Címkék: kiállítás, Magyar Képzőművészeti Egyetem, kortárs művészet, grafika

kiállítás Magyar Képzőművészeti Egyetem kortárs művészet grafikaA Magyar Képzőművészeti Egyetem egy olyan kiállításra vállalkozott, amelyik bármely múzeumnak, nagyobb kiállító intézménynek is dicsőségére vált volna: a grafikus Maurer Dóra pályaképét mutatja be, egyfajta fejlődésregényt, amely egyszersmind a magyar neoavantgárd fejlődésregénye is lehetne.

 


Bár a Barcsay Teremben látható kiállítás Maurer Dóra főiskolai éveinek rajzaival, a rézkarc technikával való megismerkedésével indul, a fejekben – feltehetően sokaknál – a művész későbbi, talán jóval ismertebb festményeivel és fotó alapú munkáival kezdődik a tárlat (ezek már nincsenek kiállítva, hiszen a tárgyalt korszak 1980-ban lezárul), a képzeletbeli film pedig visszafelé pereg. A szigorú időrend azt vázolja fel, hogy lett az ötvenes évek realizmusát követő főiskolásból a neoavantgárd egyik legbátrabb alkotója, de úgy is gondolkodhatunk, hogy az absztrakt geometrikus kompozíciók milyen virtuóz rajzkészségre épülnek, miért vált a művész a hordozók, technikák között – egyfajta művészettörténeti óra, hiszen minden lépcsőfoka elénk tárul a konceptuális művészet születésének.

kiállítás Magyar Képzőművészeti Egyetem kortárs művészet grafika
Az ötvenes évek képgrafika szakja többet és kevesebbet is engedett a többinél, hiszen gyakorlatilag illusztrátorokat képeztek, így kevesebb figyelem vetült a hallgatókra. Maurer Dóra első rézkarcai egész egyszerűen lenyűgözőek, akit taszít a Szőnyi-kör patetikussága, Kondort pedig túl cizelláltnak és modorosnak tartja, azt képtelen lesz ellépni ezektől a lapoktól, amelyek mindjárt az első terem első falán láthatók. Éppen annyi a megfelelni akarás ezekben a munkákban, mint amennyi az irónia és az öntörvényűség. Erre csak a legnagyobbak képesek, akiknek a kezében és a fejében is egyformán van, és ez egy igen ritka konstelláció.


A főiskolai évek a rézkarc technikájának tökéletesítésével teltek, majd – miután sokadmagával nem kapta meg a diplomát – a Képcsarnoknak készített eladható lapokat a megélhetésért. Közben pedig szépes lassan nekiállt minden tabut megdönteni a rézkarccal kapcsolatban: először a festéket, a maratáshoz használt savat, majd a hordozót, a lemezt dolgozta meg, tehát a technika maradt a rézkarc, a kivitelezés viszont egészen formabontó lett.


Egyre nagyobb szerepet kapott a véletlen, a kiszámíthatatlan és az anyag szabadsága. A lemez formázásával nem a mű alapja, hanem az esemény, az alkotás dokumentációja lesz. A nyomás (vagy nyomtatás) értelmét átveszi a nyomhagyás, ehhez pedig már lemez és tű sem kell. Az 1971-es Pedotypia egy elképzelt (rekonstruált) május 1-i felvonulás (láb)nyomait rekonstruálta, és megjelenik a fotogram Maurer Dóra művészetében, amely tárgyak „nyomhagyása” fényérzékeny papírra – a későbbi, fotó alapú művek első kísérletei. A kiállítás utolsó szakaszában a hetvenes évek végi textilkísérletekkel zárul az életmű korai korszaka.

kiállítás Magyar Képzőművészeti Egyetem kortárs művészet grafika
A lapok többségét, a legkorábbi, realista rajzokkal és rézkarcokkal együtt a művész bocsátotta a kurátor, Révész Emese rendelkezésére. Maurer Dóra igazi tanárként, mesterként tudja, hogy az út legalább annyira fontos jellemzője az életműnek, mint maguk az alkotások. Mivel később művészetének lényege lett a kísérlet, ezért az első rajzok és nyomatok is már teljes értékű darabjai az oeuvre-nek, a kiállításon pontosan olyan pozícióban szerepelnek, mint a főművek.

