Help Sales ÁSZF
A múzeumok magazinja

Nemzetközi toplistán a Szépművészeti van Dyck festménye

A művészeti világban fontos hírforrás, a The Art Newspaper közzétette az elmúlt hónap legértékesebb múzeumi gyarapodásainak listáját. Az öt kiemelt műtárgy között szerepel Stuart Mária Henrietta esküvői portréja, melyet a Szépművészeti Múzeum vásárolt a Christie's árverésén, igaz, korábban, de a tranzakció nyilvánosságra hozatala alapján márciusi eredménynek számít.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Az MNG és a PIM is vásárolt Füst Milán gyűjteményéből

műkereskedelem műgyűjtés gyűjteménygyarapítás festészet

Bár a Füst Milán Fordítói Alapítvány műtárgyanyaga több közgyűjtemény látókörébe is került az elmúlt évtizedekben, végül mégis a műkereskedelemben kötött ki 32 festmény és grafika. A Kieselbach Galéria ma esti árverésén mégis jutott a múzeumoknak egy-egy alkotás: a Magyar Nemzeti Galéria Berény Róbert Weiner Leó portréját, a Petőfi Irodalmi Múzeum ugyancsak Berény Füst Milán portréját vásárolta meg 65, illetve 14 millió forintért. Mindkét múzeum az elővételi jogával élt (amit a helyszínen tartózkodó főigazgatók jeleztek), hiszen a művek védettek voltak.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Baselitz Budapesten – Keletiből nyugat-németté lett művészek

Magyar Nemzeti Galéria kortárs művészet kultúrpolitika műkereskedelem műgyűjtés kiállítás

A három leg(el)ismertebb és legdrágább német kortárs képzőművész (Baselitz, Richter, Kiefer) közül ketten Kelet-Németországban kezdték pályájukat, viszonylag fiatalon az NSZK-t választották hazájuknak, később is élesen bírálva a kelet-német művészetet. A legnagyobb kritikus kétségkívül a most Budapesten kiállító Georg Baselitz, akinek három héttel ezelőtt 7 és félmillió fontért árverezte el a Sotheby's a Férfi vörös zászlóval című festményét.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Huszonnyolc pesti vonat a Csontváry-képekért – beszélgetés Romváry Ferenccel

MúzeumCafé folyóirat interjú Pécs Csontváry kultúrpolitika műgyűjtés műkereskedelem Magyar Nemzeti Galéria

Hol van a méltó helye Csontváry Kosztka Tivadarnak a művészettörténetben és hol a kiállítóterekben? Feldolgozott-e az életmű, láthatók-e az alkotások? Ezektől a kérdésektől hangos manapság a művészeti közbeszéd a fővárosi kiállítás apropóján. Magától értetődő tehát Csontváryról azzal az emberrel beszélgetni, aki kiemelten fontos szerepet játszott abban, hogy a művek állandó otthont kaptak Pécsen, miközben részt vett a pécsi Múzeumutca létrejöttében, a Modern Magyar Képtár anyagának gazdagításában magángyűjtemények és művészhagyatékok befogadásával. Romváry Ferenc elismeri, hogy nem lett volna esélye mindezeket véghezvinni olyan emberek nélkül, akik kellő politikai hátszéllel és hatalommal, egyszersmind kulturális igénnyel, a művészetekre való fogékonysággal rendelkeztek a helyi országgyűlési képviselő Aczél Györgytől az igazi mentor Takács Gyula tanácselnök-helyettesen át az ország egyik legprogresszívebb megyei múzeumát vezető Hárs Éváig. Ma már történelem, de a hatvanas években még a jelenidőhöz tartozott, amikor egy olyan Zsolnay igazgatta a múzeumi tárlókban a tárgyakat, aki még megélte a dinasztia fénykorát, amikor Martyn Ferenc a bányászokból képzett szocreál festőkkel hadakozott, amikor a művészeti gimnazista Pinczehelyiék akasztgatták a képeket a képtár első állandó kiállításán, amikor Németh Lajos először vehette szemügyre a raktárak mélyéről előszedett Csontvárykat, és amikor huszonnyolc pesti vonatút és tizenegy szerződésvariáció után egyezett meg a pécsi múzeum Gerlóczy Gedeonnal a műtárgyak elhelyezéséről.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Van Gogh a Sotheby’snél: még száz év múlva is fáj

