Néhány nap múlva nyílik a nemzetközi kortárs művészet talán legnagyobb hagyományokkal rendelkező és legmegbecsültebb eseménye, a Velencei Biennále. Kevesen tudják, hogy a magyar pavilonban kiállító Cseke Szilárd mellett lesz még egy magyar szereplője is a rendezvényeknek: Gál András műveit olyan művészek mellett állítják ki a két csodálatos „palazzóban” rendezett kiállításon, mint Carl Andre, Daniel Buren , Günther Uecker, Francois Morellet vagy Yoko Ono.

 


A Personal Structures egy 2002 óta működő, a holland képzőművész Rene Rietmeyer által alapított művészeti project, amelynek célja azoknak a művészeknek az összefogása, akiket alkotásaikban a tér, az idő és a létezés problémája foglalkoztat. A meghívott alkotók többnyire a konkrét, minimalista és koncept művészek közül kerültek ki, így csatlakozott évekkel ezelőtt a következetesen monokróm festészetet képviselő Gál András, egyedüli magyarként. Az első szimpóziumot a Ludwig Múzeum rendezte Németországban, ezt követően nőtt a project valóban nemzetközi szintűre: a következő rendezvényeiket Amszterdamban, New Yorkban és Tokióban tartották. Először 2009-ben merült fel, hogy a Personal Structures valamilyen módon bekerüljön a Velencei Biennále programjába, a tervezett tárlat helyszínéül az akkor rossz állapotban lévő Palazzo Bembót szemelték ki. (A Canal Grande-menti palotának akad magyar vonatkozása: itt született Pietro Bembo humanista író, akinek Raffaello által készített fiatalkori portréja az egykori Esterházy- gyűjtemény, ma a Szépművészeti Múzeum ékessége.)


Első ízben 2011-ben tartották meg a biennáléhoz kapcsolódó kiállításukat, a több mint 70 ezer látogató között múzeumigazgatók, neves kurátorok, műgyűjtők, művészek is megfordultak, így a projekt egy szinttel feljebb léphetett. Az egyszeri eseményből mára sorozat lett: az idei biennále már a harmadik, ahol a Personal Structures kiállítása helyet kap. A kiválasztott több mint 100 művész 50 országból érkezik, köztük a projekttel évek óta kapcsolatban álló Gál András, aki két négyzetes munkáját viszi Velencébe, így vele duplájára emelkedik az idei biennále kapcsán Velencében kiállító magyar művészek sora. A csoport rangját és a tevékenysége iránti érdeklődést mi sem fejezi ki jobban, mint hogy idén már két palotát is megtöltenek a művek, hiszen a Palazzo Bembo (itt lesznek Gál András festményei) mellett a Palazzo Morát is igénybe veszik a kiállításhoz.


Gál András 2005-ben csatlakozott a Personal Structures projekthez, a csoport 2005-ös, a koblenzi Ludwig Múzeumban rendezett kiállításán. Az elmúlt évben többek között a Berlini Mies van der Rohe Hausban, a Vasarely Múzeumban, az Európa Parlament strasbourgi épületében, a bécsi Loft 8 Galerie-ben állították ki műveit. Noha Magyarországon a monokróm festészetet viszonylag kevesen művelik, a műfajra olyan neves gyűjtemények koncentrálnak, mint az Antal-Lusztig és a Vass-gyűjtemény – ez utóbbi jelenlegi állandó kiállításán (Művészetek Háza, Veszprém) is látható alkotás Gál Andrástól.


Aki arra jár: www.europeanculturalcentre.eu