Help Sales ÁSZF
A múzeumok magazinja

Az asszonynak a helye

Vajon divatkövetés, hiánypótlás vagy pozitív diszkrimináció eredménye, hogy az elmúlt két-három évben megnőtt a figyelem a nőművészek, női művészek sorsa és értéke iránt, a múzeumokban éppúgy, mint az aukciós házakban? Ma már elmondható, hogy a nyugati múzeumok gyűjteményeiben jelentősen megváltozott a férfi és női művészek aránya (gyakorlatilag a nulláról indultak a nők), és ez nyilván örvendetes, a számlálás és a nemi szempontú statisztika mégis kicsit zavarba ejtheti az embert. Martos Gábor műkereskedelem-elméleti kötetei többnyire nem is adnak választ a felvetett, általában provokatív kérdésekre, ellenben tetemes mennyiségű adatot tárnak az olvasó elé, hogy ki-ki a maga módján értelmezze azokat.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A múzeum, amelynek első műtárgya egy adeni strucctojás

Igazán nem természetes egy olyan intézménynek a születése és gyarapodása, amelyiknek minden műtárgya az intézménytől több ezer kilométer távolságból származik. Éppen ezért különösen érdekes a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum centenáriumi kiállítása, hiszen lényegében a szerzés, gyarapodás stációit veszi sorra, végig utalva arra a politikai és társadalmi környezetre, amelyikben mindez lehetséges volt, rendszerenként egészen különböző módokon és módszerekkel.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Még egyszer a füredi ágyról

Az a megtiszteltetés érte lapunkat, hogy egy blogbejegyzésünk egyik mondatára reagálva egy felirat elhelyezésével reagáltak a kurátorok. A balatonfüredi Vaszary Villában látható Menedék a tüdőszanatóriumban című, a Levendel-gyűjteményt bemutató kiállításon egy ágy elhelyezésének okán és célján töprengtünk. Íme a nagyon is elfogadható és világos magyarázat:

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Dupla Hiány – Megjelent a MúzeumCafé 63-64. száma

Mit érez HIÁNYnak a maga területén? A MúzeumCafé körkérdésére tizenegy múzeumi szakember válaszolt, igazgató, középvezető, régész, művészettörténész, restaurátor, múzeumpedagógus, történész, levéltáros, országos és vidéki múzeumok munkatársai. A lap most megjelent száma a múzeumi szakma, örökségvédelem hiányosságainak feltárása mellett megszűnt intézmények, elveszett műkincsek és gyűjtemények után ered.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Krimisorozat a tévében: ilyen lett volna a múzeumalapító Getty?

A világ legzsugoribb embere adóelkerülés céljából vásárolt hihetetlen értékű műkincseket - ez a kép alakul ki a nézőben a hárombetűs mozicsatorna most vetíteni kezdett sorozatában, a Bizalomban (I.) J. Paul Gettyről. Ahogy minden mozi, ez is kicsit sarkosan fogalmaz, a szórakoztatás és megrendítés érdekében, ám nagyjából ez volt a valóság az olajmilliárdosról fennmaradt emlékezések szerint. A storyline az elrabolt unoka utáni hajtóvadászat, a díszletet a hetvenes évek Rómája és Getty angliai kastélya adja. Főszerepben a zseniális Donald Sutherland.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A túlélő orvos, a túlélők orvosa

A Levendel-gyűjtemény ismert, több kiállítás és katalógus is bemutatta, az anyag egy része múzeumi letétben, a Fővárosi Képtár van. A napokban Balatonfüreden nyílt kiállítás alapvetően más irányt vett a korábbi kiállításokhoz képest: a gyűjtő és nem a gyűjtemény került a középpontba. Nyilván most jött el az ideje, hogy már a hetvenes-nyolcvanas évek is magyarázatra szoruljon.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Ez egy mulandó szakma - Interjú Mezei Gábor belsőépítésszel

MúzeumCafé folyóirat interjú építészet belsőépítészet műgyűjtés iparművészet

Mezei Gábor művészcsaládba született: anyja, Hauswirth Magda a harmincas évektől a hetvenes évekig portrékarikatúrák százait készítette a kor ismert színészeiről, művészeiről, apja, Pán Imre színházi újságíróból lett az avantgárd egyik központi figurája, az Európai Iskola alapítója, a csoport kiállításainak helyet adó Művészbolt vezetője. Hogyan lehetett ilyen háttérrel Makovecz Imre belsőépítészeként az organikus építészet formai követelményeihez alkalmazkodni? Hogyan tudja feldolgozni egy alkotó, hogy a munkái lassan megsemmisülnek? Milyen felelősséggel jár a Pán-Mezei-féle szellemi és tárgyi hagyaték gondozása?

