Ország Lili és a vagonrakodók sztrájkja

Címkék: könyvajánló, Műcsarnok, kultúrpolitika, Aczél György, Picasso, építészet, szocreál

A tudományos-ismeretterjesztő csatornák kínálatának légyege ma két szóval jellemezhető: mítoszépítés és mítoszrombolás. György Péter legújabb, a korai Kádár-rendszer kultúrpolitikájának néhány fontos epizódját elemző kötete (A hatalom képzelete) mindkettőre vállalkozik, hiszen lesajnált vagy elfeledett epizódokat, szereplőket emel ki, másokról pedig feltárja, hogy semmi sem volt úgy, ahogyan látszott.

A Kádár-rendszer első nagy toposza a Műcsarnokban 1957 áprilisában megnyílt Tavaszi tárlat, amelyről már-már azt hinnénk, hogy az új élet kezdete, a szomorú emlékű szocreál lezárása volt, a Révai után következő Aczél antréja, az enyhülés és a befogadás csalhatatlan jele. Spiró György regényében egy váratlan, a kortársak által nehezen feldolgozható fordulatként jelenik meg az esemény, szorosan összekapcsolódva a pár nappal később történő, az új politikai vezetést látszólag legitimáló május elsejei felvonulással. Az Európai Iskola 1948-as felszámolása után ekkor láthatott először a közönség absztrakt műveket, de ne higgyük, hogy ez a forradalmi tett különösebb örömmel töltötte volna el a szcénát vagy a Műcsarnok közönségét. György Péter kötetében rámutat, hogy már a négy zsűri tagjainak kiválasztása is meglehetősen problematikus, már akkor is az volt, mai ésszel pedig felfoghatatlan. Mit keres a harmincas évek bútorképfestője, Burghardt Dezső a „naturalista” (vagyis ami a szocreálból maradt) zsűri élén, milyen kategóriát jelenthetett a Bernáth Aurél vezette B-zsűri (posztimpresszionista Mikussal, a Sztálin-szobor alkotójával?), mit értett a C-zsűri a „magyar tradíció” alatt, ha abban Barcsay és Domanovszky ült, és hogy került az absztraktok csoportjába az újklasszicista Medveczky Jenő? A katalógus előszava egyébként megjegyzi, hogy a jelen művészetpolitikája nem ért egyet az absztraktok művészi módszereivel, jegyzi az írást – feltehetően – a kiállítás „főkurátora”, Makrisz Agamemnon görög kommunista szobrász, aki néhány éve még Picasso barátjaként tevékenykedett a világháború utáni Párizsban. A kiállítás kései visszhangjáról György Péter csak annyit jegyez meg, hogy Aczél az 1990-ben készült életútinterjúban utal Kádár dorgálására, mely szerint Ország Lili műve miatt nem rakodják ki az szovjet élelmiszerszállítmányokat a rakodók. Ebből nyilván semmi sem volt igaz, de ha csak ennyi maradna fenn egy korszakról és annak vezetői embereiről, már nem is kell több…

A szerző kitér arra, hogy a „zavarbaejtő” Tavaszi tárlat után a Bernáth-Pátzay-Domanovszky szentháromság – uralva a főiskolát, a Lektorátust és a Szövetséget, vagyis a képzőművészet teljes intézményrendszerét – abban volt érdekelt, hogy a kortárs művészet homogén legyen, semmilyen más irányzat ne törhessen a felszínre, és ebben maximálisan a párt (és a saját) érdekeit szolgálta. Ez késztette arra a legjobbakat, még a Bernáth szívének oly kedves Csernus Tibort és Lakner Lászlót is, hogy külföldön folytassák a pályájukat. A repedések a rendszeren már a nyolcvanas években megjelentek, és onnan már nem volt visszaút…

Külön fejezet foglalkozik az 1957 utáni magyar építészettel mint egyfajta aranykorral, amelyre a legkevésbé hatott az ideológia (ha csak az nem, hogy a sok dolgozónak sok lakás kell), a szakma egyszerűen összezárt, a fantáziát és az igényességet nehéz volt kívülről irányítani és korlátozni. Mítoszokkal itt is találkozunk, példaként egy kevéssé ismert „alkotást”, az építészlegenda Zalotay Elemér szputnyikfigyelő állomását (1968) említi Szombathely szélén, mely valójában egy betonszobor, épületként a legmodernebb nemzetközi trendeknek felelt meg, és ma is tökéletesen használható.


 

Fotó: Pátzay Pál szobrász a Felvonulási térre készülő Lenin-szobron dolgozik, 1964-ben (Fortepan)

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)