Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
A múzeumok magazinja

Majdnem harminc év után újra: orosz avantgárd Budapesten

avantgárd Magyar Nemzeti Galéria Műcsarnok rendszerváltás kultúrpolitika kiállítás

"Először van alkalma a magyar tárlatlátogatónak arra, hogy az orosz-szovjet avantgárd művészetét a maga teljességében Budapesten tanulmányozza" - írta Néray Katalin a Műcsarnokban 1987 novemberében nyílt Művészet és forradalom című kiállítás katalógusának bevezetőjében. Akkor a Nagy Októberi Szocialista Forradalom hetvenedik évfordulója alkalmából nyílt tárlat, 2016 januárjában pedig az adja az apropóját, hogy a Jekatyerinburgi Szépművészeti Galéria negyven művet elhoz a Magyar Nemzeti Galériába.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Nem minden egyformán pop

Az ősz egyik legjobban várt kiállítása nyílik október 9-én a Ludwig Múzeumban, a Ludwig Goes Pop eddig több mint 11 ezer jelentkezőt számlál a legnagyobb közösségi oldalon, ami egészen rendkívüli érdeklődésről tesz tanúbizonyságot. Az MNG legutóbbi Múzeum+ estjén is a pop volt a téma, a Ludwigtól függetlenül, de kapcsolódva is hozzá. De hogy mi is tulajdonképpen a pop art és mi nem, miért nehezíti a definíciót az érintett művészeink sokszínűsége, arról a kiállítás három kurátora és a galéria Jelenkori gyűjteményének vezetője beszélt lapunk programján.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Az Emlékezet művészete – a balatonboglári kápolnától az Artpoolig

1992. március 20-án nyílt meg az Artpool Művészetkutató Központ a Liszt Ferenc tér 10. szám alatti, első emeleti lakásban. A Galántai György és Klaniczay Júlia vezette intézmény önmagát az avantgárd művészet archívumaként meghatározva kezdte meg (pontosabban folytathatta végre hivatalos keretek között az 1979 óta a lakásukon már több mint egy évtizede végzett) tevékenységét: a művészetek új formáinak keresését, művészeti események, kiállítások szervezését, mindezen tevékenységek dokumentálását, és végül, de nem utolsósorban az egyre jelentősebbé váló művészeti archívum felhasználhatóságának, kutathatóságának megteremtését. Az előbb illegális, majd "hivatalossá" lett Artpool számos kiállítást, művészeti akciót, művészettörténeti előadást, illetve egyéb művészeti eseményt szervezett és rendezett, kiadványokat jelentetett meg, és archívumai révén nem egy tudományos munka megszületéséhez nyújtott jelentős segítséget. Előzményeit, múltját és jelenét vázolja fel az alábbi kettős portré.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Beszéljenek A Tettek!


Abból, ahogy Sasvári Edit, a Kassák Múzeum igazgatója a másfél éve neki ítélt MúzeumCafé díj kapcsán kifejtette, hogy milyen múzeumot képzel el és milyen eszközökkel kívánja az életművet feltárni és bemutatni, már lehetett tudni, hogy nem hagyományos műtárgycentrikus tárlatokban gondolkodik, hanem az avantgárd bemutatásának új formáit keresi. Elmondta azt is, hogy Kassák életművét a történeti modernizmus és a társadalomtörténet kontextusába kívánja helyezni, és ebben a vezérfonal Kassák szerkesztői tevékenysége lehet, amely mindkét megközelítésből érvényes mondanivalóval szolgál. A Jelzés a világba című kiállítás kiválóan igazolja, hogy Sasvári Edit betartja a szavát.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Hogy váltott rendszert Kádár a Műcsarnokban?

