Címkék: kiállítás, Magyar Képzőművészeti Egyetem, kortárs művészet, grafika

kiállítás Magyar Képzőművészeti Egyetem kortárs művészet grafikaA Magyar Képzőművészeti Egyetem egy olyan kiállításra vállalkozott, amelyik bármely múzeumnak, nagyobb kiállító intézménynek is dicsőségére vált volna: a grafikus Maurer Dóra pályaképét mutatja be, egyfajta fejlődésregényt, amely egyszersmind a magyar neoavantgárd fejlődésregénye is lehetne.

 


Bár a Barcsay Teremben látható kiállítás Maurer Dóra főiskolai éveinek rajzaival, a rézkarc technikával való megismerkedésével indul, a fejekben – feltehetően sokaknál – a művész későbbi, talán jóval ismertebb festményeivel és fotó alapú munkáival kezdődik a tárlat (ezek már nincsenek kiállítva, hiszen a tárgyalt korszak 1980-ban lezárul), a képzeletbeli film pedig visszafelé pereg. A szigorú időrend azt vázolja fel, hogy lett az ötvenes évek realizmusát követő főiskolásból a neoavantgárd egyik legbátrabb alkotója, de úgy is gondolkodhatunk, hogy az absztrakt geometrikus kompozíciók milyen virtuóz rajzkészségre épülnek, miért vált a művész a hordozók, technikák között – egyfajta művészettörténeti óra, hiszen minden lépcsőfoka elénk tárul a konceptuális művészet születésének.

kiállítás Magyar Képzőművészeti Egyetem kortárs művészet grafika
Az ötvenes évek képgrafika szakja többet és kevesebbet is engedett a többinél, hiszen gyakorlatilag illusztrátorokat képeztek, így kevesebb figyelem vetült a hallgatókra. Maurer Dóra első rézkarcai egész egyszerűen lenyűgözőek, akit taszít a Szőnyi-kör patetikussága, Kondort pedig túl cizelláltnak és modorosnak tartja, azt képtelen lesz ellépni ezektől a lapoktól, amelyek mindjárt az első terem első falán láthatók. Éppen annyi a megfelelni akarás ezekben a munkákban, mint amennyi az irónia és az öntörvényűség. Erre csak a legnagyobbak képesek, akiknek a kezében és a fejében is egyformán van, és ez egy igen ritka konstelláció.


A főiskolai évek a rézkarc technikájának tökéletesítésével teltek, majd – miután sokadmagával nem kapta meg a diplomát – a Képcsarnoknak készített eladható lapokat a megélhetésért. Közben pedig szépes lassan nekiállt minden tabut megdönteni a rézkarccal kapcsolatban: először a festéket, a maratáshoz használt savat, majd a hordozót, a lemezt dolgozta meg, tehát a technika maradt a rézkarc, a kivitelezés viszont egészen formabontó lett.


Egyre nagyobb szerepet kapott a véletlen, a kiszámíthatatlan és az anyag szabadsága. A lemez formázásával nem a mű alapja, hanem az esemény, az alkotás dokumentációja lesz. A nyomás (vagy nyomtatás) értelmét átveszi a nyomhagyás, ehhez pedig már lemez és tű sem kell. Az 1971-es Pedotypia egy elképzelt (rekonstruált) május 1-i felvonulás (láb)nyomait rekonstruálta, és megjelenik a fotogram Maurer Dóra művészetében, amely tárgyak „nyomhagyása” fényérzékeny papírra – a későbbi, fotó alapú művek első kísérletei. A kiállítás utolsó szakaszában a hetvenes évek végi textilkísérletekkel zárul az életmű korai korszaka.

kiállítás Magyar Képzőművészeti Egyetem kortárs művészet grafika
A lapok többségét, a legkorábbi, realista rajzokkal és rézkarcokkal együtt a művész bocsátotta a kurátor, Révész Emese rendelkezésére. Maurer Dóra igazi tanárként, mesterként tudja, hogy az út legalább annyira fontos jellemzője az életműnek, mint maguk az alkotások. Mivel később művészetének lényege lett a kísérlet, ezért az első rajzok és nyomatok is már teljes értékű darabjai az oeuvre-nek, a kiállításon pontosan olyan pozícióban szerepelnek, mint a főművek.

