Noha az év nagy része eltelt, a Kozma Lajos-emlékév csak most veszi kezdetét, és tart decemberig, a veleje pedig az októberi kétnapos konferencia lesz a Műcsarnokban – ennek felvezetéseként nyílt meg ma a Kozma Klasszik című kamarakiállítás ugyanitt.
Az idén hetven éve elhunyt Kozma Lajos talán a legszínesebb, legsokoldalúbb magyar tervező volt, hiszen építészként, belsőépítészként, bútor-, könyv és plakáttervezőként egyaránt maradandót alkotott. Első nagyobb munkáját – a Rózsavölgyi Zeneműbolt berendezését – követően 1913-ban létrehozta a Budapesti Műhelyt, amelynek a Szabadság téri Deutsch-palotában nyitott bemutatótermet. Az egykori Lajta Béla tanítvány jó darabig megtartotta a mesterétől örökölt, a népművészet és a modern iparművészet ötvözetéből kialakított stílusát. Az ugyancsak világhírű fotós, Pécsi József fényképeinek köszönhetően fennmaradtak a bemutatóterem enteriőrjei, amelyek más módon sajnos már nem rekonstruálhatók, túl sok valódi Kozma-bútor ugyanis nem maradt mára. Ami igen, éppen a Budapesti Műhely időszakából, azt a most nyílt kiállításon (kurátor: Horányi Éva) igyekeznek bemutatni, elsősorban az Iparművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeumtól kölcsönözve, de magángyűjtők is hozzájárultak, hogy az 1910-es, 1920-as évtized munkái láthatók legyenek.
A világháború alaposan beavatkozott a műhely életébe, Kozma tüzértisztként szolgált, de a tervezéssel ekkor sem hagyott fel, és ekkor kezdődött a munkakapcsolata a gyomai Kner Nyomdával, az együttműködésből született kötetek, sorozatok, képeslapok ma is a gyűjtők kedvencei az antikváriumok árverésein. A későbbi munkáival, főleg épületterveivel a modernizmus felé tesz nagyobb lépést, a népi és klasszikus (neobarokk) elemeket egyre inkább elhagyva.
A kiállítás, ahogy a címe is jelzi, a „klasszikus” Kozmát idézi meg. A bútorokat enteriőrszerűen helyezték el az egyetlen térben, melyet a plafonról lelógó, vélhetően több ezer szál cérna alkotta „függönyök” tagolnak. A falakon grafikai és belsőépítészeti tervek láthatók, az egyik tér közepén pedig egy különleges, két végén gazdagon faragott hosszú térelválasztó szekrény áll, melyet a műhely eredendően is iparművészeti tárgyak elhelyezésére tervezett, ez esetben Kozmának a Kner Nyomda számára készített kötetei, illetve azok fotokópiái állnak a polcokon.
Még e hónap végén, 29-én és 30-án a Kozma Lajos Faipari Szakgimnázium workshopjának ad helyet a Műcsarnok, majd október 8-án és 9-én egy kétnapos konferencia várja a szakmát és Kozma rajongóit: gyakorlatilag az életmű minden korszaka és minden érintett iparművészeti terület szóba kerül az első napon, a második nap pedig a „Kozma-hatásé”, vagyis ekkor elsősorban a mai képzésről, műhelymunkáról és kortárs dizájnról lesz szó. Az emlékév programjait októberben újabb workshopok zárják majd.