Címkék: Balaton, építészet, kiállítás

Ezekben a hónapokban tűnik el végleg a föld színéről a Kádár-kor egyik ikonikus balatoni épülete, a balatonszéplaki Hotel Ezüstpart, egykori SZOT-üdülő, amit a helyiek csak „tojáskeltetőként” emlegettek. Egy korszak lezárul, de feltehetően elkezdődik egy új: az 1957 és 1989 közötti évtizedek balatoni építészetének kutatása és értékelése. Ennek egyik látványos bizonyítéka a Lechner Tudásközpont most nyílt és szeptemberig látható Strandszezon című kiállítása, amely a vonatkozó tervezővállalatoknak az archívumban őrzött fotóiból válogat, utalva az építészeti szempontból különleges és meghatározó épületekre – ha léteznek még, ha nem.

 


A kiállítás első terében (ami „kertmozi” is egyben, szúnyogok nélkül) a nagyobb kikötők archív légifelvételei láthatók: mindegyik ebben az időszakban nyerte el lényegében ma is létező, vagy mára alig módosított formáját, hiszen egy komolyabb felmérést követően a növekedő igényekhez kellett szabni a partot, alkalmassá tenni a mind több séta- és vitorlás hajó fogadására, indítására, a nádasok helyett körbekövezni, a strandok kialakításának érdekében.


A folyosórészen az egyes nagyobb városok komolyabb építészeti beruházásait mutatják a tablók, alatta néhány kedves hangulatfestő tárggyal (strandpapucs, bőrönd stb). Balatonalmádiban a mára erősen modernizált Pannónia (más néven Auróra) étterem (1964, Raáb Ferenc – KÖZTI) volt az első „modern” épület, amely szinte lebeg a part felett, ráadásul télen is működött. Ugyanekkor alakították ki a hatalmas területű központi parkot (Tiry György – KÖZTI), kiszolgáló épületekkel, motelekkel, stranddal, sportligettel.

A tihanyi móló hajóváró „gombái”, az idegenforgalmi iroda héjkupolája, a hajóállomás épülete, mind a balatoni látkép elmaradhatatlan elemei voltak a hatvanas évek elejétől (Bérczes István – KÖZTI, Szittya Béla – IPARTERV, Benkhard Ágost és Dianóczki János – UVATERV), mára alig maradt belőle valami.

A badacsonyi Poharazót az Urbanista blog nemrégiben a Balaton legmenőbb kocsmájaként emlegette. Ugyanaz a Callmeyer Ferenc (IPARTERV) tervezte, aki a Tátika éttermet ugyanitt és a tihanyi Rege cukrászdát az apátság oldalában (a nem kevésbé jelentős Hableány a KÖZTI-s Raáb Ferenc munkája) – aki jót akart magának a magyar tengernél, biztosan beült mindegyikbe. A Poharazót felújítják, a Tátikát műemlékké nyilvánították (így legalább megmarad, még ha a nevét sajnos el is vesztette), a Rege teraszán – fagylaltkehellyel a kezünkben – még mindig nézhetjük a panorámát, ami azóta egy völgyhíd látványával is kiegészült.


Az 1958-as világkiállításon könnyűszerkezetes motelekben szállásolták el a turistákat. Ezekből az ideiglenesen összerakott motelekből vásárolt néhányat Magyarország, és állított fel például Balatonföldváron és Siófokon. Földváron a hozzá kapcsolódó Motel étterem (Varga László – UVATERV) ma is megvan, Siófokon pedig épületkomplexummal, a Vénusszal egészítették ki (Földes Lajos – IPARTERV) 1959 és 1961 között. Siófok az, ahol annyira komolyan vették a beruházásokat, hogy szobrokat, domborműveket is rendeltek bele, ebből főleg a szállodasor csak archív fotókon fellelhető Gádor-kerámiai hiányoznak a legjobban. Viszont az 1962 és 1966 között épült Balaton, Lido, Hungária és a felhőkarcolónak számító Európa ma is megvan (Polónyi Károly, Czigler Endre – IPARTERV), kissé korszerűsítve – az egyiken az erkélyeken (mellvéd gyanánt) napelemek védik meg a turistát a zuhanástól, rettenetes megoldásként. Annak idején a Petőfi sétánynak ez a részlete volt maga a luxus, hiszen az Európa tetején például gigantikus tetőterasz kápráztatta el a nyugati turistát, a szállodák között és aljában pedig olyan dolgok működtek, mint a legmodernebb elektromos tekepálya vagy a dollárbolt, amiben – vajon miért – Siófok teljes lakossága tudott vásárolni dobozos sört. Viszont a MÚOSZ űrkorszakos üdülőcsoportját (Márton István – LAKÓTERV) néhány éve, a már említett SZOT-üdülőt (szintén Márton István) pedig ezekben a hónapokban bontották el, így most több újépítésű apartmannal és kevesebb csodával várja Széplak (Siófok ezüstpartja) az arra járót.


A csodás villanegyedeket 1957 után vállalati üdülőkké alakították, közéjük épített könnyűszerkezetes motelekkel, majd az így a rendszerváltásra lelakott, lepusztult épületeket lerombolták vagy a felismerhetetlenségig átépítették a kilencvenes évek igénytelensége szerint. Most egy új korszak zajlik, a hatvanas évek nagyberuházásainak emlékeit – kevés kivétellel – hagyják magukra vagy pusztítják el, hogy legyen hely az új apartmanház negyedeknek. Egy kutatóközpont mást nem tehet, mint hogy megőrzi, rendszerezi és megosztja a korszak dokumentumait, ahogy ezt a Lechner Tudásközpont teszi, ezen a kiállításon és az egyre több, nyilvánossá tett fotóval a honlapján.
 