Maurer Dóra rajongóinak kötelező, mindenki másnak melegen ajánlott kiállítás. A kapcsolódó programokról érdemes tájékozódni az intézmény honlapján és a közösségi felületen.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (121),MúzeumCafé folyóirat (59),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),műgyűjtés (32),programajánló (32),történelem (28),irodalom (25),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),Szentendre (17),videó (16),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),műtárgyvásárlás (11),restitúció (11),iparművészet (11),élő MúzeumCafé (11),Nemzeti Múzeum (11),Capa Központ (11),szobrászat (10),digitalizálás (10),grafika (10),Picasso (9),film (9),Bécs (8),színház (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Kiscelli Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),Liget Budapest (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),rendszerváltás (5),aukció (5),Értéktár Program (5),New York (5),zene (5),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),kortárs (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Bartók Béla (4),Rembrandt (4),Skanzen (4),wanted (4),látogatottság (4),könyv (4),London (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Csontváry (4),Velence (4),szocreál (4),Baán László (4),Élő MúzeumCafé (4),Bálint Endre (4),örökségvédelem (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),városi séta (4),kulturpolitika (3),Bauhaus (3),műtárgyvédelem (3),Caravaggio (3),I. világháború (3),kézirat (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),sport (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),ganymed goes europe (3),Erdély (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),Anna Margit (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),dizájn (3),Derkovits Gyula (3),emlékezet (3),Iparművészeti Múzeum (3),Artpool (2),kert (2),Vermeer (2),fotó (2),Art Market Budapest (2),pop art (2),Román csarnok (2),Chagall (2),keleti művészet (2),MúzeumCafé díj (2),Szántó Piroska (2),Csinszka (2),örökség (2),magángyűjtemény (2),címlap (2),Vaszary-villa (2),Modigliani (2),fortepan (2),dokumentum (2),Holokauszt (2),MúzeumCafé könyvek (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumNegyed (2),múzeum (2),internet (2),Lektorátus (2),Zsolnay (2),Seuso-kincs (2),Barcelona (2),Vadak (2),Szeged (2),Milánó (2),Ország Lili (2),relikvia (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),zsidóság (2),MűvészetMalom (2),Textúra (2),megnyitó (1),Andrássy (1),orosz művészet (1),kastély (1),vadászat (1),Kassák Lajos (1),Fortepan (1),porté (1),törénelem (1),Trieszt (1),Vasarely Múzeum (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Batthyány Gyula (1),Amerika (1),Miskolc (1),bevándorlás (1),gender (1),kommunikáció (1),Amszterdam (1),Balaton (1),emlékmű (1),krimi (1),Sziklakórház (1),oktatás (1),Velencei Biennále (1),Győr (1),KEMKI (1),jótékonyság (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),Tiszadob (1),art deco (1),Art Capital (1),helytörténet (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),MOME (1),installáció (1),egyház (1),interaktivitás (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),szecesszió (1),op art (1),Klimt (1),Schiele (1),Fővárosi Képtár (1),Szombathely (1),Pompidou (1),Madrid (1),Színháztörténeti Múzeum (1),temető (1),festészet (1),belsőépítészet (1),OSZMI (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),popzene (1),Disputa (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),Bosch (1),nők (1),műkincslopás (1),animáció (1),múzeumelmélet (1),portré (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Sopron (1),emlékhely (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kastélypark (1),Székesfehérvár (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),királynő (1),tárlatvezetés (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),restitucio (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),adatbázis (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),gyerekeknek (1),ajánló (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Bukta Imre (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),hamisítás (1),védettség (1),műemlék (1),Ani (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Vajda Júlia (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Lucian Freud (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Prága (1),veduta (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Garas Kára (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Balaton (1),Siófok (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),MTA (1),porgramajánló (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1),kultusz (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Guernica (1),retró (1),Vallauris (1),François Gilot (1),szeged (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),szobor (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),progarmajánló (1),városliget (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),stressz (1)