A pártfőtitkár 1987 szilveszterén kereste fel a Műcsarnok Művészet és forradalom című kiállítását, melyet a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 70. évfordulója alkalmából rendeztek. A művészeti téren kétségkívül egyszerűen gondolkodó Kádár a szájbarágós szocreál helyett egy igazi klasszikus avantgárd kiállítással szembesült. Ám addigra már feladta…

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Intellektuális szappanopera

Rockenbauer Zoltán kötete, az Apacs művészet úgy indul, akár egy Dan Brown regény: egy hölgy holttestét találják meg, aki az előző este két férfival távozott egy kiállításról. Ezt követően kiderül, hogy ez a hölgy mélyebb kapcsolatban állt az akkori (1910 körüli) szellemi elit több tagjával, a kiállítás a Nyolcaké volt, ahol aznap este Bartók muzsikált. Aztán nem egy krimi folytatódik, hanem egy alapos, de nem kevésbé lebilincselő tanulmány a magyar szellemi modernizmus számos műfajáról és rétegéről, ahol mindenki hatott mindenkire, mindenki kapcsolatban állt mindenkivel, olyan volt ez a világ, mint egy intellektuális szappanopera.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


A második leghíresebb magyar művész Berlinben

Stuart Little kisegérnek köszönhetően ma már kétségkívül Berény Róbert a legismertebb magyar képzőművész a világon˟, de ne feledkezzünk meg a sokáig legismertebbről, Moholy-Nagy Lászlóról, akinek a berlini Bauhaus Archiv szentel kiállítást, és bizony ez is nagy dolog.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Videó: beszélgetés a szépség értékéről és az avantgárd filmről


Jó hír annak, aki lemaradt, és annak is, aki szeretné újranézni az elmúlt hetek két Élő MúzeumCafé programját: a Szépművészeti Múzeumban a szépség értékének megállapításáról, a Magyar Nemzeti Galériában az első avantgárd filmkísérletekről beszélgettünk a téma avatott szakértőivel.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Programjaink: a luxusról és az avantgárd filmről

Szeptember 18-án a Szépművészeti Múzeumban beszélgetünk a műtárgyról mint luxusról, október 5-én pedig a Magyar Nemzeti Galériában az első kísérleti filmekről. Az előbbi program egy Múzeum+ esemény, a második egy finisszázs keretében zajlik.

Tovább
Megosztom ezt a cikket


Duchamp, az egyszeri műkereskedő

Az ember, aki azt mondta, hogy a művészetnek vége, felhagyott a festészettel, nekiállt versenyszerűen sakkozni, közben pedig használati tárgyakat emel műalkotásokká, hogy ezzel zárójelbe tegye a műalkotás fogalmát, nos, ő egyszer csak úgy dönt, barátai alkotásaiba fektet és elkezd velük kereskedni. Hogyan lett a Magyar Nemzeti Galéria most nyílt Dada-kiállításán látható Marcel Duchamp-ból rövid időre műtárgynepper?

Tovább
Megosztom ezt a cikket

123
»

