Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
A múzeumok magazinja

A Nyolcaktól Vajdán át Párizsig és Kupkáig - egy korábbi Beszélgetés a ma 80 éves Passuth Krisztinával

interjú MúzeumCafé folyóirat avantgárd kultúrpolitika Szentendre Európai Iskola
Bármilyen hihetetlen, de a manapság a mainstreambe tartozó klasszikus modern művészeket - Tihanyi Lajostól Czigány Dezsőn át Vajda Lajosig - a kultúrpolitika néhány évtizeddel ezelőtt még az underground alkotók közé sorolta. Passuth Krisztina "jó érzékkel" választott a szakmai közmegegyezésen kívül eső művészek közül, így az általa - pályája kezdetén - rendezett kiállítások rendre a múzeumvezetők és minisztériumi illetékesek ellenállásába ütköztek. Az ország legnagyobb múzeumainak munkatársaként még a művek felkutatása és bemutatása is nehézséget jelentett, ezek feloldásában pedig csak Aczél György segíthetett, mintegy igazolva a kultúra évtizedekig mindenható ura köré épült mítosz hitelességét. Az idő a fiatal művészettörténész bátorságát igazolta: ezek a kiállítások a Nyolcak és Vajda recepciójában, valamint a külföldön működő magyar művészek bemutatásában, a magyar művészet történetébe való integrálásukban mérföldkőnek tekinthetők, a későbbi feldolgozások, kutatások alapjául szolgáltak és szolgálnak ma is. Régi, emblematikus kiállításokra emlékező sorozatunk első darabjában Passuth Krisztina három tárlat kulisszatitkaiba enged betekintést, ebből kettőnek kezdeményezője, egynek "elszenvedője" volt: a kisebb fennakadásokkal megvalósult 1965-ös székesfehérvári Nyolcak és Aktivisták után az 1966-os szentendrei Vajda-kiállítást a Pest Megyei Tanács már a megnyitó után két nappal bezárta, és Aczél György "közbenjárása" kellett hozzá, hogy újból megnyissák. Az 1970-es, műcsarnokbeli külhoni művészek tárlatnak pedig már a megnyitása is kérdésessé vált.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


„A weimari idők Berlinje jó volt mihozzánk, idegenekhez”

kiállítás avantgárd Berlin Bauhaus

Ritkán esik meg, hogy nem múzeumi kiállítást ajánlunk, hanem egy kereskedelmi galériáét. A Virág Judit Galéria Berlin - Budapest 1919-1933 című kiállítása abszolút múzeumi minőségű, nagyon komoly háttérkutatásokkal, bőséges kiállított anyaggal a magyar avantgárd gyökereiről. A legnagyobb baj vele, hogy az ezzel egy időben pár méterrel távolabb kiállított festői love story elviszi a show-t.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


„A Very, Very Special City”

Ludwig Múzeum avantgárd kortárs művészet politika történelem rendszerváltás

A legvidámabb barakk Magyarország lett volna? Ugyan, dehogy! Volt egy lengyel nagyváros a német határ mellett, Wrocław, legalább egy évtizeddel a magyar és még előrébb a régió többi neoavantgárd vagy posztmodern művészete előtt, ahol már a hatvanas évek elején állami hozzájárulással és vállveregetéssel lehetett független dolgokba fogni. A fiatalabb generációk a Ludwig Múzeum most nyílt kiállításán érthetik meg, hogy miért volt menő a hatvanas-hetvenes évektől lengyelül tanulni és Lengyelországba járni csajozni.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Holnaptól: minden az avantgárdról a Kassák Múzeumban

avantgárd Kassák Múzeum előadás programajánló

Az előadások címét és a kurzus leírását látva talán igényel némi előképzettséget, de mindenki számára nyitott a Kassák Múzeum holnap induló és decemberig tartó sorozata, amely a hazai és nemzetközi avantgárd irányzatait, változatait járja körül. Mutatjuk a programot!

Tovább
Megosztom ezt a cikket


„Picasso egyszerűen az alkotás szimbólumává vált”

MúzeumCafé folyóirat interjú Picasso Magyar Nemzeti Galéria avantgárd Párizs

A párizsi Picasso Múzeumot két éve vezető Laurent Le Bon az eddigi legnagyobb magyarországi Picasso-kiállítás megnyitójára érkezett Budapestre. A tárlat anyagának háromnegyed részét az általa vezetett múzeum biztosította, és a fiatal művészettörténész, Emilie Bouvard személyében ők adták a tárlat kurátorát is. A páros interjúban Le Bon többek között egy monografikus múzeum sajátos helyzetéről, az intézmény és a Picasso család viszonyáról és saját terveiről beszél, míg Bouvard elsősorban a budapesti kiállításról. Szó esik arról is, hogyan látják az emberek Picassót és miért ő a 20. század legismertebb képzőművésze.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A hosszabbítás apropóján: ki a harmadik a képen?

