Vasarely sport

Idén ünnepeljük Victor Vasarely születésének 110. évfordulóját, és az első magyarországi Forma 1-es autóverseny 30. születésnapját, ám ez még nem lenne elég a kapcsolathoz: az 1986-os, debütáló futamot leintő kockás zászlót maga a világhírű mester tervezte. Az eredetit ma már nem használhatják, hiszen – állítólag – Bernie Ecclestone magángyűjteményében műtárgyként őrzi, ám a rekonstrukciójára, annak használatára idén sor kerülhet.

 


Minden tekintetben forradalmi eseménynek számított a legnépszerűbb autósport esemény, egyben a legtöbb pénzt, sztárt és nézőt megmozgató sportesemények egyikének Magyarországra hozatala, máig felfoghatatlan, hogy milyen lobbik, politikai alkuk és engedmények, anyagi ráfordítások és szerencsés véletlenek eredményezték, hogy a vasfüggönyön túlra, éppen hazánkba és éppen Mogyoródra jelölték ki a futamot. (Ami mellesleg éppen két héttel azt követően volt, hogy a Queen fellépett a Népstadionban, nem kisebb szenzációt jelentve. Talán ez alatt a két hét alatt dőlt el, hogy minden ellenállás felesleges már…) A szervezők megadták a módját, és felkérték a leghíresebb magyar képzőművészt, az idehaza és külföldön is kultikus figurának tekintett Victor Vasarelyt, aki nyilván még dúsgazdagon sem tekintette lealacsonyítónak a felkérést, hiszen eredendően reklámgrafikus volt, alkalmazott grafikai megbízásokból élt.


Vasarely és Magyarország kapcsolata ekkor már szorosnak és megbonthatatlannak látszott: tíz éve nyílt meg a múzeuma Pécsen, 1982-ben pedig nagy mennyiségű művet ajándékozott Budapestnek – ebből nyílt meg 1987-ben az óbudai Vasarely Múzeum a Szépművészeti Múzeum filiáléjaként. Tehát ekkor, 1986-ban éppen zajlott a Zichy-kastély dunai szárnyának átépítése és készült az állandó kiállítás, amelynek megnyitóján a mester is részt vett. Arról nincs adat, hogy a futamon is tiszteletét tette volna, a rangosok közül Lázár György volt a legrangosabb, a Minisztertanács elnökeként. Az ejtőernyősök által leszállított Vasarely-zászlót elsőként Nelson Piquének lengették, hiszen ő nyerte a futamot, majd az összes célba érkező után Bernie Ecclestone vitte el magának emlékbe. (A Forma-1 ura hihetetlen értékű oldtimer gyűjteménnyel rendelkezik, ebbe a kollekcióba végül is remekül illik ez az autósport-történeti relikvia is.)


Úgy hírlik, hogy az Aix-en-Provance-i Vasarely Alapítvány rekonstruálja a zászlót, hiszen az eredeti tervek fennmaradtak, ezt használják a néhány nap múlva sorra kerülő jubileumi futamon, amelyen részt vesz Pierre Vasarely, a művész unokája, az Alapítvány elnöke, aki egyébként veterán autók gyűjtésével is foglalkozik.


A végére jut még egy érdekesség: a futamokat leintő „kockás zászló” története 1906-ban indult, Victor Vasarely születésének évében…