Manapság kétszer meggondolja az ember, hogy múzeumba menjen, háromszor, hogy színházba. Milyen esélyei lehetnek így a Szépművészeti Múzeum most induló idei Textúrájának? Miért érdemes mégis vállani a kockázatot?

 

Hatodik alkalommal rendezi meg a Szépművészeti Múzeum a valóban összművészeti programot, irodalom, képzőművészet és színház elegye, alkalomra írt jelenetekkel, a helyre alakított és rendezett előadásokkal, ahol a díszlet maga a múzeum. Az idei több szempontból is más, mint az előzőek, hiszen két, a járványhelyzet miatt megtépázott kulturális ág kapaszkodik egymásba, próbál olyan körülményeket és programokat teremteni, amelyek nemcsak vonzóak, de biztonságosak is színész és közönsége számára. A néző ettől függetlenül ma akkor vált jegyet bármire, ha kihagyhatatlannak tekinti az eseményt.

És más az idei Textúra azért is, mert Székely Kriszta rendező keretbe fűzte a kilenc különálló előadást, amely már a gyülekező helyén elkezdődik egy, a múzeumi világról groteszk képet festő, a nézőnek a Négyzet című filmet eszébe juttató jelenettel, ahol már a maguk szerepében feltűnnek az alkotások előtt eljátszott monológok szereplői: a teremőr, a takarító, a tárlatvezető, a restaurátor, a kurátor, a biztonsági őr…

Mindegy, milyen sorrendben járjuk a helyszíneket (ez úgysem a mi választásunk, a belépéskor kapott ismertető oszt be valamelyik csoportba), az este maga egy érzelmi hullámvasút, egymást váltó megrázó, derűs vagy provokatív jelenetekkel, a kettő között legfeljebb egy lépcsőnyi idő marad a feldolgozásra. Szécsi Noémi megrázó, A vég és a kezdet című monológja (Jordán Adél) után jól esik feloldani a feszültséget Száraz Miklós György szórakoztató, gegekkel teli Spielenberg rózsája című darabjával (Dankó István), Harag Anita Back to Cairo című jelenetének (Péterfy Bori) a közönség soraiból is akadnak vétlen szereplői, ha jókor állnak jó helyen. Lövétei Lázár László Majomszózatában Keresztes Tamás játszik nagyot teremőrként – de hát ez csak egyfajta szereposztás, mert mind a kilenc jelenetre jutott kettő vagy három.

A november 8-i bemutatót követően még nyolc előadás szerepel a programban, a biztonsági előírások sora pedig igen hosszú, így bízzunk abban, hogy a jelen körülmények között is rendben lezajlik az idei Textúra.