Néhány órán belül eldől, hogy Vincent van Gogh Táj viharos ég alatt című festménye eléri-e az 50-70 millió dolláros becsértékét New Yorkban, a Sotheby's árverésén, vagy esetleg túl is szárnyalja ezt az összeget. Hogy mi közünk hozzá? Annyi, hogy akár a miénk, egy magyar közgyűjteményé is lehetett volna, de nem lett. Egy rövid gondolat az Értéktár-problematika témájában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ez a POWER egy másIk POWER

Elkészült az Art Review folyóirat szokásos Power100 kiadványa, amely évről évre a művészeti világ legbefolyásosabbjait listázza és egyébként mintául szolgál a magyar Power50-es listának. Ahogy nálunk jobbára a hivatalból adódik a befolyás és a top10-be mindig becsúszik a politika is, a nemzetközi színtéren láthatóan a pénz dominál: gyűjtők, több üzlettel rendelkező galeristák és vásárok kurátorai diktálják a tempót a legdrágább, legkeresettebb művészek mellett. Hogy melyik a jobb változat, nem tisztünk eldönteni. Az AICA (a műkritikusok nemzetközi szövetsége) az egyik közösségi oldalon csak így kommentálta a listát: "Perhaps it's a joke…"

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kincset találtunk: az MNG a műgyűjtők szolgálatában, 1988-ban

Ma már csak történelem a nagy múzeumok műtárgybírálati szolgáltatása, előbb a Magyar Nemzeti Galéria hagyott fel ezzel, majd a Szépművészeti Múzeum is. Az első – BÁV-on kívüli, tehát nem állami – festményárverések 1988-ban indultak, a piac nyitása földrengésszerűen rázta meg a leginkább érintett múzeumok, művészettörténészek munkáját. Ezért is lett vége néhány évvel később a „lepapírozásnak”, „legalériázásnak”: pár ezer forintért (talán 5 ezer volt az ára a kilencvenes évek közepén) olyan bizonyítványt lehetett kapni ezektől az intézményektől, amelyek a semmiből milliós értékűre emeltek műtárgyakat vagy fordítva. Ez persze visszaélésekhez vezetett, és nem volt éppen korrekt a kevés állami fizetésért dolgozó művészettörténészekkel szemben, hogy ilyen anyagi érdekeket szolgáljanak vagy halálos ítéletet hozzanak (hamisnak ítéljenek) a piacon horribilis összegekért gazdát cserélő képekről.
 

1988 a fellendülés és rácsodálkozás éve volt, a Műgyűjtők Galéria robbantott, a BÁV igyekezett felzárkózni, naponta újabb és újabb gyűjtők bukkantak elő, évente több ezer, addig pincében, padláson őrzött képpel. Az itt látható videó, amelyen Bereczky Loránd akkori főigazgató nyilatkozik, az erre adott természet reakciót dokumentálja: az MNG kész segíteni a gyűjtőknek, adatszolgáltatással és műtárgybírálattal.


De ahogy fent említettük, ez ma már csak történelem.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ki lehet itt független?

Számos vita elindult az MNB Értéktár programjának műtárgyvásárlásairól, gazdasági, politikai és művészeti egyaránt. Van ezeknek a vitáknak egy közös halmaza: a független értékbecslők problémája. Tényleg, itt (Magyarországon) kik lehetnek függetlenek?

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Mi a gond a hagyatékokkal?

