Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés
A múzeumok magazinja

Megjelent a MúzeumCafé ÖRÖKSÉG

Mit hagyott a jelenkorra a történelem és mit a múzeumtörténet, hogyan gyűjtjük, őrizzük és dolgozzuk fel művészek, adományozók, múzeumi elődök örökségét, tárgyi és szellemi hagyatékát?

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Mi lapul Mattis Teutsch művei alatt? És mögött?

Egyetlen életmű egy bizonyos időszakával foglalkozó, mégis igen szerteágazó, művészettörténeti, politikatörténeti, antropológiai kutatásokra épülő kiállítást nyílt a Kassák Múzeumban. Egy surranófény világított rá, hogy a magyar avantgárd egyik legaktívabb művésze, Mattis Teutsch János késői művei alatt más alkotások lapulnak. A réteg lefejtésével az életrajz különböző rétegei is előkerültek.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Dalí, a filmcsillag

Visszatérünk régi szokásunkhoz, és - Toulouse-Lautrec, Picasso, Frida Kahlo után - ismét megnézzük, hogy az aktuális budapesti nemzetközi kiállítás művészének halhatatlanságához hogyan járult hozzá a filmipar. Vagy éppen ő a filmiparéhoz.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A hidegháború „ajándéka”: Vasarely és az asztroművészet

David Bowie 1969 júniusában vette fel a stúdióban a képzeletbeli Tom asztronauta űrbeli útját megéneklő Space Oddity című dalát, Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeia című filmje ihletésében, napokkal az Apollo 11 holdraszállása előtt. Borítóként pedig Victor Vasarely egyik sorozatából választott lapot. A két nagyhatalomnak a világűr (és valójában a világ) meghódításáért folytatott harca nemcsak a hadiipar fejlődésén lendített nagyot, de a kultúra minden területe a hatása alá került, a filmtől az irodalomig, a poptól az avantgárdig. Vasarely népszerűségében pedig kiemelten fontos szerepet játszott, hogy ráérzett minderre, a világ pedig őrá.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Huszár és az igen-ember

A művészettörténeti viták nem szoktak annyira nyíltak és szenvedélyesek lenni, mint ahogyan az a beszélgetés zajlott a szentendrei Czóbel Múzeumban, ahol Barki Gergelynek egy, az Artmagazinban közölt írása volt a vita tárgya: egy festmény bukkant elő egy Czóbel-kép hátán, ami lehet, hogy Huszár Vilmos műve, és lehet, hogy a legkorábbi, Magyarországon fellehető absztrakt mű - vagy nem.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kovács Ákos: az avantgárd tudomány emlékezete és felfedezése

Egy művész, aki - úgymond - megelőzi korát, eleget tesz a modernizmus szellemének, így tehát a független kultúrhérosz mítoszát jeleníti meg. Azok, akik követik őket, a korszellem, illetve a korstílus uralmának illusztrációjává válnak, vagy ugyancsak és későn kell igyekezniük, hogy függetlenségüket bizonyítsák, mondván, nem maradtak sem el, sem le semmiről, lévén a saját univerzumuk normái szerint dolgoztak: azaz van művészeti világ az univerzális (globális) normákon innen és túl. A horizontális, tehát a művészeti földrajz uralmának értelmezési keretére épülő művészettörténet és a lokális műhelyek függetlenségének esztétikája közti vita és párbeszéd folyamatosan zajlik (lásd: Kondor Béla, Gruber Béla, Szalai Ferenc és mások, illetve Leon Kossoff és Frank Auerbach). György Péter írása

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Tizenhárom főszerepben Cate BlaNchett

kiállítás videó avantgárd film kortárs művészet politika

A müncheni születésű, de Berlinben élő, eredetileg építész képzettségű Rosefeldt hírnevét filmjeinek, többcsatornás videóinstallációinak köszönheti. A 2014-ben Berlinben forgatott, teljes hosszában 130 perces (kiállítási verzió) Manifesto premierje 2015 végén Ausztráliában volt, ezt követően Hamburgban és New Yorkban is láthatta a közönség, a 90 perces mozi verziót pedig 2017 januárjában mutatták be a Sundance filmfesztiválon, és ezt vetítették idén év elején a magyar művészmozik is.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A legkorábbi magyar absztrakt művet kenhette le Czóbel?

