Ország Lili és a vagonrakodók sztrájkja

Címkék: könyvajánló, Műcsarnok, kultúrpolitika, Aczél György, Picasso, építészet, szocreál

A tudományos-ismeretterjesztő csatornák kínálatának légyege ma két szóval jellemezhető: mítoszépítés és mítoszrombolás. György Péter legújabb, a korai Kádár-rendszer kultúrpolitikájának néhány fontos epizódját elemző kötete (A hatalom képzelete) mindkettőre vállalkozik, hiszen lesajnált vagy elfeledett epizódokat, szereplőket emel ki, másokról pedig feltárja, hogy semmi sem volt úgy, ahogyan látszott.

A Kádár-rendszer első nagy toposza a Műcsarnokban 1957 áprilisában megnyílt Tavaszi tárlat, amelyről már-már azt hinnénk, hogy az új élet kezdete, a szomorú emlékű szocreál lezárása volt, a Révai után következő Aczél antréja, az enyhülés és a befogadás csalhatatlan jele. Spiró György regényében egy váratlan, a kortársak által nehezen feldolgozható fordulatként jelenik meg az esemény, szorosan összekapcsolódva a pár nappal később történő, az új politikai vezetést látszólag legitimáló május elsejei felvonulással. Az Európai Iskola 1948-as felszámolása után ekkor láthatott először a közönség absztrakt műveket, de ne higgyük, hogy ez a forradalmi tett különösebb örömmel töltötte volna el a szcénát vagy a Műcsarnok közönségét. György Péter kötetében rámutat, hogy már a négy zsűri tagjainak kiválasztása is meglehetősen problematikus, már akkor is az volt, mai ésszel pedig felfoghatatlan. Mit keres a harmincas évek bútorképfestője, Burghardt Dezső a „naturalista” (vagyis ami a szocreálból maradt) zsűri élén, milyen kategóriát jelenthetett a Bernáth Aurél vezette B-zsűri (posztimpresszionista Mikussal, a Sztálin-szobor alkotójával?), mit értett a C-zsűri a „magyar tradíció” alatt, ha abban Barcsay és Domanovszky ült, és hogy került az absztraktok csoportjába az újklasszicista Medveczky Jenő? A katalógus előszava egyébként megjegyzi, hogy a jelen művészetpolitikája nem ért egyet az absztraktok művészi módszereivel, jegyzi az írást – feltehetően – a kiállítás „főkurátora”, Makrisz Agamemnon görög kommunista szobrász, aki néhány éve még Picasso barátjaként tevékenykedett a világháború utáni Párizsban. A kiállítás kései visszhangjáról György Péter csak annyit jegyez meg, hogy Aczél az 1990-ben készült életútinterjúban utal Kádár dorgálására, mely szerint Ország Lili műve miatt nem rakodják ki az szovjet élelmiszerszállítmányokat a rakodók. Ebből nyilván semmi sem volt igaz, de ha csak ennyi maradna fenn egy korszakról és annak vezetői embereiről, már nem is kell több…

A szerző kitér arra, hogy a „zavarbaejtő” Tavaszi tárlat után a Bernáth-Pátzay-Domanovszky szentháromság – uralva a főiskolát, a Lektorátust és a Szövetséget, vagyis a képzőművészet teljes intézményrendszerét – abban volt érdekelt, hogy a kortárs művészet homogén legyen, semmilyen más irányzat ne törhessen a felszínre, és ebben maximálisan a párt (és a saját) érdekeit szolgálta. Ez késztette arra a legjobbakat, még a Bernáth szívének oly kedves Csernus Tibort és Lakner Lászlót is, hogy külföldön folytassák a pályájukat. A repedések a rendszeren már a nyolcvanas években megjelentek, és onnan már nem volt visszaút…

Külön fejezet foglalkozik az 1957 utáni magyar építészettel mint egyfajta aranykorral, amelyre a legkevésbé hatott az ideológia (ha csak az nem, hogy a sok dolgozónak sok lakás kell), a szakma egyszerűen összezárt, a fantáziát és az igényességet nehéz volt kívülről irányítani és korlátozni. Mítoszokkal itt is találkozunk, példaként egy kevéssé ismert „alkotást”, az építészlegenda Zalotay Elemér szputnyikfigyelő állomását (1968) említi Szombathely szélén, mely valójában egy betonszobor, épületként a legmodernebb nemzetközi trendeknek felelt meg, és ma is tökéletesen használható.


 

Fotó: Pátzay Pál szobrász a Felvonulási térre készülő Lenin-szobron dolgozik, 1964-ben (Fortepan)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)