Arról a teremről van szó, ahol Anthony Hopkins (Picasso) először megcsókolja Natasha McElhone-t (François Gilot) a Túlélni Picassót című soha meg nem unható filmklasszikusban, és nem utolsósorban ahol a Guernica készült – nos, néhány hónapja fennállt a veszély, hogy a tulajdonosok luxusszállót nyitnak benne. A pánikgomb hatásos volt: a műtermet védett történelmi emlékhellyé nyilvánították.

Picasso 1937-ben, azt követően költözött a Szajnától pár méterre található Rue Des Grands-Augustins 7-be, hogy végleg különvált első gyermekének anyjától, az orosz balettművész Olgától. A Balzac Ismeretlen remekművében is megemlített műterem szinte a legapróbb részleteiben is ismerős lehet, hiszen Brassaï Beszélgetések Picassóval című kötetében számos fotó (és leírás) avatja be az olvasót a műterem és az alatta lévő lakás titkaiba. Ugyanígy François Gilot Életem Picassóval című önéletrajza is jobbára itt játszódik, miként az ebből készült, fentebb már említett film is. Bár a művész és családja (Gilot és két gyermekük, Claude és Paloma) a világháború alatt és után egyre több időt töltött Vallaurisban, a francia Riviéra egyik csöndes kisvárosában, 1953-ig ez a lakás maradt párizsi tartózkodási helyük. Mindez nem lett volna elég ahhoz, hogy „történelmi” emlékhellyé nyilvánítsák, de szerencsére akadt számos egyéb nyomós ok, történeti és személyes egyaránt.

Picasso még a beköltözés évében hozzálátott a monumentális műterem egyik falát teljes egészében elfedő Guernica megfestéséhez (akkori barátnője, a fotográfus Dora Maar végigkövette az alkotás folyamatát), és most úgy tűnik, hogy ez mentette meg a műtermet attól, hogy luxusszálló épüljön benne. Tavaly őszig egy művészeti oktatási alapítvány rendezett benne ingyenes kiállításokat, ám novemberben be kellett zárni, hogy az épület tulajdonosa hozzákezdhessen a más célú hasznosításhoz. Ahogy közeledett a vég, Párizs főpolgármestere, Anne Hidalgo és Franciaország miniszterelnöke, Manuel Valls azonnal levelet írta a regionális örökségvédelmi hivatalhoz, hogy ők mint spanyol származású emberek ragaszkodnak ahhoz, hogy „a 20. század legfontosabb festménye, a Guernica megszületésének otthona továbbra is Picasso művészetének állítson emléket”.

A műtermet tehát történelmi emlékhellyé nyilvánították, és a napokban újabb jó hírről értesülhettek Picasso művészetének hívei: végre felújítják azt a romos és régóta zárva tartó kerámiaműhelyt Vallaurisban, ahol a művész több ezer kerámiatárgyat készített az ott töltött évtizedek során.

Fotó: wikipedia