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Az MNG és a PIM is vásárolt Füst Milán gyűjteményéből

műkereskedelem műgyűjtés gyűjteménygyarapítás festészet

Bár a Füst Milán Fordítói Alapítvány műtárgyanyaga több közgyűjtemény látókörébe is került az elmúlt évtizedekben, végül mégis a műkereskedelemben kötött ki 32 festmény és grafika. A Kieselbach Galéria ma esti árverésén mégis jutott a múzeumoknak egy-egy alkotás: a Magyar Nemzeti Galéria Berény Róbert Weiner Leó portréját, a Petőfi Irodalmi Múzeum ugyancsak Berény Füst Milán portréját vásárolta meg 65, illetve 14 millió forintért. Mindkét múzeum az elővételi jogával élt (amit a helyszínen tartózkodó főigazgatók jeleztek), hiszen a művek védettek voltak.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Kihagyhatatlan kiállítások magángalériákban

kiállítás történelem Párizs műgyűjtés Európai Iskola Szentendre restitúció
Egy muzeológiai folyóiratnak alapvetően nem faladata a kereskedelmi galériák programjaira felhívni a figyelmet, de megteszi önszorgalomból, hiszen egyszeri és megismételhetetlen tárlatok nyíltak és nyílnak mostanában, ettől kezdve pedig teljesen mindegy, ki vagy mi a fenntartó.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Baselitz Budapesten – Keletiből nyugat-németté lett művészek

Magyar Nemzeti Galéria kortárs művészet kultúrpolitika műkereskedelem műgyűjtés kiállítás

A három leg(el)ismertebb és legdrágább német kortárs képzőművész (Baselitz, Richter, Kiefer) közül ketten Kelet-Németországban kezdték pályájukat, viszonylag fiatalon az NSZK-t választották hazájuknak, később is élesen bírálva a kelet-német művészetet. A legnagyobb kritikus kétségkívül a most Budapesten kiállító Georg Baselitz, akinek három héttel ezelőtt 7 és félmillió fontért árverezte el a Sotheby's a Férfi vörös zászlóval című festményét.

