kiállítás Bosch restaurálás

Holnap, azaz február 13-án hivatalosan is kezdetét veszi a Bosch 500 emlékév, ekkor nyílik az eddigi legteljesebb Bosch kiállítás a művész szülővárosában, a hollandiai 's-Hertogenbosch-ban. A város piacterén egész évben zajlik a fesztivál, pontosan ott, ahol Bosch lakott, pár lépésnyire a műtermétől. Az évfordulót többéves kutatómunka és restaurálás előzte meg, amelynek során ismét változott az életmű részének biztosan (?) tekinthető művek száma.

 


Az év legnagyobb eseménye a Het Noordbrabants Museum kiállítása, ahol május 8-ig a művész 20 festményét és 19 grafikáját lehet megtekinteni – vagyis kevés kivételtől eltekintve az 500 éve elhunyt Hieronymus (hazájában Jheronimus) Bosch teljes életművét. Hogy erre a tárlatra egyáltalán sor kerülhet, a Bosch Research and Conservation Project keretében (a Getty Foundation anyagi támogatásával) felkészítették a festményeket az utazásra, eközben újabb és újabb vizsgálatokkal kiszűrték a műhelymunkákat, de akadt olyan grafika, amelyik csak mostanában lett a mester saját kezű alkotása. Jelenleg 25 festményt és 25 grafikát ismernek el valódi Bosch-ként, és bár nyilván vannak múzeumok, gyűjtők, akik nem örülnek az általuk őrzött képek műhelymunkára való „leminősítésének” és persze az is lehet, hogy a szám egyszer újra változik, jelenleg ez a hivatalos eredmény. Örülhet a belga Groeningen múzeuma, mert az eddig műhelymunkaként nyilvántartott Utolsó ítélet már kizárólag Bosch-é, de a Prado-beli Hét főbűn egyik része, A bűvész Saint-Germain-en-Laye múzeumából és a Keresztet vivő Krisztus Ghentből viszont lekerült a listáról. Grafikából viszont több lett, például a 2003-ban a Sotheby’snél egy követő munkájaként árverezett Pokolbeli tájkép mégiscsak Bosch-é, a tudomány mai állása szerint. A vevő akkor szerény 277 ezer dollárt fizetett érte, ma ez a grafika jelentősen többet ér.


Bár a kölcsönző múzeumok szívesen küldték műveiket a kisváros kis múzeumába, a Prado nem adta oda a Gyönyörök kertjét, amire azért számítottak a kurátorok, a Szénásszekér-triptichont viszont igen, holott az alkotás 450 éve nem hagyta el Madridot. Esély a Gyönyörök kertje kikölcsönzésére nagyjából annyi, mintha egy kis múzeum az Éjjeli őrjáratot szeretné elkérni a Rijksmuseumtól.


Aki nem jut el most Hollandiába, az a Bosch-tól igen „sok” művet őrző Pradóban megnézheti, ha nem is ugyanezt, de mindenképpen egy különleges és ünnepi kiállítást május 31. és szeptember 11. között. A madridi múzeum természetesen azt is minden idők legnagyobb Bosch kiállításaként hirdeti – a Gyönyörök kertjével!

 

Illusztráció: a Bosch 500 emblémája