Maurer Dóra rajongóinak kötelező, mindenki másnak melegen ajánlott kiállítás. A kapcsolódó programokról érdemes tájékozódni az intézmény honlapján és a közösségi felületen.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (128),MúzeumCafé folyóirat (62),Magyar Nemzeti Galéria (59),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (36),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (27),politika (25),interjú (25),kortárs művészet (25),Párizs (24),építészet (24),avantgárd (24),múzeumépítészet (22),fotográfia (21),Szentendre (19),Petőfi Irodalmi Múzeum (18),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),videó (17),régészet (16),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (13),Nemzeti Múzeum (13),élő MúzeumCafé (11),restitúció (11),Capa Központ (11),grafika (11),szobrászat (11),műtárgyvásárlás (11),iparművészet (11),digitalizálás (10),Picasso (10),színház (8),holokauszt (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Garas Klára (7),múzeumpedagógia (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Liget Budapest (6),világháború (6),zene (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),néprajz (6),Allegro Barbaro (6),London (5),aukció (5),Ady Endre (5),kortárs (5),Értéktár Program (5),New York (5),Európai Iskola (5),könyv (5),fotóművészet (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),Csontváry (4),szocreál (4),konferencia (4),MúzeumCafé Díj (4),Bauhaus (4),Skanzen (4),Rembrandt (4),wanted (4),városi séta (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),látogatottság (4),Bartók Béla (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Pécs (4),Louvre (4),Velence (4),Élő MúzeumCafé (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Caravaggio (3),Erdély (3),Anna Margit (3),Vaszary-villa (3),Aczél György (3),műemlékvédelem (3),kézirat (3),kulturpolitika (3),Seuso-kincs (3),előadás (3),Budapest Galéria (3),Iparművészeti Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),emlékezet (3),modernizmus (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),ganymed goes europe (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Berlin (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vasarely (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),festészet (3),dizájn (3),Csinszka (2),Art Capital (2),örökség (2),címlap (2),MúzeumCafé díj (2),MúzeumCafé könyvek (2),Modigliani (2),múzeumi rendszer (2),internet (2),magángyűjtemény (2),kert (2),relikvia (2),Szeged (2),Zsolnay (2),MúzeumNegyed (2),fortepan (2),Textúra (2),Frida Kahlo (2),Milánó (2),Artpool (2),pop art (2),keleti művészet (2),Chagall (2),dokumentum (2),fotó (2),Balaton (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),Fővárosi Képtár (2),múzeumelmélet (2),Holokauszt (2),Szántó Piroska (2),zsidóság (2),Vermeer (2),múzeum (2),MűvészetMalom (2),Lektorátus (2),Ország Lili (2),Román csarnok (2),ajánló (2),Velencei Biennále (1),vadászat (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),kommunikáció (1),Szombathely (1),Tiszadob (1),gender (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),kastély (1),Fortepan (1),KEMKI (1),Budavár (1),emlékmű (1),art deco (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Andrássy (1),megnyitó (1),Trieszt (1),Győr (1),Balaton (1),orosz művészet (1), (1),digitalizáció (1),Batthyány Gyula (1),Sziklakórház (1),Bukta Imre (1),Sziget Fesztivál (1),törénelem (1),Kassák Lajos (1),MúzeumCafé könyv (1),plakát (1),Vasarely Múzeum (1),kastélypark (1),Amerika (1),oktatás (1),Közlekedési Múzeum (1),műtárgylopás (1),porté (1),helytörténet (1),bevándorlás (1),nők (1),Madrid (1),Lengyelország (1),portré (1),OSZMI (1),Leonardo (1),Pompidou (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Bayreuth (1),Richard Wagner Múzeum (1),belsőépítészet (1),emigráció (1),jótékonyság (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Olaszország (1),Sopron (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Színháztörténeti Múzeum (1),emlékhely (1),Kecskemét (1),op art (1),egyház (1),MOME (1),Klimt (1),temető (1),műkincslopás (1),interaktivitás (1),médiaművészet (1),Schiele (1),Albertina (1),Centre Pompidou (1),animáció (1),installáció (1),popzene (1),szecesszió (1),Moszkva (1),várostörténet (1),Disputa (1),etnográfia (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),El Kazovszkij (1),Bosch (1),Munkácsy Mihály (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),muzeológia (1),Vajda Júlia (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Duchamp (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),bibliofília (1),Manet (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),dinoszaurusz (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MúzeumCafé (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),felújítás (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),elhurcolt műkincsek (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),műemlék (1),Ani (1),hamisítás (1),restitucio (1),védettség (1),szalon (1),adatbázis (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kutatás (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),Kína (1),Garas Kára (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Athén (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),porgramajánló (1),MTA (1),stressz (1),veduta (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),velence (1),Műemlék (1),Benczúr Gyula (1),egyiptológia (1),Budapest100 (1),Kimt (1), Bécs (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),dada (1),Művészetmalom (1),Vaszary János (1),kínai művészet (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),századforduló (1),progarmajánló (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),városliget (1),BÁV (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Matisse (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Moholy-Nagy László (1),Rozsda Endre (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Lucian Freud (1),Google Art Project (1),krimi (1)