Címkék: Budapest Galéria, film, kiállítás, kultúrpolitika, emlékezet

Budapest Galéria film kiállítás kultúrpolitika emlékezet

Az általános amnesztia évében járunk, 1963-ban, amit nevezhetünk általános amnéziának is: az új világ origója, a megbocsátásé, az újrakezdésé, a beletörődésé, a látszólagos optimizmusé. Mélyi József kurátorként éppúgy felnyitotta és újraélesztette a korszakot, mint az öreg professzor a paciensét a műtőasztalon – Jancsó Miklós Oldás és kötés című filmje nyomán bontja ki a kora hatvanas évek képző- és iparművészetét, sok-sok társadalom- és kultúrtörténeti utalás mentén. Fontos kiállítás a Budapest Galériában.

 


Láttuk a filmet egyszer, kétszer, háromszor, találtunk benne szimbólumokat, szimbolikus mondatokat, fontos gondolatokat, és most válik világossá, hogy film feldolgozása messze túlléphet a filmesztétikai elemzésen: képző- és iparművészeti kiállítás épülhet rá, hiszen ha más nem, a középső szakasz kifejezetten az új művészet(ek) befogadásáról és elfogadásáról szól. Ezen felül persze van sok egyéb utalás: berendezések, helyszínek, utcaképek, lakás-, iroda- és kávéházbelsők, pillanatokra megjelenő írók, zenészek és műtárgyak, mind-mind jelentenek valamit, ha keresünk hozzájuk jelentést. Az Oldás és kötés egy igazi asszociációs játék.


Már az első kockákon a kortárs francia expresszionista Bernard Buffet albumát lapozgatja az egyik szereplő, franciául olvas belőle: mindez jelképezi, hogy az 1957-es egyszeri, éppen ezért tulajdonképpen kudarcos Tavaszi Tárlat után ekkor érkezett el az idő a valódi váltásra, a progresszív művészet már létezik, elfogadott, erre szomjasak az új világ emberei, még ha nem is értenek belőle mindent, lásd a filmbeli, néha kicsit megmosolyogtató esztétikai vitákat. Egyszerűen még nem léteztek azok a fogalmak, amelyek mentén meg lehetett fogalmazni, hogy mi volt az a más, amit az új film, zene, képzőművészet akart. A régi és az új párhuzamos létezését, az idehúzás-odahúzás dilemmáját éli meg a film főszereplője, és ezt a dilemmát vetíti ki a kiállítás képzőművészeti anyagának válogatása, a belső emigrációból ekkor előlépő egykori Európai Iskolásokkal (Kornisstól Bálintig), a kritikák ellenére merészen absztrakt művészekkel (Lantos, Gyarmathy), a látszólag „modernekkel” (Szabó Vladimírtól Gábor Marianne-ig) és egy nagyobb merítés Gruber Bélától, akinek az életművét szokás a korszak szimbólumaként tekinteni, miközben ebben az évben, 1963-ban már el is hunyt, számos, azóta is megfejtendő kérdést maga után hagyva.


A kiállítás olykor ragaszkodik a film jeleneteihez, és talán ezek a legizgalmasabb részletek: a furcsa zajokból indul ki a Petrigalla-Végh László-féle elkülönített rész, ahol belehallgathatunk az új zenébe, amit intézményekben nem, legfeljebb lakásokban hallhattak a társaságbeliek. Azután ott vannak a jelenetek a Várkertből, a szobrászműteremből és a kaszinó épületéből, a felvillanó háttér a még meg nem épült Lágymányosi lakótelepről, aminek helyét, a prérit lehet látni a Tétényi Kórház erkélyén felvett jelenetekben. A modern világot képviselő, nyitott sportkocsival járó  „docens” dolgozószobája a korszerű lakberendezés bemutatóterme lehetne, így a kiállításon is látunk egy adagot a korszak emblematikus székeiből – ember nincs, aki nem ült volna jó néhány hasonlón évtizedeken át, otthon, a szülő munkahelyén, a SZOT-üdülő aulájában.


A hatvanas évek első fele még a foghíjtelkek beépítésével telt, a tárlaton az Úri utcából látunk erre példát (Farkasdy Zoltán tervével), de a szó átvitt értelmében is: a háború és 56 ütötte sebeket foltozgatta a kultúra, az építészet, a képzőművészet, a film és az irodalom, de mindig újjal, korszerűvel, haladóval, mindig konstruált és soha nem rekonstruált.


Ha ez egy képzőművészeti kiállítás, akkor minden egyéb (filmbejátszás, újságkivágás, dokumentum, hang) képaláírásként fogható fel, magyarázatként egy művészettörténeti korszak megértéséhez. De nyilván nem az, sokkal több és komplexebb annál.


Ha valaki még csak ezután tekintené meg a Nagyítások – 1963 kiállítást, azzal a kockázattal tegye, hogy az Oldás és kötést ettől kezdve mindig egy kicsit Mélyi József szemével fogja nézni.