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (126),MúzeumCafé folyóirat (60),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),programajánló (34),műgyűjtés (33),történelem (29),irodalom (26),kortárs művészet (25),politika (25),interjú (24),avantgárd (24),Párizs (24),építészet (23),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),Szentendre (19),gyűjteménygyarapítás (18),műkereskedelem (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (17),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),film (12),Nemzeti Múzeum (12),restitúció (11),iparművészet (11),Capa Központ (11),szobrászat (11),élő MúzeumCafé (11),grafika (11),műtárgyvásárlás (11),Picasso (10),digitalizálás (10),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Bécs (8),holokauszt (8),Garas Klára (7),Kassák Múzeum (7),Néprajzi Múzeum (7),Allegro Barbaro (6),múzeumpedagógia (6),néprajz (6),világháború (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),Liget Budapest (6),New York (5),könyv (5),zene (5),fotóművészet (5),aukció (5),rendszerváltás (5),Értéktár Program (5),Ady Endre (5),Nyolcak (5),kortárs (5),Európai Iskola (5),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),London (4),konferencia (4),szocreál (4),látogatottság (4),Louvre-Lens (4),Skanzen (4),Velence (4),Bartók Béla (4),Csontváry (4),városi séta (4),Pécs (4),Baán László (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),wanted (4),Louvre (4),I. világháború (3),Bauhaus (3),kulturpolitika (3),Erdély (3),emlékezet (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),Vasarely (3),műtárgyvédelem (3),Berlin (3),Aczél György (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Budapest Galéria (3),sport (3),Iparművészeti Múzeum (3),műemlékvédelem (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),festészet (3),Vaszary-villa (3),Derkovits Gyula (3),impresszionisták (3),modernizmus (3),Milánó (2),Textúra (2),internet (2),örökség (2),Modigliani (2),kert (2),Balaton (2),MúzeumCafé díj (2),magángyűjtemény (2),Vadak (2),relikvia (2),Seuso-kincs (2),múzeum (2),Szántó Piroska (2),fortepan (2),Csinszka (2),MűvészetMalom (2),Vermeer (2),Zsolnay (2),dokumentum (2),Szeged (2),Art Capital (2),múzeumelmélet (2),MúzeumNegyed (2),címlap (2),ajánló (2),Chagall (2),Holokauszt (2),múzeumi rendszer (2),MúzeumCafé könyvek (2),zsidóság (2),Ország Lili (2),pop art (2),Fővárosi Képtár (2),Artpool (2),Román csarnok (2),Lektorátus (2),Art Market Budapest (2),Barcelona (2),fotó (2),keleti művészet (2),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),plakát (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),megnyitó (1),Fortepan (1),KEMKI (1),OSZMI (1),emlékmű (1),krimi (1),Madrid (1),Sziklakórház (1),op art (1),porté (1),Klimt (1),Kassák Lajos (1),bevándorlás (1),Amerika (1),oktatás (1),Trieszt (1),Andrássy (1),Schiele (1),gender (1),Vasarely Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),Szombathely (1),Velencei Biennále (1),orosz művészet (1),szecesszió (1),kommunikáció (1),Pompidou (1),MúzeumCafé könyv (1),kultúrtörténet (1),Képzőművészeti Egyetem (1),Albertina (1),emigráció (1),Lengyelország (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Múzeum-kert (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Budavár (1),Miskolc (1),Bayreuth (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Moszkva (1),Kijev (1),MOME (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),egyház (1),BTM (1),portré (1),nők (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),műkincslopás (1),helytörténet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),médiaművészet (1),vadászat (1),kastélypark (1),Bosch (1),belsőépítészet (1),art deco (1),animáció (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),1956 (1),Múzeumok Éjszakája (1),Múzeumkert (1),popzene (1),Disputa (1),Tiszadob (1),El Kazovszkij (1),Vatikán (1),etnográfia (1),kastély (1),Művészetmalom (1),restitucio (1),szalon (1),könyvtár (1),Nagy-Britannia (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),adatbázis (1),kutatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Kieselbach Galéria (1),Guggenheim Múzeum (1),MANK (1),balaton (1),Vaszary Villa (1),bibliofília (1),Prado (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),BÁV (1),Vaszary János (1),Vajda Júlia (1),védettség (1),műemlék (1),hamisítás (1),Lucian Freud (1),Rozsda Endre (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Matisse (1),Ani (1),olimpia (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),Ámos Imre (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Siófok (1),retró (1),erdély (1),Várkert Bazár (1),Frida Kahlo (1),szürrealizmus (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Kína (1),Műértő (1), Bécs (1),Kimt (1),Műemlék (1),velence (1),stressz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),Római Iskola (1),porgramajánló (1),MTA (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),Palazzo Grassi (1),Pinault (1),irodalomtörténet (1),kultusz (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Christie’s (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),közösségi oldalak (1),városliget (1),progarmajánló (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),szobor (1),Google Art Project (1),Moholy-Nagy László (1),Márffy Ödön (1),Gyarmati Fanni (1),dada (1),századforduló (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),Radnóti Miklós (1),Amszterdam (1)