A félállandó kiállítás definíciója lehetne a szentendrei Czóbel Múzeum tárlata, amelyhez három évvel ezelőtti megnyitása óta másodszor is hozzányúltak: ismét sikerült külföldről és magángyűjteményekből olyan műveket szerezni, amelyekért megéri a korrekció.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


„Tűzd föl a szárnyaidat barátocskám” – Kassák háromszor

 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

Évekig tartotta magát a szokás, hogy minden év márciusában a Kassák Múzeum megünnepelte a névadó születésnapját, egy kiállítással, egy hangversennyel (még Csaplár Ferenc igazgatása idején), később akár egy konferenciával is. Állítólag ez az özvegy kifejezett kérése volt, aki a hagyatékot a Petőfi Irodalmi Múzeum rendelkezésére bocsátotta. Az idei kettős ünnep (Kassák születésének 130., halálának 50. évfordulója) apropóján, ha nem is márciusban, de három kiállítás nyílt egy-egy hét különbséggel a PIM három intézményében, a Károlyi-palotában, a Kassák Múzeumban és az ugyancsak ma már filiálé Országos Színháztörténeti Múzeum Bajor Gizi Színészmúzeumában, alaposan körüljárva az avantgárd magyar mesterének szerteágazó tevékenységét.

 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

Valójában három kiállítás nem lenne elég bemutatni, mi mindenre volt képes Kassák íróként, költőként, festőként, tervezőként, szerkesztőként, előadóművészként, szervezőként, kultúrpolitikusként, így a kurátorok (Galácz Judit, Sasvári Edit, Szeredi Merse Pál) megmaradtak az életmű egyik legizgalmasabb korszakánál, az 1920-as éveknél. Az 1919 után – sokakkal együtt – emigrálni kényszerült művész Bécsben dolgozott ebben az évtizedben, nemcsak a betiltott MA folyóiratot keltette életre, de a lap körét is aktivizálta, újabb neveket bevonva, immár a nemzetközi avantgárd egyik jelentős fórumaként. A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításának középpontjában a bécsi MA áll, és különös módon itt kap nagyobb hangsúlyt a képzőművészet, míg a Kassák Múzeum tárlatán a névadó irodalmi munkássága kerül előtérbe. Két legismertebb irodalmi művének egyike, A ló meghal és a madarak kiröpülnek (a másik az Egy ember élete lehetne, de ez nyilván szubjektív) adja a kiállítás címét és témáját: az önéletrajz, amely – mai felfogásban – egyfajta road movie-nak tekinthető, amikor a főhős a szülővárosából útnak indulva,  Európa nagyvárosait bejárva munkásból művésszé válik. Mivel nem egy könnyen megérthető, dadaista szabadversről beszélünk, ezért a múzeum egy önálló honlapon próbálja meg ábrázolni ennek a fizikai és szellemi utazásnak az állomásait. 

kiállítás irodalom avantgárd színház Kassák Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum Színháztörténeti Múzeum

A harmadik kiállítás a helyszínként kiválasztott intézményhez méltóan Kassák körének színházi világával foglalkozik. Rengeteg, talán most először látható dokumentum emlékezik a nagyszínpadi színészként indult Kassákné Simon Jolánra, aki Bécsben már dadaista szavalóesteket rendez, azokra a művészekre, Palasovszky Ödöntől Bortnyik Sándoron át Hevesy Ivánig, akik a rövid, de annál emlékezetesebb avantgárd színházi előadásokat álmodták és valósították meg. A Zöld Szamár Színház mindenképpen emblémája lehetne ennek az összművészeti csodának, amelyben keveredett a balett, a kabaré, az improvizáció és a gépek adta zajok használata. Hogy nagyjából hogyan nézett ki egy ilyen előadást, azt a kurátorok és Rudas Klára látványtervező köré szerveződött csoport (mint írógép-orkeszter) rekonstruálja, ami a kiállításon vetített videón megtekinthető. A Színházi Élet kritikája „érdekes és rokonszenves” előadásnak látta a Zöld Szamár egyik produkcióját, de a korabeli kritika általában nem volt ennyire elnéző.