Komment 0 | Reblog! 0 |


Címkefelhő

kiállítás (120),MúzeumCafé folyóirat (57),Magyar Nemzeti Galéria (57),Szépművészeti Múzeum (47),kultúrpolitika (36),programajánló (32),műgyűjtés (29),történelem (27),irodalom (24),interjú (24),Párizs (24),kortárs művészet (23),politika (23),építészet (22),avantgárd (22),múzeumépítészet (20),műkereskedelem (18),gyűjteménygyarapítás (18),Petőfi Irodalmi Múzeum (16),videó (16),Szentendre (16),fotográfia (16),régészet (14),restaurálás (13),Ludwig Múzeum (13),Műcsarnok (12),restitúció (11),Nemzeti Múzeum (11),iparművészet (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),szobrászat (10),grafika (10),Capa Központ (10),digitalizálás (10),Picasso (9),film (8),holokauszt (8),Bécs (8),színház (7),Garas Klára (7),Kiscelli Múzeum (7),világháború (6),Rippl-Rónai József (6),múzeumpedagógia (6),Kassák Múzeum (6),Liget Budapest (6),Román Csarnok (6),könyvajánló (6),Allegro Barbaro (6),Néprajzi Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),fotóművészet (5),zene (5),New York (5),kortárs (5),Power 50 lista (5),aukció (5),néprajz (5),Nyolcak (5),Ady Endre (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),könyv (4),Rembrandt (4),szocreál (4),wanted (4),Hopp Ferenc Múzeum (4),konferencia (4),Skanzen (4),London (4),Élő MúzeumCafé (4),Európai Iskola (4),Pécs (4),látogatottság (4),városi séta (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Louvre (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),Bálint Endre (4),Bartók Béla (4),Czóbel Béla (3),modernizmus (3),Aczél György (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Erdély (3),Vasarely (3),kézirat (3),Budapest Galéria (3),sport (3),előadás (3),kulturpolitika (3),műemlékvédelem (3),ganymed goes europe (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műtárgyvédelem (3),dizájn (3),Anna Margit (3),Iparművészeti Múzeum (3),Bauhaus (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),emlékezet (3),MúzeumCafé Díj (3),kert (2),keleti művészet (2),Ország Lili (2),magángyűjtemény (2),Artpool (2),internet (2),Modigliani (2),Magyar Zsidó Múzeum (2),Csinszka (2),MúzeumNegyed (2),Milánó (2),címlap (2),fortepan (2),Textúra (2),relikvia (2),örökség (2),MúzeumCafé díj (2),Berlin (2),Seuso-kincs (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),fotó (2),Holokauszt (2),Lektorátus (2),MúzeumCafé könyvek (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),Vermeer (2),múzeum (2),múzeumelmélet (1),műkincslopás (1),Matisse (1),animáció (1),muzeológia (1),Rozsda Endre (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Bosch (1),médiaművészet (1),Vaszary Villa (1),El Kazovszkij (1),Múzeumok Éjszakája (1),1956 (1),Benczúr Gyula (1),veduta (1),portré (1),Kecskemét (1),várostörténet (1),Kratochwill Mimi (1),etnográfia (1),Disputa (1),popzene (1),Andrássy (1),Fortepan (1),Magnum Photos (1),Vajda Júlia (1),oktatás (1),Vasarely Múzeum (1),Trieszt (1),porté (1),Prado (1),orosz művészet (1),hamisítás (1),Kassák Lajos (1),védettség (1),Amerika (1),bevándorlás (1),Lucian Freud (1),balaton (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vaszary János (1),Velencei Biennále (1),tárlatvezetés (1),BÁV (1),gender (1),kommunikáció (1),Csernus Tibor (1),Bukta Imre (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),art deco (1),helytörténet (1),Art Capital (1),Múzeumkert (1),Vaszary-villa (1),Budavár (1),Román csarnok (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),MúzeumCafé könyv (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),op art (1),Pompidou (1),szecesszió (1),Klimt (1),Schiele (1),Madrid (1),OSZMI (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),festészet (1),belsőépítészet (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),Képzőművészeti Egyetem (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),Olaszország (1),Sopron (1),Dada (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),műtárgylopás (1),emlékhely (1),Keserü Ilona (1),zsidóság (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),installáció (1),MOME (1),egyház (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Balaton (1),Győr (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),progarmajánló (1),Guggenheim Múzeum (1),századforduló (1),Kieselbach Galéria (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),MúzeumCafé (1),szobor (1),királynő (1),Google Art Project (1),Prága (1),Nagyvilág (1),Székesfehérvár (1),Természettudományi Múzeum (1),Márffy Ödön (1),Manet (1),Debrecen (1),MANK (1),városliget (1),szeged (1),François Gilot (1),közösségi oldalak (1),könyvtár (1),Metz (1),Vallauris (1),Guernica (1),Balaton (1),Siófok (1),retró (1),Nagy-Britannia (1),restitucio (1),Christie’s (1),ajánló (1),kutatás (1),gallery weekend (1),Guggenheim Muzeum (1),dinoszaurusz (1),adatbázis (1),kultusz (1),Pinault (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),szalon (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Kimt (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Műemlék (1),velence (1),Ámos Imre (1),Cloisters (1),Mravik László (1),porgramajánló (1),MTA (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),stressz (1),Sziklakórház (1),Ani (1),műemlék (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),olimpia (1),Amszterdam (1),Miskolc (1),Duchamp (1),Római Iskola (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Aristide Maillol (1),Óbuda (1),Elgin-márványok (1),Athén (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),bibliofília (1),Népessy Noémi (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),fotógráfia (1),Sinkó Katalin (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Fabényi Júlia (1),szürrealizmus (1),Frida Kahlo (1),Ernst Múzeum (1),Várkert Bazár (1),Garas Kára (1),erdély (1),gyerekeknek (1)