Kérj Abigéltől a PIM-ben!

Címkék: kiállítás, irodalom, Petőfi Irodalmi Múzeum

kiállítás irodalom Petőfi Irodalmi Múzeum
Ha egy magyar irodalmat nem ismerő külföldi betévedne a Petőfi Irodalmi Múzeum Szabó Magda kiállítására, azt hihetné, hogy egy színésznő emlékét elevenítik itt fel: tetemes mennyiségű fotón jelenik meg a hatvanas-hetvenes évek dívája, a kornak megfelelően vastagon megrajzolt szemkontúrral, igéző tekintettel, méltóságteljes testtartással, mindig elegáns enteriőrben. A száz éve született írónő biztos kézzel építette saját mítoszát írásaival és nyilvános megjelenéseivel, ez a kiállítás pedig méltó elismerése ennek. 

 


Az írói kultuszok valahogy akkor erősebbek, ha az író a saját életrajzát helyezi el a regényeiben, kedves ismerőssé válik a szerző, közelebb visz az intimitás, a személyesség sokszor kifejezetten szerethető. Az irodalomtörténet pedig különösen hálás lehet, hiszen a művek feldolgozása önmagában is megíratja az életrajzot, a regénybeli szereplők beazonosítása a legszebb játék a kutató és az olvasó számára egyaránt. Szabó Magda esetében sok talány nem maradt, sosem titkolta, ki Cili a Für Eliséből, ki Emerenc Az ajtóból, kik az Abigél, a Régimódi történet figuráinak ihletői. Az olvasók mindig szerették, de igazán élete utolsó évtizede hozta meg számára az áttörést, amikor a „női szerző”, az „ifjúsági iró” vagy „pöttyös könyvek” címkéit levetve átlépett a leginkább elismert kortárs írók körébe, és ugyanekkor fedezte fel a világirodalom, hiszen Olaszországtól Amerikáig toplistás lett például Az ajtó (és ekkor újra itthon is), holott az első kiadás 1987-es. A klasszikus és megunhatatlan Abigél tévéjáték-sorozat után musical is készült, Szabó István filmet rendezett Az ajtóból, Bereményi Géza tévésorozatot a Régimódi történetből.
 

A Petőfi Irodalmi Múzeumnak most könnyebb dolga volt, mint amikor egy klasszikust kell visszaemelni a köztudatba, hiszen Szabó Magda ma is a legolvasottabb szerzők egyike, a hagyatéka rendelkezésre áll, az önéletrajzát pedig már ő maga megírta, már csak a kurátorok (Borbás Andrea és Kiss Borbála) kreativitása kell egy élvezhető kiállításhoz. A tárlat lényegében az író által felkínált kulcsokat használja látványos megoldásokkal: családfa és megölelhető Bárány Boldizsár, a „Dóczy” és Abigél szobra. A kiállított személyes tárgyak és a bundás, fülesfoteles fekete-fehér portrék sokasága láttán mintha nem egy kortárs író, hanem egy előző századelőn működő szerző portréja rajzolódna ki. Vagy egy olyan szerzőé, aki a nosztalgiához, az elveszett édenkerthez legalább annyira ragaszkodott az életében, mint a regényeiben.

