban a legtovább néhány elszánt remetének köszönhetően –, így ezek jelentik a város voltaképpeni látnivalóit, belsejük rendbetétele azonban még várat magára. Mivel a régészeti feltárás inkább csak ötletszerűen halad, a szakemberek munkáit nem is mindig könnyű első pillantásra elkülöníteni a most is aktív kincsvadászok árkaitól, tekintve hogy ezek is, azok is a kiásott törmeléket a még feltáratlan helyeken szórják szét. Anit is nyilvánvalóan ugyanaz az átok sújtja, mint a vidék más örmény emlékeit: alakja annyira szimbolikus, és sorsa annyira átpolitizált, hogy nehéz elvárni a helyi hatóságoktól az érdemi figyelmet és a körültekintő gondoskodást. Viszont ugyanennek köszönhetően – és az oszlopoktól eltekintve – megmaradt nagyjából olyan vadregényesnek, amilyennek az első felfedezők láthatták.


Nacsinák Gergely András Ani

Megjelent a MúzeumCafé 38. számában (2013. december-január) 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)