Picasso Modigliani Magyar Nemzeti Galéria kiállítás avantgárd film Párizs

A nemzetközi kiállítások zárásának időpontját szinte lehetetlen csúsztatni, hiszen a művek egy részét (vándorkiállítások esetében az egészet) már máshol várják. A ritka lehetőséget most kihasználja az MNG, és egy hónapig meghosszabbítja a Picasso-kiállítást, hiszen megteheti: az anyag erre a helyre lett összeállítva, elsősorban egy olyan múzeum anyagából, amelyik ezt a döntést meghozhatta, illetve a kérésnek eleget tehet.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Láttuk a romantikus rendetlenséget Picasso műveivel + videó


Picasso Magyar Nemzeti Galéria Szépművészeti Múzeum kiállítás avantgárd Párizs

Az utóbbi időkben láttunk kicsomagolni Rembrandtot, Vermeert, Malevicset, részesei lehettünk annak az emelkedett pillanatnak, amikor elhalkulnak az elektromos csavarozók, fehér kesztyűs kezek leemelik a láda tetejét és előbukkan a MŰ. Nos, ilyesmiről a Picasso kiállítás kapcsán nem tudunk beszámolni, mert szigorúbb szabályok szerint zajlik a művek átvétele, mint valaha. Viszont a saját szemünkkel láttuk, hogy vannak már képek a falakon, monumentális ládák a folyosókon, előkészített posztamensek a szobroknak, helyükre rögzített grafikák selyempapírral letakarva. Fotót viszont nem készíthettünk, pedig hihetetlenül izgalmas tapasztalat a Picassókból álló rendetlenség.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Dada: hát születésnap az ilyen?

avantgárd

Néhány nappal ezelőtt ünnepelték a világ egyes részein, hogy a Dada útjára indult: 1916. február 5-én nyitott meg a Cabaret Voltaire, a városban összegyűlt szökevény (a háború elől békésebb helyre menekülő) művészek dadaista "stand-up comedy" előadásával, Marcel Janco, Hans Arp és Max Oppenheimre műveivel a falon. A baj csak az, hogy éppen a centenárium idején derült ki, hogy a kultikus zürichi helyszín megsemmisülhet.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Avantgárd és girl power

Magyar Nemzeti Galéria avantgárd kiállítás

Hogy van az, hogy az orosz avantgárd hihetetlenül izgalmas műveket köszönhet női alkotóknak és hol voltak ekkor a nők a magyar képzőművészeti életben? Elcsodálkoztunk és elgondolkodtunk az MNG kiállításán, földbegyökerezett lábbal a harmincat is alig megélt Olga Rozanova nővéréről készült kubista portréja előtt.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


VIDEÓ: Hogy van az áhítat oroszul?

avantgárd Magyar Nemzeti Galéria kiállítás videó restaurálás

Szerencsére évente néhányszor megadatik a magyar muzeológusoknak is, hogy a művészettörténet legismertebb főművei közül egyet-kettőt a kezükbe vegyenek (idén egyébként erre különösen sokszor sor kerül majd). Amikor a biztonsági láda számtalan arasznyi csavarral rögzített teteje lekerül és az újabb és újabb szivacsrétegek mögül előbukkan a finom papírba becsomagolt műremek, még a legtöbbet próbált kurátor és restaurátor hangja is elcsuklik. Így volt most is, az MNG orosz avantgárd kiállítására készülve, amikor Malevics Svájcból érkezett alkotását emelték ki a ládából, a Bázelből és Jekatyerinburgból érkezett kísérők jelenlétében. A hirtelen támadt nagy csendben egyetlen mondat hangzott el: "hogy van az áhítat oroszul"?