Mi köti össze Vas Istvánt, Radnóti Miklóst és Ortutay Gyulát? Vast és Radnótit a barátság, a közös műfordításkötet, a közösen átélt munkaszolgálat, az utolsó békés szentendrei napok. Radnótit és Ortutayt mindenekelőtt a szegedi indulás, az együtt töltött párizsi hetek, a Magyar Rádió. Valamint, hogy a három hagyaték (Vasé Szántó Piroskáéval) sorsa ezekben a hetekben az érdeklődés középpontjába került, nem véletlenül.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Restitúció, ahogyan Hollywood látja

Maria Altmann forradalma annak idején precedenst teremtett, hiszen az általa visszakövetelt és vissza is kapott Klimt-művek kálváriája mérföldköve volt a restitúciós pereknek. A sztorit megfilmesítették, a Woman in Gold - Hellen Mirren főszereplésével - februárban debütált a Berlini filmfesztiválon, de a közönség csak alig két hete láthatja, Amerikában.

Tovább
Megosztom ezt a cikket

«
12

A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (168),MúzeumCafé folyóirat (81),Magyar Nemzeti Galéria (67),Szépművészeti Múzeum (59),kultúrpolitika (45),történelem (40),politika (38),programajánló (38),építészet (35),műgyűjtés (34),irodalom (33),fotográfia (32),kortárs művészet (32),avantgárd (30),Párizs (28),interjú (26),Nemzeti Múzeum (25),régészet (24),Szentendre (23),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),múzeumépítészet (22),gyűjteménygyarapítás (21),iparművészet (20),Ludwig Múzeum (20),műkereskedelem (19),restaurálás (18),grafika (18),videó (17),Bécs (17),film (17),néprajz (16),szobrászat (16),Műcsarnok (15),színház (13),digitalizálás (12),Capa Központ (11),restitúció (11),műtárgyvásárlás (11),London (11),élő MúzeumCafé (11),Picasso (10),Kiscelli Múzeum (9),Liget Budapest (9),festészet (9),holokauszt (8),Kassák Múzeum (8),Néprajzi Múzeum (8),könyv (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),Garas Klára (7),zene (7),Iparművészeti Múzeum (6),New York (6),múzeumpedagógia (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Allegro Barbaro (6),világháború (6),könyvajánló (6),Power 50 lista (6),Román Csarnok (6),Rippl-Rónai József (6),aukció (5),kortárs (5),konferencia (5),rendszerváltás (5),Skanzen (5),Ady Endre (5),fotóművészet (5),Értéktár Program (5),Vasarely (5),Közlekedési Múzeum (5),Bauhaus (5),modernizmus (5),Európai Iskola (5),Nyolcak (5),wanted (4),Élő MúzeumCafé (4),Rembrandt (4),Bartók Béla (4),Bálint Endre (4),városi séta (4),keleti művészet (4),Seuso-kincs (4),Berlin (4),látogatottság (4),szocreál (4),Louvre (4),örökségvédelem (4),múzeum (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),Csontváry (4),Pécs (4),Balaton (4),MúzeumCafé Díj (4),Velence (4),Vasarely Múzeum (4),kert (3),Erdély (3),internet (3),impresszionisták (3),kulturpolitika (3),Aczél György (3),Trianon (3),Budapest Galéria (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),műemlékvédelem (3),műtárgyvédelem (3),kézirat (3),Caravaggio (3),I. világháború (3),Textúra (3),Anna Margit (3),dizájn (3),előadás (3),MúzeumCafé díj (3),Vaszary-villa (3),emlékezet (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),Derkovits Gyula (3),sport (3),képzőművészet (3),Czóbel Béla (3),ganymed goes europe (3),Zsolnay (2),Szeged (2),MúzeumNegyed (2),Csinszka (2),relikvia (2),Frida Kahlo (2),Chagall (2),múzeumelmélet (2),címlap (2),örökség (2),Fortepan (2),pop art (2),Milánó (2),múzeumi rendszer (2),Artpool (2),Art Market Budapest (2),Kecskemét (2),Képzőművészeti Egyetem (2),Ország Lili (2),zsidóság (2),Vadak (2),Barcelona (2),1956 (2),Modigliani (2),Art Capital (2),fortepan (2),Román csarnok (2),Holokauszt (2),Fővárosi Képtár (2),Szántó Piroska (2),dokumentum (2),MúzeumCafé könyvek (2), (2),divat (2),Vermeer (2),Lektorátus (2),MűvészetMalom (2),ajánló (2),fotó (2),magángyűjtemény (2),covid-19 (2),El Kazovszkij (1),Hold (1),etnográfia (1),Dürer (1),ICOM (1),Velencei Biennále (1),díjátadó (1),Bábszínház (1),Disputa (1),reneszánsz (1),popzene (1),Városliget (1),portré (1),cirkusz (1),Pulszky Társaság (1),Budapest (1),gender (1),várostörténet (1),történetelem (1),kommunikáció (1),Múzeumok Éjszakája (1),animáció (1),műtárgylopás (1),Andrássy (1),kastély (1),vadászat (1),kastélypark (1),turizmus (1),megnyitó (1),koronavírus (1),emlékmű (1),Bukta Imre (1),KEMKI (1),természettudományi múzeum (1),múzeumtörténet (1),természettudomány (1),műkincslopás (1),Róma (1), Kassák Múzeum (1),múzeumshop (1),nők (1),Bosch (1),médiaművészet (1),MMOK (1),covid (1),Tesla (1),szecesszió (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),op art (1),Pompidou (1),Klimt (1),interaktivitás (1),installáció (1),Szombathely (1),MOME (1),egyház (1),Schiele (1),Múzeum-kert (1),BTM (1),helytörténet (1),art deco (1),Színháztörténeti Múzeum (1),temető (1),MúzeumCafé könyv (1),Tiszadob (1),Vatikán (1),Madrid (1),OSZMI (1),belsőépítészet (1),Múzeumkert (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),jótékonyság (1),Olaszország (1),beszélgetés (1),művészettörténet (1),Brüsszel (1),gasztronómia (1),Sopron (1),Dalí (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),emlékhely (1),Szendendre (1),kultúrtörténet (1),plakát (1),Leonardo (1),Richard Wagner Múzeum (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Albertina (1),politikai (1),Sziget Fesztivál (1),digitalizáció (1),akadálymentesítés (1), Bécs (1),bibliofília (1),Prado (1),Magnum Photos (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Vajda Júlia (1),muzeológia (1),Keserü Ilona (1),Vaszary Villa (1),Duchamp (1),Dada (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),Siófok (1),retró (1),irodalomtörténet (1),Palazzo Grassi (1),kultusz (1),BÁV (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),Pinault (1),Christie’s (1),Vallauris (1),Guernica (1),François Gilot (1),szeged (1),Metz (1),közösségi oldalak (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),olimpia (1),elhurcolt műkincsek (1),Prága (1),MúzeumCafé (1),Toulouse-Lautrec (1),Nagyvilág (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),Kocsis Zoltán (1),Cloisters (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),felújítás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),védettség (1),hamisítás (1),restitucio (1),könyvtár (1),királynő (1),Nagy-Britannia (1),műemlék (1),szalon (1),Guggenheim Múzeum (1),Kieselbach Galéria (1),MANK (1),kutatás (1),Ani (1),adatbázis (1),városliget (1),progarmajánló (1),Ámos Imre (1),Kimt (1),Műemlék (1),velence (1),Amszterdam (1),stressz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),Fabényi Júlia (1),Műértő (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),MTA (1),porgramajánló (1),Miskolc (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),veduta (1),Kassák Lajos (1),porté (1),oktatás (1),Amerika (1),Trieszt (1),orosz művészet (1),Balaton (1),Sziklakórház (1),krimi (1),Benczúr Gyula (1),törénelem (1),Győr (1),Batthyány Gyula (1),Kína (1),Munkácsy Mihály (1),Debrecen (1),Márffy Ödön (1),Székesfehérvár (1),szobor (1),Google Art Project (1),Lucian Freud (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),Vaszary János (1),századforduló (1),Művészetmalom (1),dada (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),Rozsda Endre (1),Moholy-Nagy László (1),Ernst Múzeum (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),erdély (1),kina (1),szürrealizmus (1),Matisse (1),Athén (1),fotógráfia (1),Magyar Nemzeti Múzeum (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),bevándorlás (1)