Egy múzeum felkér tíz írót, a tíz író kiválaszt tíz műalkotást, ezek kapcsán ír tíz kis (persze tízperces) darabot, a két rendező pedig kiválaszt tíz színészt, akik ezt előadják. A Színházi Kritikusok Céhe által a hétvégén különdíjban részesített Ganymed Goes Europe című produkció után, ennek sikerén felbuzdulva most abszolút magyar lesz a produkció, a helyszín továbbra is a Szépművészeti Múzeum.
Néhány hónappal ezelőtt az a ritka eset fordult elő a magyar muzeológiában, hogy nem kiállításért, hanem színházi előadásért álltak sorba a nézők egy múzeumban, és mivel jóval többen rekedtek kinn, mint ahányan végül bejutottak, ezért a nemzetközi Ganymed Goes Europe után – a jogokat megvéve – a Szépművészeti Múzeum az ősszel saját produkciójaként folytatja a sorozatot. A színészekkel való egyeztetés nehézségei okán mindössze hat előadást sikerült lekötni, és gyakorlatilag már előre borítékolható a telt ház mindegyik estére, ahol a közönség a művekkel és a színészekkel is intim közelségbe kerül – nincs színpad és nincs nézőtér, a színész lényegében a nézők között mozog.
A Textúra című összművészeti est úgy zajlik, hogy a szerencsés bejutottak az aulából elindulnak a múzeum különböző termeibe, ahol a színészek várják a csoportokat, az egyszemélyes darab után jön a következő terem a következő színésszel és a következő előadással. A tíz kis darabból az egyetemes művészettörténet íve (az egyiptomi Hortesznakht múmiától Oscar Kokoschkáig) éppúgy kirajzolódik majd, mint egy kis körkép a kortárs magyar irodalomból. A felkért szerzők között találjuk Garaczi Lászlót, Térey Jánost, Závada Pált vagy Jókai Annát (az ő szövege és az ebből készült darab tényleg vicces, noha az írónő nem is a humoreszkjeiről ismert), fellép többek között Kováts Adél, Pindroch csaba, Simon Kornél, Trokán Nóra és Szabó Kimmel Tamás. A két rendező, Pelsőczy Réka és Török Ferenc számára a legnagyobb örömet a művészetek közötti átjárás jelenti, ahogy a Katona József Színház művésze nyilatkozott, „kulturális ínyencfalat” ez a feladat, ugyanakkor rendező és színész számára is nehézséget jelent, hogy a termek visszhangoznak, mondhatni – a csodálatos „díszletek”, vagyis a műalkotások ellenére – nem ideálisak a körülmények egy színházi előadáshoz. Ám ahogy ezt tavaly is meg tudták oldani, bizonyára idén is sikerülni fog.
Az előadások időpontja: szeptember 25., október 2., 21., november 11., 19., 25.