Tovább
Megosztom ezt a cikket

«
1234

A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (168),MúzeumCafé folyóirat (85),Magyar Nemzeti Galéria (68),Szépművészeti Múzeum (60),kultúrpolitika (45),történelem (41),programajánló (39),politika (38),építészet (37),műgyűjtés (35),irodalom (34),fotográfia (33),kortárs művészet (32),avantgárd (30),Párizs (29),régészet (27),interjú (26),múzeumépítészet (25),Nemzeti Múzeum (25),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),Szentendre (23),Ludwig Múzeum (21),gyűjteménygyarapítás (21),műkereskedelem (20),iparművészet (20),restaurálás (19),grafika (19),néprajz (17),film (17),szobrászat (17),videó (17),Bécs (17),Műcsarnok (15),színház (13),digitalizálás (12),London (11),műtárgyvásárlás (11),élő MúzeumCafé (11),Capa Központ (11),restitúció (11),festészet (10),Picasso (10),Liget Budapest (10),Kiscelli Múzeum (9),könyv (8),Kassák Múzeum (8),Néprajzi Múzeum (8),holokauszt (8),zene (8),Román Csarnok (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),Garas Klára (7),New York (7),könyvajánló (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),világháború (6),konferencia (6),múzeumpedagógia (6),Allegro Barbaro (6),Power 50 lista (6),Iparművészeti Múzeum (6),Rippl-Rónai József (6),Bauhaus (5),Közlekedési Múzeum (5),Értéktár Program (5),MúzeumCafé díj (5),Vasarely (5),aukció (5),rendszerváltás (5),fotóművészet (5),Ady Endre (5),Skanzen (5),kortárs (5),Berlin (5),modernizmus (5),Nyolcak (5),Európai Iskola (5),művészettörténet (4),wanted (4),szocreál (4),műemlékvédelem (4),keleti művészet (4),városi séta (4),Balaton (4),Seuso-kincs (4),Bartók Béla (4),Velence (4),Rembrandt (4),MúzeumCafé Díj (4),képzőművészet (4),Louvre-Lens (4),múzeum (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Baán László (4),Pécs (4),Csontváry (4),Vasarely Múzeum (4),látogatottság (4),kézirat (3),Budapest Galéria (3),műtárgyvédelem (3),Aczél György (3),Caravaggio (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),sport (3),Vaszary-villa (3),internet (3),Anna Margit (3),Erdély (3),Textúra (3),kert (3),impresszionisták (3),Czóbel Béla (3),előadás (3),ganymed goes europe (3),Derkovits Gyula (3),emlékezet (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),dizájn (3),kulturpolitika (3),I. világháború (3),Trianon (3),1956 (2),Szántó Piroska (2),ajánló (2),Barcelona (2),Kecskemét (2),múzeumtörténet (2),MúzeumNegyed (2),Art Capital (2),Zsolnay (2),relikvia (2),covid-19 (2),Szeged (2),Modigliani (2),Frida Kahlo (2),Román csarnok (2),magángyűjtemény (2),Art Market Budapest (2),Képzőművészeti Egyetem (2),dokumentum (2),Fortepan (2),digitalizáció (2),Chagall (2),fortepan (2),Vermeer (2),Lektorátus (2),Holokauszt (2),divat (2),MúzeumCafé könyvek (2),Csinszka (2),Ország Lili (2),fotó (2),múzeumi rendszer (2), (2),örökség (2),Artpool (2),MűvészetMalom (2),Vadak (2),pop art (2),címlap (2),Fővárosi Képtár (2),zsidóság (2),múzeumelmélet (2),Milánó (2),Magyar Nemzeti Múzeum (2),Sopron (1),Olaszország (1),emlékhely (1),médiaművészet (1),Andrássy (1),kastély (1),vadászat (1),kastélypark (1),megnyitó (1),KEMKI (1),kommunikáció (1),Velencei Biennále (1),emlékmű (1),Bosch (1),nők (1),popzene (1),várostörténet (1),Múzeumok Éjszakája (1),portré (1),Disputa (1),etnográfia (1),műkincslopás (1),animáció (1),El Kazovszkij (1),Budapesti Történeti Múzeum (1),OSZMI (1),múzeumshop (1),akadálymentesítés (1),Dalí (1),cirkusz (1),Városliget (1),történetelem (1),Budapest (1),Tesla (1),gasztronómia (1),plakát (1),Szombathely (1),Schiele (1),Sziget Fesztivál (1),politikai (1),Brüsszel (1),Szendendre (1),ICOM (1),Hold (1), Kassák Múzeum (1),covid (1),koronavírus (1),díjátadó (1),Pulszky Társaság (1),közösségi média (1),marketing (1),turizmus (1),természettudományi múzeum (1),reneszánsz (1),Dürer (1),Bábszínház (1),Róma (1),MMOK (1),természettudomány (1),Klimt (1),szecesszió (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Kijev (1),MOME (1),egyház (1),Centre Pompidou (1),interaktivitás (1),Moszkva (1),Bayreuth (1),Albertina (1),kultúrtörténet (1),beszélgetés (1),emigráció (1),Lengyelország (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Budavár (1),Múzeum-kert (1),belsőépítészet (1),Színháztörténeti Múzeum (1),temető (1),gender (1),Madrid (1),op art (1),Pompidou (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),MúzeumCafé könyv (1),Múzeumkert (1),BTM (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),helytörténet (1),art deco (1),jótékonyság (1),Moholy-Nagy László (1),balaton (1),tárlatvezetés (1),királynő (1),Vaszary Villa (1),Keserü Ilona (1),Dada (1),Duchamp (1),Nagy-Britannia (1),könyvtár (1),MANK (1),Guggenheim Múzeum (1),kutatás (1),adatbázis (1),restitucio (1),szalon (1),Csernus Tibor (1),Kratochwill Mimi (1),retró (1),Siófok (1),Guernica (1),Vallauris (1),szeged (1),François Gilot (1),gyerekeknek (1),dinoszaurusz (1),Magnum Photos (1),muzeológia (1),Prado (1),bibliofília (1),Természettudományi Múzeum (1),Manet (1),Kieselbach Galéria (1),Rómer Flóris Múzeum (1),Vajda Júlia (1),BÁV (1),védettség (1),hamisítás (1),Ani (1),műemlék (1),Vaszary János (1),Lucian Freud (1),Bukta Imre (1),műtárgylopás (1),veduta (1),Benczúr Gyula (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),olimpia (1),Kocsis Zoltán (1),Prága (1),elhurcolt műkincsek (1),MúzeumCafé (1),Nagyvilág (1),felújítás (1),Toulouse-Lautrec (1),Népessy Noémi (1),Óbuda (1),Cloisters (1),Ámos Imre (1),Mravik László (1),Garas Kára (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Sinkó Katalin (1),közösségi oldalak (1),Metz (1),Budapest100 (1),egyiptológia (1),MTA (1),Kimt (1), Bécs (1),velence (1),Műemlék (1),porgramajánló (1),Római Iskola (1),Munkácsy Mihály (1),kina (1),Kína (1),Műértő (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Fabényi Júlia (1),stressz (1),Amszterdam (1),Kassák Lajos (1),orosz művészet (1),porté (1),oktatás (1),Amerika (1),Trieszt (1),Balaton (1),Győr (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),Miskolc (1),krimi (1),Sziklakórház (1),Batthyány Gyula (1),törénelem (1),szürrealizmus (1),erdély (1),századforduló (1),progarmajánló (1),Művészetmalom (1),dada (1),Rijksmuseum (1),kínai művészet (1),városliget (1),Guggenheim Muzeum (1),Pinault (1),Christie’s (1),Palazzo Grassi (1),irodalomtörténet (1),gallery weekend (1),kultusz (1),Radnóti Miklós (1),Gyarmati Fanni (1),Elgin-márványok (1),Aristide Maillol (1),Athén (1),Velázquez (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Bálint Ház (1),teremőr (1),Debrecen (1),Márffy Ödön (1),Székesfehérvár (1),szobor (1),fotógráfia (1),Google Art Project (1),bevándorlás (1)