Elkészült az Art Review folyóirat szokásos Power100 kiadványa, amely évről évre a művészeti világ legbefolyásosabbjait listázza és egyébként mintául szolgál a magyar Power50-es listának. Ahogy nálunk jobbára a hivatalból adódik a befolyás és a top10-be mindig becsúszik a politika is, a nemzetközi színtéren láthatóan a pénz dominál: gyűjtők, több üzlettel rendelkező galeristák és vásárok kurátorai diktálják a tempót a legdrágább, legkeresettebb művészek mellett. Hogy melyik a jobb változat, nem tisztünk eldönteni. Az AICA (a műkritikusok nemzetközi szövetsége) az egyik közösségi oldalon csak így kommentálta a listát: „Perhaps it’s a joke…”
A nagy klasszikus képtárak vezetői közül csak nyomokban találunk valakit (nálunk többnyire a Szépművészeti Múzeum/MNG vezetője kerül az élre), politikus nincs a listán, de divatcégek vezetői, tulajdonosai jócskán, művészek bárhonnan (Közel-Keletről, Távol-Keletről, Dél-Amerikából), Kelet-Közép-Európát csak a galerista Zsukova képviseli a listán, annak is az alján (volt már feljebb is). Mi ezúttal – lapunk profiljának megfelelően – a múzeumi vezetők pozíciói tekintjük át.
A tényleg előkelő ötödik helyre sorolták Nicholas Serotát, a londoni Tate igazgatóját, őt kettővel és néggyel követi két New York-i intézményvezető, a MoMA (Glenn D. Lowry) és a Whitney Museum (Adam D. Weinberg) igazgatója. A 15. helyen találjuk a Centre Pompidou vezetői párosát (Bernard Blisténe és Serge Lasvignes). A klasszikus művészettel foglalkozó intézmények láthatóan nincsenek befolyással a művészeti világra (az a kérdés, hogy melyikre, mert a kortársra nyilván nem, ha ez a kitétel), hiszen a továbbiakban a New York-i New Museum (19.), a klasszikus moderneket is kiállító amszterdami Stedelijk Museum (22.) vezetője, François Pinault műgyűjtő, két velencei magánmúzeum, a Palazzo Grassi és a Punta della Dogana tulajdonosa (33.) következik. A top 100-ba befért még egy berlini, egy katari, egy tokiói és egy Sao Paulo-i intézményvezető.
Ami a legbefolyásosabbakat illeti: az Iwan és Mauela Wirth galériás páros lett az első, ők Zürichben, Londonban, New Yorkban és Los Angelesben is tartanak fenn üzletet, Ai Wei Wei már volt első is, most „csak” második, őt David Zwirner (London, New York) műkereskedő követi, az ötödik helyre sorolták a Hans Ulrich Obrist & Julia Peyton-Jones kurátor duót. A legnagyobb ugrás Wolfgang Tillmans fotográfusé, aki a tavalyi 36. helyről idén a 11. helyen landolt.
A tavalyi és a tavalyelőtti magyar Power 50