Úgy tűnik, hogy Christo mégsem áprilisban csomagolja be a párizsi Diadalívet, ezzel pedig gyakorlatilag dől a Pompidou közeljövőre tervezett programja, de látnivaló így is lesz bőven a honfitársaink által e célból legszívesebben felkeresett nagyvárosokban.

 

A magyar sajtó is beszámolt arról, hogy 2020 áprilisában megvalósul a csomagolóművész, Christo egyik, bő ötven éve dédelgetett terve, és becsomagolja a Diadalívet, ám az akciót szeptemberre halasztották, így a projekt mellé szervezett Christo és Jeanne Calude kiállítás a Pompidouban, amely kettejük 1958 és 1964 közötti párizsi éveiről szólt volna, szintén halasztódik márciusról. Ez azonban nem érinti az ugyanide tervezett nagyszabású Matisse kiállítást, amely május 13-án fog nyílni, és egy év késéssel mégiscsak megünnepli a művész születésének 150 évfordulóját.

Április 9-én nyílik meg a Musée du Luxembourg termeiben Man Ray és a divat című tárlat. A szürrealista képzőművész többek között a Harper’s Bazaar és a Vu számára készített divatfotókat, a művek érzékeltetik, hogy egy avantgárd alkotó látásmódja mennyire különbözik más divatfotósok elképzeléseitől. Az utóbbi két évtizedben Man Ray életművéből több válogatást is kiállítottak, ez a koncepció először valósul meg. A Luxembourg-kerti múzeumot e célból július 26-ig érdemes felkeresni.

A Fondation Vuitton kiállítóterei április 1. és augusztus 31. között az amerikai fotóművész, Cindy Sherman munkáival telnek meg. Az önmagát különböző nőtípusok attribútumaival megörökítő művésztől 1970 és 2020 (!) között készült 170 képét tárják a közönség elé.

A klasszikus művészet sem hiányzik a párizsi kínálatból: a Louvre a quattrocento második felének itáliai szobrászatára figyel, Test és lélek címmel Donatellótól Michelangelóig mutatja be a korszak művészetét, az antik kultúra hatását, a szobrok mellett festményekkel, rajzokkal, vázlatokkal, május 6-tól augusztus 17-ig.

Már csak órák kérdése, és megvalósul a Brexit, amelynek a brit múzeumok több szempontból is a vesztesei lesznek: még nem tudni, milyen hatása lesz a turistaforgalomra, de a határokon átívelő műtárgykölcsönzések mindenképpen nehezebbé válnak. Mindez persze ne tartson vissza senkit attól, hogy Londonba utazzon, hiszen lesz miért. A Royal Academy of Arts Picasso papír alapú műveiből állít ki több mint háromszázat, a közel nyolc évtizedes életműből, április 13-ig. A Tate Modern a pop art „szupersztárjának” (így reklámozzák), Andy Warholnak szentel kiállítást. Mindent megmutatnak, az összes ikonikus sorozat látható lesz, miközben multimédiás eszközökkel igyekeznek fokozni Warhol pszichedelikus világát. Fél évig lesz látható mindez, március 12-től szeptember 6-ig.

Igazi családi programnak ígérkezik a Victoria & Albert Museumban az Alice csodaországban kiállítás. Az ikonikus irodalmi műről számtalan film, képzőművészeti alkotás, zenei előadás készült, hatással volt a divatra és a popkultúrára, így minden korosztály megtalálja benne a szerethetőt, június 27-től jövő január 10-ig. A National Gallery pedig a 17. századi Caravaggio-követő, az első igazán ünnepelt női festő, Artemisia Gentileschi műveit mutatja be április 4. és július 26. között. Az élete során többször meghurcolt művész életműve egyre fontosabb szerepet kap a művészettörténetben.

Bécs Beethoven 250 születésnapját ünnepli idén, ehhez kapcsolódik a Kunsthistorisches Museum március 25-én nyíló, és július 3-án záruló kiállítása: olyan művek lesznek láthatók, amelyek kiindulópontja Beethoven zenéje, festmények Caspar David Friedrichtől, vázlatkönyv William Turnertől, grafikák Goyától, Anselm Kiefertől, szobrok Rodintől.

Az Albertinában február 22-én nyílik egy válogatás a francia modernista remekművekben gazdag Hahnloser-gyűjteményből. Az anyagot a házaspár 1905 és 1936 között építette fel, sok esetben a művészekkel is barátságba kerültek. A kiállított anyagban mások mellett Cézanne, Matisse, Hodler, Vallotton, Bonnard, Renoir, Toulouse-Lautrec, Van Gogh és mások alkotásai kapnak helyet. Az Iparművészeti Múzeumban (MAK) pedig már megnyílt, de még április 13-ig nyitva lesz a Thonet-cég történetét bemutató tárlat, középpontjában a legismertebb darabbal, az 1859-ben első ízben gyártott 14-es számú székkel.