A Budapesten pár napig kiállított és hatalmas publicitást kapott „kóser” gyűjtemény öt hónapja látható a győri Rómer Flóris Múzeumban, ráadásul úgy tűnik, ott nem kapkodnak az örökösök, így jóváhagyták, hogy a kiállítást május 24-ig meghosszabbítsák.
A kreatív címadás hatására felépült mítosz filmért kiállt: a holokausztot túlélő mészáros (Kövesi István) átveszi a Csanády utcai kóser húsboltot, a melléküzemágként készített savanyúságok hasznából pazar műgyűjteményt épít. Saját szakértelem nélkül, de szakértők véleményét maximálisan elfogadva árverez a BÁV-nál, csereberél pult alatt, összevásárolja a két világháború közötti legnagyobb gyűjtők még elérhető festményeit. Puritán életmód, gazdag gyűjtemény. Finom franciás dekorativitás Rippl-Rónaikkal, Vaszarykkal, Perlmutterekkel, Ámos legjobb korszaka, Kassák utolsó felvirágzása – a művész valóban utolsó alkotásával 1967-ből!
A Kieselbach Galéria ősszel a kollekcióról megjelent kötet kiadásával együtt csaknem a teljes anyagot kiállította, majd – ahogy azt az örökösök eredetileg is eltervezték – az anyag Győrbe utazott, ahol december közepén jóval nagyobb alapterületen, szellősebben került a közönség elé. Az Esterházy-palotában új molinókkal, a kötetet szerkesztő Molnos Péter ismertetőivel látható a gyűjtemény, benne olyan alkotás is (így Szinyei Merse Pál Bodrog I. című tájképe), amelyik nem szerepelt a fővárosi villámkiállításon.
Bár a Kieselbach Galéria úgy hirdette tárlatát, hogy „először és utoljára”, most valóban úgy tűnik, hogy egyben május 24-én utoljára látható nyilvánosan a teljes gyűjtemény, ezt követően visszakerül az örökösökhöz, akik a hírek szerint több intézménnyel is tárgyalnak a kollekció elhelyezéséről vagy eladásáról, de mindenképpen megoldást keresnek a gyűjtemény további sorsára.
(A fotók a győri kiállításon készültek.)
Fotó: Villányi Csaba / Flashback Photo / Múzeumcafé