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (173),MúzeumCafé folyóirat (93),Magyar Nemzeti Galéria (70),Szépművészeti Múzeum (62),történelem (45),kultúrpolitika (45),politika (41),programajánló (40),építészet (39),irodalom (35),műgyűjtés (35),fotográfia (33),múzeumépítészet (32),kortárs művészet (32),avantgárd (30),régészet (29),Párizs (29),interjú (26),Nemzeti Múzeum (25),Szentendre (24),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),iparművészet (21),Ludwig Múzeum (21),gyűjteménygyarapítás (21),néprajz (21),műkereskedelem (20),grafika (20),restaurálás (20),Bécs (18),szobrászat (17),film (17),videó (17),Műcsarnok (15),színház (13),festészet (12),digitalizálás (12),Capa Központ (11),London (11),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),restitúció (11),Picasso (10),Liget Budapest (10),Néprajzi Múzeum (9),Kiscelli Múzeum (9),könyv (9),Kassák Múzeum (8),zene (8),holokauszt (8),New York (7),múzeumpedagógia (7),Román Csarnok (7),Garas Klára (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),konferencia (6),világháború (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),Power 50 lista (6),Allegro Barbaro (6),Iparművészeti Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Berlin (5),kortárs (5),képzőművészet (5),modernizmus (5),MúzeumCafé díj (5),Ady Endre (5),aukció (5),Nyolcak (5),látogatottság (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),fotóművészet (5),műemlékvédelem (5),Bauhaus (5),Skanzen (5),Vasarely (5),Közlekedési Múzeum (5),Európai Iskola (5),szocreál (4),Vasarely Múzeum (4),keleti művészet (4),Rembrandt (4),Csontváry (4),Balaton (4),wanted (4),városi séta (4),Seuso-kincs (4),MúzeumCafé Díj (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),Pécs (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),művészettörténet (4),kert (4),múzeum (4),Bartók Béla (4),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),Vaszary-villa (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),Textúra (3),dizájn (3),impresszionisták (3),Budapest Galéria (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Aczél György (3),emlékezet (3),Derkovits Gyula (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),műtárgyvédelem (3),Erdély (3),I. világháború (3),sport (3),kulturpolitika (3),covid-19 (3),Trianon (3),Vermeer (3),internet (3),digitalizáció (2),turizmus (2),fortepan (2),ICOM (2), (2),MúzeumNegyed (2),múzeumtörténet (2),Csinszka (2),természettudomány (2),divat (2),relikvia (2),zsidóság (2),örökség (2),Kecskemét (2),1956 (2),címlap (2),múzeumelmélet (2),Bosch (2),Milánó (2),Artpool (2),Modigliani (2),Budapesti Történeti Múzeum (2),BTM (2),Art Capital (2),Szombathely (2),Frida Kahlo (2),Román csarnok (2),Képzőművészeti Egyetem (2),Ország Lili (2),Fortepan (2),Fővárosi Képtár (2),Magyar Nemzeti Múzeum (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Holokauszt (2),MúzeumCafé könyvek (2),ajánló (2),Lektorátus (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),magángyűjtemény (2),fotó (2),egyház (1),MOME (1),interaktivitás (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),Vajda Júlia (1),Múzeum-kert (1),MúzeumCafé könyv (1),BÁV (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),helytörténet (1),art deco (1),Guggenheim Muzeum (1),szeged (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Mravik László (1),Múzeumok Éjszakája (1),Cloisters (1),portré (1),Ámos Imre (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),etnográfia (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Disputa (1),popzene (1),várostörténet (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kultúrtörténet (1),hamisítás (1),Albertina (1),védettség (1),városliget (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),műemlék (1),Ani (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Vaszary János (1),belsőépítészet (1),MMOK (1),kultusz (1),természettudományi múzeum (1),Bukta Imre (1),koronavírus (1),Róma (1),Bábszínház (1),veduta (1),történetelem (1),Hold (1),Dürer (1),reneszánsz (1),Pinault (1),covid (1),Covid (1),Budavári Palota (1),zöldmúzeum (1),fenntarthatóság (1),környezetvédelem (1),közösségi média (1),marketing (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1), Kassák Múzeum (1),díjátadó (1),Pulszky Társaság (1),Budapest (1),Benczúr Gyula (1),Lucian Freud (1),gallery weekend (1),plakát (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Schiele (1),Klimt (1),Madrid (1),OSZMI (1),Pompidou (1),op art (1),szecesszió (1),közösségi oldalak (1),Sziget Fesztivál (1),akadálymentesítés (1),Christie’s (1),múzeumshop (1),cirkusz (1),Városliget (1),Dalí (1),Tesla (1),Szendendre (1),politikai (1),Brüsszel (1),Metz (1),gasztronómia (1),El Kazovszkij (1),Óbuda (1),erdély (1),Keserü Ilona (1),Vaszary Villa (1),szürrealizmus (1),kina (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),Dada (1),Duchamp (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),Kína (1),tárlatvezetés (1),egyiptológia (1),királynő (1),Budapest100 (1),Kimt (1),MTA (1),porgramajánló (1),Fabényi Júlia (1),Műértő (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),balaton (1),Aristide Maillol (1),Csernus Tibor (1),Márffy Ödön (1),gyerekeknek (1),Guernica (1),Debrecen (1),Székesfehérvár (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),dada (1),Művészetmalom (1),Siófok (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),dinoszaurusz (1),szobor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Magnum Photos (1),Moholy-Nagy László (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),bibliofília (1),Prado (1), Bécs (1),Műemlék (1),Nagyvilág (1),progarmajánló (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vallauris (1),Velencei Biennále (1),felújítás (1),bevándorlás (1),Toulouse-Lautrec (1),gender (1),kommunikáció (1),MúzeumCafé (1),Andrássy (1),elhurcolt műkincsek (1),műkincslopás (1),François Gilot (1),animáció (1),Népessy Noémi (1),Prága (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Palazzo Grassi (1),médiaművészet (1),Amerika (1),Trieszt (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),szalon (1),Sziklakórház (1),adatbázis (1),restitucio (1),Miskolc (1),Nagy-Britannia (1),velence (1),stressz (1),könyvtár (1),Amszterdam (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Guggenheim Múzeum (1),porté (1),Kieselbach Galéria (1),oktatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),MANK (1),századforduló (1),Balaton (1),Győr (1),orosz művészet (1),kutatás (1),Kassák Lajos (1),retró (1)