A múzeumok magazinja

blogavatar

Utolsó kommentek

Címkefelhő

kiállítás (173),MúzeumCafé folyóirat (93),Magyar Nemzeti Galéria (70),Szépművészeti Múzeum (62),történelem (45),kultúrpolitika (45),politika (41),programajánló (40),építészet (39),irodalom (35),műgyűjtés (35),fotográfia (33),múzeumépítészet (32),kortárs művészet (32),avantgárd (30),régészet (29),Párizs (29),interjú (26),Nemzeti Múzeum (25),Szentendre (24),Petőfi Irodalmi Múzeum (23),iparművészet (21),Ludwig Múzeum (21),gyűjteménygyarapítás (21),néprajz (21),műkereskedelem (20),grafika (20),restaurálás (20),Bécs (18),szobrászat (17),film (17),videó (17),Műcsarnok (15),színház (13),festészet (12),digitalizálás (12),Capa Központ (11),London (11),élő MúzeumCafé (11),műtárgyvásárlás (11),restitúció (11),Picasso (10),Liget Budapest (10),Néprajzi Múzeum (9),Kiscelli Múzeum (9),könyv (9),Kassák Múzeum (8),zene (8),holokauszt (8),New York (7),múzeumpedagógia (7),Román Csarnok (7),Garas Klára (7),Hopp Ferenc Múzeum (7),konferencia (6),világháború (6),könyvajánló (6),Rippl-Rónai József (6),Power 50 lista (6),Allegro Barbaro (6),Iparművészeti Múzeum (6),Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (6),Berlin (5),kortárs (5),képzőművészet (5),modernizmus (5),MúzeumCafé díj (5),Ady Endre (5),aukció (5),Nyolcak (5),látogatottság (5),Értéktár Program (5),rendszerváltás (5),fotóművészet (5),műemlékvédelem (5),Bauhaus (5),Skanzen (5),Vasarely (5),Közlekedési Múzeum (5),Európai Iskola (5),szocreál (4),Vasarely Múzeum (4),keleti művészet (4),Rembrandt (4),Csontváry (4),Balaton (4),wanted (4),városi séta (4),Seuso-kincs (4),MúzeumCafé Díj (4),Velence (4),örökségvédelem (4),Bálint Endre (4),Élő MúzeumCafé (4),Louvre (4),Pécs (4),Baán László (4),Louvre-Lens (4),művészettörténet (4),kert (4),múzeum (4),Bartók Béla (4),Anna Margit (3),Caravaggio (3),előadás (3),Vaszary-villa (3),Magyar Zsidó Múzeum (3),kézirat (3),Textúra (3),dizájn (3),impresszionisták (3),Budapest Galéria (3),Munkásmozgalmi Múzeum (3),Aczél György (3),emlékezet (3),Derkovits Gyula (3),ganymed goes europe (3),Czóbel Béla (3),műtárgyvédelem (3),Erdély (3),I. világháború (3),sport (3),kulturpolitika (3),covid-19 (3),Trianon (3),Vermeer (3),internet (3),digitalizáció (2),turizmus (2),fortepan (2),ICOM (2), (2),MúzeumNegyed (2),múzeumtörténet (2),Csinszka (2),természettudomány (2),divat (2),relikvia (2),zsidóság (2),örökség (2),Kecskemét (2),1956 (2),címlap (2),múzeumelmélet (2),Bosch (2),Milánó (2),Artpool (2),Modigliani (2),Budapesti Történeti Múzeum (2),BTM (2),Art Capital (2),Szombathely (2),Frida Kahlo (2),Román csarnok (2),Képzőművészeti Egyetem (2),Ország Lili (2),Fortepan (2),Fővárosi Képtár (2),Magyar Nemzeti Múzeum (2),dokumentum (2),MűvészetMalom (2),Szántó Piroska (2),Holokauszt (2),MúzeumCafé könyvek (2),ajánló (2),Lektorátus (2),Zsolnay (2),Szeged (2),pop art (2),Barcelona (2),múzeumi rendszer (2),Chagall (2),Vadak (2),Art Market Budapest (2),magángyűjtemény (2),fotó (2),egyház (1),MOME (1),interaktivitás (1),Centre Pompidou (1),Budavár (1),installáció (1),emlékmúzeum (1),Richard Wagner Múzeum (1),Leonardo (1),Bayreuth (1),Moszkva (1),Kijev (1),Vajda Júlia (1),Múzeum-kert (1),MúzeumCafé könyv (1),BÁV (1),Magyar Képzőművészeti Egyetem (1),temető (1),Színháztörténeti Múzeum (1),helytörténet (1),art deco (1),Guggenheim Muzeum (1),szeged (1),Múzeumkert (1),Vatikán (1),Tiszadob (1),Lengyelország (1),emigráció (1),Mravik László (1),Múzeumok Éjszakája (1),Cloisters (1),portré (1),Ámos Imre (1),Garas Kára (1),Sinkó Katalin (1),etnográfia (1),Goldberger Textilipari Gyűjtemény (1),Disputa (1),popzene (1),várostörténet (1),Kocsis Zoltán (1),olimpia (1),kultúrtörténet (1),hamisítás (1),Albertina (1),védettség (1),városliget (1),beszélgetés (1),jótékonyság (1),műemlék (1),Ani (1),emlékhely (1),Sopron (1),Olaszország (1),Vaszary János (1),belsőépítészet (1),MMOK (1),kultusz (1),természettudományi múzeum (1),Bukta Imre (1),koronavírus (1),Róma (1),Bábszínház (1),veduta (1),történetelem (1),Hold (1),Dürer (1),reneszánsz (1),Pinault (1),covid (1),Covid (1),Budavári Palota (1),zöldmúzeum (1),fenntarthatóság (1),környezetvédelem (1),közösségi média (1),marketing (1),irodalomtörténet (1),műtárgylopás (1), Kassák Múzeum (1),díjátadó (1),Pulszky Társaság (1),Budapest (1),Benczúr Gyula (1),Lucian Freud (1),gallery weekend (1),plakát (1),Rozsda Endre (1),Matisse (1),Schiele (1),Klimt (1),Madrid (1),OSZMI (1),Pompidou (1),op art (1),szecesszió (1),közösségi oldalak (1),Sziget Fesztivál (1),akadálymentesítés (1),Christie’s (1),múzeumshop (1),cirkusz (1),Városliget (1),Dalí (1),Tesla (1),Szendendre (1),politikai (1),Brüsszel (1),Metz (1),gasztronómia (1),El Kazovszkij (1),Óbuda (1),erdély (1),Keserü Ilona (1),Vaszary Villa (1),szürrealizmus (1),kina (1),Várkert Bazár (1),Ernst Múzeum (1),Athén (1),Elgin-márványok (1),Dada (1),Duchamp (1),Velázquez (1),Munkácsy Mihály (1),Kína (1),tárlatvezetés (1),egyiptológia (1),királynő (1),Budapest100 (1),Kimt (1),MTA (1),porgramajánló (1),Fabényi Júlia (1),Műértő (1),Molnár-C. Pál Múzeum (1),Római Iskola (1),balaton (1),Aristide Maillol (1),Csernus Tibor (1),Márffy Ödön (1),gyerekeknek (1),Guernica (1),Debrecen (1),Székesfehérvár (1),Gyarmati Fanni (1),Radnóti Miklós (1),dada (1),Művészetmalom (1),Siófok (1),kínai művészet (1),Rijksmuseum (1),dinoszaurusz (1),szobor (1),Kratochwill Mimi (1),muzeológia (1),fotógráfia (1),teremőr (1),Bálint Ház (1),Magnum Photos (1),Moholy-Nagy László (1),Manet (1),Természettudományi Múzeum (1),Google Art Project (1),bibliofília (1),Prado (1), Bécs (1),Műemlék (1),Nagyvilág (1),progarmajánló (1),emlékmű (1),KEMKI (1),megnyitó (1),Vallauris (1),Velencei Biennále (1),felújítás (1),bevándorlás (1),Toulouse-Lautrec (1),gender (1),kommunikáció (1),MúzeumCafé (1),Andrássy (1),elhurcolt műkincsek (1),műkincslopás (1),François Gilot (1),animáció (1),Népessy Noémi (1),Prága (1),nők (1),vadászat (1),kastély (1),kastélypark (1),Palazzo Grassi (1),médiaművészet (1),Amerika (1),Trieszt (1),krimi (1),Csontvary Kosztka Tivadar (1),szalon (1),Sziklakórház (1),adatbázis (1),restitucio (1),Miskolc (1),Nagy-Britannia (1),velence (1),stressz (1),könyvtár (1),Amszterdam (1),törénelem (1),Batthyány Gyula (1),Guggenheim Múzeum (1),porté (1),Kieselbach Galéria (1),oktatás (1),Rómer Flóris Múzeum (1),MANK (1),századforduló (1),Balaton (1),Győr (1),orosz művészet (1),kutatás (1),Kassák Lajos (1),retró (1)