Itt az ideje, hogy a brit uralkodó több mint hétezer festményt számláló gyűjteményét felmérjék, lefotózzák és az egyes műveket szükség esetén restaurálják, merthogy bármilyen hihetetlen, de az elmúlt fél évezredben (!) nem került sor a kollekció áttekintésére. A végeredmény egy online katalógus lesz.

7564 – ennyi olajképet tartalmaz az uralkodócsalád feje, jelen esetben az angol királynő magángyűjteménye, melyet tizenhárom különböző palotában őriznek. Az állapotfelmérés és fotózás idén nyáron kezdődik, egyelőre olyan „kisebb” kastélyokban, mint az Osborne House Wight szigetén, a Sandringham rezidencia Norfolkban, és a skóciai Balmoral, mely a királynő kedvenc nyári tartózkodási helye, ahogy ezt a Királynő című filmben is láthattuk. (Itt tartózkodott és értesült Diana haláláról.) Egy csapat szakember (restaurátor, keretrestaurátor) megy végig szobáról szobára, mindegyik képet leveszik a falról és kiemelik a keretéből. Mindez elég komoly logisztikai feladat lesz, hiszen Nagy-Britannia területén elszórva találhatók a rezidenciák, és nyilván egy kis csapat dolgozik, hiszen a gyűjtemény közelébe csak keveseket engednek. Mintegy 750 mű kapcsolódik szorosan a család egy-egy tagjához, így a királynő fiaihoz (vagyis ezek az ő magángyűjteményeiknek számítanak), és 300 körüli azon kortárs és modern művek száma, amit a királynő ajándékba kapott művészektől, de ezeket a gyűjtemény periférikus területének tartják. A maradék 6500 kép jelenti a klasszikus uralkodói gyűjteményt, benne többek között az idősebb Pieter Bruegel, Rembrandt és Van Dyck egy-egy művével. Ötezernél több kép már kutatható digitálisan, valamivel több, mint négyezerről fotó is van, csak nagyon gyenge minőségben, sok a fekete-fehér, melyeket évtizedekkel ezelőtt készítettek. Nem egészen négyezer művet katalogizáltak pontosan és támogattak meg tudományos leírással.

A szakértők arra is gondolnak, hogy egy katasztrófa esetében fotó hiányában nem lehet rekonstruálni a gyűjtemény egyes részeit, a Windsor kastélyban 1992-ben bekövetkezett tűzesetben elpusztult William Beechey III. Györgyöt lóháton ábrázoló képe, mára csak egy rossz minőségű fekete-fehér fotó emlékezik rá.

A projektet három évre tervezik, de az sem kizárt, hogy a begyűjtött anyag feldolgozása egy évtizedet is igénybe vesz. (Állítólag 3 kép/nap haladással számolnak.) A felmérés több millió fontba kerül, melyet a Royal Collection Trust bevételeiből (többek között a belépőjegyekből) biztosítanak. A szakértők meglepetéseket is remélnek, ugyanis a kisebb rezidenciákon található művek nem voltak eddig szem előtt, így kevésbé feldolgozottak, a gyűjtemény negyedét pedig jelenleg raktárban őrzik. Arra is számítanak, hogy a felmérés után végre teljes képet kapnak az uralkodócsalád egyes generációinak gyűjtési szokásairól.

A hétezernél több olajképpel a királynő a világ első számú magángyűjtője, és vetekszik a legnagyobb közgyűjteményekkel is, beleértve az angolokat (a Tate 5300, a National Gallery 2300 vásznat őriz). Hasonló nagyságrendű festménygyűjteménnyel csak a Prado (7600) és a Louvre (9000) dicsekedhet. Egyedül a cári gyűjteményre épülő Ermitázs nagyobb nagyságrendekkel, itt 16 ezer festményt számlál a készlet.

Illusztráció: Albert herceg öltözködő szobája az Osborne House-ban (forrás: wikipédia)