Ahogy Kassákkal szemben sem, erről a Kassák Múzeum kiállításán is értesülhetünk. De azóta eltelt közel száz esztendő, Kassák kultusza egyre csak erősödik, elismertsége kétségtelen, és ebben a három, február végéig nyitva látható kiállítás nyilvánvalóan még nagyon sokat fog lendíteni.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ország Lili és barátai

MúzeumCafé folyóirat könyv avantgárd Magyar Nemzeti Galéria Ország Lili
Nehéz felidézni azt, aki már sok évtizede nem él, s barátai közül is már csak kevesen tudnak rá emlékezni. Ország Lili 1926. augusztus 8-án született, Oesterreicher Lívia néven. 1978. október 1-jén halt meg, s én 1977 tavaszán találkoztam vele utoljára. Különleges találkozó volt, mert - szokásától eltérően - legszemélyesebb érzelmeiről beszélt, arról a szerelemről, ami Vasilescu Jánoshoz fűzte - s akinek nevét egyébként nem említette. Láthatóan a legfontosabb az volt számára, hogy ez a kapcsolat továbbra is rejtett, titkos legyen, rettegett attól, hogy kiderüljön. Ugyanolyan szenvedélyesen, majdnem megszállottan elemezte ezt a különös kapcsolatot, mintha a képeiről beszélt volna, mint ahogy azt korábban néha megtette. Passuth Krisztina írása.