 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (110),Magyar Nemzeti Galéria (54),MúzeumCafé folyóirat (52),Szépművészeti Múzeum (45),kultúrpolitika (34),programajánló (29),műgyűjtés (26),interjú (23),történelem (23),politika (22),Párizs (21),kortárs művészet (21),avantgárd (21),irodalom (20),építészet (19),műkereskedelem (17),múzeumépítészet (17),gyűjteménygyarapítás (16),fotográfia (16),Szentendre (15),régészet (14),Petőfi Irodalmi Múzeum (14),videó (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),Capa Központ (10),restitúció (10),digitalizálás (10),grafika (9),szobrászat (9),Picasso (9),Nemzeti Múzeum (9),iparművészet (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (7),Garas Klára (7),film (7),Bécs (7),Román Csarnok (6),Allegro Barbaro (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),világháború (6),Kassák Múzeum (5),könyvajánló (5),Liget Budapest (5),kortárs (5),színház (5),rendszerváltás (5),aukció (5),Nyolcak (5),Értéktár Program (5),Power 50 lista (5),New York (5),fotóművészet (4),zene (4),könyv (4),Néprajzi Múzeum (4),Bartók Béla (4),örökségvédelem (4),Pécs (4),Rembrandt (4),Csontváry (4),wanted (4),Velence (4),Louvre-Lens (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),szocreál (4),Bálint Endre (4),látogatottság (4),konferencia (4),városi séta (4),Ady Endre (4),Baán László (4),műemlékvédelem (3),I. világháború (3),Czóbel Béla (3),Budapest Galéria (3),Hopp Ferenc Múzeum (3),ganymed goes europe (3),Iparművészeti Múzeum (3),Skanzen (3),Bauhaus (3),emlékezet (3),műtárgyvédelem (3),sport (3),Aczél György (3),London (3),néprajz (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Európai Iskola (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),impresszionisták (3),MúzeumCafé Díj (3),előadás (3),modernizmus (3),Szántó Piroska (2),Textúra (2),Seuso-kincs (2),címlap (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),internet (2),relikvia (2),MúzeumNegyed (2),MűvészetMalom (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),Chagall (2),Art Market Budapest (2),múzeumi rendszer (2),pop art (2),Barcelona (2),Munkásmozgalmi Múzeum (2),Vadak (2),MúzeumCafé díj (2),Zsolnay (2),Szeged (2),fortepan (2),Berlin (2),Milánó (2),múzeum (2),Lektorátus (2),Vasarely (2),Modigliani (2),Vermeer (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),Erdély (2),fotó (2),dokumentum (2),Ország Lili (2),keleti művészet (2),Albertina (1),Vatikán (1),kultúrtörténet (1),orosz művészet (1),Trieszt (1),Vasarely Múzeum (1),Múzeumkert (1),Múzeum-kert (1),porté (1),BTM (1),Balaton (1),Vaszary-villa (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),oktatás (1),Kassák Lajos (1),Batthyány Gyula (1),velence (1),Art Capital (1),stressz (1),emlékhely (1),Műemlék (1), Bécs (1),Olaszország (1),Budapest100 (1),Sopron (1),Kimt (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Sziklakórház (1),törénelem (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Amerika (1),beszélgetés (1),Tiszadob (1),helytörténet (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),krimi (1),art deco (1),Győr (1),zsidóság (1),nők (1),Kecskemét (1),műkincslopás (1),múzeumelmélet (1),médiaművészet (1),Bosch (1),kastély (1),vadászat (1),kastélypark (1),1956 (1),emlékmúzeum (1),animáció (1),Bayreuth (1),örökség (1),Richard Wagner Múzeum (1),etnográfia (1),Moszkva (1),El Kazovszkij (1),Kijev (1),várostörténet (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),portré (1),Leonardo (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Román csarnok (1),gender (1),Disputa (1),kert (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),KEMKI (1),installáció (1),megnyitó (1),Múzeumok Éjszakája (1),emlékmű (1),MOME (1),interaktivitás (1),egyház (1),jótékonyság (1),bevándorlás (1),városliget (1),szalon (1),adatbázis (1),restitucio (1),könyvtár (1),királynő (1),Nagy-Britannia (1),kutatás (1),MANK (1),felújítás (1),Toulouse-Lautrec (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),tárlatvezetés (1),balaton (1),Prado (1),Magnum Photos (1),bibliofília (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),muzeológia (1),Kratochwill Mimi (1),Keserü Ilona (1),Vaszary Villa (1),Duchamp (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Nagyvilág (1),MúzeumCafé (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),műemlék (1),Ani (1),Óbuda (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Népessy Noémi (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),Sinkó Katalin (1),Garas Kára (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),dinoszaurusz (1),ajánló (1),Aristide Maillol (1),Bálint Ház (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Velázquez (1),teremőr (1),fotógráfia (1),szobor (1),Székesfehérvár (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),porgramajánló (1),MTA (1),Műértő (1),Kína (1),Frida Kahlo (1),erdély (1),szürrealizmus (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Debrecen (1),Márffy Ödön (1),közösségi oldalak (1),szeged (1),Metz (1),Christie’s (1),Pinault (1),François Gilot (1),Vallauris (1),Balaton (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Guernica (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Csinszka (1),dada (1),Művészetmalom (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),progarmajánló (1),századforduló (1),egyiptológia (1)