Címkék: Budapest Galéria, film, kiállítás, kultúrpolitika, emlékezet

Budapest Galéria film kiállítás kultúrpolitika emlékezet

Az általános amnesztia évében járunk, 1963-ban, amit nevezhetünk általános amnéziának is: az új világ origója, a megbocsátásé, az újrakezdésé, a beletörődésé, a látszólagos optimizmusé. Mélyi József kurátorként éppúgy felnyitotta és újraélesztette a korszakot, mint az öreg professzor a paciensét a műtőasztalon – Jancsó Miklós Oldás és kötés című filmje nyomán bontja ki a kora hatvanas évek képző- és iparművészetét, sok-sok társadalom- és kultúrtörténeti utalás mentén. Fontos kiállítás a Budapest Galériában.

 


Láttuk a filmet egyszer, kétszer, háromszor, találtunk benne szimbólumokat, szimbolikus mondatokat, fontos gondolatokat, és most válik világossá, hogy film feldolgozása messze túlléphet a filmesztétikai elemzésen: képző- és iparművészeti kiállítás épülhet rá, hiszen ha más nem, a középső szakasz kifejezetten az új művészet(ek) befogadásáról és elfogadásáról szól. Ezen felül persze van sok egyéb utalás: berendezések, helyszínek, utcaképek, lakás-, iroda- és kávéházbelsők, pillanatokra megjelenő írók, zenészek és műtárgyak, mind-mind jelentenek valamit, ha keresünk hozzájuk jelentést. Az Oldás és kötés egy igazi asszociációs játék.


Már az első kockákon a kortárs francia expresszionista Bernard Buffet albumát lapozgatja az egyik szereplő, franciául olvas belőle: mindez jelképezi, hogy az 1957-es egyszeri, éppen ezért tulajdonképpen kudarcos Tavaszi Tárlat után ekkor érkezett el az idő a valódi váltásra, a progresszív művészet már létezik, elfogadott, erre szomjasak az új világ emberei, még ha nem is értenek belőle mindent, lásd a filmbeli, néha kicsit megmosolyogtató esztétikai vitákat. Egyszerűen még nem léteztek azok a fogalmak, amelyek mentén meg lehetett fogalmazni, hogy mi volt az a más, amit az új film, zene, képzőművészet akart. A régi és az új párhuzamos létezését, az idehúzás-odahúzás dilemmáját éli meg a film főszereplője, és ezt a dilemmát vetíti ki a kiállítás képzőművészeti anyagának válogatása, a belső emigrációból ekkor előlépő egykori Európai Iskolásokkal (Kornisstól Bálintig), a kritikák ellenére merészen absztrakt művészekkel (Lantos, Gyarmathy), a látszólag „modernekkel” (Szabó Vladimírtól Gábor Marianne-ig) és egy nagyobb merítés Gruber Bélától, akinek az életművét szokás a korszak szimbólumaként tekinteni, miközben ebben az évben, 1963-ban már el is hunyt, számos, azóta is megfejtendő kérdést maga után hagyva.


A kiállítás olykor ragaszkodik a film jeleneteihez, és talán ezek a legizgalmasabb részletek: a furcsa zajokból indul ki a Petrigalla-Végh László-féle elkülönített rész, ahol belehallgathatunk az új zenébe, amit intézményekben nem, legfeljebb lakásokban hallhattak a társaságbeliek. Azután ott vannak a jelenetek a Várkertből, a szobrászműteremből és a kaszinó épületéből, a felvillanó háttér a még meg nem épült Lágymányosi lakótelepről, aminek helyét, a prérit lehet látni a Tétényi Kórház erkélyén felvett jelenetekben. A modern világot képviselő, nyitott sportkocsival járó  „docens” dolgozószobája a korszerű lakberendezés bemutatóterme lehetne, így a kiállításon is látunk egy adagot a korszak emblematikus székeiből – ember nincs, aki nem ült volna jó néhány hasonlón évtizedeken át, otthon, a szülő munkahelyén, a SZOT-üdülő aulájában.


A hatvanas évek első fele még a foghíjtelkek beépítésével telt, a tárlaton az Úri utcából látunk erre példát (Farkasdy Zoltán tervével), de a szó átvitt értelmében is: a háború és 56 ütötte sebeket foltozgatta a kultúra, az építészet, a képzőművészet, a film és az irodalom, de mindig újjal, korszerűvel, haladóval, mindig konstruált és soha nem rekonstruált.


Ha ez egy képzőművészeti kiállítás, akkor minden egyéb (filmbejátszás, újságkivágás, dokumentum, hang) képaláírásként fogható fel, magyarázatként egy művészettörténeti korszak megértéséhez. De nyilván nem az, sokkal több és komplexebb annál.