Tovább
Megosztom ezt a cikket

«
123

A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (173),MúzeumCafé folyóirat (91),Magyar Nemzeti Galéria (70),Szépművészeti Múzeum (61),kultúrpolitika (45),történelem (44),politika (39),programajánló (39),építészet (38),műgyűjtés (35),irodalom (35),fotográfia (33),kortárs művészet (32),avantgárd (30),múzeumépítészet (29),Párizs (29),régészet (28),interjú (26),Nemzeti Múzeum (25),Szentendre (24),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),néprajz (21),iparművészet (21),gyűjteménygyarapítás (21),Ludwig Múzeum (21),műkereskedelem (20),grafika (20),restaurálás (19),videó (17),film (17),Bécs (17),szobrászat (17),Műcsarnok (15),színház (13),digitalizálás (12),Capa Központ (11),festészet (11),London (11),restitúció (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),Liget Budapest (10),Picasso (10),Kiscelli Múzeum (9),könyv (9),Néprajzi Múzeum (9),Kassák Múzeum (8),zene (8),holokauszt (8),Román Csarnok (7),múzeumpedagógia (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),New York (7),Garas Klára (7),Rippl-Rónai József (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),világháború (6),Iparművészeti Múzeum (6),Power 50 lista (6),Allegro Barbaro (6),könyvajánló (6),konferencia (6),Bauhaus (5),Berlin (5),Közlekedési Múzeum (5),MúzeumCafé díj (5),Nyolcak (5),Skanzen (5),rendszerváltás (5),Európai Iskola (5),kortárs (5),aukció (5),látogatottság (5),Értéktár Program (5),Ady Endre (5),modernizmus (5),Vasarely (5),képzőművészet (5),fotóművészet (5),wanted (4),Balaton (4),Seuso-kincs (4),Bartók Béla (4),művészettörténet (4),Rembrandt (4),keleti művészet (4),Vasarely Múzeum (4),Louvre (4),szocreál (4),Pécs (4),Louvre-Lens (4),kert (4),Baán László (4),műemlékvédelem (4),örökségvédelem (4),Csontváry (4),városi séta (4),Velence (4),MúzeumCafé Díj (4),Élő MúzeumCafé (4),múzeum (4),Bálint Endre (4),Trianon (3),sport (3),kézirat (3),covid-19 (3),Erdély (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),internet (3),Aczél György (3),Vaszary-villa (3),műtárgyvédelem (3),ganymed goes europe (3),emlékezet (3),Textúra (3),Budapest Galéria (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),dizájn (3),Czóbel Béla (3),Derkovits Gyula (3),Caravaggio (3),előadás (3),impresszionisták (3),I. világháború (3),Anna Margit (3),kulturpolitika (3), (2),MúzeumCafé könyvek (2),Holokauszt (2),múzeumi rendszer (2),Fővárosi Képtár (2),digitalizáció (2),Vadak (2),divat (2),örökség (2),relikvia (2),Kecskemét (2),MúzeumNegyed (2),1956 (2),Art Market Budapest (2),Budapesti Történeti Múzeum (2),Art Capital (2),dokumentum (2),Magyar Nemzeti Múzeum (2),BTM (2),Frida Kahlo (2),Román csarnok (2),zsidóság (2),Ország Lili (2),Csinszka (2),pop art (2),fotó (2),fortepan (2),Képzőművészeti Egyetem (2),Chagall (2),Modigliani (2),természettudomány (2),Lektorátus (2),múzeumtörténet (2),Artpool (2),ajánló (2),Vermeer (2),Barcelona (2),Milánó (2),Bosch (2),Zsolnay (2),magángyűjtemény (2),múzeumelmélet (2),Szeged (2),címlap (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Fortepan (2),kastélypark (1),vadászat (1),installáció (1),megnyitó (1),kultúrtörténet (1),Albertina (1),emlékmúzeum (1),emigráció (1),Moszkva (1),Leonardo (1),Bayreuth (1),Kijev (1),Andrássy (1),Richard Wagner Múzeum (1),Lengyelország (1),kastély (1),emlékhely (1),animáció (1),Múzeumok Éjszakája (1),MOME (1),Rozsda Endre (1),várostörténet (1),popzene (1),Matisse (1),etnográfia (1),Disputa (1),portré (1),szalon (1),Sopron (1),Olaszország (1),jótékonyság (1),El Kazovszkij (1),médiaművészet (1),műkincslopás (1),Lucian Freud (1),nők (1),beszélgetés (1),helytörténet (1),ICOM (1),történetelem (1),Hold (1),Dürer (1),Bábszínház (1),reneszánsz (1),Budapest (1),Városliget (1),Tesla (1),gasztronómia (1),Dalí (1),akadálymentesítés (1),cirkusz (1),múzeumshop (1),Róma (1),MMOK (1),marketing (1),Pulszky Társaság (1),közösségi média (1),Budavári Palota (1),zöldmúzeum (1),Covid (1),díjátadó (1), Kassák Múzeum (1),turizmus (1),természettudományi múzeum (1),koronavírus (1),műtárgylopás (1),covid (1),Bukta Imre (1),Brüsszel (1),art deco (1),Tiszadob (1),KEMKI (1),MúzeumCafé könyv (1),temető (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),Vatikán (1),Múzeumkert (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),Budavár (1),Múzeum-kert (1),Benczúr Gyula (1),Színháztörténeti Múzeum (1),veduta (1),Szombathely (1),Schiele (1),plakát (1),Sziget Fesztivál (1),Szendendre (1),politikai (1),Klimt (1),szecesszió (1),OSZMI (1),belsőépítészet (1),Madrid (1),Pompidou (1),op art (1),egyház (1),Amerika (1),századforduló (1),progarmajánló (1),Nagyvilág (1),MúzeumCafé (1),dada (1),Művészetmalom (1),Toulouse-Lautrec (1),városliget (1),kultusz (1),Kieselbach Galéria (1),Rómer Flóris Múzeum (1),felújítás (1),Guggenheim Muzeum (1),gallery weekend (1),királynő (1),kínai művészet (1),Google Art Project (1),Nagy-Britannia (1),elhurcolt műkincsek (1),Moholy-Nagy László (1),Óbuda (1),Népessy Noémi (1),Prága (1),szobor (1),Radnóti Miklós (1),Rijksmuseum (1),Gyarmati Fanni (1),Márffy Ödön (1),Székesfehérvár (1),Debrecen (1),irodalomtörténet (1),Palazzo Grassi (1),tárlatvezetés (1),kutatás (1),Magnum Photos (1),Prado (1),Manet (1),bibliofília (1),muzeológia (1),adatbázis (1),Duchamp (1),Keserü Ilona (1),balaton (1),Dada (1),Kratochwill Mimi (1),Csernus Tibor (1),Természettudományi Múzeum (1),dinoszaurusz (1),MANK (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Guggenheim Múzeum (1),Pinault (1),Christie’s (1),szeged (1),François Gilot (1),Siófok (1),gyerekeknek (1),retró (1),Guernica (1),Vallauris (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Sziklakórház (1),hamisítás (1),védettség (1),törénelem (1),Győr (1),Batthyány Gyula (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),stressz (1),olimpia (1),Ani (1),Amszterdam (1),műemlék (1),Miskolc (1),Balaton (1),orosz művészet (1),gender (1),bevándorlás (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),Vaszary János (1),BÁV (1),Vaszary Villa (1),Trieszt (1),Vajda Júlia (1),Kassák Lajos (1),porté (1),restitucio (1),könyvtár (1),oktatás (1),velence (1),Műemlék (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Mravik László (1),erdély (1),kina (1),szürrealizmus (1),Velázquez (1),Garas Kára (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Bálint Ház (1),Aristide Maillol (1),Elgin-márványok (1),Sinkó Katalin (1),Athén (1),Munkácsy Mihály (1),Kína (1),Ámos Imre (1),egyiptológia (1),Kocsis Zoltán (1),Budapest100 (1), Bécs (1),Kimt (1),MTA (1),porgramajánló (1),Fabényi Júlia (1),Műértő (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),Cloisters (1),emlékmű (1)