Maria Altmann forradalma annak idején precedenst teremtett, hiszen az általa visszakövetelt és vissza is kapott Klimt-művek kálváriája mérföldköve volt a restitúciós pereknek. A sztorit megfilmesítették, a Woman in Gold – Hellen Mirren főszereplésével – februárban debütált a Berlini filmfesztiválon, de a közönség csak alig két hete láthatja, Amerikában.
Maria Altmann Maria Bloch néven született 1916-ban Bécsben. Nagynénje, Adele Bloch-Bauer egyike volt Klimt legismertebb támogatóinak és múzsáinak, szalonjában olyan nagyságok vendégeskedtek, mint Gustav Mahler, Johannes Brahms, Richard Strauss és Otto Wagner. Maria 1937-ben férjhez ment Frederick Altmannhoz, ám a mézesheteket nem sokáig élvezhették: a család textilgyárát a nácit kisajátították, a pár menekülni kényszerült, maga mögött hagyva barátokat, rokonokat (sokan nem élték túl a vészkorszakot) és az értékeket – az ékszereket maga Hermann Göhring gyűjtötte be. Angliában, majd Kaliforniában telepedtek le, a háború után a család folytatta a textilüzletet, Maria a divatszakma elismert arca lett.
Nagybátyja, a cseh cukorgyáros, Ferdinand Bloch-Bauer komoly Klimt-gyűjteménnyel rendelkezett, ebben volt két portré feleségéről, Adele-ről, aki 1925-ben hunyt el, végrendeletében pedig azt kérte, hogy férje - halála után – az osztrák államnak ajándékozza Klimt műveit. Ferdinand 1945-ben hunyt el, öt mű tulajdonjoga az államra szállt. A kilencvenes években különböző jogvédő szervezetek tiltakozásának hatására felgyorsult az állami közgyűjtemények átvizsgálása és a náci műkincsrablók tevékenységének felkutatása. Egy Hubertus Czernin nevű újságíró kinyomozta, hogy jogilag Ferdinand sosem hagyta az államra a műtárgyakat, ez a felfedezés pedig arra vezette Maria Altmannt, hogy pert indítson a művekért. A sok évig tart pereskedés és egyezkedés eredményeként 2006 márciusában a család visszakapta a műveket, és ez volt a legnagyobb értékű restitúció a nácik által Ausztriában kisajátított értékek esetében. A legemlékezetesebb mű Adele egyik portréja volt, amelyet Ronald Lauder vásárolt meg 135 millió dollárért, ami akkor rekordnak számított. A másik Adele-portré a Christie’snél 88 millió dollárért kelt el, az öt művet összesen 325 millió dollárért értékesítették. Ausztria akkoriban hatalmas veszteségként érte meg a „nemzeti kincsek” elvesztését, az utolsó hetekben tömegek álltak sorban, hogy egy utolsó pillantást vethessenek Klimt műveire.
A történetet többször is megfilmesítették, a Woman in Gold az első játékfilm, amelynek főszerepét Hellen Mirren játssza, Altmann ügyvédjét Ryan Reynolds személyesíti meg, de Katie Holmes és Daniel Brühl is feltűnik a vásznon. Simon Curtis filmje több szálon fut, megismerkedhetünk Klimt és Adele szenvedélyes kapcsolatával, az Altmann család fénykorával és a közelmúlttal, a perrel, amelyben egyébként a zeneszerző Arnold Schönberg unokája képviselte az örököst.
A film fogadtatása a kritikusok részéről egyelőre vegyes, a nézők pedig alig két hete láthatják: a februári berlini premier után április 1-jén az Egyesült Államokban, 10-én pedig Angliában mutatták be. A magyarországi bemutatót izgatottan várjuk.