Ha valaki még csak ezután tekintené meg a Nagyítások – 1963 kiállítást, azzal a kockázattal tegye, hogy az Oldás és kötést ettől kezdve mindig egy kicsit Mélyi József szemével fogja nézni.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (123),MúzeumCafé folyóirat (59),Magyar Nemzeti Galéria (58),Szépművészeti Múzeum (49),kultúrpolitika (37),műgyűjtés (33),programajánló (33),történelem (28),irodalom (25),interjú (24),Párizs (24),avantgárd (23),politika (23),kortárs művészet (23),építészet (22),múzeumépítészet (21),fotográfia (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Szentendre (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (17),videó (16),régészet (15),restaurálás (14),Ludwig Múzeum (14),Műcsarnok (13),Capa Központ (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),restitúció (11),szobrászat (10),Picasso (10),film (10),digitalizálás (10),grafika (10),holokauszt (8),Bécs (8),színház (8),Kiscelli Múzeum (8),Garas Klára (7),Néprajzi Múzeum (7),Kassák Múzeum (7),múzeumpedagógia (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),néprajz (6),világháború (6),Román Csarnok (6),Liget Budapest (6),Power 50 lista (6),Rippl-Rónai József (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Európai Iskola (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),könyv (5),Értéktár Program (5),aukció (5),New York (5),kortárs (5),Nyolcak (5),rendszerváltás (5),zene (5),Skanzen (4),városi séta (4),örökségvédelem (4),Bartók Béla (4),látogatottság (4),Rembrandt (4),Velence (4),London (4),Louvre (4),Csontváry (4),konferencia (4),wanted (4),MúzeumCafé Díj (4),szocreál (4),Baán László (4),Élő MúzeumCafé (4),Pécs (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),Bálint Endre (4),Louvre-Lens (4),Berlin (3),Czóbel Béla (3),emlékezet (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),előadás (3),kulturpolitika (3),Caravaggio (3),Aczél György (3),műtárgyvédelem (3),I. világháború (3),Erdély (3),sport (3),Budapest Galéria (3),Vasarely (3),festészet (3),Bauhaus (3),dizájn (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Derkovits Gyula (3),kézirat (3),Iparművészeti Múzeum (3),impresszionisták (3),műemlékvédelem (3),Vaszary-villa (3),modernizmus (3),Anna Margit (3),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),relikvia (2),múzeumelmélet (2),Fővárosi Képtár (2),Vadak (2),Barcelona (2),Seuso-kincs (2),pop art (2),címlap (2),fortepan (2),Art Market Budapest (2),Modigliani (2),magángyűjtemény (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),internet (2),kert (2),múzeumi rendszer (2),Holokauszt (2),Román csarnok (2),Artpool (2),Chagall (2),Lektorátus (2),fotó (2),dokumentum (2),Szántó Piroska (2),keleti művészet (2),múzeum (2),Zsolnay (2),Vermeer (2),MúzeumCafé könyvek (2),MűvészetMalom (2),Textúra (2),Ország Lili (2),zsidóság (2),Szeged (2),Milánó (2),Fortepan (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),megnyitó (1),Sziklakórház (1),kommunikáció (1),krimi (1),gender (1),kastély (1),Győr (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Andrássy (1),Kassák Lajos (1),Trieszt (1),Amerika (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Amszterdam (1),vadászat (1),emlékmű (1),Velencei Biennále (1),Miskolc (1),orosz művészet (1),KEMKI (1),bevándorlás (1),porté (1),Balaton (1),jótékonyság (1),BTM (1),Múzeum-kert (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),art deco (1),Tiszadob (1),Budavár (1),Centre Pompidou (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),MOME (1),egyház (1),interaktivitás (1),helytörténet (1),Art Capital (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Szombathely (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),belsőépítészet (1),Kijev (1),Moszkva (1),popzene (1),Disputa (1),várostörténet (1),Kecskemét (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),etnográfia (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),Bosch (1),nők (1),műkincslopás (1),animáció (1),portré (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),Sopron (1),emlékhely (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kastélypark (1),Székesfehérvár (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),királynő (1),tárlatvezetés (1),Vaszary Villa (1),balaton (1),restitucio (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),adatbázis (1),Keserü Ilona (1),Duchamp (1),Manet (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),gyerekeknek (1),ajánló (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Dada (1),Bukta Imre (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),hamisítás (1),védettség (1),műemlék (1),Ani (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),Vajda Júlia (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Lucian Freud (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Prága (1),veduta (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),Toulouse-Lautrec (1),elhurcolt műkincsek (1),Népessy Noémi (1),Garas Kára (1),Mravik László (1),Sinkó Katalin (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Óbuda (1),Balaton (1),Siófok (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),kina (1),Munkácsy Mihály (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),MTA (1),porgramajánló (1),Műértő (1),Kína (1),Fabényi Júlia (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Moholy-Nagy László (1),Google Art Project (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1),kultusz (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),Guernica (1),retró (1),Vallauris (1),François Gilot (1),szeged (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Márffy Ödön (1),Debrecen (1),szobor (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),progarmajánló (1),városliget (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),stressz (1)