Victor Vasarely talán a leghíresebb magyar képzőművész szerte a világon, műveit azonban inkább a látvány felől szokás megközelíteni: a reklámgrafikusnak induló művész nagyszerűen értett hozzá, hogyan kell lenyűgözni a szemlélőt. A nevét viselő budapesti múzeum most a dolgok mélyére hatolna és pályázatot hirdetett az egyik mű, a Quivar megfejtésére.

 


Aki járt már Vasarely bármelyik kiállításán vagy múzeumában (hazánkban kettő is van), esetleg nézegetett albumot, monográfiát tőle, az tudhatja, hogy a mester a címadással sem adott kulcsot a megfejtéshez. Csak a látvány lenne a lényeg vagy járt valami a művész fejében? És ha igen, mi lehetett az? A fővárosi múzeum – a korábbi évekhez hasonlóan – idén is csatlakozik az angol kezdeményezésre született „The Big Draw” (Nagy rajzolás) kampányhoz, és a Quivar című kollázshoz vár egy történetet, bármilyen elképzelést szöveges formában (akár rímekbe szedve is) arról, hogy ki vagy mi ihlette a művészt, mit szeretett volna kifejezni a képpel, mit jelenthet a cím, milyen történetet lehet elképzelni a művel kapcsolatban. Ez persze nem elég, mert „rajzolni” is kell, vagyis illusztrációt készíteni a szöveghez, vizuálisan is újraértelmezni a művet.


Komoly kihívás, hiszen valaki vagy remek költő, prózaíró, vagy tehetséges képzőművész (esetleg egyik sem), de a két képesség ritkán találkozik. (Na jó, tudunk példákat, Weöres Sándortól Tandori Dezsőig.) A műveket 2015. október 9-ig kell beküldeni, a legjobbakat kiállítják, november 14-től, a Nagy rajzolás napjától, egy valóban világsztár művész, Vasarely mellett. (A feltételekről bővebben a múzeum honlapján lehet olvasni.)